Skocz do zawartości

Czterokołowiec lekki


duchu

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, duchu napisał:

Pytanie jak podejść do wymienionego pojazdu

Najlepiej z prawej strony, bo tam zapewne jest VIN i tabliczka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu za ciężki?  przecież nie znamy jego masy bez obciążenia bo nie podane.

Znamy tylko masę własną a czterokołowców nie klasyfikujemy na postawie masy własnej. Więc nic nam ona nie mówi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co podane wszystko w normie

Ładowność nie przekracza 275 kg dla czterokołowca lekkiego

Pojemność silnika dla diesla może być powyżej 50 cm3

Moc nie większa jak 4 kW

Czyli podchodzisz, klepiesz i do następnego badania😀 Nic szczególnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42c) czterokołowiec lekki - czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubo ponad 350 kg też jest prawidłowo, widzisz że ten ma 430 kg i jest czterokołowcem lekkim😀, zarejestrowanym od dawna

Słaby przepis podałeś

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, evocatum napisał:

Najlepiej z prawej strony, bo tam zapewne jest VIN i tabliczka.

To żeś pomógł...

15 godzin temu, danielg539 napisał:

Jaki widzisz problem?

masy mi nie podchodzą...

13 godzin temu, Solaris napisał:

Z tego co podane wszystko w normie

Dla tego rocznika także ? od którego roku może tak być?

12 godzin temu, Solaris napisał:

zarejestrowanym od dawna

W kraju od roku , w świecie jak wiadomo różnie bywa.

13 godzin temu, Solaris napisał:

 

Pojemność silnika dla diesla może być powyżej 50 cm3

Moc nie większa jak 4 kW

To akurat nie jest problemem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13. Do motocykli, motorowerów, pojazdów czterokołowych oraz przyczep do tych pojazdów objętych świadectwem homologacji typu WE pojazdu wydanym zgodnie z dyrektywą 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1) albo zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 1 stycznia 2016 r. stosuje się wymagania dotyczące mas określone w załączniku do dyrektywy Rady 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych, przy czym dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta, a masa pojazdu nieobciążonego trzy- i czterokołowego nie może przekraczać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem jest taki, że polskie przepisy (rozporządzenie, a nawet ustawa) stoją w sprzeczności z unijnymi. Jednak unijne są "ważniejsze".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, michal_k napisał:

polskie przepisy (rozporządzenie, a nawet ustawa) stoją w sprzeczności z unijnymi.

W którym miejscu? Mnie się wydaje, że PORD stoi w sprzeczności z rozporządzeniem, bo ustawa mówi o masie własnej, a rozporządzenie o masie pojazdu nieobciążonego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A choćby w tym:

§ 9e. W przypadku czterokołowca moc silnika nie powinna przekraczać 15 kW, a w przypadku czterokołowca lekkiego moc silnika innego niż o zapłonie iskrowym nie powinna przekraczać 4 kW.

Do tego definicja ustawowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Solaris napisał:

Czemu za ciężki?  przecież nie znamy jego masy bez obciążenia bo nie podane.

Znamy tylko masę własną a czterokołowców nie klasyfikujemy na postawie masy własnej. Więc nic nam ona nie mówi

Ktoś dał skuchę z tymi masami analizując papierek w załączniku. Nie podali, bo nie podali. Ale skąd te 430 kilogramów nabrali? Co, czyżby temu Gadowi do zbiornika paliwa wchodziło około 80 litrów ropy? 

 

15 godzin temu, Solaris napisał:

Ładowność nie przekracza 275 kg dla czterokołowca lekkiego

No dobrze, a jak się wylicza ładowność po dyrektywie 93/93 jak już do niej z warunków technicznych Gad został przekierowany? Jak się wylicza i ile może wynosić?

 

Rozumiem, że bazujemy na przepisie wklejonym przez IVVO:

2 godziny temu, IVVO napisał:

13. Do motocykli, motorowerów, pojazdów czterokołowych oraz przyczep do tych pojazdów objętych świadectwem homologacji typu WE pojazdu wydanym zgodnie z dyrektywą 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1) albo zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 1 stycznia 2016 r. stosuje się wymagania dotyczące mas określone w załączniku do dyrektywy Rady 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych, przy czym dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta, a masa pojazdu nieobciążonego trzy- i czterokołowego nie może przekraczać

 

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież się zgadza. Ładowność to DMC które wynosi 650 kg minus masa własna 430 kg czyli tylko 220 kg.

A przepisowo ładowność dla czterokołowca lekkiego nie może być większa niż 275 kg 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zaraz....która masa własna i czemu akurat ta? Wyżej jest 349kg bez obciążenia a już później 430kg to ta różnica 81kg co to jest? Masa płynów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa własna jest tylko jedna więc dlatego akurat ta. Proste

a Definicja tej masy bez obciążenia:

1.5.            masa nieobciążonego pojazdu

 

oznacza masę pojazdu gotowego do normalnego użytkowania oraz wyposażonego w następujący sposób:

 

-        w dodatkowy sprzęt wymagany jedynie do zamierzonego normalnego użytkowania,

 

-        w kompletny osprzęt elektryczny, włączając w to oświetlenie i światła sygnałowe dostarczone przez producenta,

 

-         w przyrządy i urządzenia wymagane przez przepisy, według których została zmierzona masa nieobciążonego pojazdu,

 

-         w odpowiednie ilości płynów w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania wszystkich części pojazdu.

 

paliwo oraz mieszanka paliwowo-olejowa nie są włączone do pomiarów, jednakże takie składniki jak kwas akumulatorowy, ciecz hydrauliczna, ciecz chłodząca oraz olej silnikowy muszą być włączone;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Solaris Jakim sposobem to wyliczasz skoro:

1.5. masa nieobciążonego pojazdu oznacza masę pojazdu gotowego do normalnego użytkowania oraz wyposażonego w następujący sposób:
— w dodatkowy sprzęt wymagany jedynie do zamierzonego normalnego użytkowania,
— w kompletny osprzęt elektryczny, włączając w to oświetlenie i światła sygnałowe dostarczone przez producenta,
— w przyrządy i urządzenia wymagane przez przepisy, według których została zamierzona masa nieobciążonego pojazdu,
— w odpowiednie ilości płynów w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania wszystkich części pojazdu.


1.5.1. W przypadku pojazdów kategorii L6e i L7e przeznaczonych do transportu towarów i zaprojektowanych do wyposażenia w nadbudowy wymienne, ogólna masa tych nadbudów nie będzie uwzględniana w obliczaniu masy nieobciążonego pojazdu i będzie uważana za część ładunku użytecznego.
W tym przypadku spełnione muszą zostać następujące dodatkowe warunki:
a) podstawowy typ pojazdu (kabina podwozia), na której przewidziane jest zamontowanie wspomnianej wyżej nadbudowy, musi spełniać wszystkie zalecenia określone dla kategorii L6e i L7 „pojazdów czterokołowych do transportu towarów” (włączając z limitem masy 350 kg nieobciążonego pojazdu dla kategorii pojazdów L6e i z limitem masy 550 kg masy nieobciążonego pojazdu dla kategorii pojazdów L7e);
b) nadbudowa uważana jest za wymienną, jeśli możliwe jest jej łatwe zdjęcie z kabiny podwozia bez wykorzystania narzędzi;
c) jeśli chodzi o nadbudowę, producent pojazdu zobowiązany jest ująć w dokumencie informacyjnym, którego wzór zawiera załącznik II do dyrektywy 2002/24/WE, maksymalne dozwolone wymiary, masę, limity dla pozycji środka ciężkości oraz rysunek z pozycją urządzeń mocujących.                                                                                                                              Uwaga:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Paliwo oraz mieszanka paliwowa nie są włączone do pomiarów, jednakże takie składniki jak kwas akumulatorowy, ciecz hydrauliczna, ciecz chłodząca oraz olej silnikowy muszą być włączone;

1.6. masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy oznacza masę nieobciążonego pojazdu, do której dodana jest masa następujących składników:
— paliwa: bak napełniony, co najmniej w 90 % pojemności podanej przez producenta,
— dodatkowego wyposażenia zwykle dostarczanego przez producenta razem z wyposażeniem potrzebnym do normalnego funkcjonowania (zestaw narzędzi, bagażnik, przednia szyba, sprzęt ochronny itd.).                                                                                                                                                                                                                                                                                    Notabene:                                                                                                                                                                                                                                                                                                        przypadku pojazdu napędzanego mieszanką paliwowoolejową:
a) jeżeli paliwo i olej są wstępnie mieszane, wyraz „paliwo” musi być rozumiany jako wstępna mieszanina paliwa i oleju tego typu;
b) jeżeli paliwo i olej są wprowadzane oddzielnie, wyraz „paliwo” musi być rozumiane tylko jako benzyna. W tym przypadku olej jest już włączony w pomiar masy nieobciążonego pojazdu;


1.7. masa kierowcy zwyczajowo przyjmuje się okrągłą wartość 75 kg;


1.8. technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita oznacza masę obliczoną przez producenta dla szczególnych warunków funkcjonowania, przy uwzględnieniu takich czynników, jak wytrzymałość materiałów, dopuszczalne obciążenie opon itd.;


1.9. maksymalna dopuszczalna ładowność użyteczna podana przez producenta oznacza ładowność otrzymaną przez odjęcie masy zdefiniowanej w pkt 1.6 wraz z masą kierowcy (zdefiniowaną w pkt 1.7) od masy zdefiniowanej w pkt 1.8.

 

No i z powyższych przepisów można w kupę poskładać, że należy dodać masę kierowcy do masy pojazdu w stanie gotowym do jazdy i sumę tych składowych odjąć od technicznie dopuszczalnej masy całkowitej aby wyliczyć użyteczną ładowność.

Czyli: 650 - (430 + 75) = 145 kg ładowności.

I wszystko byłoby GiT, gdyby nie to, że masa nieobciążonego lekkiego Gada nie może 350 kilogramów przekraczać. To pytam, co napchali od 350 do 430 kilogramów? Gdzie jest masa kierowcy, czy może już w 1.6. zawarta? Skoro tak, to nie ma sprawy. Ale w takim razie po co definiować ją pod 1.7. całkiem osobno?

No chyba, że rozpiski pod 1.5.1. całkiem nie pojmuję. Ale ona tyczy raczej Gadów do transportu towarów. No to teraz kolejne zapytanie, czy Gad L6e tak, jak rozpisano w załączniku może służyć do transportu rzeczy/towarów?

Nie wiem, ale mi tematyczny Gad nie pasi z tymi parametrami.

 

A tak swoją drogą, to ten załącznik skąd się wziął. Na podstawie homologacji i z milowymi przebiegami, to raczej na brytyjskie wyspy był kombinowany. Ktoś to tłumaczył, na czyje potrzeby? No raczej daleko temu papierkowi do producenckiego oświadczenia o danych niezbędnych do rejestracji.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ładowność użyteczna zgadza się że 145 kg i taka ładowność może być maksymalnie 200 kg, natomiast ładowność rozumiana jako DMC - masa własna, może być 275 kg bo kierowca jeszcze.

Co dopakowali w te 81 kg że masa z 349 kg wzrosła na 430 kg, no właśnie paliwo plus masę nadbudowy/kadłuba który nie wchodzi do masy pojazdu nieobciążonego. A nadbudowy mogą być wymienne.

Dostał homologacje na L6e to znaczy że spełnia wymagania. Mam wrażenie, że w dużej ilości tematów o 4-kołowcach kwestionuje się prawidłowe pojazdy zamiast klepać. Jak ktoś nie jest pewny niech lepiej nie robi, niż uwala prawidłowe pojazdy. Bo to już duża plama. Lepiej zepchnąć od siebie niż dawać negatywa prawidłowemu. To czy dany pojazd może być czterokołowcem zostało już stwierdzone na etapie homologacji europejskiej i nie ma co cudować po kilku latach że nagle jest źle i masy są złe. Czepiajcie się tych niehomologowanych w Unii, tam jest pole do popisu.😀

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.