Skocz do zawartości

Badanie dodatkowe (powypadkowe) a badanie okresowe


DOD_Dam

Rekomendowane odpowiedzi

Badanie powypadkowe samochodu osobowego do 3.5 t DMC kosztuje 193 zł.

Jeżeli ktoś kasuje 95 zł to, albo oszukuje państwo, albo nie wykonał pełnego zakresu badania (kasy online, faktura) i jest niestety frajerem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Paprock napisał:

Nie bądź frajer i wskaż w tabeli opłat taką kwotę.

image.thumb.png.47538f78dc297e5e037573877d380a94.png

image.thumb.png.9e7b5528f36ebc848d2a0924f811ce21.png

Fakt, że DZ.U poz 996 już nie ma, ale w Dz.U poz 776 nadal widnieje zapis:
 

Cytat

§ 3. 1. Zakres dodatkowego badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 11 ustawy:
1) skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska – obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w których stwierdzono usterki wymienione w skierowaniu, w sposób określony w pkt 0–10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do stwierdzonych usterek;
2) skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego, który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 4, lub noszącego ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w sposób określony w pkt 0–10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia;


Jeśli badnie jest przeprowadzone tak jak jak w "książce pisze"  to pobranie 94+98+1- bez wyznaczania TNBT jest jak najbardziej słuszne. O nie wykonywaniu pomiarów geometrii nie wspominam, ale tak całkiem luzując od tematu, to jakby wszyscy robili pomiary geometrii na badaniu powypadkowym, to kto by dopuścił ten pojazd do ruchu? :D 

Ps. bije się w pierś, nie chciałem zacytować @Paprock "po całości" :( 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, dominik_z napisał:

Jeśli badnie jest przeprowadzone tak jak jak w "książce pisze"  to pobranie 94+98+1- bez wyznaczania TNBT jest jak najbardziej słuszne.

Masz racje. Już kiedyś zwracałem uwagę na to, że jak to może być, że OBT autobusu kosztuje 199 a powypadkowe w tym samym autobusie kosztuje tylko 95 a zakres badania bliźniaczo podobny a nawet zakres powypadkowego przekracza swym zakresem okresowe!

Niestety ale cały rynek BT działa na wariackich papierach i nie dość, że badania robione są w przysłowiowe 5 minut i w dodatku z zamkniętymi oczami to jeszcze klient musi dostać gratis. Więc nie ma czemu się dziwić, że i opłaty są tak naliczane aby klienta nie skrzywdzić. Inna sprawa to to, że cennik jest tak napisany, że daje możliwość interpretacji.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Paprock napisał:

Nie bądź frajer i wskaż w tabeli opłat taką kwotę.

W tabeli nie może być takiej kwoty bo to zależy, od  pojazdu i różnej ceny badania okresowego. Jest tylko cena 94,00 zł - badanie po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne).

W nawiasie jest dokładnie napisane za co jest ta opłata. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i należy wykonać to i tylko to, czyli badanie specjalistyczne za 94 złote.

Skąd się bierze przy tym wymóg, nacisk, parcie by łączyć to z okresowym, dorabiać do tego teorię niezbędnego okresowego, to nie mam pojęcia, zaiste.

Robi się specjalistyczne i koniec! Koniec, bo frajerem może okazać się ten, co opłaty zawyża, czyli pobiera kwoty niezgodne z tabelą!

 

Nie wklejajcie mi tych opracowań nieszczęsnych, bo sto razy przerabiane było i nikt do błędu się nie przyzna.

"Zakres Badań" wykazuje dokładnie kiedy wykonuję się czynności od zera do dziesięciu, a kiedy wykonuje się czynności jak dla okresowego!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opracowanie przez ITS to jedno, ale masz jasno i wyraźnie napisane w Dz.U 2015 poz 776, że robiąc badanie pokolizyjne/ powypadkowe zobowaiązany jesteś wykonać czynności: 
 

Cytat

obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w sposób określony w pkt 0–10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia;


Czego nie rozumiesz w tym zdaniu? 
Potem  jeden z drugim naczytają się Twoich komentarzy na forum i będą chodzić i głosić wieść, że diagności to oszuści i naciągacze. Podobnie jak z czerwonymi blachami dla aut spoza UE...

No chyba, że w badaniu powypadkowym robisz zakres okresowego

+ załacznik nr 2 Dział I   
 

Cytat

1.3. Dodatkowa kontrola ustawienia kół jezdnych

1.3.1. Pomiar geometrii ustawienia kół przednich:

– pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego,

– pomiar kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy kół lewego i prawego,

– pomiar zbieżności kół,

– pomiar śladowości kół,

– pomiar nierównoległości osi 


i kasujesz za to 94 zł.

W takim układzie SKP powinny zapożyczyć hasło reklamowe jednej z sieci handlowej: "Więcej za mniej" :) 

No chyba, że nie do końca wiesz co należy wykonać przy badaniu powypadkowym-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

3 godziny temu, dominik_z napisał:

to jakby wszyscy robili pomiary geometrii na badaniu powypadkowym, to kto by dopuścił ten pojazd do ruchu?

geometria na badaniu powypadkowym to podstawa, nie wiem co za idiota, by tego nie zrobił😷

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, dominik_z napisał:

Potem  jeden z drugim naczytają się Twoich komentarzy na forum i będą chodzić i głosić wieść, że diagności to oszuści i naciągacze.

 

Tak wyszło, bo nie ma żadnej podstawy prawnej do pobierania opłaty za okresowe ani naciągania do wykonania okresowego. Robi się zakres 0-10, a cena jest określona w cenniku. Kasowanie za "czynności okresowego" nie jest poparte żadnym przepisem, bo po pierwsze 0-10 to nie okresowe, a po drugie cennik na to nie pozwala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@michal_k 

Załóżmy, że pojazd nie ma haka, gazu itp. 

Jest to po prostu golas z salonu. Dla uproszczenia pominmy pobieranie OE.

Na okresowym badaniu technicznym,  sprawdzasz pojazd zgodnie z załącznikiem nr 1 zawartym w Dz.u 2015 poz 776. Sprawdzasz od 0- 9.11.3- pobierasz za to 98zl.

Na badaniu powypadkowym masz zrobić to samo co załącznik nr 1 (0-9.11.3) + zalacznik nr 2 dział 1. - na chlopski rozum masz do zrobienia więcej czynności niz przy badaniu okresowym  i do tego pobierasz mniejszą opłatę w wysokosci 94zł? 

Bardzo dobry przykład podał @danielg539

Robiąc OBT autobusu  w 40 min można zarobić 199zl, robiąc badanie powypadkowe innego autobusu w 1h można zarobić 94zl. Nic tylko wyganiac takich klientów którzy chcą zrobić badanie powypadkowe, bo lepiej w 1h30min zarobić 398zl, niż w 2h zarobić 188zl.

Równie dobrze skoro na etacie masz jakiś zakres obowiązków i zarabiasz X, to dobierz sobie połowę  obowiązków wiecej i zarabiaj X-Y🙂

Postaw się w roli przedsiębiorcy, czy lepiej zrobić w 50 min 2 pojazdy po 98zl, czy w 50 min zrobić 1 pojazd za 94?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, dominik_z napisał:

Postaw się w roli przedsiębiorcy, czy lepiej zrobić w 50 min 2 pojazdy po 98zl, czy w 50 min zrobić 1 pojazd za 94?

 

Szczerze to wali mnie zarobek przedsiębiorcy ;) Badania techniczne podlegają rygorom prawnym i cena też jest uregulowana rozporządzeniem. Jeśli stacja ma tylu klientów, że może sobie wybierać droższe badania - niech wybiera. A najlepiej badania VAT, bo roboty tyle co nic, a kasa niezła jak na to "nic".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, michal_k napisał:

bo po pierwsze 0-10 to nie okresowe

W takim razie wytłumacz mi czego dotyczy ten zakres zawarty w Dz.u poz 776? Mam rozumieć, że przy OBT obowiązuje jakiś inny zakres  niz 0-10 w ktory nie jestem wtajemniczony? 

Poza tym, na poprzedniej stronie kolega @DOD_Dam wrzucił skan pisma z ministerstwa infrastruktury, w którym również jest wyjaśnione, że za badanie powypadkowe należy się 98+94  🙂

Edytowane przez dominik_z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowny @dominik_z, wydaję mi się, że pewnych rzeczy z zawiłości przepisów nie przyswoiłeś, do rzeczy § 2 (776) dokładnie precyzuje co należny wykonać podczas OBT, a załącznik

nr 1 jak tego dokonywać, natomiast w przypadku badań dodatkowych jest odwołanie, że czynności wykonujesz w sposób określony w pkt 0-10 odpowiednio do stwierdzonych usterek. 

P.S. Oczywiście w sensie wykonywanej pracy masz rację, że za więcej kasujemy mniej, ale tak jest bo "dura lex, sed lex", zapytam jeszcze, czy przy OBT z zagranicy kasujesz dodatkowo za DIP, a być może jeszcze za "ustalenie danych", są i takie "szkoły", które tak polecają. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dyskusja nabiera rumieńców 👍 Interpretacja na piśmie MI oraz "cennik ITS" mamy jako argumenty popierające tezę strony "98+94". Miło by było aby strona "94" poparła swoje zdanie interpretacjami równie liczących się instytucji.

PS

A z racji kilku dni wolnych proponuję aby każdy z was przez chwilę wczuł się w poglądy strony "przeciwnej" i spróbował z równym zaangażowaniem je obronić (niekoniecznie tu na forum). Owocnego świętowania i udanego odpoczynku1e06d0ede980fb0b3d3a9f3d3642de9c--smiley...

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, fuks napisał:

dyskusja nabiera rumieńców ...

Ale to już było ... i to nie raz. 

Więc tylko majówka zostaje :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, janopassat napisał:

oszukuje państwo

A co to znaczy? I kto to niby ma stwierdzić?...

Np. Banaś- oszukuje, czy nie oszukuje bo zdania są podzielone?....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okresowe badanie słuchu kosztuje 98 złotych, a sposób i kryteria oceny zawarte są w punktach od zera do dziesięciu załącznika pierwszego.

 

Dodatkowe badanie po utracie uszu (badanie specjalistyczne) kosztuje 94 i obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków w sposób określony w punktach od zera do dziesięciu załącznika pierwszego plus załącznik numer dwa, a w nim konsultacja chirurgiczna, oględziny ran, prześwietlenie.

 

Proste pytanie: ile wynosi opłata za dodatkowe badanie?

 

 

21 godzin temu, dominik_z napisał:

Czego nie rozumiesz w tym zdaniu? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2020‎-‎04‎-‎30 o 15:34, janopassat napisał:

Badanie powypadkowe samochodu osobowego do 3.5 t DMC kosztuje 193 zł.

wg cennika kosztuje 94 . czynności z tablei od 0 do 10  owszem wykonujemy ale TYLKO dla podzespołów czy układów uszkodzonych podczas wypadku . zakres od 0 do 10  wskazuje w jaki sposób należy sprawdzić te układy czy podzespoły .jeżeli np w  wypadku uszkodzone będą przednie lampy i zderzak oraz np przednie zawieszenie to  sprawdzamyi teg ciśnienie w ogumieniu ,  ustawienie świateł , luzy zawieszenia i ukł kierowniczego ( bo przed kontrolą geometrii trzeba to zrobić ) wg czynności dla badania okresowego , wyrywkowo sprawdzamy momenty dokręcenia śrub / nakrętek , geometria .. nie ma znaczenia rodzaj pojazdu . uprzedzę komentarze - problemem są najczęściej pokwitowania / skierowania na dodatkowe badania wypisane przez policję. są często nieczytelne i / lub zawierają tylko tekst typu - uszkodzenia pokolizyjne . skąd mam wiedzieć co było uszkodzone ?  pytanie bonus - czy dla pojazdu zasilanego LPG ( badanie powypadkowe ) pobieramy opłatę za badanie specjalistyczne LPG ? bo o dokument dozorowy prosimy ( wydany po wiadomej dacie oczywiście ) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przyznam że z niecierpliwością czekam na to:

18 godzin temu, fuks napisał:

Miło by było aby strona "94" poparła swoje zdanie interpretacjami równie liczących się instytucji.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, yogi1984 napisał:

z niecierpliwością czekam na to:

 

19 godzin temu, fuks napisał:

Miło by było aby strona "94" poparła swoje zdanie interpretacjami równie liczących się instytucji.

 

 

Proszę bardzo i nie jest to żadna interpretacja tylko obowiązujące prawo :

 

 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r.
w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów
oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów

(Dz.U. nr 223 z dnia 14 października 2004 r., poz. 2261 z późniejszymi zmianami)
Cennik obowiązuje od 29.10.2004 r.

 

:wink:

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po drugie, to ta cała rozpiska nazywa się "materiał roboczy zawierający zasady naliczania opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów", no i żeby było jeszcze ciekawiej, to "jakiekolwiek kopiowanie zawartości tej witryny w całości lub w częściach bez uzyskania uprzedniej pisemnej zgody jest zabronione".

Czyli polska rzeczywistość. Zwykły kabaret & kino.

Czy ktokolwiek widział, aby strony z dziennikami ustaw były takimi obostrzeniami obwarowane?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, cezary napisał:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r.

Ale jak widać interpretacje tego prawa  są różne...(i nie tylko w tym temacie), więc też jestem konkretów ciekaw i zacnych interpretacji 😉. Bo jak wiadomo nasze prawo jest tak skonstruowane że czasem trzeba je sprecyzować i w tym przypadku według mnie tak być powinno...stąd na  chwilę obecną czekam na: 

20 godzin temu, fuks napisał:

Miło by było aby strona "94" poparła swoje zdanie interpretacjami równie liczących się instytucji

 

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to jest licząca się instytucja w tym kraju?

 

No poza biurem na Nowogrodzkiej - waszego ukochanego wodza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wódz (każdy) nie wymaga, żeby go kochać, wymaga ślepego posłuszeństwa, poświęcenia i oddania na zabój. :giggle::faint:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.