Skocz do zawartości

Zmiana liczby miejsc w samochodzie specjalnym


WuPe

Rekomendowane odpowiedzi

Jeżeli pojazd był fabrycznie homologowany na wiekszą liczbę miejsc i producent o tym zaświadczy nie dodajesz nowych miejsc tylko je przywracasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, soraj napisał:

producent o tym zaświadczy

Producent musi jeszcze potwierdzić prawidłowość montażu siedzeń i pasów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Cześć,

ja się też chętnie dołączę do pytania. Aktualnie planuje zwiększyć ilość miejsc siedzących w pojeździe specjalnym (kamper) , mowimy o mercedesie 308d z 1989 roku. Z przodu ma 2 miejsca siedzące, natomiast to pasażera chciałabym zamienic na 2-osobową kanapę (t modele były budowane z pojedynczym albo podwojnym). Rozmawialam z ITS i dostalam taka informacje jesli chodzi o zmiany konstrukcyjne w pojezdzie specjalnym:

"Przypadek o którym Pani pisze nie jest ujęty w „nowych przepisach” (Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.  w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 oraz z 2019 r. poz. 2560).

§ 9b – dotyczy przypadku kiedy pojazd przed zmianami konstrukcyjnymi jest pojazdem ciężarowym i pozostaje nim po dołożeniu siedzeń

§ 9f – dotyczy przypadku kiedy pojazd przed zmianami konstrukcyjnymi jest pojazdem ciężarowym a po zmianach konstrukcyjnych staje się pojazdem osobowym lub specjalnym

Pani pojazd jest już pojazdem specjalnym a więc nie obejmuje go żaden z powyższych paragrafów.

W takim przypadku to diagnosta powinien określić co będzie mu potrzebne aby zwiększyć liczbę siedzeń."

Ogólnie z opinii wynika (i mojej dokładniejszej rozmowy potem z ITS), że zmiany konstrukcyjne w pojeździe specjalnym idą starą ścieżka, czyli dokonuje ich certyfikowany garaż, a potem auto powinno uzyskać zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów. Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, towarzyszkrasnal1985 napisał:

czyli dokonuje ich certyfikowany garaż

Można ich dokonać we własnym zakresie, oczywiście pod warunkiem, że zostaną spełnione warunki techniczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. Zakładam że miejsca, które się specjalizują w zmianach konstrukcyjnych wiedzą, jakie to warunki, ale czy na coś powinnam być szczególnie wyczulona?

Jakie dokumenty będzie na koniec potrzebować wydział komunikacji, żeby przerejestrować ilość siedzeń? Kontaktowałam się z nimi, ale nietypowość sytuacji chyba ich totalnie spłoszyła i nastąpiła cisza :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, towarzyszkrasnal1985 napisał:

ale czy na coś powinnam być szczególnie wyczulona?

Czy pojazd posiada punkty kotwiczenia?

4 minuty temu, towarzyszkrasnal1985 napisał:

Jakie dokumenty będzie na koniec potrzebować wydział komunikacji, żeby przerejestrować ilość siedzeń?

Badanie techniczne z opisem zmian.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, michal_k napisał:

Czy pojazd posiada punkty kotwiczenia?

Jeśli jest to wersja do szybkiej zmiany pojedynczego siedzenia na podwójne, to wystarczy wymienić oparcie i siedzisko.

 

Dla takiego pojazdu (data pierwszej rejestracji) nie wymaga się pasów, więc problem odpada jeśli nie ma punktów kotwiczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, siedzenie jest na tej kaczkowej puszce, więc zarówno pojedyńcze jak i podwójne montuje się na niej, tylko podwójne ma jeszcze taką nogę, która się dodatkowo opiera z boku o podłogę.

 

co do pasów, czemu się ich nie wymaga??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

w pasy bezpieczeństwa na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia; przepis stosuje się do:
a) przednich siedzeń w samochodach osobowych, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu:
– 30 czerwca 1971 r. – z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 1400 cm3,
– 31 grudnia 1971 r. – z silnikiem o pojemności skokowej od 1000 cm3 do 1400 cm3,
– 30 czerwca 1972 r. – pozostałych,
b) siedzeń innych niż przednie – w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu
30 czerwca 1993 r.,
c) siedzeń w pojazdach innych niż wymienione w lit. a i b, wyposażonych w punkty kotwiczenia pasów
bezpieczeństwa – zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.;

 

56 minut temu, towarzyszkrasnal1985 napisał:

mowimy o mercedesie 308d z 1989

 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję. Z tego co piszecie, nie powinno to być bardzo skomplikowane ze względu na rodzaj zmiany siedzenia (wymiana samej kanapy, a nie instalacja calości) oraz fakt, że nie następuje rodzaj zmiany pojazdu.

Kwestia braku obowiązku dla pasów dla siedzeń przednich jest dla mnie zaskakująca, ale skoro przepisy tak wskazują..

Dziękuję bardzo za wszystkie informacje. To teraz zobaczymy jak wyjdzie w praktyce :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.