Skocz do zawartości
dstr

Boxer ciężarowy [ 9 miejsc]

Rekomendowane odpowiedzi

dstr

Cześć

 

Jestem  świeżym diagnostą na stacji OSKP. Przyjechał jakiś czas temu Peugeot Boxer z PC z WK. W PC widnieje samochód ciężarowy natomiast w liczbie miejsc mamy 9. Samochód sprowadzony z Niemiec, wygląda jak typowy autobus(bus), ma 9 foteli (z kierowcą) praktycznie cały przeszklony duże przestrzenie między siedzeniami jakby kiedyś był dostosowany dla osób niepełnosprawnych, brak miejsca na przestrzeń ładunkową. Trochę się wystraszyłem tematu i nie podjąłem badania (zresztą świeciła mu kontrolka ABS). Usunął usterkę i podjechał do mojego zmiennika z doświadczeniem. On mu wykonał badanie techniczne przed 1 rejestracją, jako samochód ciężarowy z 9 miejscami, brak przestrzeni ładunkowej.  Moim zdaniem popełnił błąd i teraz pytanie, czy nie powinno się wykonać zmiany rodzaju samochodu z ciężarowego na osobowy? I dopiero później dokonać 1 rejestracji ? Data pierwszej rejestracji samochodu 2007 ale rok produkcji z katalogu wychodzi 2004 o co klient ma też duże pretensje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Obstaję przy tym, że masz rację. A starych paproków zakopać do piachu. Przynajmniej po szyję.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
trucker

ja też tak uważam. 

19 minut temu, dstr napisał:

zmiennika z doświadczeniem

szkoda ze doświadczenie nie zawsze idzie w parze z wiedzą....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
evocatum
53 minuty temu, dstr napisał:

jako samochód ciężarowy z 9 miejscami, brak przestrzeni ładunkowej

Pogratuluj koledze wiedzy, a doświadczeniem lepiej  niech się nie chwali.

3. Kryteria kwalifikowania pojazdów do kategorii N
3.5. Liczba miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy nie może przekroczyć:
a) 6 w przypadku pojazdów kategorii N 1 ;
b) 8 w przypadku pojazdów kategorii N 2  lub N 3 .
3.6. Pojazdy muszą wykazać zdolność przewozu ładunków równą lub wyższą niż zdolność przewozu osób.
wyrażoną w kg.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dstr

Dzięki za pomoc Panowie. Prosił mnie o pomoc, moim zdaniem powinien postawić negatyw i zrobić zmianę z ciężarowego na osobwy. I to wszystko?

Edytowane przez dstr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

A to dla doświadczonych zmienników: 

 

3. Kryteria kwalifikowania pojazdów do kategorii N
3.1. Zaliczenie typu pojazdu do kategorii N zależy od właściwości technicznych pojazdu, o których mowa w pkt 3.2–3.6.
3.2. Z zasady, przedziały, w których znajdują się wszystkie miejsca siedzące, są całkiem oddzielone od przestrzeni ładunkowej.
3.3. W drodze odstępstwa od wymogu określonego w pkt 3.2, osoby i ładunki mogą być przewożone w tym samym przedziale pod warunkiem, że przestrzeń ładunkowa jest wyposażona w elementy zabezpieczające przeznaczone do ochrony przewożonych osób w przypadku przemieszczenia się ładunku w czasie jazdy, w tym przy gwałtownym hamowaniu lub pokonywaniu zakrętu.
3.4. Elementy zabezpieczające – urządzenia do mocowania – przeznaczone do zabezpieczenia ładunku zgodnie z wymogami określonymi w pkt 3.3, jak również systemy przegród, przeznaczone dla pojazdów do 7,5 ton, są projektowane zgodnie z przepisami określonymi w sekcjach 3 i 4 normy ISO 27956-2009 „Pojazdy drogowe – Zabezpieczanie ładunku w samochodach dostawczych – Wymogi i metody badań”.

3.4.1. Wymogi, o których mowa w pkt 3.4, mogą być zweryfikowane przez oświadczenie zgodności przedstawione przez producenta.
3.4.2. Alternatywnie do wymogów określonych w pkt 3.4 producent może wykazać przed urzędem udzielającym homologacji, że zamontowane urządzenia zabezpieczające zapewniają poziom ochrony równoważny poziomowi przewidzianemu we wspomnianej normie.
3.5. Liczba miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy nie może przekroczyć:
a) 6 w przypadku pojazdów kategorii N 1 ;

b) 8 w przypadku pojazdów kategorii N 2 lub N 3 .
3.6. Pojazdy muszą wykazać zdolność przewozu ładunków równą lub wyższą niż zdolność przewozu osób wyrażoną w kg.
3.6.1. Do tego celu, we wszystkich konfiguracjach, szczególnie w przypadku gdy wszystkie miejsca siedzące są zajęte, spełnione muszą być następujące równania.
a) gdy N = 0:
P – M ≥ 100 kg;
b) gdy 0 < N ≤ 2:
P – (M + N × 68) ≥ 150 kg;
c) gdy N > 2:
P – (M + N x 68) ≥ N x 68;
gdzie litery oznaczają:
„P” technicznie dopuszczalną maksymalną masę całkowitą pojazdu,
„M” masę pojazdu gotowego do jazdy,
„N” liczbę miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
3.6.2. M obejmuje także masę sprzętu zamontowanego w pojeździe w celu przechowywania ładunków (np. cysterna, nadwozie itp.), przenoszenia ładunków (np. żuraw, platforma załadunkowa itp.) i zabezpieczenia ładunków (np. urządzenia zabezpieczające ładunek).
Do celów zastosowania powyższego równania M nie obejmuje masy sprzętu, który nie jest wykorzystywany do celów określonych powyżej (takiego jak sprężarka, wyciągarka, prądnica, sprzęt nadawczy itp.).
3.7. Wymogi, o których mowa w pkt 3.2–3.6, muszą być spełnione w przypadku wszystkich wariantów i wersji w ramach typu pojazdu.
3.8. Kryteria kwalifikowania pojazdów do kategorii N 1 .
3.8.1 Pojazd zalicza się do kategorii N 1 , gdy spełnione są wszystkie obowiązujące kryteria.
Jeżeli co najmniej jedno z tych kryteriów nie jest spełnione, pojazd kwalifikuje się do kategorii M 1 .
3.8.2. Oprócz ogólnych kryteriów, o których mowa w pkt 3.2–3.6, spełnione muszą być kryteria określone w pkt 3.8.2.1–3.8.2.3.5 w przypadku pojazdów, w których przedział, gdzie znajduje się kierowca, oraz ładunek znajdują się w obrębie jednej jednostki (tj. nadwozie „BB”).

3.8.2.1. Fakt, że między rzędem siedzeń a przestrzenią ładunkową zamontowana jest ścianka lub przegroda, nie zwalnia z obowiązku spełnienia wymaganych kryteriów.
3.8.2.2. Kryteria są następujące:
a) musi być możliwy załadunek towarów przez zaprojektowane i skonstruowane w tym celu tylne drzwi, klapę tylną lub drzwi boczne;
b) w przypadku tylnych drzwi lub klapy tylnej otwór ładunkowy musi spełniać następujące wymogi:
(i) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony tylko w jeden rząd siedzeń lub jedno siedzenie kierowcy, minimalna wysokość otworu ładunkowego wynosi 600 mm;
(ii) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony przynajmniej w dwa rzędy siedzeń minimalna wysokość otworu ładunkowego wynosi 800 mm, a powierzchnia tego otworu – przynajmniej 12 800 cm 2 ;
c) przestrzeń ładunkowa musi spełniać następujące wymogi:
„przestrzeń ładunkowa” oznacza część pojazdu znajdującą się za rzędami siedzeń lub za siedzeniem kierowcy, gdy pojazd jest wyposażony tylko w siedzenie kierowcy;
(i) powierzchnia załadunkowa przestrzeni ładunkowej jest zasadniczo płaska;
(ii) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony tylko w jeden rząd siedzeń lub jedno siedzenie, minimalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi 40 % rozstawu osi;
(iii) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony przynajmniej w dwa rzędy siedzeń, minimalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi 30 % rozstawu osi;
w przypadku gdy siedzenia w ostatnim rzędzie można łatwo usunąć z pojazdu bez użycia specjalnych narzędzi, wymogi dotyczące długości przestrzeni ładunkowej muszą być spełnione przy wszystkich siedzeniach zamontowanych w pojeździe;
(iv) wymogi dotyczące długości przestrzeni ładunkowej muszą być spełnione w przypadku, gdy pierwszy i ostatni rząd są w swojej normalnej pionowej pozycji do użytku przez pasażerów pojazdu.

 

Reszta w dyrektywie.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
Teraz, Paprock napisał:

A to dla doświadczonych zmienników

 

i

 

1 minutę temu, Paprock napisał:

Reszta w dyrektywie.

 

no i na pewno przeczytają, przyswoją i zaczną stosować, podejrzewam, że nawet w to nie spojrzą:

 

 

image.thumb.png.6d50a7551c68249ada7f9f33e28f630a.png

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
5 minut temu, Paprock napisał:

6 w przypadku pojazdów kategorii N 1

A dla ciężarowego nie kategorii N1 - 9, jeżeli wydaje z ładowności.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ta! Chyba, że na pace wozi ludzi na wykopki. ;-)

Trzeba wszystko posprawdzać począwszy od definicji ustawowych, poprzez przepisy końcowe w warunkach technicznych, dacie rejestracji i homologacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
1 godzinę temu, dstr napisał:

czy nie powinno się wykonać zmiany rodzaju samochodu z ciężarowego na osobowy?

W tej kwestii mam pytanie. Pasy bezpieczeństwa były mocowane trzy punktowo ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dstr

Nie pamiętam bo nie ja robiłem to badanie. Ale zapytam i dam znać w poniedziałek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary

w całej litanii katalogu ITS znalazłem 1 (jeden) egzemplarz kat. N2, ale jest homologowany na 3 (trzy) osoby 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
23 minuty temu, Paprock napisał:

Ta! Chyba, że na pace

Taka tabelka jak powyżej jest z dystrybucji samego ITSa, skoro oni sami zapodają 7, to dlaczego mam nie dziubnąć i 9. Taki znany pojazd jak Honker jest samochodem ciężarowym (bez kratkowym) i 9 osobowym.

 

 

Edytowane przez adam1501

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
7 minut temu, adam1501 napisał:

to dlaczego mam nie dziubnąć i 9.

możesz, a na siedzeniach po kwintalu "zimioków" zasadzisz i pewnie w ładowności się zmieścisz. :faint:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No niestety, ale z kilka wynalazków jeszcze się czasami trafi, na które nie ma rady. Trzeba zdać sobie sprawę czy mowa o samochodzie, czy monowskim pomiocie.

Osobiście znam jeden taki samochodzik, który miał miał siedzenia bokiem i mógł udawać ciężarówkę trochę, a mowa o poczciwej Nysce z pradawnych czasów.

Tu, na tapecie jest w miarę świeżego blaszaka, który świeżym warunkom powinien odpowiadać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
29 minut temu, Paprock napisał:

Tu, na tapecie jest w miarę świeżego blaszaka, który świeżym warunkom powinien odpowiadać.

Bardziej chyba jest nieścisłość naszych przepisów w odniesieniu do kategorii homologacyjnej. Mamy wątpliwości czy traktować dany pojazd jako pojazd , który musi spełniać wymagania dla kategorii N1, czy też zawiera się w tej kategorii ale nie ma jej określonej ("nie jest kategorii N1"). Dlatego powstają pojazdy po zmianach, które w żaden sposób do dyrektyw nie pasują ale spełniają ogólne warunki techniczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz

Coś mi się zdaje, że miałem ten pojazd u siebie, ale jeszcze z windą ;-) Z rokiem produkcji tego pojazdu to bym nie szalał, bo tam był drugi etap homologacji. 2004 to pojazd bazowy, a z zabudową to to wyjechało w bodaj 2006 roku. O ile to ten sam pojazd, ale temat na tyle charakterystyczny, że raczej to ten sam przypadek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

I co? U Ciebie wszystko przeszło? ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz
5 godzin temu, blakop napisał:

U Ciebie wszystko przeszło?

Jak widzisz nie bardzo :-P Tzn. nawet nie rozpocząłem BT, bo brakowało dokumentu dozorowego (wtedy nie widziałem ZDR). Później klient jeszcze raz przyjechał, po zdemontowaniu windy i zaczęło się drążenie tematu (ciężarowy, 9 osób, rok produkcji itp.) i klient ostatecznie zdecydował się pozbyć samochodu, więc znowu BT nie wykonałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dstr

Ten gość to faktycznie jakiś handlarz. Wiem, że mój zmiennik mu poprawił badanie na negatywne a teraz będzie robił zmianę na osobowy. Trochę śliski temat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
radekd2

Cześć,
No i trafił mi się taki wynalazek.
W DR:
- Opel Vivaro
- samochód ciężarowy, (kategoria pojazdu N1 nie jest wpisana)
- pierwsza rejestracja 2011 rok, a w Polsce 2015
- F1 – 2960
- G – 1960
- S1 – 9
W CEPiK podrodzaj Furgon, a przede mną stoi normalny VAN. Przegrody za siedzeniami brak, zresztą nie ma na nią miejsca bo ostatnie fotele prawie dotykają tylnych drzwi.
Dodatkowe dwa rzędy siedzeń (2 x 3 fotele) przymocowane do nieoryginalnej ramy, która jest przykręcona do podłogi śrubami przechodzącymi na wylot (widoczne są z kanału). Jednak generalnie całość z wyglądu jest zrobiona profesjonalnie łącznie z TV dla pasażerów. Auto tak jeździ od 5 lat i robi ok 150 tyś. km rocznie.
Wszystko wskazuje na to, że fabrycznie był to samochód ciężarowy, van, 3 miejscowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz

Nie spełnia definicji pojazdu ciężarowego z dyrektywy, ze względu na liczbę miejsc siedzących. Powinien być osobowy, najpewniej kombi lub wielozadaniowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafi90
Napisano (edytowane)

Negatyw za warunki techniczne chociażby i żegnamy klienta. Możesz też po prostu oddelegować gościa do innego jelenia. Do wyboru do koloru.

Edytowane przez Rafi90

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
radekd2

Teoretycznie można zrobić zmiany konstrukcyjne na osobowy tym bardziej, że nie zmieniamy ilości miejsc to żadne dokumenty z jednostki uprawnionej nie są potrzebne.

Ale to już chyba zrobi na innej SKP. Ja nie tykam aut bez fabrycznych punktów mocowania foteli. Jak napisałem śruby przechodzą przez podłogę i widać je w kanale.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafi90

Moja dobra rada. Odeślij to auto bo do niczego dobrego to nie doprowadzi jak tak czytam...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.