Skocz do zawartości

Auta "osobowe" z kategoria N1


soraj

Rekomendowane odpowiedzi

Jak większość wie, obecnie jest ukrócony proceder rejestrowania osobówek na auta ciężarowe , co dawniej miało dość powszechnie miejsce, zmiany kodeksu zakończyły tą mode a jednoczenie ulge dla prowadzacych firmę. Czy dobrze czy źle już nie będę się zagłębiał , ale mieliśmy sytuacje, gdzie np klient przyjeżdżając Porsche cayenne twierdził, że to auto ciężarowe.

 

Jakie jest wasze podejście , jeżeli przyjeżdża do was np Audi Q7 z 2008 roku, bez kratki z wbita adnotacją w dowodzie w kategorii " samochód ciężarowy" , pod nowe przpisy to auto wiadomo, że nie podlega pod N1 ale prawo nie działa wstecz. Załóżmy, że nawet ma kratkę, co w takim przypadku ? Podchodzicie jak do normalnego badania czy klient powinien dokonać zmian konstrukcyjnych celem zmiany kategorii pojazdu na auto osobowe do 3,5 t w tym przypadku.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie zmiany, jaki koniec mody, o co konkretnie chodzi?

Normalnie się rejestruje samochody ciężarowe w nadwoziu hatchback, kombi, van.

W zależności od daty pierwszej rejestracji samochód  taki, albo musi, albo nie musi posiadać przegrody/kraty.

Jedyny galimatias z jakim się spotkałem, to po zmianach z ciężarówki na osobówkę w rubryce [J] dowodu zostawała lub trafiała lub przenosiła się z niewiadomych przyczyn stara homo-kategoria, czyli [N1] kategoria.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o zmianu prawne z 1 kwietnia 2014 rokiem, gdzie chciano ukrócic kupowanie i rejestrowanie np. luksusowych aut osobowych jako "cięzarowych" przypadek , ktory podałem, to auto sprowadzone z niemiec, prawdopodobnie z kategoria n1 by nie płacic akcyzy, dla mnie poza tym, takie auto nie spełnia wymagań auta ciężarowego .

 

Reasumująć, czy jeżeli przyjechałoby do Ciebie audi q7 przeprowadziłbyś badanie okresowe takiego auta widząc, że w dowodzie jest to auto ciężarowe ?

Podobny dla mnie temat dawalem jakiś czas temu z buggy, które kiedyś były rejestrowane jako maszyny rolnicze a teraz nikt tego nie chce podbić na przeglądzie, tyle, że tutaj temat jest o wiele bardziej powszechny

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kiedy-mozna-uznac-samochod-za-ciezarowy

https://www.prawo.pl/podatki/wpis-w-dowodzie-nie-decyduje-czy-samochod-jest-osobowy-w-rozumieniu-pit,24451.html

 

Ostatnie zdanie jest dla mnie najciekawsze w tym artykule

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, soraj napisał:

Chodzi o zmianu prawne z 1 kwietnia 2014 rokiem, gdzie chciano ukrócic kupowanie i rejestrowanie np. luksusowych aut osobowych jako "cięzarowych"

Ale to były zmiany podatkowe a od strony technicznej nic się nie zmieniło.

34 minuty temu, soraj napisał:

czy jeżeli przyjechałoby do Ciebie audi q7 przeprowadziłbyś badanie okresowe takiego auta widząc, że w dowodzie jest to auto ciężarowe

Tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, soraj napisał:

 

Ostatnie zdanie jest dla mnie najciekawsze w tym artykule

 

Chodzi ci o to zdanie? :"Jeśli pojazd posiada więcej niż jeden rząd siedzeń i badanie techniczne nie zostało potwierdzone spisem VAT-1A w dowodzie rejestracyjnym, zarówno dla celów VAT, jak i podatku dochodowego, pojazd ten traktowany jest jako samochód osobowy."

W skarbowym robisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie w skarbowym,  chce mieć pewność, że to co wypuszczam na drogę jest prawnie tym czym być powinno, zbyt dużo dowodów miewam ze stemplami diagnostów, ktrórzy nie myślą i podbiają nie patrząc co jest w dowodzie. Ostatnio mialem np motocykl 125 z adnotacja hak w dowodzie, a rusek z przyczepką to nie był

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, soraj napisał:

suv q7, spełnia na pewno wymogi kategorii auto ciężarowe do 3,5t

a wg Ciebie dlaczemu nie spełnia ? bo ? ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymagania samochodu ciężarowego:

7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016r.;

 

Jeżeli nie ma to UI: 6.2.2.e - W samochodzie ciężarowym brak trwałej przegrody o odpowiedniej wytrzymałości rozdzielającej pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej (o ile jest wymagana).

Edytowane przez pablos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, soraj napisał:

Ostatnie zdanie jest dla mnie najciekawsze w tym artykule

 

- spoko o akcyzę. Zapłaci! Wcześniej czy później ale zapłaci! 

 

Nie niestety, ale tak to w urzędzie skarbowym wygląda. Nie darmo powstał termin „państwo w państwie”, z resztą mniejsza o metafory. Urząd Skarbowy ma swój katalog, zaiste zgodny z wytycznymi unijnymi, na podstawie którego kwalifikuje pojazd do opłat. Cóż, a że u nas co drugi prawy obywatel to pospolity ...szust i ...am, to cierpią i uczciwi ludzie. Trudno – każdemu po równo.

Wszelkie pick-upy, Hummery wedle skarbówki to osobówki i tego nie przeskoczy. Wpis w dowodzie mało istotny.

Nasi specjaliści coś tam ukrócili i chyba dobrze. Jakie ukrócili kategorie to tego nie wiem, ale skończyły się bankowozy z kasetką na biżuterię, skończyły się sprowadzane zza najbliższej granicy luksusowe pomoce drogowe. Dowalili wymogi, których anie Ferrari, ani Lamborghini, tudzież Audi Q7 nie spełni i tym sposobem problem zamietli. Trzeba też wiedzieć, że każdy kraj coś tam po swojemu rzeźbi. Francuzi zamiast kraty/przegrody stosowali na przykład kuwety/wanny w ciężarowym dwuosobowym Renault Clio. Oczywiście u nas takie coś nie przechodziło. A przynajmniej oficjalnych badań nie przechodziło, bo po drogach z polskimi tablicami rejestracyjnym po legalu jeździło.

Dzisiaj ciężarówki w budzie SUVA (pomińmy podrodzaj) można na trzy grupy podziałkować. A wszystko uwarunkowane od daty pierwszej rejestracji. I tak:

pierwsze grupa, to auta pradawne bez wymogu kraty/przegrody,

druga grupa, to auta średnio dawne z obowiązkową kratą przegrodą,

trzecia grupa, to auta w miarę świeże, w których zamiast kraty/przegrody można zastosować uchwyty przytrzymujące ładunek.

Na pocieszenie, na zakończenie dodam od siebie, że zakres badań pomija te dziwne skarbowe wytyczne na wspólne szczęście diagnostyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, pablos napisał:

Wymagania samochodu ciężarowego:

7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016r.;

 

znasz wyjątek od tego przepisu ? 

 

59 minut temu, pablos napisał:

Jeżeli nie ma to UI: 6.2.2.e

 par 58 rozporządzenia o warunkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, piter1973 napisał:

znasz wyjątek od tego przepisu ? 

 par 58 rozporządzenia o warunkach

Dziękuje.

Samochody ciężarowe homologowane zgodnie z  (...) 2007/46/WE  i zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 29 kwietnia 2009 r. mogą nie spełniać warunku przegrody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, soraj napisał:

a rusek z przyczepką to nie był

 

Nawet gdyby był to w motocyklach nie wpisuje się haka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Podsumowując z pomocą rozporządzenia o warunkach technicznych i dyrektywy:

§ 9a. W samochodzie osobowym (kategorii M1) o rodzaju nadwozia AB, AC, AF mogą być wprowadzone zmiany

konstrukcyjne polegające na dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód ciężarowy o podrodzaju van, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów.

 

Czyli każdy osobowy hatchback, kombi, wielozadaniowy może przeistoczyć się w ciężarowy po spełnieniu wymagań zapodanych w dyrektywie.

Oczywiście dotyczy pojazdów objętych dyrektywą, czyli średnio dawne” i „w miarę świeże”.

 

Są tam też i inne sprawki opisane ocierające się o tematyczny wątek:

7. Wspólne wymogi dotyczące wszystkich kategorii pojazdów

7.1. Jeżeli pojazd mieści się w kilku kategoriach ze względu na maksymalną masę lub liczbę miejsc siedzących lub oba te czynniki, producent musi wybrać kryteria jednej lub drugiej kategorii do określenia wariantów i wersji.

7.1.1. Przykłady:

a) pojazd „A” może być homologowany jako N 1 (3,5 tony) lub N 2 (4,2 tony) odnośnie do jego masy maksymalnej. W takim przypadku parametry określone dla kategorii N 1 mogą być wykorzystane także dla pojazdu, który mieści się w kategorii N 2 (i vice-versa);

b) pojazd „B” może być homologowany jako M 1 i M 2 odnośnie do liczby miejsc siedzących (7+1 lub 10+1), parametry określone dla kategorii M 1 mogą być wykorzystane także dla pojazdu, który mieści się w kategorii M 2 (i vice-versa).

7.2. Pojazd kategorii N może być homologowany na podstawie przepisów wymaganych dla kategorii M 1 lub M 2 , w zależności od przypadku, w przypadku gdy ma być on przekształcony na pojazd tej kategorii w następnym etapie procedury homologacji wielostopniowej.

7.2.1. Opcja ta jest dozwolona tylko w przypadku pojazdów niekompletnych.

Takie pojazdy oznacza się specjalnym kodem wariantu, który nadaje producent pojazdu podstawowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez wdawania się w paragrafy wystarczy napisać , że mamy  dwa różne akty prawne ( no może więcej )  które inaczej definiują  samochód ciężarowy.

Nas  ( diagnostów )   obowiązuje PoRD i pochodne rozporządzenia  i na ich podstawie oceniamy czy auto jest ciężarowe  i tyle  w temacie .

 

Celników i Urzędników Skarbowych  obliguje ( obligują ) ich Ustawy i Rozporządzenia . A tam samochód ciężarowy jest zdefiniowany jeszcze inaczej.

To jest tak jak z tym vanem lub furgonem w VAT . ( Nie będę rozwijał tematu  , dla diagnostów temat znany )

 

Parę razy byłem na zeznaniach w Urzędzie Celnym  w sprawie pierwszych badań w kraju "samochodów ciężarowych " . Zawsze kończyło się tym , że wg Celników pojazd był osobowy a wg mnie i przepisów   PoRD pojazd był ciężarowy.  Każdy cytował swoje przepisy i tyle.

 

Pamiętam , że  celnicy mieli miedzy innymi swoje wytyczne , że jeżeli przy tylnych drzwiach w samochodzie czterodrzwiowym ( ale ciężarowym dwumiejscowym ) są choćby uchwyty do trzymania  ( te montowane w podsufitce )   to  już  była przesłanka by uznać pojazd jako osobowy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, soraj napisał:

chce mieć pewność, że to co wypuszczam na drogę jest prawnie tym czym być powinno

Jeżeli zrobisz BT zgodnie z przepisami, to nic Ci nie grozi.

Nie popadajmy w histerię skarbowo - celną. To klient niech się martwi jakby chciał oszukać te instytucje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.