Skocz do zawartości

Tzw. Winda w samochodzie


jerry87331

Rekomendowane odpowiedzi

Po pierwsze - nawet najlżejsze modele "klasycznej" tzw.windy w pojazdach do 3,5t DMC to ok. 200 kg, więc każdy taki montaż jak najbardziej powinien powodować zmianę G i ładowności.

Po drugie - wiele w klasyfikacji RPP jest dziwadeł i przyznam się, że w powyższym przypadku (furgon/podest) nie odważył bym się określić z pełnym przekonaniem co autor miał na myśli.

 

Podobnie zresztą jest z autem na foto - w świetle naszej dziwacznej tabelki RPP dało by się tu chyba dopasować kilka pozycji, a z kolei są takie konstrukcje, której pod nic nie idzie podczepić :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53) masa własna – masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego;

54) dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;

55) rzeczywista masa całkowita – masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób;

56) dopuszczalna ładowność – największą masę ładunku i osób, jaką może prze-wozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu;

Tyle ustawa i zaczynam powoli wątpić w zasadność zatrzymywania dowodów przez służby kontrolujące za przekroczenie parametru masy własnej.

Jest pojazd po pierwszym etapie homologacji i OK.

Jest pojazd po drugim etapie homologacji, który polegał na zabudowie kontenera na ramie tworząc podrodzaj furgona i OK.

Parametry techniczne z drugiego etapu trafiły do dowodu rejestracyjnego i OK.

 

Po tych etapach zamontowano windę jako wyposażenie dodatkowe, albo zamontowano agregat jako wyposażenie dodatkowe.

No bo jeżeli te dodatki nie były ujęte ani w pierwszym, ani w drugim etapie homologacji jak definiuje przepis: masa własna = normalne wyposażenie, to raczej mus te dodatki traktować jako dodatkowe wyposażenie.

Kurcze naprawdę motam się...

Do jednego autka przyłożyłem rękę zmieniając mu [G] bo miał tam windę i coś jeszcze, ale gdybym trafił na klienta z dobrym prawnikiem to nie wiem...

 

Co znaczy "normalne wyposażenie" z punktu 53, a co znaczą "rzeczy" z punktu 55???

 

Jedne pojazdy noszą z tyłu windę, inne pozaczepiane mają wózki widłowe, a jeszcze inne wożą brygady za- i rozładunkowe. :hah:

Nie wspominając o ręcznym widlaczku na pace, którym ciąga się palety na windę/rampę. Czy taki widlaczek-ręczniaczek też ma wpływ na masę własną pojazdu, a swoje też przecież waży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego "pelaciak" włożony na pace porównujesz z zamontowanym na stałe agregatem chłodniczym, którego demontaż w zasadzie jest niemożliwy bez naruszenia konstrukcji zabudowy...

 

Ani agregaty, ani windy nie są ujęte w homologacjach zabudowy 8)

A są to setki kilogramów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że to setki kilogramów. Poszukuję tylko zasadności podpięcia tych setek do jednego z dwóch wyżej przytaczanych paragrafów; czy te setki kilogramów mają/muszą być ujęte w masie własnej, czy w rzeczywistej masie?

Dlatego przytoczyłem nie tylko paleciaka, ale i widlaka z innego tematu.

Po prostu pytam/gdybam czy winda jest "normalnym wyposażeniem", czy "rzeczą" którą należy uwzględnić ładując samochód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ani winda, ani agregat jak dla mnie są takimi rzeczami moim zdaniem. Zaliczył bym je do konstrukcji pojazdu - nie do wyposażenia. No ale w sumie co to za znaczenie, skoro nawet wyposażenie powinno wg definicji zaliczać się do MW?? A skoro nie jest ujęte to mamy niezgodność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo wykonali "konstrukcyjne zmiany" polegające na zamontowaniu z tyłu pojazdu podestu ruchomego czy tam platformy za- i rozładowczej potocznie zwanej windą i taki właśnie w opisie zmian podrodzaj podali z przeznaczeniem uniwersalnym.

 

Dlaczego pytasz się o montaż windy a zapodajesz zdjęcie pojazdu zupełnie innego typu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No trochę się to wszystko w jedno zlało i zatraciło sens.

Pytam czy podrodzaj furgon/podest bardziej pasuje do pliku foto, czy do opisu zmian polegających na zamontowaniu windy.

Fotka jest po dwukropku kończącym drugie zdanie.

Nie wklejałem fotki z windą bo to dość powszechnie urządzenie oklepane, ale żeby zaraz robić z tego furgon/podest to kurcze nie wiem.

Sorry jak coś było zmotane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy w ogóle montaż windy powinien mieć jakikolwiek wpływa na klasyfikację pojazdu. Jeżeli o to Ci chodzi, to moim zdaniem NIE. I o cokolwiek chodzi w klasyfikacji "furgon/podest" to raczej nie o to...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jedno się wyjaśniło. Licho wie co to furgon/podest jest.

 

Dalej pozostają "rzeczy" i "normalne wyposażenie". I teraz ciekawe czy popularny zimą śnieżny pług czy tam pojazd zimowego utrzymania drug masę własną ma z lemieszem, czy bez niego? Wątpię aby przez cały rok z tym czymś jeździł, szczególnie jak zimowa bryja na szosie nie zalega.

 

A TUR w traktorze to wyposażenie normalne czy rzecz przyczepna w zależności od potrzeb?

 

No i jak lemiesz lub TUR do windy/platformy/podestu się ma? Jak tur lub lemiesz na masę własną wpływa, czy w ogóle wpływa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I teraz ciekawe czy popularny zimą śnieżny pług czy tam pojazd zimowego utrzymania drug masę własną ma z lemieszem, czy bez niego?

Oczywiście, że z lemieszem. Bez lemiesza to już jest zwykły samochód ciężarowy.

A TUR w traktorze to wyposażenie normalne czy rzecz przyczepna w zależności od potrzeb?

Ja uważam, że jest to wyposażenie dodatkowe. Czas jego demontażu (pozostaja tylko wsporniki) jest zbliżony do czasu montażu narzędzi zawieszanych na TUZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mi idzie co jest "normalnym wyposażeniem" i jeżeli lemiesz jest "normalnym wyposażeniem" ujętym w masie własnej pojazdu to dlaczego bez niego auto jeździ? Co na to Inspekcja gdy masa własna pojazdu nie gra w drugą stronę. Ot przytrafił się do kontroli pług śnieżny ze zdjętym lemieszem i okazało się kurka wodna, że w stosunku do [G] w dowodzie jest za lekki. :/

 

Wsporniki. A pozostawione wsporniki to "rzeczy" czy "normalne wyposażenie", które powinno czy nie powinno być w masie własnej ujęte?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pozostawione wsporniki to "rzeczy" czy "normalne wyposażenie", które powinno czy nie powinno być w masie własnej ujęte?

Tak samo jak zbiornik LPG w pojeździe z instalacją gazową :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale, że co z tymi zbiornikami?

 

Przy instalacji gazowej przepis wymyślili sobie i każdy instalator w cudowny sposób kombinuje udając, że poniższe stosuje. :x

§ 2. 1. Wyposażenie pojazdu w instalację nie może naruszać parametrów określonych przez producenta pojazdu,

a zwłaszcza dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, jego dopuszczalnych nacisków osi oraz położenia środka masy.

Co prawda nie bardzo wiem o jakie parametry do przecinka przed "a zwłaszcza" chodzi, ale... Wszystkiego nie muszę wiedzieć.

Kino! :hah:

Ale przynajmniej sprawa z gazem jasna, a nie jak z tą no... platformą/windą. :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years later...

Łopata w dłoń i odkopuje.

Przyjechał klient samochodem z windą, poprosiłem o dokumenty dozorowe. I tak się zacząłem zastanawiać, na protokole i decyzji była w sumie tylko 1 pieczątka, ewidentne ksero czegoś co kiedyś być może było oryginałem, a na dokładkę termin następnego badania określony na 3 lata od daty badania. 

Klient chyba coś kręcił, ponieważ prawie wyrwał mi te kwity z rąk i odjechał.

Więc, żeby w przyszłości nie mieć podobnych dylematów, pytanie do starszych stażem kolegów. Na jaki czas UDT wydaje decyzje dopuszczające do eksploatacji takie podesty (kojarzą mi się 2 lata)? Czy szoferzy zawsze przyjeżdża z kopią dokumentów, czy to właśnie w tej kopi leżał cały wał? I jak takie beznumerowe decyzję i protokoły zamieścić w rejestrze, żeby wszystko było ok?

Edytowane przez Czolgista
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem dziś klienta z podestem i Decyzją Dyrektora TDT z dnia 04.11.2019; ważną do dnia 30.11.2022.

Jak najbardziej był to oryginał.

Edit: Klient mówił, że to fajnie że dłużej, ale niestety też drożej. Tak rozmowa trochę pokrążyła wokół tej decyzji, bo poprzednią miał na 2 lata i też był zdziwiony że dostał na 3.

 

Edytowane przez wrc69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Jacdiag napisał:

O proszę, tego nie znałem... Czyli 3 lata były w porządku.

Wniosek taki, że gość krążył z kopią dokumentów i szukał odważnego, któremu do P tyle wystarczy.

Pozostaje jeszcze kwestia jak takie dokumenty ładnie wpisać w rejestrze? Tak jak zbiorniki LPG? "Nr urządzenia, protokół z dn.: - ważny do dn.: - wydana przez.   Decyzja z dn.:  - ważna do dn.: - wydana przez:"  Tak będzie dobrze?

2 minuty temu, danielg539 napisał:

To już drugi rok

Tym bardziej jest mi wstyd, bo pieczątki mam od nieco ponad roku :ph34r:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Czolgista napisał:

Pozostaje jeszcze kwestia jak takie dokumenty ładnie wpisać w rejestrze?

Tu pojawia się problem, bo te decyzje nie mają numerów. Ja wpisuję numer urządzenia i datę wydania oraz ważności decyzji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, danielg539 napisał:

 Ja wpisuję numer urządzenia i datę wydania oraz ważności decyzji.

Robię dokładnie tak samo bo nic innego wpisać się nie da :D

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, danielg539 napisał:

Ja wpisuję numer urządzenia i datę wydania oraz ważności decyzji.

Też,  dodatkowo wpisuje numer ewidencyjny UDT jak jest ale w Stacji nie ma takich rubryk i trzeba kombinować gdzie co wpisać. Rozmawiałem kiedyś z nimi na ten temat mieli coś tam pozmieniać ale póki co jest po staremu :)

Edytowane przez Qnick
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.