Skocz do zawartości

Przerobka motocykla


Ksiezyc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam-chcialbym przerobic - dorobic boczne kółka do motocykla Yamahy Wildstar 1600.Napedem zostanie tylnie kolo z Yamahy. Mechanizm na zasadzie zakladanie zdejmowanie boczny kosz. Wiec pytanie-czy musze zglosic zmiane w dowodzie rejestr. I jak to ma sie z przegladem.... Zeby nie bylo problemu-wiadomo na przeglad moge podjechac jednosladem.... Dzieki za wszelkie info... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś mam zdjęcia V-Rod-a z bocznymi kółkami. Problem jest o tyle złożony, że jest to zmiana bardzo nietypowa i nie da się podejść do niej jednoznacznie. Moim zdaniem jako diagnosty i motocyklisty zarazem, trzeba rozpatrzyć trzy aspekty. Wytrzymałość konstrukcji, stabilność podczas jazdy i bezpieczeństwo innych użytkowników dróg. Temat nie wymaga zmian w dokumentach i ile nie zmieni się liczba osi (dodatkowe koła będą w osi koła tylnego). Do tego trzeba zastosować koła, które wytrzymają co najmniej prędkość maksymalną i masę motocykla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, blakop napisał:

Co najmniej prędkość maksymalną mają wytrzymać?

Wytępia Ci się żart. Do takiej konstrukcji trzeba zastosować mniejsze koła, a jest problem, żeby były dostosowane do prędkości rozwijanych przez "duże" motocykle. Chodzi głównie o dostępność opon. A zawsze można założyć opony o wyższym indeksie prędkości, co jest normalne zarówno w pojazdach jedno ja i dwuśladowych.

36 minut temu, blakop napisał:

A co z masą własną takich kółek? Ile to waży?

Potraktowałbym je raczej podobnie jak dokładane kufry w motocyklu, bo konstrukcja pewnie łatwodemontowalna. Wtedy zabierają ładowność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.08.2019 o 17:54, yogi1984 napisał:

Ale kółka w sensie takie jak wysuwane automatycznie przy niższej prędkości by ustabilizować pojazd? Czy stały boczny wózek?

boczne stale na zasadzie umocowania jak kosz boczny wozek,sa na rynku takie cuda kawasaki 1500 suzuki 800,,,,,,,,itp,,,i HD koszt roboty to nie sa az takie kwoty 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła to koła. W takim razie, po takiej dziwnej modyfikacji, ten motocykl ile będzie miał kółek? No i co z szerokością jednośladu się stanie?

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Ksiezyc napisał:

boczne stale na zasadzie umocowania jak kosz

No to jak takie coś to powiem jak poprzednik "jeśli będą w osi pojazdu" i zrobione konkret to ja osobiście żadnego problemu bym nie robił,zmian w DR też bym nie szukał no bo niby co? MW raczej się wielce nie zmieni by ją korygować,liczba osi ta sama , szerokość też pozostanie pewnie w normie i w obrysie konstrukcji się zmieści. Także mi taka przeróbka nie wadzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po mojemu "w osi" to mogą być koła w motocyklu trójkołowym. Bez różnicy, której osi. W motocyklu z wózkiem bocznym rzadko kiedy, a raczej wcale,  boczne koło nie tworzy osi z tylnym kołem napędowym.

No i jakim cudem te dwa dodatkowe kółka miałyby tworzyć wspólną oś z jakimkolwiek innym kołem? Co rozumie się przez oś? Jak warunki definiują oś, że akurat ten parametr pozostałby bez zmian w dowodzie? Jakie i gdzie musiałby być umieszczone te kółka, żeby liczba osi nie uległa zmianie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Paprock tobie trzeba wszystko wielkimi literami albo rysunkowo. To może wytłumaczę. Jeśli przez środek osi kół dodatkowych przechodzi prosta prostopadła do osi wzdłużnej pojazdu, która jednocześnie przechodzi przez środek osi koła tylnego, to liczba osi pojazdu się nie zmieni. Co najwyżej kół, ale tej danej w DR brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety, ale trzeba. Sorry za kłopot. Poza tym i tak nie kumam, a definicja osi brzmi tak, ze szczególnym naciskiem na wspólną oś obrotu:

18. Przez oś rozumie się element konstrukcji pojazdu stanowiący wspólną geometryczną oś obrotu dwóch lub
więcej kół zarówno napędzanych, jak i swobodnie obracających się, niezależnie od tego, czy znajdują się w jednym czy wielu segmentach usytuowanych w tej samej płaszczyźnie prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; wyjątek stanowią pojazdy kategorii L, w których geometryczna oś obrotu dotyczy jednego lub więcej kół.

- No to poproszę o tłumaczenie dalsze, jakim cudem te małe kółka będą tworzyły wspólną oś obrotu z tylnym kołem, zakładając że małe kółka nie wiszą w powietrzu na wysokości ośki tylnego koła, a toczą się po asfalcie.

 

Czy poniższa konstrukcja spełnia powyższą definicję co do wspólnej osi obrotu z dużym kołem?

 

 image;s=644x461;r=270

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

O materdyjo! I ilu kołowy motor z takich połączeń wychodzi? W pierwszym poście stoi, że napędem zostanie tylne koło. No to co to z tego w końcu będzie, bo mi czterokołowiec wychodzi,  a to już zmiana rodzaju pojazdu, zaiste!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Paprock napisał:

No to poproszę o tłumaczenie dalsze, jakim cudem te małe kółka będą tworzyły wspólną oś obrotu z tylnym kołem, zakładając że małe kółka nie wiszą w powietrzu na wysokości ośki tylnego koła, a toczą się po asfalcie.

Cytujesz coś, co jest jednocześnie odpowiedzią na twoje pytanie

3 godziny temu, Paprock napisał:

stanowiący wspólną geometryczną oś obrotu dwóch lub
więcej kół zarówno napędzanych, jak i swobodnie obracających się, niezależnie od tego, czy znajdują się w jednym czy wielu segmentach usytuowanych w tej samej płaszczyźnie prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na swoich fotkach masz dwa segmenty ustawione w tej samej płaszczyźnie prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, co wg przepisu stanowi jedną oś obrotu. Czyli rysunek pokazuje pojazd o dwóch osiach.

Edytowane przez aboz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale tam jest warunek łączny - płaszczyzna prostopadła i wspólna geometryczna oś obrotu. Też to tak rozumiem. A jak widzą to inni? To raz.

Dwa. To ile kół ma wtedy taki motocykl i dlaczego nie jest w tym momencie czterokołowcem? To może idąc w drugą stronę - czterokołowiec można by zamienić na motocykl z dwoma dodatkowymi kołami, o których zwyczajnie nie wspomina się przy klasyfikacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przepisie jest mowa o wspólnej osi obrotu dwóch kół. I taką wspólną oś obrotu mają każde koła w klasycznym samochodzie. Taką wspólną oś obrotu mają też koła w motocyklu trójkołowym. Dla przykładu niech będzie to trajka w układzie jedno koło z przodu a dwa z tyłu. Wiadomo, że przednie koło występuje solo na osi obrotu, a dwa koła z tyłu korzystają ze wspólnej osi obrotu. Wiadomo też, że ta oś jest prostopadła do osi wzdłużnej pojazdu. No nie inaczej. Z resztą przednia oś też jest prostopadła.

Natomiast dla motocykla przewidziano inne rozwiązanie, a mianowicie takie, że nie każdy motocykl z wózkiem bocznym spełni zależność dwóch kół na wspólnej osi obrotu, bo akurat trafi się taka konstrukcja, że będą trzy osie, a każda z tych osi będzie pojedynczą osi obrotu dla swojego kółka, czyli wyjdzie motocykl trzykołowy i trzyosiowy. Tak należy rozumieć ten wyjątek dla motocykla, bo moto nie spełni warunku wspólnej osi obrotu dwóch kół tak jak na poniższym schemacie, gdzie każda oś obrotu ma jedno koło a nie dwa, tym bardziej nie jest wspólna.

 

 

Motocykl trzy osie.gif

 

 

A to poniżej zaczerpnąłem z Wikipedii ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Ciągnik_siodłowy ) i deczko pociągnąłem zielonym dla zobrazowanie sedna, czyli wzdłużną płaszczyznę symetrii pojazdu i wiele (pięć) segmentów usytuowanych prostopadle do niej:

 

 

 

 

 

Osie prostopadłe.gif

 

I jeszcze jedno. Zakładając na potrzeby problemu, że te małe kółka są równiuteńko jedno pod drugim, to ile tam jest kół i osi?

Dziękuję.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie zakładamy że Ksiezyc pytał o taki trike kit jak zamieściłem wyżej zdjęcie ( bo teraz się nie odzywa i nie wiemy czy o to chodziło). Moim zdaniem jeżeli osie tych dodatkowych kół będą pod osią koła napędowego tak jak Paprock to naszkicował, liczba osi się nie zmieni. Uzasadniam to tym że samo miejsce styku tych 3 kół z jezdnią będzie w jednej linii patrząc prostopadle do wzdłużnej osi symetrii tego motocykla, takie koła bliźniacze.  Aboz ma rację. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po mojemu nie, bo chodzi o element wspólny obrotu koła lub kół. Dlatego przykładowy rowerek bobo ma trzy osie a cztery kółka. W życiu oś tylnego dużego koła nie utworzy wspólnej osi obrotu dla małych kółek. A rozwiązanie polegające na wsunięciu tego zmyślnego podwozia powoduje wzrost kół do czterech, co z góry przekreśla klasyfikację tego transformersa jako motocykl, bo polska definicja motocykla dopuszcza trzy koła.

Z praktyki dopowiem, że problem formalno-rejestracyjny tworzy motocykl z bocznym wózkiem, bo to nie wiadomo jakie podać wymiary, miejsca siedzące i masy, a co dopiero brać się za coś, co w przepisach nie istnieje.

No nie wmawiajcie, że te dwa maja jedną wspólną oś obrotu dla swoich kul.

Z linku: https://thumbs.dreamstime.com/z/śmieszni-bałwany-bałwan-para-plenerowa-120383682.jpg

 

 

Oś obrotu.gif

 

Nie kapuję dlaczego osie widziane w pionie wyczerpują znamiona definicji. Ja przynajmniej mniej więcej tak widzę te płaszczyzny wzdłużne i prostopadłe wynikające z przepisu. Można jeszcze rozebrać symetrię pojazdu, ale myślę sobie, że czerwona strzała na schemacie wystarczy.

18. Przez oś rozumie się element konstrukcji pojazdu stanowiący wspólną geometryczną oś obrotu dwóch lub więcej kół zarówno napędzanych, jak i swobodnie obracających się,

niezależnie od tego, czy znajdują się w jednym czy wielu segmentach usytuowanych w tej samej płaszczyźnie prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;

wyjątek stanowią pojazdy kategorii L, w których geometryczna oś obrotu dotyczy jednego lub więcej kół.

 

 

Osie - płaszczyzny wzdłużne i prostopadłe.gif

 

Na chłopski rozum wychodzi, że płaszczyzna osi ma być prostopadła do płaszczyzny podłogi.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na logikę to masz rację nie mają wspólnej osi obrotu, ale tu moim zdaniem trzeba spojrzeć od strony przepisów, do czego jest nam potrzebna ta liczba osi? Do nacisku, a ten nacisk będzie działał pionowo z góry na dół i osie małych kół się pokryją z osią tego prawdziwego koła napędowego.

11 godzin temu, Paprock napisał:

Przez oś rozumie się element konstrukcji pojazdu stanowiący wspólną geometryczną oś obrotu dwóch lub więcej kół zarówno napędzanych, jak i swobodnie obracających się,

Biorąc pod uwagę geometrię zawieszenia( zbieżność, pochylenie koła) to ten cytowany §2 ust.18, moim zdaniem jest napisany w dużym uproszczeniu bo te faktyczne osie się nie pokrywają (nawet na naszej ławie pomiarowej) szczególnie w zawieszeniu niezależnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do rysunku Paprocka to dla mnie kontur niebieski jest równoległy do konturu szarego. czerwona linia powinna wyznaczyć pionową "ścianę " czyli  płaszczyznę wzdłużną symetrii pojazdu . wtedy kontur niebieski tworzy segmenty osi (grupy osi )  a przeciwległe koła zielone tworzą osie . rysunek przedstawia pojazd 4 osiowy ( mogą być 2 grupy osi - to zależy od wzajemnych odległosći między osiami składowymi )

42 minuty temu, wojteczek napisał:

jest napisany w dużym uproszczeniu bo te faktyczne osie się nie pokrywają

piszesz o nierównoległości  i teoretycznie masz rację . nie ma jednak "nakazu " aby oś była prostopadła do wzdłużnej osi symetrii  pojazdu . teoretycznie oś może być skośna do osi wzdłużnej pojazdu ale sami wiemy jak taki pojazd będzie jechał . teoretycznie tylne koło motocykla i koło bocznego wózka można "podciągnoąć jako jedna oś

W dniu ‎2019‎-‎08‎-‎14 o 21:28, Paprock napisał:

Zakładając na potrzeby problemu, że te małe kółka są równiuteńko jedno pod drugim, to ile tam jest kół i osi?

7 osi naliczyłem

W dniu ‎2019‎-‎08‎-‎14 o 14:44, Paprock napisał:

 

 

 

Oś obrotu.gif

 

wg definicji osi mają wspólną oś bo przebiego ona w jednej płaszczyźnie prostopadłej ( płaszczyzna pionowa ) do wzdłużnej płaszczyzny pojazdu . rowerek z bocznymi kółkami nadal jest 2 osiowy ( zakładając ,że boczne kółka nie są przesunięte ani do przodu ani do tyłu ).

Edytowane przez piter1973
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może tak będzie łatwiej z płaszczyznami wzdłużnymi i prostopadłymi:

 

Osie i płaszczyzny.gif

 

Może być też tak:

 

Osie i płaszczyzny 2.gif

 

1 godzinę temu, piter1973 napisał:

co do rysunku Paprocka to dla mnie kontur niebieski jest równoległy do konturu szarego. 

 

-  deseczki krzyżyka też są równoległe?

 

Znalezione obrazy dla zapytania krzyż

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.