Skocz do zawartości

Zwiększenie liczby miejsc w specjalnym kempingowym


osocha

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo proszę o pomoc. Kupiłem w Niemczech kampera aby wypocząć wraz z rodziną, a stał się on przyczyną samych utrapień.

 

Przy zakupie sprawdziłem dokładnie numer VIN, czy kupuję od faktycznego właściciela, że w dokumentach jest opisany jako Kamper (niem.: 5. SO.KFZ WOHNM.UEB.2,8 T).
Niestety nie sprawdziłem liczby miejsc. Kamper jest przerobiony z blaszaka i ma fizycznie 6 miejsc, a w dowodzie 2 lub 3 (niem.: S.1: 002; 22: *ZU S.1,WAHLW.3*).

 

Auto z przodu ma 2 miejsca, a z tył pełne Dinette (2 ławki) na 4 osoby. Są to profesjonalne ławki firmy Sportscraft: SM1 Dinette Serie 500, z 3 punktowymi pasami w ostatnim rzędzie i biodrowymi w środkowym rzędzie. Ławki można przestawiać na 3 sposoby: twarzami do siebie, twarzami do kierunku jazdy i w łóżko.

 

Problem polega nie tylko na tym, że 3 miejsca nie wystarczają dla mojej 4-osobowej rodziny.

 

Auto już w Niemczech było zarejestrowane jako pojazd Mieszkalny, a obecnie ma polski dowód tymczasowy z wpisem specjalny-kempingowy.

 

Auto było przerobione dawno temu w Niemczech, ale mogę zdobyć oświadczenie z odpowiednim PKD, że je przerobiłem, tzn. dodałem miejsc, bo już jest jako specjalny-kempingowy.

 

Dodam, że przejrzałem na tym forum chyba wszystkie wątki powiązane z moim problemem i nie znalazłem rozwiązania. Wszystkie omawiane przypadki są bardzo indywidualne, a rozwiązania zależą od interpretacji przepisów. Znalazłem tu opinie, że da się to zrobić (na oświadczenie z PKD G45-20Z) oraz, że jest to absolutnie niemożliwe (PIMOT i badania zniszczeniowe). Byłem już na kilku stacjach kontroli i "nie da się", mam zdemontować ławki z tyłu (łóżko) i wstawić z przodu podwójny fotel pasażera, żeby w ogóle przejść przegląd.

 

Nie jestem handlarzem, zapłaciłem akcyzę, nie sprawdziłem wystarczająco dokumentów przy zakupie.

Czy ktoś może mi pomóc?

 

20190618_100146a.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, osocha napisał:

Problem polega nie tylko na tym, że 3 miejsca nie wystarczają dla mojej 4-osobowej rodziny.

 

- jakoś tego nie kapuję. Naliczyłem się sześciu miejsc do siedzenia w tym samochodzie, a jak dobrze kumam niemieckie "zu", no to w pierwszym rzędzie mogą zaistnieć nawet trzy siedzenia. To o co chodzi jak rodzinka ma cztery osoby?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiany z badaniami niszczącymi dotyczą tylko pojazdów ciężarowych o konkretnym podrodzaju. 

 

Ja raczej zapytałbym czy te dodatkowe fotele są zamocowane w fabryczne miejsca kotwiczenia przewidziane przez producenta...jeśli nie, to może być ciężko znaleźć kogoś kto się pod tym podpisze, reszta jest do zrobienia.

1 minutę temu, Paprock napisał:

 

- jakoś tego nie kapuję. Naliczyłem się sześciu miejsc do siedzenia w tym samochodzie, a jak dobrze kumam niemieckie "zu", no to w pierwszym rzędzie mogą zaistnieć nawet trzy siedzenia. To o co chodzi jak rodzinka ma cztery osoby?

W DR są 2/3 miejsca w pozycji S1.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, dokładnie. Kamper fizycznie ma 6 miejsc z pasami. Ale w dowodzie pozostał zapis sprzed konwersji z ciężarowego S.1 2/3. Pani w WK optymistycznie wpisała wyższą wartość S.1 = 3. Ale to dla mnie nie wystarcza, bo nawet gdybym nie korzystał z zabudowy a chciał siedzieć z przodu to potrzebuję 4 miejsca. Nie wiem czy to jasno opisuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, adamos napisał:

Ja raczej zapytałbym czy te dodatkowe fotele są zamocowane w fabryczne miejsca kotwiczenia przewidziane przez producenta...jeśli nie, to może być ciężko znaleźć kogoś kto się pod tym podpisze, reszta jest do zrobienia.

 

Też było to poruszane w którymś wątku. Takie fotele kamperowe zwykle nie trafiają w mocowania fabryczne. Ale kamper jest solidnie zrobiony i wszystko jest solidnie poskręcane. Jeśli to jest jakaś opcja to mogę dorobić jakąś ramę pod fotele, żeby trafić w fabryczne mocowania (o ile teraz jest źle). Na tą chwilę widzę, że wtopiłem i nie widzę światła w tunelu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, osocha napisał:

Tak, dokładnie. Kamper fizycznie ma 6 miejsc z pasami. Ale w dowodzie pozostał zapis sprzed konwersji z ciężarowego S.1 2/3. Pani w WK optymistycznie wpisała wyższą wartość S.1 = 3. Ale to dla mnie nie wystarcza, bo nawet gdybym nie korzystał z zabudowy a chciał siedzieć z przodu to potrzebuję 4 miejsca. Nie wiem czy to jasno opisuję.

 

Masz fizycznie fotele w pojeździe, ale nie ma ich w dowodzie rejestracyjnym. Aby móc je "zalegalizować", musisz mieć FV lub oświadczenie na ich montaż od przedsiębiorcy z kodem PKD 45.20Z. Pomijam, że te fotele i pasy powinny być nowe ;) I z tym wszystkim jedziesz do diagnosty prosząc o badanie na zmiany konstrukcyjne, by móc w dowodzie rejestracyjnym mieć 6 miejsc siedzących. Lecz montaż takich kanap/foteli  oraz jego jakość musi diagnosta ocenić. Nie posiadamy niestety narzędzi, ani możliwości aby dokładnie sprawdzić poprawność montażu takich foteli w miejscach do tego nieprzewidzianych (ja na pewno bym się nie podbił pod tym). Więc pozostaje kwestia, że ktoś to zamontował w miejsca fabryczne. 

Pytanie jest takie, co się stanie jak dojdzie do czołowego wypadku. Czy takie fotele wytrzymają takie przeciążenie? Czy nie wypadną wraz z pasażerami przez przednią szybę...

 

Jeśli uważasz, że są solidnie zrobione to jeździj bez badania na własną odpowiedzialność. Nie potrafię inaczej odpowiedzieć na takie teorie. Nikt rozsądny nie weźmie na barki życia Twojej rodziny, niezależnie jak to solidnie ktoś przygotował. Choć nie ukrywam, że pewnie sporo takich kwiatków "zalegalizowanych" jeździ.

Edytowane przez adamos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z górki nie będzie. Ja bym szukał tropu dlaczego te kamperowe siedzenia zostały w dowodzie pominięte. Może coś ciekawego wyszłoby po rozwinięciu tej skrótowej adnotacji. Kapuję, że o pojazd mieszkalny chodzi do 2,8 t d.m.c., ale może... może... może coś tam było więcej, może bardziej szczegółowo co do hotelowej zabudowy, w tym tych czterech siedzeń.

Łatwo się klika, tylko gdzie tego poszukiwać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to jest taka odpowiedź i DA SIĘ i NIE DA SIĘ.

Da się:

7 minut temu, adamos napisał:

Masz fizycznie fotele w pojeździe, ale nie ma ich w dowodzie rejestracyjnym. Aby móc je "zalegalizować", musisz mieć FV lub oświadczenie na ich montaż od przedsiębiorcy z kodem PKD 45.20Z. Pomijam, że te fotele i pasy powinny być nowe ;) I z tym wszystkim jedziesz do diagnosty prosząc o badanie na zmiany konstrukcyjne, by móc w dowodzie rejestracyjnym mieć 6 miejsc siedzących.

 

i Nie da się:

8 minut temu, adamos napisał:

Lecz montaż takich kanap/foteli  oraz jego jakość musi diagnosta ocenić. Nie posiadamy niestety narzędzi, ani możliwości aby dokładnie sprawdzić poprawność montażu takich foteli w miejscach do tego nie przewidzianych

 

Załóżmy, że zdobędę oświadczenie od znajomej firmy, że mi to zainstalowała.

Fotele były nowe w momencie instalacji, mam foldery i inne informacje na ich temat.

 

Jeśli chodzi o ocenę montażu to pewnie mogę jakoś rozebrać podłogę, aby umożliwić dostęp do mocowania w podłodze i jego ogląd.

Jeśli rozwiązaniem jest dospawanie jakichś łap, aby przykręcić w punktach fabrycznych (o ile tak nie jest), to wolałbym tego uniknąć, ale jak nie ma wyjścia to to dorobię.

 

14 minut temu, adamos napisał:

Pytanie jest takie, co się stanie jak dojdzie do czołowego wypadku. Czy takie fotele wytrzymają takie przeciążenie? Czy nie wypadną wraz z pasażerami przez przednią szybę...

To jest raczej retoryczne pytanie. Mogłem kupić jakiegoś kampera alkowe z lat 80-tych gdzie w ogóle nie było pasów z tyłu a był zarejestrowany na odpowiednią liczbę osób.

Fotele są firmowe, na solidnej ramie. Nie są przykręcone blachowkrętami tylko solidnymi śrubami. Jestem przekonany, że zapewniają bezpieczeństwo analogiczne lub wyższe niż drogie fotele z homologacją do kamperów (zresztą kiedyś przy zakupie też były drogie dla Niemca).

 

I teraz pytanie, co z tego wynika, co robić?

16 minut temu, Paprock napisał:

Z górki nie będzie. Ja bym szukał tropu dlaczego te kamperowe siedzenia zostały w dowodzie pominięte. Może coś ciekawego wyszłoby po rozwinięciu tej skrótowej adnotacji. Kapuję, że o pojazd mieszkalny chodzi do 2,8 t d.m.c., ale może... może... może coś tam było więcej, może bardziej szczegółowo co do hotelowej zabudowy, w tym tych czterech siedzeń.

Łatwo się klika, tylko gdzie tego poszukiwać?

 

Mam komplet dokumentów i tłumaczenia, mogę przesłać prywatnie.

Ale raczej nic tam specjalnego nie ma,

Auto ma kuchnię i łazienkę, podniesiony dach, wszystko opisane w Briefie.

Ma dołożone pneumatyczne zawieszenie i na tej podstawie zwiększoną masę.

Ale z tym raczej nie było problemu u diagnostów, u których byłem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje przekonania nie mają tu nic do rzeczy. Ktoś zamontował fotele i ktoś się musi pod tym podpisać. Pytanie czy znajdzie się odważny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, adamos napisał:

Twoje przekonania nie mają tu nic do rzeczy. Ktoś zamontował fotele i ktoś się musi pod tym podpisać. Pytanie czy znajdzie się odważny...

 

Dziękuję za konkretną odpowiedź.

 

Czyli NIC nie da się zrobić.

 

Pytania:

- czy ja lub firma dokonująca przeróbki może to oświadczyć,

- czy jakimś dokumentem da się zdjąć odpowiedzialność z diagnosty,

- czy jakiś biegły lub Pimot lub inna jednostka może wykonać taką ocenę (oczywiście nieniszczącą i za jakieś rozsądne pieniądze).

 

A jeśli te fotele będą przymocowane w fabrycznych punktach to będzie wystarczające?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca, jeśli znajdzie się diagnosta który uzna, że jest w stanie samodzielnie ocenić prawidłowość montażu tychże foteli, to generalnie to rozwiążę Twój problem w całości.

Diagnosta może w uzasadnionych przypadkach zażądać opinii rzeczoznawcy, natomiast nadal nie zwalnia to diagnosty z odpowiedzialności (wyrzucenie z zawodu na 5lat, poświadczenie nieprawdy w dokumentach urzędowych itd).

Ocenę takich zmian może dokonać Pimot lub inne jednostki certyfikujące, podzwoń, popytaj i zamieść nam odpowiedź ;)

 

Poniżej link do listy uprawnionych podmiotów.

 

https://www.tdt.gov.pl/homologacja-pojazdow/jednostki-uprawnione.html

 

Jeśli fotele były by zamontowane w miejscach fabrycznych, to generalnie kwestia odpowiednich śrub i po problemie. Nie wiem co tam z masami, ale fotele i 4 dodatkowych pasażerów ważą ok 300kg, pytanie czy nie przekroczy to DMC pojazdu.

Edytowane przez adamos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, osocha napisał:

A jeśli te fotele będą przymocowane w fabrycznych punktach to będzie wystarczające?

Było by to wystarczające ale blaszak na 99,9% nie posiada fabrycznych punktów kotwienia foteli w przestrzeni ładunkowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, adamos napisał:

Jeśli fotele były by zamontowane w miejscach fabrycznych, to generalnie kwestia odpowiednich śrub i po problemie. Nie wiem co tam z masami, ale fotele i 4 dodatkowych pasażerów ważą ok 300kg, pytanie czy nie przekroczy to DMC pojazdu.

 

W niemieckich papierach ma podniesioną masę do 3500kg i jest opisany jako Mieszkalny powyżej 2.8T.

Poza tym nie muszę mieć 6 osób, rejestracja na 4 już by mnie urządzała...

 

8 minut temu, danielg539 napisał:

Było by to wystarczające ale blaszak na 99,9% nie posiada fabrycznych punktów kotwienia foteli w przestrzeni ładunkowej. 

To nie jest budująca informacja, ale dziękuję za uwagę.

To jest Citroen Jumper z 97 (czyli jak Ducato 2). Nie wiem jak to jest z tymi punktami kotwienia w nim, muszę rozebrać podłogę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, osocha napisał:

To jest Citroen Jumper z 97 (czyli jak Ducato 2).

W tych autach podłoga niestety nie posiadała żadnych punktów kotwienia foteli.

Tak z ciekawości to czy mocowania tych foteli widoczne są od spodu pojazdu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, adamos napisał:

Poniżej link do listy uprawnionych podmiotów.

 

https://www.tdt.gov.pl/homologacja-pojazdow/jednostki-uprawnione.html

Na liście jest 17 pozycji,

ale chyba tylko PIMOT, ITS i BOSMAL zajmują się homologacją siedzeń.

 

1 minutę temu, danielg539 napisał:

Tak z ciekawości to czy mocowania tych foteli widoczne są od spodu pojazdu?

 

Wydaje mi się, że tak. Ale muszę to sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tematycznym kamperze raczej nie zachodzi potrzeba zmiany rodzaju pojazdu, żeby na baczność przedsiębiorcę stawiać i wołać o oświadczenie z PKD!

Po drugie co to są "fabryczne punkty mocowania"?

A na taki montaż to o co poprosić, o homologację wnosić do okazania, o PKD, o oświadczenie? 

No nie wiem... No nie wiem... Niełatwa sprawa.

 

 

 

Siedzenia Kamper.gif

Siedzenia Blaszak.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co prawda nigdy nie zagłębiałem się jakie warunki techniczne mają spełniać miejsca leżące, zapewne ktoś mnie szybciutko uświadomi, z góry dziękuję, ale w pierwszym poście piszesz, że są 2 miejsca siedzące i ławki które można przestawić 

4 godziny temu, osocha napisał:

w łóżko

a na nim nie zmieszczą się 2 osoby? no i mamy 2+2 =4, ;):silent:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, adamos napisał:

Aby móc je "zalegalizować", musisz mieć FV lub oświadczenie na ich montaż od przedsiębiorcy z kodem PKD 45.20Z.

 

Podaj podstawę prawną na takie stwierdzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, cezary napisał:

co prawda nigdy nie zagłębiałem się jakie warunki techniczne mają spełniać miejsca leżące, zapewne ktoś mnie szybciutko uświadomi, z góry dziękuję, ale w pierwszym poście piszesz, że są 2 miejsca siedzące i ławki które można przestawić 

5 godzin temu, osocha napisał:

w łóżko

a na nim nie zmieszczą się 2 osoby? no i mamy 2+2 =4, ;):silent:

Tak, dokładnie, może nie opsuję tego zbyt szczegółowo, ale do pierwszego postu dołączyłem zdjęcie na którym widać te dwie ławki (kanapy) i po odpowiednich przestawieniach pozycji zmieniają się one w łóżko (dwa siedziska i dwa oparcia ustawiają się płasko).

Napisałem tam:

5 godzin temu, osocha napisał:

Auto z przodu ma 2 miejsca, a z tył pełne Dinette (2 ławki) na 4 osoby.

Czyli 2+4=6 miejsc do siedzenia. Czyli fizycznie miejsc jest 6, ale w DR mam tylko 3.

 

 

1 godzinę temu, Paprock napisał:

W tematycznym kamperze raczej nie zachodzi potrzeba zmiany rodzaju pojazdu, żeby na baczność przedsiębiorcę stawiać i wołać o oświadczenie z PKD!

Po drugie co to są "fabryczne punkty mocowania"?

 

Wow, to jest rewolucyjne podejście do interpretacji przepisów. Bardzo mi się podoba.

Faktycznie formalnie nie potrzebuję zmieniać rodzaju pojazdu, bo chyba od 2000 roku ma w papierach  "WOHNMOBILE", a teraz w polskim DR specjalny kempingowy.

No ale jeśli nie oświadczenie z PKD to co?

Oświadczenie o przebudowie polegającej na dołożeniu miejsc? Chyba nie ma takiego formularza.

 

No i faktycznie co to są "fabryczne punkty mocowania"? Wydaje mi się, że mam w aucie taką książeczkę pokazującą różne modele auta, także w wersji bus z miejscami z tyłu. Oczywiście nie jest to żaden dokument, a jedynie prospekt dla klienta. No ale chyba te fotele były montowane do jakichś punktów. Chyba, że robili zupełnie oddzielne płyty podłogowe do ciężarówki i do busa.

 

4 godziny temu, danielg539 napisał:
4 godziny temu, osocha napisał:

To jest Citroen Jumper z 97 (czyli jak Ducato 2).

W tych autach podłoga niestety nie posiadała żadnych punktów kotwienia foteli.

 

W wersji bus jakoś fotele były z tyłu przyczepione.

To jest ta obła buda jak Ducato II od 1994 do 2006 r.

Czy faktycznie była inna płyta podłogowa?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, osocha napisał:

 

No i faktycznie co to są "fabryczne punkty mocowania"?

To są punkty, które powstały w wyniku działalności twórcy tego pojazdu. Pojazd powstał w wyniku zmian i przebudów więc zapewne na którymś etapie one powstały. 

Pojedź na konkretną stację gdzie konkretny diagnosta zejdzie popatrzy i zadecyduje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie takie, które zostały przebadane na potrzeby przeciążeń panujących w trakcie wypadku? Jeśli jesteś w stanie ocenić prawidłowość takich zmian, to zaproś może autora wątku do siebie i kliknij mu to badanko, bo na pewno jesteś "konkretnym" diagnostą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak mają się sprawy z ładownością owego pojazdu ? Co w kwitach widnieje ?

Edytowane przez Rafi90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Rafi90 napisał:

A jak mają się sprawy z ładownością owego pojazdu ? Co w kwitach widnieje ?

 

Z ładownością raczej nie ma problemu. Auto ma zainstalowane pneumatyczne zawieszenie z tyłu, co jest ujęte w niemieckich papierach i ma w opisie "Wohnmobil powyżej 2.8T", a w odpoweiedniej rubryce 3500 i zwiększony nacisk na tylną oś. Piszę skrótowo, jeśli to istotne to mogę przepisać dokładnie z numerami pól w briefie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, adamos napisał:

A nie takie, które zostały przebadane na potrzeby przeciążeń panujących w trakcie wypadku? Jeśli jesteś w stanie ocenić prawidłowość takich zmian

A mocowanie szafek, półek, umywalki, kuchenki, paneli fotowoltaicznych, telewizora ..... itd.   _____  taki sam tok myślenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.