Skocz do zawartości

Bus przerobiony na autobus


AdrianL

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Z góry zaznaczę, że dopiero od niedawna pracuję na OSKP.
Pytanie do bardziej doświadczonych- jak podchodzicie do tematu busów przerobionych na autobusy ? Chodzi o przeróbki przez (bynajmniej) profesjonalne firmy w Polsce.
Dziś oglądałem taką przeróbkę na sprinterze, z zewnątrz piękny autobusik 16 miejsc, ale niepokoi mnie sposób montowania foteli do podłogi. Wygląda to tak, że gwinty przepuszczone są przez podłogę, z dołu podkładka i tyle.
Niedawno był u mnie sprinter zakupiony z dotacji unijnych przez miejscowy samorząd i tam wszystko wyglądało zupełnie inaczej - miejsca kotwienia foteli były oryginalnie wzmocnione, zupełnie inaczej to wszystko wyglądało.
 
I tu pytanie do Was, jak podchodzicie do takich OBT? Czy przy OBT mogę zażądać jakiegoś dokumentu typu zaświadcznie ITS lub PIMOT?
Jeżeli nie to czy mam podstawę do wystawienia negatywnego wyniku badania skoro ktoś już kiedyś to dopuścił do ruchu?

Czekam na Wasze zdanie, pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego - o ile na pytanie:

 

3 minuty temu, AdrianL napisał:

czy mam podstawę do wystawienia negatywnego wyniku badania skoro ktoś już kiedyś to dopuścił do ruchu?

 

to można by doktorat napisać, bo faktycznie nie łatwo tu o prostą i jednoznaczną odpowiedź, o tyle jeśli pytasz jakie dokumenty są potrzebne do badania po zmianach w przypadku zmiany liczby miejsc, to naprawdę jest to niefajne. Bo jest to, a przynajmniej powinna być wiedza podstawowa dla diagnosty (do tego świeżo upieczonego z pełnym zakresem skoro jesteś od niedawna na okręgówce). To wynika wprost z przepisów wszak. Nie obraź się, ale dla mnie jest to taka analogia, jakby na forum dla kierowców świeżo upieczony kierowca pytał o to jak się zachować gdy na skrzyżowaniu ma czerwone światło - jechać, czy nie? No to w tym momencie każdy się zastanowi jak taka osoba przeszła kurs i zdobyła uprawnienia... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, blakop napisał:

o tyle jeśli pytasz jakie dokumenty są potrzebne do badania po zmianach w przypadku zmiany liczby miejsc, to naprawdę jest to niefajne.

 

Autor pyta o OBT.

19 minut temu, AdrianL napisał:

I tu pytanie do Was, jak podchodzicie do takich OBT? Czy przy OBT mogę zażądać jakiegoś dokumentu typu zaświadcznie ITS lub PIMOT?
Jeżeli nie to czy mam podstawę do wystawienia negatywnego wyniku badania skoro ktoś już kiedyś to dopuścił do ruchu?

 

Czyli pojazd po zmianach został już wcześniej dopuszczony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, michal_k napisał:

Autor pyta o OBT

No to   9.4.1.a    i w zależności od oceny badającego albo jedno, albo drugie.  :wink:

Edytowane przez cezary
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie - nie zauważyłem - przepraszam.

 

Sedno sprawy to czy zmiana była w trybie zmian konstrukcyjnych, czy homologacja kolejnoetapowa. To drugie jak wiecie trudno zanegować, nawet jak nie do końca gra z rozporządzeniami, a nawet ustawami krajowymi. Każdy przypadek jest inny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, cezary napisał:

9.4.1.a    i w zależności od oceny badającego

no właśnie i co tu wybrać UI czy UD ? , może jak znajomy to UI, bo jest taka możliwość i jestem czysty , a jak upierdliwy klient to UD i dowidzenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza wątpliwościami które masz odnośnie punktów zamocowania siedzeń to zobacz też na warunki techniczne dla autobusów

20a. Wymiary wyjść, przejść, siedzeń, stopni dla pasażerów oraz odstępów między siedzeniami w autobusach określa załącznik nr 7a do rozporządzenia

 

Jeśli to drugi etap homologacji to będzie spełniał ale jeśli to była jakaś pseudo przeróbka to nie tylko za mocowanie siedzeń możesz dać negatywa (masz to w usterkach, że siedzenia zamocowane nie w fabrycznych punktach) ale i za wymiary wyjść, przejść, stopni, odstępów itd.  to co w załączniku 7a

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, AdrianL napisał:

Pytanie do bardziej doświadczonych- jak podchodzicie do tematu busów przerobionych na autobusy ?

Tak samo jak autobus przerobiony na bus😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, Wacek napisał:

 może jak znajomy to UI, bo jest taka możliwość i jestem czysty , a jak upierdliwy klient to UD i dowidzenia. 

A nie odwrotnie miało być ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem kiedyś takie iveco- autobus z daleko było widać ze to jakąś przeróbka, Przypominało mi sie jak na kursach o takich rzeczach mówiono.    Od razu wszedłem pod podwozie aby zobaczyć sposób mocowania foteli, były przykręcone tylko do płyty drewnianej,  także podziękowałem klientowi. powiedziałem żeby fotele w pewniejszy sposób powinny być zamocowane. Co niektórzy diagności na takie rzeczy nie zwracają uwagę, ale zawsze jest wszystko dobrze do czasu póki się nic nie stanie, dojdzie do wypadku....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
W dniu 12.05.2020 o 17:40, AdrianL napisał:

Pytanie do bardziej doświadczonych- jak podchodzicie do tematu busów przerobionych na autobusy ? Chodzi o przeróbki przez (bynajmniej) profesjonalne firmy w Polsce.
Dziś oglądałem taką przeróbkę na sprinterze, z zewnątrz piękny autobusik 16 miejsc, ale niepokoi mnie sposób montowania foteli do podłogi. Wygląda to tak, że gwinty przepuszczone są przez podłogę, z dołu podkładka i tyle.

Ja jeszcze nie spotkałem się z takim sposobem montażu foteli - oczywiście mówię tutaj o profesjonalnych przeróbkach. Szczerze mówiąc obecnie to dosyć niewielu producentów montuje tak fotele na sztywno, zazwyczaj robi to się w szynach stalowych albo aluminiowych. Raczej uznałbym, że kogoś poniosła fantazja. Nie masz może zdjęcia foteli ? 

 

W dniu 12.05.2020 o 18:59, Solaris napisał:

Poza wątpliwościami które masz odnośnie punktów zamocowania siedzeń to zobacz też na warunki techniczne dla autobusów

20a. Wymiary wyjść, przejść, siedzeń, stopni dla pasażerów oraz odstępów między siedzeniami w autobusach określa załącznik nr 7a do rozporządzenia

 

Jeśli to drugi etap homologacji to będzie spełniał ale jeśli to była jakaś pseudo przeróbka to nie tylko za mocowanie siedzeń możesz dać negatywa (masz to w usterkach, że siedzenia zamocowane nie w fabrycznych punktach) ale i za wymiary wyjść, przejść, stopni, odstępów itd.  to co w załączniku 7a

 

Też może się zdarzyć, że pojazd homologowany mimo wszystko nie do końca będzie zgodny. Przepisy krajowe wymagają np. przegrody za kierowcą a homologacyjne już nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.05.2020 o 00:03, sad_madman napisał:

Przepisy krajowe wymagają np. przegrody za kierowcą a homologacyjne już nie

Od strony OBT to w przegrodę za miejscem kierowcy musi być wyposażony tylko autobus TEMPO 100.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo osób chciałoby mieć jednak to TEMP100. Pamiętam, ze kiedyś mało kto tego potrzebował a później pojawił się boom właśnie na to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, sad_madman napisał:

Dużo osób chciałoby mieć jednak to TEMP100.

Być może, jednak to nie tylko przegroda jest tu wyznacznikiem. A tym bardziej jeśli mowa o powyższym przykładzie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu podałem przykład rozbieżności między homologowanym pojazdem a warunkami technicznymi. Swojego czasu nawet kilka różnic wyłapałem ale teraz już nie pamiętam w czym one były. Nie jest to jakoś mega ważne ale w pewnym momencie wychodziło, że pojazd robiony nie wg homologacji tylko wg dopuszczenia jednostkowego (które powoływało się na konkretne regulaminy i rozporządzenia) miał uchybienia w kwestii zgodności z warunkami technicznymi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Ale, że co ? do kogo ? i kto ma niby się podpisać ?

I czy na pewno ma być

Godzinę temu, Krzysztof_k0071 napisał:

Jak nie chcesz ...

Bo jakoś tak sens odwrotny, od zakładanego chyba wyszedł ...

Jakbym nie chciał spędzić tego bla, bla, bla... Więc się mam podpisać ? ¬¬

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Jest już temat więc się podepnę. Renault Master. Fabryka VAN 9 osób, później przeróbka na autobus 17, teraz kolejny właściciel chce powrotu do osobowego 9 osób. Robił ktoś  z was? Z punktu widzenia prawa, poza  wagą, miejscami i kotwiczeniem pasów w fabrycznych miejscach oraz podmiotem 45.20Z nie jest zbytnio nic potrzebne, a jak praktyka? Przerabiał ktoś z was? Nie widziałem auta, ale podłoga i mocowania zostały chyba gruntownie przerobione skoro weszło 17 foteli. DMC 3500 , MW teraz w CEP 2300kg

PS: Póki co rozeznaje temat bo klient chce takie coś kupić, i jeśli przerobić się nie da to odpuszcza. Podjedzie tym czymś tutaj w przyszły tydzień na oględziny...

Edytowane przez Rafi90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten Master w ogóle wychodził na 9 osób? Bo może to była przeróbka przeróbki. Do tej pory widziałem 2ie zmoty tego typu i obydwie pogoniłem ze stacji, bo fotele w prawdzie z homologacją, ale podstawa do której były przykręcone to jakiś bliżej nieokreślony home made, do podłogi utwierdzony śrubami o średnicy na ~20 mm, ale bez żadnych podkładek itp.

Prawnych przeciwwskazań nie ma, chociaż ja bałbym się pod czymś takim podbić, nawet jeśli klient przedstawiłby solidną opinię rzeczoznawcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja z uporem maniaka, dopytywałbym o isofix-y. Skoro wymagane przy zmianie z ciężarowego, to dlaczego nie z autobusu ?

W końcu to też zmiana na osobowy więc dlaczego nie oświadczenie od producenta czy uprawnionego podmiotu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Master wychodził na 9, i ten taki wyszedł. Później przeszedł moda na 17 i autobus. Raczej to pogodnie, ale klient męczybuła więc chce mu dać konkretne argumenty. Zmiany rodzaju powodującej zwiększenie liczby miejsc tu nie ma, więc oświadczenia bym nie chciał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem niedawno podobnego pytającego, chce kupić autobus, 6500 DMC, wywalić część foteli i zmienić na osobowy. Moim zdaniem tylko zaświadczenia z warsztatu który te fotele wymontuje. 

Godzinę temu, Mecher napisał:

W końcu to też zmiana na osobowy więc dlaczego nie oświadczenie od producenta czy uprawnionego podmiotu

Bo rozporządzenie mówi o zmianie z konkretnego rodzaju pojazdu na s. osobowy. Może kiedyś zmieni się rozporządzenie i w każdym przypadku po zmianie ilości miejsc będą wymagane isofixy. Podobnie jest w przypadku dołożenia siedzeń w ciężarowym vanie, zmienić z 2 na 3 osoby to problem, ale w skrzyniowym nie ma żadnego.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, wojteczek napisał:

chce kupić autobus, 6500 DMC, wywalić część foteli i zmienić na osobowy

Osobowy pojazd z tego nie wyjdzie a ciężarowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.