Skocz do zawartości

Zmina ilosci osi w ciezarowce MAN z 10x8 do 8x8


tooFATtoDRIVE

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, to jest moj pierwszy wpis!

 

Mam nastepujaca zagadke do rozwiazania:

1. Ciezarowka wyjezdza z fabryki jako 8x8, dwie przednie osie sa skretne, VIN to potwierdza.

2. Samochod odbierany jest przez jedna z znajdujacych sie w Holandii firm modyfikujacych ciezarowki, gdzie dodawana jest os srodkowa, nie napedowa, skretna, ktora jest podnoszona i opuszczana z kabiny. Wynika to z faktu, ze Holandia umozliwia ciezarowki o dopuszczalnej masie calkowitej okolo 49-50 ton jezeli jest to rozlozone na 5 osi.

3. VIN nie jest zmieniany. Dodatkowa os jest jednak widoczna w holenderskim dowodzie rejestracyjnym (czesc papierowa, moze tez jest tez to kodowane na plastikowym dowodzie rejestracyjnym, ale tego nie wiem).

4. Ciezarowka jest wystawiona do sprzedazy.

 

Teraz zaczyna sie zagadka, rozwiazania ktorej na razie nie znam.

5. Samochod przyjezdza do Polski

6. Zdejmowana jest wyzej opisana os srodkowa a wiec samochod wraca do stanu, w jakim wyjezdza z fabryki MAN-a.

 

Kwestia fizycznego zdjecia srodkowej osi nie bedzie problemem. Moze to byc zrobione w jakims autoryzowanym warsztacie MAN-a albo w innym warsztacie zajmujacym sie naprawami ciezarowek.

 

Teraz najwazniejsza kwestia: jak to mozna zalegalizowac?

Nie zalezy mi na tej dodatkowej masie calkowitej. Ciezarowka wyszla z fabryki jako 41 ton maksymalnej masy calkowitej a wiec tyle moze byc. Nie potrzebuje wiecej.

Bylem w lokalnym autoryzowanym warsztacie MAN-a. Od strony technicznej zaden problem. Od strony prawnej mieli strach w oczach. Moze wynika to z faktu, ze nie mieli wczesniej takiego przypadku. Jeden z pracownikow mowil cos o wymogu jakichs dodatkowych badan homologacyjnych oraz jakims zaswiadczeniu z jakiegos ministerstwa. Nie bylo jednak zadnych konkretow. 

 

Uprzedajac pytanie "po co mi to?" juz odpowiadam; wersje tych ciezarowek maja wiekszy rozstaw osi pomiedzy osiami 2 i 3 - jest tam 3600mm rozstawu. Potrzebna mi jest wlasnie taka dluzsza wersja a nie chce ciac, przedluzac i sprawac ramy.

 

Co z tym zrobic? Jak ten temat zalatwic?

 

PS. jezeli zamiescilem ten wpis w nieodpowiednim dziale, uprzejmie prosze o przeniesienie.

PS. II - przepraszam za brak polskich znakow, ale komputer sluzbowy, ktorego uzywam, niestey ich nie ma.

 

Edytowane przez tooFATtoDRIVE
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz - opisywać to Ty możesz nam tą sytuację przez następne 2 miesiące.

A prawda jest taka, że trudno będzie Ci udzielić rzeczowej odpowiedzi dopóki nie wrzucisz to skanu:

1. Zagranicznego DR

2. Zdjęcia tabliczki/tabliczek znamionowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tooFATtoDRIVE napisał:

Ciezarowka wyszla z fabryki jako 41 ton maksymalnej masy calkowitej a wiec tyle moze byc.

I pewnie tyle będzie jako MMC w poz. F1 w DR, ale w Polsce DMC pojazdu 4-osiowego to "aż" 32 t. 

 

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf

§3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2–13, nie może przekraczać w przypadku:

 

8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi – 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym  mowa w § 5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, blakop napisał:

Wiesz - opisywać to Ty możesz nam tą sytuację przez następne 2 miesiące.

A prawda jest taka, że trudno będzie Ci udzielić rzeczowej odpowiedzi dopóki nie wrzucisz to skanu:

1. Zagranicznego DR

2. Zdjęcia tabliczki/tabliczek znamionowych

 

Zdjecia dowodu rejestracyjnego oraz tabliczki znamionowej (dwie rozne ciezarowki ale dokladnie ten sam typ auta).

IMG-20190806-WA0000.jpg

IMG-20190806-WA0001.jpg

IMG-20190806-WA0002.jpg

IMG-20190806-WA0003.jpg

MAN-TGS-41-440-10X8 - 06.jpg

 

38 minut temu, Jacdiag napisał:

I pewnie tyle będzie jako MMC w poz. F1 w DR, ale w Polsce DMC pojazdu 4-osiowego to "aż" 32 t. 

 

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf

§3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2–13, nie może przekraczać w przypadku:

 

8 ) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi – 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym  mowa w § 5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;
 

 

32 tony tez moze byc. Rozstaw osi i dlugosc osi - na tym mi zalezy.

Edytowane przez tooFATtoDRIVE
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, blakop napisał:

No jak może być 32t to niech Ci MAN taką tabliczkę znamionową wystawi.

 

Jaka jest na to procedura, zeby MAN mi to wystawil? Jestem kompletnie zielony w tym temacie, wiec wole zapytac trzy razy. 

 

Tylko jest kwestia, ze holenderski dowod rejestracyjny nie bedzie sie zgadzal z tym, co bedzie na ciezarowce podczas pierwszego przegladu w Polsce, a wiec jedna mniej os. 

 

Ktos moze wiec jak temat wyglada od strony prawnej? Moze jakies linki do podstawy prawnej?

 

W sumie powinienem na poczatku dodac, ze z Wasza pomoca chcialbym stworzyc listwe krokow/spraw do zalatwienia w odpowiedniej kolejnosci, zeby ten proces formalnie zalatwic.

Edytowane przez tooFATtoDRIVE
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tooFATtoDRIVE napisał:

holenderski dowod rejestracyjny nie bedzie sie zgadzal z tym, co bedzie na ciezarowce podczas pierwszego przegladu w Polsce, a wiec jedna mniej os.

 

Taki pojazd podlega dodatkowemu badaniu technicznemu po zmianach konstrukcyjnych. Diagnosta określi nowe dane i ograniczy DMC do wartości obowiązującej w Polsce. Do tego dołączy zdjęcia zmian.

 

Problemem może być w tym przypadku tabliczka znamionowa, która będzie podawała dane o pięciu osiach. Przepisy nie regulują co powinno się stać z tabliczką w tej sytuacji, a żeby wykonać tabliczkę zastępczą to obecna musiałaby zostać oderwana/zniszczona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, 

Jak na razie procedure rozumiem w nastepujacy sposob (prosze o sugestie zmian jezeli cos zle zrozumialem):

  1. Auto przyjezdza do Polski
  2. Srodkowa (dodana w Holandii) os zostaje zdjeta (Pytanie: gdzie to wykonac zeby nie bylo problemow w pozniejszych etapach?)
  3. Nastepuje tlumaczenie dokumentow sprowadzonego samochodu (Pytanie: jakie dokladnie musza byc te dokumenty?)
  4. Samochod idzie na badania technicze po jego sprowadzeniu, ktore beda rowniez tzw dodatkowym badaniem technicznym po zmianach konstrukcyjnych (Pytanie: czy to ma byc jakas specjalistyczna stacja diagnostyczna czy tez zwykla od ciezarowek wystarczy?)
  5. Tabliczka znamionowa (trzeba doprecyzowac co z obecna zrobic)
  6. Wniosek do MAN Polska o wystawienie nowej tabliczki znamionowej (Pytanie: czy jest jakas specjalna procedura, wzor wniosku itp?)
  7. Co dalej z tym wszystkim? Do urzedu komunikacji z wnioskiem o wydanie dowodu rejestracyjnego?

Tak jak wspominalem wiecej, czy moze ma ktos jakies paragrafy, ktore warto miec wydrukowane gdyby zaszla taka potrzeba w w/w procesie.

 

Gdyby byly braki, niescislosci lub inne problemy z powyzsza procedura, uprzejmie prosze o korekte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat jak najbardziej do ogarnięcia(robiłem tak swojego MB). Jesli zależy ci na czasie(mniej na kasie ) i nie chce ci się kombinować to ja na twoim miejscu pojechałbym do konkretnego ASO Mana najlepiej co posiada własną stację diagnostyczną i temat im naświetlił,powinni sprawę ogarnąć w komplecie i dać gotowe papiery do wydziału. Podpowiem że obędzie sie bez  badań homologacyjnych  i  zaświadczenia z ministerstwa bo to inna bajka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, michal_k napisał:

żeby wykonać tabliczkę zastępczą to obecna musiałaby zostać oderwana/zniszczona.

Do czego kolega go namawia??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, tooFATtoDRIVE napisał:

Samochod idzie na badania technicze po jego sprowadzeniu, ktore beda rowniez tzw dodatkowym badaniem technicznym po zmianach konstrukcyjnych (Pytanie: czy to ma byc jakas specjalistyczna stacja diagnostyczna czy tez zwykla od ciezarowek wystarczy?)

Każda okręgowa. Najlepiej podjedź na tą, która by miała wykonać takie badanie i zapytaj czy nie będzie trudności.

 

9 godzin temu, tooFATtoDRIVE napisał:

Tabliczka znamionowa (trzeba doprecyzowac co z obecna zrobic)

Jeśli MAN wystawi nową na 4 osie, z danymi dla pierwszego etapu homologacji (a wiem, że takie rzeczy robią), to starą się usuwa, a przykleja nową.

 

9 godzin temu, tooFATtoDRIVE napisał:

Wniosek do MAN Polska o wystawienie nowej tabliczki znamionowej (Pytanie: czy jest jakas specjalna procedura, wzor wniosku itp?)

To już pytaj w MAN-ie, bo każdy producent ma inne procedury.

 

Na Twoim miejscu robiłbym wszystko w ASO MAN, skoro już temat u nich rozeznałeś. Tam dowiesz się wszystkiego co leży po ich stronie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - czy WY aby macie uaktualnioną wersje przepisów ?

 

11) pojazdu samochodowego o liczbie osi większej niż trzy – 32 tony;

 

Bo tak patrzę i nie wierzę - punkt 8

 8) pojazdu samochodowego o dwóch osiach, innego niż autobus – 18 ton; dopuszczalna masa całkowita pojazdu zasilanego paliwem alternatywnym może zostać powiększona maksymalnie o 1 tonę;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, IVVO napisał:

Panowie - czy WY aby macie uaktualnioną wersje przepisów ?

niestety nie mają , bo weszły zmiany

Dz. U. z 2016 r., poz. 2022
Zmiany:
1) Dz. U. z 2016 r., poz. 858
2) Dz. U. z 2017 r., poz. 2338
3) Dz. U. z 2018 r., poz. 855

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/g starych  - to bez problemu - bez odstępstw się takie robiło - piękne czasy

Wyliczało się z osi i było git

Nie raz jeszcze do Was taki podjedzie

A tak do tematu - to po odjęciu tej osi - powiedzmy 1 tony - to i tak " pszczoły luzem można wozić" - rejestrować jak jest - bo czy ta tona ma jakiś wpływ przy tej G

A to nie koniec problemów - przestrojenie modulatora ABS itd .... skórka za wyprawę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, IVVO napisał:

11) pojazdu samochodowego o liczbie osi większej niż trzy – 32 tony;

 

14 godzin temu, tooFATtoDRIVE napisał:

32 tony tez moze byc.

 

Więc w czym problem? Napisał, że DMC 32 tony mu wystarczy.

49 minut temu, kurant2000 napisał:

Do czego kolega go namawia??

 

Do niczego. Ot stwierdzam fakt, że brakuje odpowiednich przepisów w zakresie zmiany danych na tabliczce. Z żadnego nie wynika, że producent jest zobowiązany wystawić nową, a zastępczą się wykonuje tylko w przypadku braku fabrycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michale  - zastanawiam się właśnie - w czym mają problem - bo ja go nie widzę - w liczbie osi - to nie problem - chyba za bardzo nie wiedzą jak podejść do tematu

WK zarejestruje z 5-cima osiami przy 32 i konstrukcyjnej 49

A wykopie będzie woził 50 

7 minut temu, michal_k napisał:

Więc w czym problem? Napisał, że DMC 32 tony mu wystarczy.

 

Edytowane przez IVVO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czemu każecie mu te 5 osi rejestrować jak na samym początku zaznaczył że ta 5 oś jest mu nie potrzebna bo o większy prześwit między 2 a 3 osią się rozchodzi:???:

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się kupuje cztro-ośkę a nie kombinuje dopiero po zakupie ?

4 minuty temu, yogi1984 napisał:

Ale czemu każecie mu te 5 osi rejestrować

Bo to bez sensu - odciąży o tonę i co dalej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to nas....? pyta tylko o możliwość czy da sie tak  zrobić. widaś ten większy rozstaw jest mu potrzebny. Najlepiej niech autor się wypowie po co mu to.

Godzinę temu, Wacek napisał:

niestety nie mają

Przez 3 lata był czas by dostać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta 3 z pięciu i tak w większości jest podnoszona. A tak w ogóle to powinien się nazywać 49.400 a nie 41.440 bo już jest niezgodność między TZ a ZDR

930895703_1.jpg

Edytowane przez IVVO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, aboz napisał:

Każda okręgowa. Najlepiej podjedź na tą, która by miała wykonać takie badanie i zapytaj czy nie będzie trudności.

 

Jeśli MAN wystawi nową na 4 osie, z danymi dla pierwszego etapu homologacji (a wiem, że takie rzeczy robią), to starą się usuwa, a przykleja nową.

 

To już pytaj w MAN-ie, bo każdy producent ma inne procedury.

 

Na Twoim miejscu robiłbym wszystko w ASO MAN, skoro już temat u nich rozeznałeś. Tam dowiesz się wszystkiego co leży po ich stronie.

Lokalnie nie mam ASO. mam jakis serwis MAN-a ale jak im powiedzialem jakie mam plany to padl na nich blady strach. Nikt nic nie wiem, nie da sie...

 

 

5 godzin temu, IVVO napisał:

......

A to nie koniec problemów - przestrojenie modulatora ABS itd .... skórka za wyprawę

Ok, o tym nie pomyslalem.

 

6 godzin temu, yogi1984 napisał:

Temat jak najbardziej do ogarnięcia(robiłem tak swojego MB). ....

Yogi1984 - miales jakies problemy z elektronika, nr cos co IVYO wspomnial powyzej?

 

4 godziny temu, IVVO napisał:

A tego to już w ogóle nie rozumiem co autor miał na myśli - nie licząc błędu  

Faktycznie, blad jest. Chodzi mi o dluzsza rame niz te, ktore sa standardowo w wywrotkach 8x8, a co za tym idzie wiekszy rozstaw osi, konkretnie pomiedzy 2 a 3 osia. 

 

 

4 godziny temu, IVVO napisał:

Ta 3 z pięciu i tak w większości jest podnoszona. A tak w ogóle to powinien się nazywać 49.400 a nie 41.440 bo już jest niezgodność między TZ a ZDR

930895703_1.jpg

Dokladnie taka baze mam na mysli. Tam wlasnie jest podnoszona os, tak jak na zdjeciu. Co do 41.440 vs 49.440 to podobno bylo jakos regulowane przez przepisy w Holandii ale szczegolow nie wiem. Np byl okres, ze dodanie 5 osi powodowaloby koniecznosc calkowitej zmiany nr VIN. Po ktoryms tam roku wymog ten zniesiono, tzn rozszerzono zakres zmian, ktory nie wymagal nadania nowego nr VIN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie żadnego problemu z elektroniką nie miałem. Jeśli już ta 3 oś ma dołożone czujniki ABS-u to przy podnoszonej osi dla elektryka jest to 5 minut roboty by błędów nie waliło i by ją wyłączyć. Aczkolwiek i tak podejrzewam że czyta sygnał z ABS-U z drugiej ośki i po demontażu nic robić nie trzeba będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.