Skocz do zawartości
DiagSL

Traktor SAM obliczenie masy przyczepy

Rekomendowane odpowiedzi

DiagSL

Witam

 

przyjechal do mnie znowu gość od zabytkowego sama traktora. Mam pytanie jak obliczyć parametr F w dowodzie czyli maksymalny masa przyczepy jaka może ciągnąć jeśli hak tez jest spawany zrobiony 30 lat temu. Gość gada ze jego znajomy ma taki sam traktor kropla w krople i ma wpisane w dowodzie 1500kg ale ten traktor został zarejestrowany w 1973.

 

czy jest jakiś wzór na to czy jak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
5 godzin temu, DiagSL napisał:

jak obliczyć parametr F w dowodzie czyli maksymalny masa przyczepy

 

F oznacza  masę całkowitą pojazdu/zespołu. MMC przyczepy to parametry O.1 i O.2.

 

5 godzin temu, DiagSL napisał:

czy jest jakiś wzór na to czy jak?

 

Nie ma na to wzoru - "uciąg" wynika z konstrukcji pojazdu. Zawsze masz prawo odesłać gościa do rzeczoznawcy żeby określił te parametry.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
8 godzin temu, DiagSL napisał:

wpisane w dowodzie 1500kg

 

Masa przyczepy to nie tylko możliwość pociągnięcia takiej przez traktor, ale pewnie ważniejsza zdolność zahamowania takiego zespołu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL

Czyli mogę mu wpisać z czapy te 1500 okazało się ze znam tego drugiego gościa bo robię mu przegląd i ma taki sam traktor jak ten.

 

Reasumujac mogę wpisać 1500 lub nawet 2000 ale na moja odpowiedzialność tak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Jest dokładna rozpiska jak nieznane dane się ustala. A z czapy to tylko może być czapa na zdobyte uprawnienia! 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL
34 minuty temu, Paprock napisał:

Jest dokładna rozpiska jak nieznane dane się ustala. A z czapy to tylko może być czapa na zdobyte uprawnienia! 

Możesz mi podać dane jak to ustalić bądź gdzie tego szukać 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary

Dz. U. z 2015r., poz. 776 z późn. zm.) rozp ws zakresu i sposobu wykonywania btp 

Dział II
Szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL

Okej przeczytałem ale nie zauważyłem tego co potrzebuje czyli maksymalna masa przyczepy która może ciągnąć 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Nóż się w kieszeni otwiera normalnie...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
8 godzin temu, DiagSL napisał:

Okej przeczytałem ale nie zauważyłem tego co potrzebuje czyli maksymalna masa przyczepy która może ciągnąć 

 

Jak to? :nausea:

Przecież stoi jak byk: PRODUCENT! PRODUCENT! PRODUCENT. Wymienione są jeszcze dokumenty HOMOLOGACYJNE = PRODUCENCKIE, katalogi oraz RZECZOZNAWCA!!!

Jak brzmi ustawowa definicja tego parametru, tej maksymalnej masy przyczepy?

Też trzeba palcem pokazać bądź zacytować?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL

Ale powiedziałem ze hak był spawany 30 lat temu to nie ma jak spytać producenta bo takowego nie ma. Jedynie zostaje rzeczoznawca lub wpisać 1.5tony jak drugi traktor

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Sam się pchasz pod tasak ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL

Diagnosta jestem od roku a nie moja wina ze facet przyjechał zabytkowym samem o wszystko muszę ustalac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

1.5 mało. Wpisz mu tak 2 - 2,5 tony. Spoko tyle pociągnie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock
11 minut temu, DiagSL napisał:

Diagnosta jestem od roku a nie moja wina ze facet przyjechał zabytkowym samem o wszystko muszę ustalac

 

Kolego! Panem Diagnostą, to po pierwsze primo! A po drugie primo, to nic nie musisz! A po trzecie primo i tylko z ciekawości, to jakie "papiery" przedłożył klient do tego ciągnika?

 

 Może warto przynależność do pomocnej organizacji rozważyć: https://osds.org.pl/

  • Super 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher

Masz problem z ustaleniem jakiegoś parametru - możesz wymagać opinii rzeczoznawcy. Niech on ładnie opisze na jakiej podstawie to ustalił.

 

Jednak dostałeś taka rade i ją olałeś. Więc opisz ładnie w uwagach na jakiej podstawie ustaliłeś parametr O. Czyli na podstawie innego- podobnego pojazdu, bo tamten tyle ma. Jestem ciekaw reakcji WK

15 minut temu, Paprock napisał:

 

 tylko z ciekawości, to jakie "papiery" przedłożył klient do tego ciągnika?

DR od innego podobnego jaki ma kolega.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL

DR z innego ciągnika tego samego bo jeden facet je zbudował ( w 100% identyczne)

papiery z WKZ o wpisanie do ewidencji

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
rewers

Aby obliczyć maksymalną masę przyczepy ciągniętej przez pojazd musisz znać wartość siły D – uciągu na haku holowniczym. Maksymalną masę przyczepy ciągniętej przez pojazd oblicza się zgodnie ze wzorem, który jest w tym linku: http://www.incar.pl/?informacje . Oczywiście konstrukcja pojazdu musi umożliwiać ciągnięcie przyczepy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
Napisano (edytowane)
14 minut temu, rewers napisał:

 musisz znać wartość siły D – uciągu na haku holowniczym.

Od spawanego haka ?  I to jeszcze 30 lat wstecz (jak autor zaznaczył)

Powodzenia

Edytowane przez Mecher

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
rewers

Niestety bez D nie da rady. Wartość D uzyskuje się podczas badań wytrzymałościowych:-(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No proszę! Od wieków neguję się wyliczankę, aż ty nagle z liścia w twarz!

Przerabialiśmy już to po tysiąckroć!!!

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym przecież jasno się wyraża:  

54) dopuszczalna masa całkowita

– największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;

61) maksymalna masa całkowita

– największą masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu;

 

Tam i jeszcze het dalej szczegóły do wzorów, patentów, programów i wyliczanek: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/12110-hak-ustalenie-dmc-przyczepy-z-hamulcem/&do=findComment&comment=231633

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Producentem jest w tym wypadku właściciel, który to zbudował. Rozumiem, że zaświadczenie od niego na dowolną wartość przyjmiesz? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DiagSL

Mam pytanie to jak to ustanowili 30 lat temu na oko? I wpisali temu drugiemu 1.5 tony

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Tak - 30 lat temu robiono to na oko, a diagnosta to potwierdzał, chociaż najczęściej po drodze dla takich pojazdów przynajmniej jakaś skromna opinia rzeczoznawcy też powstawała. Dziś diagności nie są już uprawnieni do pierwszego badania, orzekania i ustalania parametrów technicznych pojazdów marki SAM, bo w końcu ustawodawca po latach dojrzał do faktu, że w warunkach SKP nie da się tego zrobić.

Jeśli Ty twierdzisz, że jednak umiesz to zrobić, to wal śmiało.

Minimum czego w obecnej sytuacji trzeba by tu wymagać to opinia rzeczoznawcy, ale od strony formalnej nikt Ci nie zabroni ustalić dowolnego parametru. Ostatecznie w razie "W" Ty się będziesz tłumaczył jak i dlaczego to zrobiłeś.

Parametr "O" jest jednym z kluczowych parametrów pojazdu i wbrew zasłyszanym opiniom nie da się go w żaden sposób wyliczyć. Należało go ustalić na podstawie danych producenta lub w trakcie procedury pierwszego dopuszczenia do ruchu w oparciu o możliwości konstrukcyjne pojazdu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Przepraszam - czy ktokolwiek widział kiedyś traktor -SAM - ja nie - nie mówimy tu o "ESACH" - zrobionych z jakiegoś Diesla i podzespołów os ŻUKA - jest to po prostu np 330 złożony w "stodole" 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.