Skocz do zawartości

4 ośka-pytania


duchu

Rekomendowane odpowiedzi

Takie pytanko , skierowane głownie do kolegów z okręgówek : przyjeżdża 4 oska ( betoniarka , wywrotka).- brak miejsca na wpis w DR - masy F1/F2 : 35000/32000 - podnosimy F2 o 2 tony czy zostawiamy jak jest ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda warunki teraz pozwalają na to żeby 4 ośka miała 34t ale trzeba jeszcze zwrócić uwagę na naciski . Zrobił bym to ewentualnie w ustaleniu z WK. Albo skierowanie starosty na ustalenie danych, albo na wniosek właściciela, choć przychylał bym się ku temu pierwszemu. Też u nas jeździ dużo 4 osiek i podejrzewam że będą chciały podnieść sobie DMC administracyjne więc musze rozeznać temat.

"...samochodu ciężarowego o podrodzaju wywrotka, samochodu ciężarowego o podrodzaju pojemnik z przeznaczeniem betoniarka albo betoniarka z pompą do betonu, z zabudową wymienną o podrodzaju wywrotka albo podrodzaju pojemnik z przeznaczeniem betoniarka albo betoniarka z pompą do betonu oraz samochodu specjalnego z przeznaczeniem pompa do betonu, mającego cztery osie, używanego w ruchu krajowym – 34 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze wyposażone w szerokie opony (typu „Super Single”) i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5b, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w koła bliźniacze, a największy nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledze zapewne chodzi o ostatnią zmianę przepisów opublikowana w Dz. U.  z 2019r poz 2560

„15) samochodu ciężarowego o podrodzaju wywrotka, samochodu ciężarowego o podrodzaju pojemnik
z przeznaczeniem betoniarka albo betoniarka z pompą do betonu, z zabudową wymienną o podrodzaju
wywrotka albo podrodzaju pojemnik z przeznaczeniem betoniarka albo betoniarka z pompą do betonu
oraz samochodu specjalnego z przeznaczeniem pompa do betonu, mającego cztery osie, używanego
w ruchu krajowym – 34 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze
wyposażone w szerokie opony (typu „Super Single”) i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne,
o którym mowa w § 5b, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w koła bliźniacze, a największy
nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony.”,

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Sucre9 napisał:

Nie możemy zmieć F1.F2 od tak sobie. Co widnieje na TZ ? 

Spokojnie przeczytaj jeszcze raz mój post  i otwórz warunki techniczne ... (aktualne)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, zbyt pochopnie odpowiedziałem

 

 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie zastanawia ten zapis:

Cytat

34 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze
wyposażone w szerokie opony (typu „Super Single”) i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne,
o którym mowa w § 5b, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w koła bliźniacze, a największy
nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony.”,

Zapis jest jasny w przypadku pojazdów 8X4, bo wiadomo, że 2 tylne osie są napędzane i mają koła bliźniacze. Co w przypadku pojazdów 8X6 lub 8X8, które nie posiadają wszystkich osi napędowych wyposażonych w koła bliźniacze???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

50 minut temu, duchu napisał:

w DR - masy F1/F2 : 35000/32000 - podnosimy F2 o 2 tony czy zostawiamy jak jest ?

Ja bym powiedział że tu ma zastosowanie § 18 ust. 6. rozporządzenia w sprawie rejestracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, danielg539 napisał:

 które nie posiadają wszystkich osi napędowych wyposażonych w koła bliźniacze???

"lub koła pojedyncze
wyposażone w szerokie opony (typu „Super Single”) i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne"

A może o to chodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony typu "Super Single" to opony o szerokości przekraczającej 400 mm a takich opon nie montuje się na osie kierowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to widocznie zostały pominięte przez ustawodawcę . Zapis dość jasny jest , tak jak piszesz

 

34 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze wyposażone w szerokie opony (typu „Super Single”) i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5b, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w koła bliźniacze, a największy nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony."

 

W takim razie przypadki opisane przez Ciebie się nie łapią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, duchu napisał:

wpis w DR - masy F1/F2 : 35000/32000

ważna jest TZ . jeśli na niej jest F2 32000  to nie można podnieść DMC do 34000 bo będzie niezgodność .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, piter1973 napisał:

jeśli na niej jest F2 32000  to nie można podnieść DMC do 34000 bo będzie niezgodność

Zmieniły się wartości administracyjne i TZ przestała być aktualna. Czy to powód do wymiany? Jeżeli tak to dlaczego nikt nie wymienia TZ  w pojazdach sprowadzonych z Belgi czy Holandii gdzie masy administracyjne są znacznie wyższe niż nasze krajowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli auto krajowe ( 1 rej PL ) i bez zmiany TZ  raczej nie przejdzie . pismo od producenta  tez pewnie będzie potrzebne . analogicznie jak z autobusami  DMC 19500 kg . osobiście jestem za tym aby podnieść , z drugiej str niezgodność DR/TZ będzie . to moje zdanie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, danielg539 napisał:

Zmieniły się wartości administracyjne i TZ przestała być aktualna. Czy to powód do wymiany?

Myślę że literalnie to DR powinien się zgadzać z TZ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, piter1973 napisał:

. analogicznie jak z autobusami  DMC 19500 kg . 

Dokladnie ,tylko ze w autobusach często było tylko 19500 na tabliczce a w Dr ograniczono do 18000 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, duchu napisał:

19500 na tabliczce a w Dr ograniczono do 18000 kg

w takim przypadku podniósłbym DMC o ile naciski osi pozwalają . w innych , jak wcześniej , powinna być zgodność  DR z TZ . wymiana TZ załatwiłaby sprawę . jest jeszcze jedno ale ( tu już Michał proszony o wypowiedź ) czy WK zmieni DMC jeśli pojazd miał homo na 32 tony DMC ( a MMC ma 35 ton ) .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież na to jest wyraźny przepis z rozporządzenia o rejestracji. Ktoś tu nawet wyżej cytował.

Zaświadczenie od producenta i DMC można podnieść. W zasadzie wizyta na stacji nawet niekonieczna.

Tylko co z TZ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o TZ to założyciel tematu nic o niej nie napisał, nie wiadomo jakie tam są podane wartości, czy to pojazd krajowy czy sprowadzony. Na podstawie jakich dokumentów WK wpisał te 32000 

Kolejna sprawa to diagnosta nie podnosi DMC ot tak przy okazji żeby zrobić dobrze klientowi. Na zrobienie dobrze jest inny sposób, a na podniesienie DMC jest przepis.

§18 ust 6. W przypadku  zgłoszenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi,zawartych w dowodzie rejestracyjnym,wynikającą ze zmiany właściwych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art.66ust. 5i 5austawy, warunków technicznych,do wniosku dołącza się:

1)dowód rejestracyjny;

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające,że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis pochodzi jeszcze z czasów, kiedy w DR nie było MMC. Teraz znając MMC z urzędu wiadomo, że pojazd był homologowany na wyższą wartość i jeśli "naciski i reszta" puszczają to w zasadzie można podnieść DMC bez oświadczenia producenta. Oświadczenie to zawarte jest de facto w wartości F.1. Ale, literalnie, można się uprzeć i oświadczenia wymagać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wojteczek napisał:

Jeżeli chodzi o TZ to założyciel tematu nic o niej nie napisał,

Napisał i to parę postów wyżej

8 godzin temu, duchu napisał:

Tabliczka ma 35000/32000 kg ,

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, michal_k napisał:

Teraz znając MMC z urzędu wiadomo, że pojazd był homologowany na wyższą wartość i jeśli "naciski i reszta" puszczają to w zasadzie można podnieść DMC bez oświadczenia producenta

Jeżeli to był nowy pojazd rejestrowany w PL to można by nagiąć przepisy i uznać że tak, ale jeżeli to coś było sprowadzane to byłbym ostrożny w tym temacie. Znasz mniej więcej zasady funkcjonowania SKP i wiesz że nie do końca można ufać zaświadczeniom które z nich wychodzą.

 

9 godzin temu, yogi1984 napisał:

Napisał i to parę postów wyżej

Masz rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wojteczek napisał:

Znasz mniej więcej zasady funkcjonowania SKP i wiesz że nie do końca można ufać zaświadczeniom

 

Wyznaję domniemanie prawdziwości dokumentu. Jeśli inne dokumenty nie stoją w oczywistej sprzeczności z zaświadczeniem (np. dane w zagranicznym DR, zdjęcie tabliczki - czasem się trafi przy opisie zmian) to zakładam, że dane w zaświadczeniu odpowiadają stanowi faktycznemu. W końcu są to dane wpisywane przez uprawnionego diagnostę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.