Skocz do zawartości

Nowe warunki techniczne


Tomek8340

Rekomendowane odpowiedzi

Sorry, ale tego nie rozwikłam. Znalazłem uzasadnienie tej zmiany opisane pod projektem rozporządzenie, które może ktoś czytał, a może nie, więc wkleję kawałek:

 

"W § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a określono dopuszczalną masę całkowitą dla przyczepy z osią centralną o wartości 11 ton.

Zmiana ma na celu dostosowanie do wymagań Dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów oraz Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1230/2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dotyczących mas i wymiarów pojazdów silnikowych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady".

https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12326204/12634890/12634891/dokument422980.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Paprock napisał:

Zmiana ma na celu dostosowanie do wymagań Dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

To już wiadomo, że tego nie rozkminimy, bo gdzie pojawia się przepis unijny to kończy się logika.

 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje się że nie do końca.

Coś mi dzwoni (nie będę wracał do podręczników bo nie mam czasu) że ma to coś wspólnego z rzutem siły (obciążenia przyczepy) na punkty podparcia (oś i zaczep). Rzutując wektor siły na punkt podparcia otrzymujemy wektor (rzut) siły w punkcie podparcia i moment siły (jej oddziaływanie na punkt podparcia). Im dalej od podparcia działa siła (wypadkowa sił w tym przypadku, bo to trzeba zredukować pakę, płaszczyznę działania siły do punktu) tym większy otrzymujemy moment siły.

Ma to sens, ale głęboko ukryty.

Nie wytłumaczę, bo mechanikę techniczną miałem wieki temu i nie mam uprawnień pedagogicznych (nigdy ich jakoś nie zrobiłem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, wrc69 napisał:

Rzutując wektor siły na punkt podparcia otrzymujemy wektor (rzut) siły w punkcie podparcia i moment siły (jej oddziaływanie na punkt podparcia).

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Koledzy potrzebuję porady ;) Sprawa przedstawia się następująco:

Klient kupił u nas nową mazdę 6 w 2010 roku. Samochód posiada fizycznie 5 miejsc, na tylnej kanapie są 3 pasy, oczywiście kratka - ale jest homologowany jako 4 osobowy pojazd ciężarowy (i tak jest w dowodzie pozycja S1 - 4, samochód ciężarowy). Klientowi to nie przeszkadzało. Klient chce sprzedać auto, ale kupujący chciałby mieć auto jako samochód osobowy z liczbą miejsc w dowodzie 5.
Jak wiemy od nowego roku zmieniono przepisy w sprawie warunków technicznych Dz.U. 2019 poz 2560. I tam jest taki punkt:

Cytat

§ 9i. W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym,
badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego,
o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym
prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.

Klienta wysłaliśmy na OSKP żeby zrobił ZK. Klient wrócił do nas (z racji że jesteśmy autoryzowanym serwisem mazda) bo brakuje oświadczenia, o którym mowa wyżej w paragrafie. My nie jesteśmy producentami, tylko importerami więc na pewno takie oświadczenie my mu nie wydamy. I teraz pytanie - bo producentem pojazdu jest MAZDA mieszcząca się w Japonii. Wysyłanie klienta do Japonii raczej mija się z celem. Jak pomóc klientowi żeby wyprostował zmiany w dowodzie tzn pojazd ma być samochodem osobowym z ilością miejsc 5. Czy takie zaświadczenie możę wydać ITS bądź PIMOT ??? Proszę o pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudna sprawa. Była przerabiana. Według mnie bez PIMOTU się nie obędzie z taką różnicą, że PIMOT nie będzie wystawiał czegokolwiek za producenta, a jedyne co zrobi, to po swojemu badania.

 

Rozprawka:

tam gify, czateria, czat, obrazki, ikony, emotikony  https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13824-zmiana-ilości-miejsc-w-samochodzie-ciezarowym/&do=findComment&comment=284743

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jest ujęty Dyrektor TDT, ale tu chodzi o badania przeprowadzone na zgodność z regulaminami. O badania, o których mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g. 

Wątpię aby w przypadku Mazdy Dyrektor TDT cokolwiek potwierdził lub oświadczył. Należy zaparkować autem pod PIMOTEM i klepać paciorki, żeby było po badaniach co odebrać  zdatnego do jazdy z powrotem. :biggrin:

http://www.tdt.pl/homologacja-pojazdow/jednostki-uprawnione.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zanim zacznie się ciąć gdzieś wysyłać to warto zadać pytanie czy ten PIMOT bądź oświadczenie producenta na pewno jest potrzebne? Jaki podrodzaj ma ta Mazda? Może źle zrozumiałeś i tym z OSKP chodziło o oświadczenie potwierdzające ZK 

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może źle, a może nie. W każdym razie "oświadczenie potwierdzające ZK" wymagane jest przy zmianie rodzaju pojazdu. A tu zachodzi zmiana rodzaju i zmiana ilości miejsc do siedzenia na więcej. Więc?

Poza tym już ze dwie strony powstały w zbliżonym temacie: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13824-zmiana-ilości-miejsc-w-samochodzie-ciezarowym/&do=findComment&comment=284548

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I zwiększeniu liczby miejsc!

 

Godzinę temu, mike_van_mik napisał:

Klientowi to nie przeszkadzało. Klient chce sprzedać auto, ale kupujący chciałby mieć auto jako samochód osobowy z liczbą miejsc w dowodzie 5.


Jak pomóc klientowi żeby wyprostował zmiany w dowodzie tzn pojazd ma być samochodem osobowym z ilością miejsc 5. Czy takie zaświadczenie możę wydać ITS bądź PIMOT ??? 

 

 

Czyli zmiany rodzaju pojazdu dokonuje przedsiębiorca prowadzący działalność w tym zakresie, czyli wystawia "oświadczenie" osobowy na ciężarowy lub na odwrót.

Czyli potwierdzenia na siedzenia, pasy, punkty ich mocowania, przykręcenia, kotwiczenia wystawia jednostka badawcza lub można je zastąpić oświadczeniem producenta.

A jak nie tyka się siedzeń, nie zwiększa ilości miejsc siedzących, to patrz "czyli" pierwsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już o tym pisaliśmy i widzę, że się z tego niezły burdel zrobi. Ja póki co czekam na zalecenia swojego WK co do oświadczeń producenta i ZK na zmianę ilości miejsc nie robię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pismo mówi o tym,  aby się nie zwracać bezpośrednio do  Dyrektora TDT w sprawach dotyczących § 8 ust.4 pkt 9, § 8 ust. 4 pkt 10, § 8 ust.4 pkt 11, § 9b, § 9d, § 9f, § 99, 9h rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów, tylko do poszczególnych jednostek badawczych, a oni będą odpowiadać na drukach potwierdzenia, załączonych do pisma.

Wykaz jednostek jest tutaj https://www.infor.pl/akt-prawny/U09.2019.039.0000052,obwieszczenie-ministra-infrastruktury-w-sprawie-wykazu-jednostek-uprawnionych-do-przeprowadzania-badan-homologacyjnych-oraz-badan-potwierdzajacych-spelnienie-odpowiednich-warunkow-lub-wymagan-technicz.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu mazdy.

Miałem kiedyś Nissana chyba Patrol o ile dobrze pamiętam, na zmianę z ciężarowego 2 miejscowego na osobowy 4- miejscowy.

Procedura była taka że salon gdzie był kupiony napisał do Nissan Polska, a Ci z kolei do Japonii i po miesiącu przyszło pismo że samochód opuścił fabrykę jako osobowy  4 - miejscowy

Potem już zmiany konstrukcyjne. 

Edytowane przez klosek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli już wcześniej stosowano niepisaną procedurę, która dopiero od nowego roku obowiązuję. Czyli w myśl zasady "chcieliśta, to mata". :evil:

Było się nie wychylać z niepotrzebnymi dokumentami na tamten czas i sprawa zmian pozostałaby taka sama. A tak, powtórzę: "chcieliśta, to mata". Wymiotło "uproszczoną" procedurę i po badaniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Paprock napisał:

chcieliśta, to mata". Wymiotło "uproszczoną" procedurę i po badaniach.

Tylko wbrew pozorom z którym z kolegów nie rozmawiam to każdy się cieszy że wymiotło choć w pewnym stopniu ten "wrzód z tyłka SKP"(jak to ktoś tu na forum określił)Ja przyznam że też z tego powodu płakać nie będę (no chyba że sam taki samochód będę mieć)?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo przypadków ZK dotyczy "odciężarowienia" samochodów czyli zmiana z ciężarowego w osobowy - z 4 miejsc na 5 miejsc. 

W tym przypadku nie ma co dzwonić do jednostek uprawnionych ani stać pod bramą bo one nie potwierdzają punktów fabrycznych. Nie mają dostępu do sprawozdań z badań producenta. Ten przypadek potwierdza producent pojazdu przez oświadczenie i do producenta należy się zwracać. 

A jednostki uprawione zajmują się potwierdzaniem siedzeń w przypadkach gdy są one zamocowane w innych punktach niż fabryczne - przez znane Firmy w tej branży na rynku typu ( Mobilcar, GRUAU, AMZ-Kutno, Carpol itd... )  które mają zrobione badania i dostarczają Jednostce uprawnionej sprawozdania z tych badań. Na podstawie sprawozdania z badania Jednostka uprawniona wystawia swoje Potwierdzenie

W praktyce wygląda to tak że klient chcąc zwiększyć liczbę miejsc dzwoni do którejś z tych znanych firm z zapytaniem że posiada przykładowo Fiata Ducato i czy taka firma ma zrobione badania na drugi lub trzeci rząd siedzeń który planuje dołożyć. Jeśli ma to wykonuje przeróbkę u nich ( koszt rzędu 10-15 tys złotych) i na sam koniec potwierdza to jednostka uprawniona na postawie sprawozdań które klient otrzymał przy przeróbce

 

Tak więc podsumowując. Ważne to wiedzieć w których przypadkach zwracać się do producenta a w których do Jednostki uprawnionej

Punkty fabryczne  -  Do producenta

Punkty inne niż fabryczne (ale posiadające sprawozdania z badań) - Jednostka Uprawniona

Edytowane przez Solaris
  • Piwo 1
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Stosowaliśmy, dzięki temu spałem spokojnie, a to dla tego że dzięki takim informacją od producenta dowiedziałem, że np. w Toyocie gdzie były 2 fotele w trzecim  rzędzie, nie da się zamontować kanapy na 3 miejsca (pomimo tego, że 8 miejscowe wersje tego modelu występowały). Odpowiedz była taka, że prowadnice do foteli nie mają odpowiedniej wytrzymałości dla kanapy. 

Drugi przypadek odnośnie forda focusa, który jak się okazało nigdy nie był 5 miejscowy tylko własnie 4 miejscowy i producent nie przewidział miejsca na piąty pas.

Dlatego dobrze, że te przepisy weszły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Solaris napisał:

W tym przypadku nie ma co dzwonić do jednostek uprawnionych ani stać pod bramą bo one nie potwierdzają punktów fabrycznych.

Ostrożny byłbym w ocenie co może jednostka i do jakich dokumentów ma dostęp. Homologacja całopojazdowa to opasłe tomy, które muszą być przekazane organowi uznającemu homologacje w danym kraju (u nas TDT). Stąd w przepisie mowa o Dyrektorze TDT lub jednostce uprawnionej, bo one mają dostęp do homologacji w pełnej wersji, a nie tylko CoCka. A tam potwierdzenie spełnienia odpowiednich regulaminów i dyrektyw jest zawarte dla każdego elementu pojazdu.

Miałem kiedyś w rękach kopię sprawozdania na spełnienie przez autobus R13. Było to kilkadziesiąt stron z opisem przebiegu badania, dokumentacją fotograficzną itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.