Skocz do zawartości

Badania techniczne -orurowanie pojazdu


SKP Kęty

Rekomendowane odpowiedzi

W takiej sytuacji tylko policja może bardzo szybko zniechęcić delikwenta żeby nie jeździł z zamontowanym tym czymś na samochodzie. Z daleka takie rury widać, dowód zatrzymany a i pewnie mandacik za pasy, bo po co zapinać? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 100
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • antek69

    11

  • Norbert Jezierski

    9

  • blakop

    8

  • kowal

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 7 months later...

To jak jest z tym orurowaniem i homologacjami ?

Ktoś może podać DOKŁADNĄ wykładnię prawną - z powołaniem się na stosowne dzienniki ?

 

Po co ja mam temat rozgryzać, kiedy Wy wszyscy macie to w jednym palcu :P:D:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj spokój Norbert z tym orurowaniem - Twoje auto przynajmniej w 10 innych ważniejszych miejscach nie spełnia podstawowych warunków technicznych, a Tyś się akurat rurek czepił ;) ;) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kto mówi o moim aucie ?

 

Ps. Nie masz na drugie imię przypadkiem Brutus ? Coś tak mi się tak od pewnego czasu wydaje ... :P:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj bo sezon wakacyjny w pełni - nudy na forum... klasyczny brak akcji... To pomyślałem, że może by tak jakąś prowokację ;) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK - ale rozumiem, że przełożeniem na polskie warunki jest tylko i wyłącznie Dyrektywa UE70/156/EWG - i nie ma żadnych polskich przełożeń tego aktu - czy tak ?

 

SKP na tej podstawie MUSI zażądać homologacji na orurowanie - tak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przełożeniem na polskie warunki jest tylko i wyłącznie Dyrektywa UE70/156/EWG - i nie ma żadnych polskich przełożeń tego aktu - czy tak ?

 

Dokładnie tak :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj Norbert daj spokój już- przecież wiesz, że i tak oddam Ci dowód bez niczego w razie czego :)

 

Oj a ja w razie czego zabiore ... :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To podrążę temat dalej - tam NIGDZIE nie ma żadnych uwag (myślę o dyrektywie), że prawo działa wstecz.

Dyrektywa obejmuje - wg mojego rozumienia - NOWE POJAZDY - a nie te już wyprodukowane. A więc ? Bardziej wiążące są zatem krajowe przepisy o homologacji i istnieje dziennik o tym mówiący ...

 

Tylko - skoro te przepisy obowiązują od co najmniej kilku lat - dlaczego właśnie teraz tak nagle wszyscy próbują być bardziej papiescy ? Z czego to wynika ?

 

Moim skromnym zdaniem trzeba zatem wyraźnie powoływać się na:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 24 października 2005 r.

w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep

(Dz. U. z dnia 6 grudnia 2005 r.)

 

Tyle, że tu mamy odwołanie do Dyrektywy 2005/66/WE, która nie działa wstecz.

Więc jak ?

 

A może gdzieś popełniam błąd w moim procesie myślowym ?

 

---------------------------

 

Patrząc na dyrektywę 2005/66/WE w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych czytamy co następuje:

 

Dyrektywa 2005/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

z dnia 26 października 2005 r.

w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG

[...]

 

Artykuł 1

 

Przedmiot

 

Celem niniejszej dyrektywy jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i pojazdów za pomocą środków zapewniających bezpieczeństwo bierne. Ustanawia ona wymagania techniczne dla homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do przednich układów zabezpieczających, będących częścią fabrycznego wyposażenia pojazdu lub oddzielnymi jednostkami technicznymi.

 

Artykuł 2

 

Definicje

 

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje oraz definicje określone w załączniku I pkt 1:

 

1) "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy kategorii M1 w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG i załącznika II do tej dyrektywy, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, oraz każdy pojazd silnikowy kategorii N1 w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG i załącznika II do tej dyrektywy;

 

2) "oddzielna jednostka techniczna" oznacza oddzielną jednostkę techniczną w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG i przeznaczoną do montażu i używania w jednym lub wielu istniejących typach pojazdów.

 

Artykuł 3

 

Przepisy dotyczące homologacji typu

 

1. Ze skutkiem od dnia 25 sierpnia 2006 r., w odniesieniu do jakiegokolwiek nowego typu pojazdu wyposażonego w przedni układ zabezpieczający zgodny z wymogami określonymi w załączniku I oraz w załączniku II, Państwa Członkowskie, z przyczyn odnoszących się do przednich układów zabezpieczających:

 

a) nie odmawiają udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu;

 

b) nie zakazują rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji.

 

2. Ze skutkiem od dnia 25 sierpnia 2006 r., w odniesieniu do jakiegokolwiek nowego typu przedniego układu zabezpieczającego, udostępnionego jako oddzielna jednostka techniczna i zgodnego z wymogami określonymi w załączniku I oraz w załączniku II, Państwa Członkowskie:

 

a) nie odmawiają udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu;

 

b) nie zakazują sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji.

 

3. Ze skutkiem od dnia 25 listopada 2006 r., w odniesieniu do nowego typu pojazdu wyposażonego w przedni układ zabezpieczający lub nowego typu przedniego układu zabezpieczającego udostępnionego jako oddzielna jednostka techniczna, niezgodnego z wymogami określonymi w załączniku I oraz w załączniku II, Państwa Członkowskie odmawiają wydania homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu.

 

4. Ze skutkiem od dnia 25 maja 2007 r., w odniesieniu do pojazdów niespełniających wymogów z zakresu przednich układów zabezpieczających określonych w załączniku I oraz w załączniku II, Państwa Członkowskie:

 

a) uznają, że świadectwa zgodności, dołączone do nowych pojazdów zgodnie z dyrektywą 70/156/EWG, utraciły ważność dla celów art. 7 ust. 1 tej dyrektywy;

 

b) zakazują rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do eksploatacji nowych pojazdów, do których nie jest dołączone świadectwo zgodności stosownie do dyrektywy 70/156/EWG.

 

5. Ze skutkiem od dnia 25 maja 2007 r. wymogi załącznika I oraz załącznika II dotyczące przednich układów zabezpieczających, udostępnionych jako oddzielna jednostka techniczna, mają zastosowanie dla celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.

 

Artykuł 4

 

Środki wdrożenia i zmiany

 

1. Szczegółowe wymagania techniczne związane z badaniami przewidzianymi w pkt 3 załącznika I ustanawiane są przez Komisję zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 13 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

 

2. Komisja przyjmuje zmiany niezbędne do dostosowania niniejszej dyrektywy zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 13 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

 

Artykuł 5

 

Przegląd

 

W terminie do dnia 25 sierpnia 2010 r., w związku z postępem technicznym i pozyskanym doświadczeniem, Komisja poddaje przeglądowi przepisy techniczne niniejszej dyrektywy oraz, w szczególności, warunki poddawania badaniu górnej części nogi z przednim układem zabezpieczającym, włączenia badania głowy osoby dorosłej z przednim układem zabezpieczającym oraz specyfikacji badania głowy dziecka z przednim systemem zabezpieczającym. Wyniki tego przeglądu są przedmiotem sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady.

 

Jeżeli w wyniku tego przeglądu okaże się zasadne dostosowanie przepisów technicznych niniejszej dyrektywy, dostosowanie takie zostaje przeprowadzone zgodnie z procedurą określoną w art. 13 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

 

Artykuł 6

 

Zmiany do dyrektywy 70/156/EWG

 

Niniejszym zmienia się załączniki I, III, IV i XI do dyrektywy 70/156/EWG zgodnie z załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.

 

Artykuł 7

 

Transpozycja

 

1. Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 25 sierpnia 2006 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie informują o nich Komisję.

 

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 25 sierpnia 2006 r.

 

Przepisy przyjmowane przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich oficjalnej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonywania takiego odniesienia.

 

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

 

Artykuł 8

 

Oddzielne jednostki techniczne

 

Niniejsza dyrektywa nie wpływa na uprawnienia Państw Członkowskich w zakresie zakazywania lub ograniczania stosowania przednich układów zabezpieczających, które zostały wprowadzone na rynek jako oddzielne jednostki techniczne przed wejściem w życie niniejszej dyrektywy.

 

Artykuł 9

 

Wejście w życie

 

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

 

Artykuł 10

 

 

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

 

Sporządzono w Strasburgu, dnia 26 października 2005 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

 

J. Borrell Fontelles

Przewodniczący

 

W imieniu Rady

D. Alexander

Przewodniczący

 

[1] Dz.U. C 112 z 30.4.2004, str. 18.

[2] Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 26 maja 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 11 października 2005 r.

[3] Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/49/WE (Dz.U. L 194 z 26.7.2005, str. 12).

[4] Dz.U. L 321 z 6.12.2003, str. 15.

[5] Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

 

[...]

 

Z drugiej strony - mamy Dz.U.2003.32.262:

 

Rozdział 2

 

Wyposażenie

 

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";

2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;

4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;

5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

 

2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.

 

3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

 

4. Przedmioty wyposażenia i części objęte obowiązkiem homologacji typu określone są w przepisach o homologacji pojazdów.

 

W załączniku nic nie mówi się o zderzakach przednich i orurowaniu jako takim ...

 

ZAŁĄCZNIK Nr 3

 

WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDU I OCHRONĄ ŚRODOWISKA

Lp. Nazwa wyrobu

1 2

1 Tarcze kół jezdnych oraz śruby i nakrętki do ich mocowania

2 Okucia do środków transportu - zamki, zawiasy, spinacze

3 Zespoły i elementy silników spalinowych tłokowych: tłumiki wydechu (nieobjęte homologacją), pompy paliwa i pompy wtryskowe, wtryskiwacze i rozpylacze, wtryskowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry, zbiorniki paliwa, przewody paliwowe elastyczne, uszczelnienia pierścieniowe gumowe i gumowo-metalowe

4 Mechanizmy kierownicze kompletne oraz poszczególne ich elementy (koło, kolumna, wałki, przekładnie, dźwignie, ramiona, drążki, przeguby, sworznie)

5 Wały napędowe kompletne, krzyżaki przegubów i przeguby równobieżne wałów napędowych i półosi

6 Niezależne systemy grzewcze wykorzystujące paliwo i ich elementy

7 Mechanizmy wywrotu kompletne oraz przewody wysokiego ciśnienia (okute) i zawory (rozdzielacze)

8 Zespoły i elementy zawieszenia: amortyzatory, resory (drążki i pakiety skrętne, resory piórowe, sprężyny śrubowe, resory pneumatyczne), wahacze i ich przeguby, stabilizatory i ich przeguby, drążki reakcyjne, elementy gumowo-metalowe zawieszeń

9 Zespoły i elementy układów hamulcowych: pompy, zbiorniki - do 0,03 MPa x m3, przewody i złącza, zawory, korektory, urządzenia wspomagające, sprężarki, reduktory, odmrażacze, odolejacze, filtry, siłowniki, bębny, okładziny cierne, klocki i szczęki, rozpieraki, zespoły regulacji, tarcze, zaciski kompletne, cylindry, urządzenia przeciwblokujące, linki hamulcowe

10 Siodła, haki, zaczepy i inne elementy służące do ciągnięcia i holowania (nieobjęte homologacją)

11 Zwierciadła do lusterek samochodowych

12 Elementy i akcesoria do pojazdów: zagłówki, podnośniki samochodowe stanowiące wyposażenie pojazdu, urządzenia do mocowania ładunku, bagażniki, transportowe pasy ściągające

13 Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pozostałe: tablice rejestracyjne, do oznakowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, lampy ostrzegawcze dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, urządzenia uziemiające pojazdy do przewozu materiałów niebezpiecznych, urządzenia odblaskowe dla rowerów

14 Urządzenia świetlne i sygnalizacyjne: reflektory elektryczne do motocykli, motorowerów i rowerów, lampy świateł błyskowych ostrzegawczych, klosze do lamp sygnalizacyjnych i cofania, osłony reflektorowe

15 Sygnały dźwiękowe (nieobjęte homologacją)

16 Wyposażenie elektryczne i elektroniczne, w tym: urządzenia zapłonowe, urządzenia z elementami grzewczymi, sterowniki, przekaźniki, urządzenia i elementy przystosowujące pojazdy do transportu wartości materialnych

17 Zapalniczki elektryczne oraz inne urządzenia zasilane z gniazd wtykowych

18 Elektroniczne, elektryczne i mechaniczne urządzenia zabezpieczające - alarmowe, lokalizacji i blokad nieobjęte homologacją

19 Płyny eksploatacyjne: hamulcowe, do układów chłodzenia silników spalinowych, do spryskiwania szyb samochodowych

20 Kabiny ochronne, ramy ochronne i siedziska amortyzowane do ciągników rolniczych

21 Akumulatory energii elektrycznej

22 Szyby z powłokami refleksyjnymi i folie do szyb samochodowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dużym skrócie, jeżeli dobrze zrozumiałem to zgodnie z dyrektywą od prawie roku nie powinno być "rur" w nowych pojazdach a zgodnie z naszymi przepisami nic takiego nie ma miejsca mimo, iż państwo członkowskie było do tego zobowiązane. Dobrze myślę, czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca.

 

Moje zdanie jest takie, że nasze homologacje są zgodne z europejskimi, jeśli chodzi o nowe auta - ale nie mogę znaleźć, gdzie jest zapisane, ze sprawa ta dotyczy również pojazdów "starych" - o czym słyszę na tym forum.

Nie rozumiem po prostu, na jakiej podstawie diagności mogą żądać podczas badania homologacji na istniejące orurowanie - skoro nie znalazłem o tym wzmianki ani w dyrektywie, ani w naszym Dz.U.2005.238.2010 (w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep) ....

 

Jest jeszcze jedna szansa - że gdzieś popełniłem błąd przeglądając dzienniki - było nie było, bardziej czuję się informatykiem niż prawnikiem czy diagnostą ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Kilka dni temu na serwis wjechała piękna, prawie nowa, Toyota RAV4. Moją uwagę zwrócił fakt, że z bagażnika samochodu klient wraz z mechanikiem wyciągali jakąś ciężką paczkę. Kolega rozpakował paczkę i naszym oczom ukazało się wspaniałe orurowanie :) . Zainteresowałem się tym ociekającym chromem ważącym ze 30 kg. ustrojstwem. Z ciekawości zapytałem właści gdzie kupił. Przypomniałem sobie wtedy, że przecież stosowanie takiego orurowania zostało zabronione. Powiedziałem o tym klientowi i dodałem, że zakaz taki wynika z tego, że pieszy w momencie udzerzenia w takie rury nie ma żadnych szans. Facet spojrzał na mnie przenikliwym wzrokiem cedzi: Proszę pana ja po chodnikach nie jeżdżę. Doszedłem do wniosku, że z takim typem nie ma co dyskutować.

Zastanawiam się czy takie orurowania były wogóle homologowane? I skąd na badaniu tech. mam wiedzieć kiedy orurowanie zostało zamontowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się czy takie orurowania były wogóle homologowane? I skąd na badaniu tech. mam wiedzieć kiedy orurowanie zostało zamontowane.

DZ.U.192 z 2007 r - zmiana do DZ.U.32

5) w par 7 dodaje się ust 11

w przypadku samochodu osob. , ciężar. , lub specjalnego do 3,5 t przednie orurowanie lub dodatkowy przedni zderzak ..............mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach , dla których zostały homologowane............dotyczy to pojazdów zarejestrowanuch w Polsce po dniu 20. 10 2007 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli na orurowaniu musi być cecha homologacji. Bo w przypadku, który opisałem nic nie znalazłem na rurkach. Czyli wrazie wątpliwości decyduje data pierwszej rejestracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na orurowaniu nie znajdziesz ,żadnej homologacji - klijent powinien przedstawić ci oświadczenie producenta tego pojazdu ,że pojazd przeszedł homologacje razem z zamontowanym orurowaniem - a jak nie to mówisz panu do widzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...
klijent powinien przedstawić ci oświadczenie producenta tego pojazdu ,że pojazd przeszedł homologacje razem z zamontowanym orurowaniem - a jak nie to mówisz panu do widzenia

 

 

 

mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach , dla których zostały homologowane............dotyczy to pojazdów zarejestrowanuch w Polsce po dniu 20. 10 2007

 

http://www.cobrapolska.pl/go/_info/?user_id=34&lang=pl

 

http://www.cobrapolska.pl/photo/_pdf/CERTYFIKAT_SUZ_1281EC.pdf

 

Odnawiam temat ,bo jest problem w firmie.

Klient kupił badziewie(do SEDICI) i jest kłopot.(bez papieru)

 

Czy taki certyfikat (jak wyżej) wystarczy.?

 

Z tych dwóch cytatów wnioskuje ,że orurowanie ma być homologowane dla danego typu samochodu ,a nie razem z samochodem i po co oświadczenia producenta pokazdu??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro posiada dokument homologacyjny do danego typu pojazdu to jest to zgodne z 32 ale jeżeli

Klient kupił badziewie(do SEDICI) i jest kłopot.(bez papieru)

to ma problem ponieważ nie może sobie podczepić "czyjegoś" świadectwa homologacji pod swój lub czyjś wyrób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.