Skocz do zawartości

Nowe warunki techniczne


Tomek8340

Rekomendowane odpowiedzi

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190002560

 

mnie interesuje 6pkt paragraf 9i

 

§ 9i. W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.”;

Co w przypadku przywracania 5tego miejsca w aucie osobowym po demontażu kraty ? Czy mam rozumieć, że mozna zrobić zmiany jak dawniej na podstawie warsztatu uprawnionego , który dołozył piaty pas i siedzenie w miejsca fabrycznie do tego przewidzianym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy może mi ktoś podpowiedzieć co to znaczy?

2) w § 3:
a) w ust. 1:

– w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie: „a) przyczepy o jednej osi, z wyjątkiem naczepy – 10 ton oraz 11 ton dla przyczepy z osią centralną,”,

Edytowane przez abcs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem ten temat ale nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak podejść do piątego miejsca w aucie osobowym. Ostatnio mialem taki przypadek, auto sprowadzone z holandii, w dowodzie S1-4, kanapa z tyłu fabryczna z pasami na pięć miejsc... 

 

Bede się kontaktował z its dam znac

Edytowane przez soraj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam w ustawie widzę i rozumiem że zakaz rozchodzi sie tylko o takie pojazdy:                                                                       „§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1 ) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

O samochodach osobowych o innym rodzaju nadwozia nic nie widzę by coś się zmieniło

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli W ciężarowy 4 miejscowym zdejmujemy kratkę i robimy osobowy 4 miejscowy a potem w osobowym 4 miejscowy dokładamy 5 miejsce ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, markes30 napisał:

potem w osobowym 4 miejscowy dokładamy 5 miejsce ???

Jest to rozwiązanie ale pewnie do najbliżej nowelizacji przepisów a potem pewnie we wszystkich pojazdach trzeba będzie przedstawić oświadczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, danielg539 napisał:

(może być to np. jednoosiowa przyczepa rolnicza)

 

Pudło - w rolniczej może być doliczona masa przypadająca na urządzenie sprzęgające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, blakop napisał:

Producent pojazdu ma wystawiać oświadczenie, na temat tego co obecnie zamontowano w pojeździe??? ABSURD!

Wydaje mi się że ustawodawcy chodzi o oswiadczenie producenta ale takie w którym to on  takowe siedzenia i pasy zamontuje i stosowny papier ku temu wystawi.Ale to tylko moja hipoteza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilku kolegów diagnostów bywających na forum pracuje w autoryzowanych serwisach. Może podpytacie kierowników czy dyrektorów czy coś w tym temacie wiedzą ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DYREKTYWA 97/27/WE

Przyczepa z osią centralną” oznacza przyczepę o dyszlu sztywnym, gdzie oś(osie) jest(są) umiejscowiona(-e) blisko środka ciężkości pojazdu (przy równomiernym rozłożeniu ładunku) w taki sposób, że tylko nieznaczne obciążenie pionowe nie przekraczające 10% obciążenia odpowiadającego maksymalnej masie przyczepy, lecz nie więcej niż 1 000 daN jest wywierane na pojazd ciągnący.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, blakop napisał:

Zdanie jest bez sensu. Producent pojazdu ma wystawiać oświadczenie, na temat tego co obecnie zamontowano w pojeździe??? ABSURD!

 

- no nie taki absurd, tylko producent ma wystawić oświadczenie, że w procesie produkcyjnym wyposażono pojazd w siedzenia, pasy, otwory, gwinty, śruby. To, czego od zawsze wymagali diagności, czyli papieru, świadectwa, potwierdzenia, że pojazd z takimi siedzeniami, z taka ilością miejsc do siedzenia był homologowany. Wymagali przekraczając kompetencje, to teraz mają to usankcjonowane. Na własne życzenie mają, co chcieli. I co? I też źle?

No i teraz na podstawie takiego oświadczenia diagnosta resztę powinien ocenić, że nikt nie używał wiertarki z zielonego markietu, że nie zastosowano od rigipsów wkrętów, że wszystko jest po legalu. No tyle to chyba potrafi ogarnąć..

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wiem, czy ta dyrektywa odnosi się do ciągników i przyczep rolniczych, bo @michal_k pisze raczej o sprzęcie rolniczym.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

9 godzin temu, yogi1984 napisał:

Ja tam w ustawie widzę i rozumiem że zakaz rozchodzi sie tylko o takie pojazdy:                                                                       „§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1 ) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

O samochodach osobowych o innym rodzaju nadwozia nic nie widzę by coś się zmieniło

 

To nie w ustawie. A po drugie, czy widziałeś ciężarówkę w innej budzie? 

Bo dla mnie sprawa jest prosta. Przebudowa hatchbacka, kombiaka, wielozadaniowca na ciężarówkę równa się pojazdowi, który przewozi towary i ludzi w jednej wspólnej budzie, czyli rodzi się BB-VAN (patrz  paragraf 9a). No innej rady nie ma. No i teraz powrót z takiego ciężarowego BB-VANA na osobowego kombiaka, hatchbacka, wielozadaniowca wymaga zastosowania ostatniego z dziewięciu paragrafów. Może być też tak, że od razu w fabryce rodzi się ciężarowy BB-VAN (choćby Fabia, choćby Picanto, choćby Panda) i dla mnie przeróbka takiego samochodu na osobowy, a w szczególności potwierdzenie miejsc do siedzenia jest ściśle powiązane z ostatnim dziewiątym paragrafem.

Cały czas opieram się na przytaczanej dyrektywie, która nie dopuszcza w typach nadwozi takiego misz-maszu jak w naszych niepotrzebnie zdublowanych podrodzajach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Paprock napisał:

 

To nie w ustawie. A po drugie, czy widziałeś ciężarówkę w innej budzie?

Fakt nie w ustawie,ale czy to cos zmienia? a po drugie odpowiedziałem na pytanie które zadał @soraj

 

17 godzin temu, soraj napisał:

Co w przypadku przywracania 5tego miejsca w aucie osobowym po demontażu kraty

Pytał o auto osobowe a  nie ciężarowe i do tego moja odpowiedz bezposrednio się odnosi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No OK, może w tych zawiłościach czegoś nie pokapowałem, ale jak żyję to się "z przywracaniem piątego miejsca w aucie osobowym nie spotkałem".

A po poniższym sądzę, że on nie taki osobowy:

17 godzin temu, soraj napisał:

Co w przypadku przywracania 5tego miejsca w aucie osobowym po demontażu kraty ? Czy mam rozumieć, że mozna zrobić zmiany jak dawniej na podstawie warsztatu uprawnionego , który dołozył piaty pas i siedzenie w miejsca fabrycznie do tego przewidzianym?

Od razu uprzedzę pytanie, że z kombinacją zmian konstrukcyjnych powodujących zmianę rodzaju z ciężarowego na osobowy  wykonywaną na raty też się nie spotkałem.

Za to spotkałem samochody osobowe, które w zależności od nie wiadomo czego bywają cztero- lub pięciomiejscowe. (Panda/Swift).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W dniu 3.01.2020 o 19:19, wojteczek napisał:

Przyczepa z osią centralną” oznacza przyczepę o dyszlu sztywnym, gdzie oś(osie) jest(są) umiejscowiona(-e) blisko środka ciężkości pojazdu

Właśnie o to mi chodzi. Przyczepa z osią centralną może mieć więcej niż jedną oś. Z przepisu wynika, że każda przyczepa z osią centralną może mieć 11t. W punkcie b i c nie ma wzmianki o przyczepach z osią centralną, więc te punkty ich nie dotyczą? A poza tym to powinno być odwrotnie. Przyczepa, która część swej masy opiera na pojeździe ciągnącym może mieć większą dopuszczalną masę  niż ta , która całą swą masę opiera na własnych osiach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, abcs napisał:

Z przepisu wynika, że każda przyczepa z osią centralną może mieć 11t.

 

Moim zdaniem chodzi o przyczepę jednoosiową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, adamos napisał:

Widywałem takie, miały 10ton na oś i 1t na zaczep = dcm  11t

Ja też takie widywałem, ale teraz wyobraźmy sobie, że mamy przyczepę jednoosiową ale nie "z osią centralną". Taka przyczepa (zgodnie z definicją) musi mieć oś bardziej oddaloną od płaszczyzny środka ciężkości tak, aby obciążać pojazd holujący ponad 1 tonę na sprzęgu (takie też widywałem). Powiedzmy 2 tony. Mamy wtedy 10 ton na oś plus 2 tony na sprzęg i to daje 12 ton. A według naszego przepisu taka przyczepa może mieć tylko 10 ton. Prawda, że nielogiczne. Nie chodzi mi o konkretne wartości tych mas ale o samą tendencję.

 

5 godzin temu, michal_k napisał:

Moim zdaniem chodzi o przyczepę jednoosiową.

Jeśli mam być szczery to też tak uważam. Tylko nie znajduję uzasadnienia dla takiego rozgraniczania przyczep z osią centralną jedno- i wieloosiowych. Czym się różni przyczepa z jedną osią centralną od przyczepy z podwójną osią centralną (w kwestii obciążenia), że ta pierwsza została potraktowana w przepisach wyjątkowo (chociaż moim zdaniem zupełnie błędnie).

Edytowane przez abcs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, abcs napisał:

Czym się różni przyczepa z jedną osią centralną od przyczepy z podwójną osią centralną

Może trzeba zacząć od podstaw, definicja osi pojedyncza i osi wielokrotnej, wtedy może rozkminimy co poeta miał na myśli.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że nie o definicję osi tu się rozchodzi.

Taki przykład dwóch przyczep spłodziłem i weź znajdź szczegóły dlaczego jedna ma tyle a druga tyle. Mowa o dopuszczalnej masie całkowite

 

/skasowano grafikę na prośbę tego forumowicza. Moderator/

 

A tak ten przepis na dzisiaj wygląda:

 

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2–20, nie może przekraczać w przypadku:

1) pojazdu składowego zespołu pojazdów:

a) przyczepy o jednej osi, z wyjątkiem naczepy – 10 ton, (było)

a) przyczepy o jednej osi, z wyjątkiem naczepy – 10 ton oraz 11 ton dla przyczepy z osią centralną, 

b) przyczepy o dwóch osiach, z wyjątkiem naczepy – 18 ton,

c) przyczepy o liczbie osi większej niż dwie, z wyjątkiem naczepy – 24 ton;

 

 

 

Jeszcze raz wkleję grafikę, bo zaszło nieporozumienie. Owszem, namieszałem ze szkicami, bo wrzuciłem dwa (mały i duży). Miałem problem z dokonaniem korekty więc zgłosiłem to słuszną procedurą, lecz w międzyczasie korekta o skasowanie dużego szkicu sama się dokonała, a po następnym czasie zniknął też szkic mały. OK - nie ma sprawy. ;-)

 

Tak wygląda szkic do tematu. Dwie jednoosiowe przyczepy i różne dla nich dopuszczalne masy. Pytanie dlaczego i czy słusznie, że jedna ma mniej a druga więcej?

 

Przyczepa 11 t d.m.c..gif

Edytowane przez Bogusław Maćkowski
Moderowanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.