Skocz do zawartości

Autobusy do 100 km/h


zjc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

pozwalam sobie ponownie poruszyć w/w temat ponieważ Wojtek 1150 wczoraj również go poruszał i temat został zamknięty.

ostatnio również zajmuje mnie ta sprawa i z tego co się zorientowałem na badaniu autobus(właściciel) musi mieć wyciąg ze świadectwa homologacji. z wyciągu można się dowiedzieć o wyposażeniu autobusu, czy jest zgodne z rozporządzeniem dz. u. 227, ale rownież, czy autobus został poddany badaniu na stateczność sterowania w momencie rozerwania przedniej opony. jeżeli chodzi o sprawdzenie zwalniacza, ogranicznika i ABS to podobnie jak w linku podanym przez Psuja. modulatory ABS można również sprawdzić następująco przy pneumatycznym ukł. hamulcowym: przy pełnym stanie powietrza w układzie wyłączamy silnik i stacyjkę, następnie wciskamy pedał hamulca i włączamy stacyjkę w tym momencie powinny "odezwać" się kolejno wszystkie modulatory. kontrolka sygnalizując awarię ABS świeci się już przy uszkodzeniu któregoś z sensorów, co stanowi ok 90% sygnalizacji awarii- tak wynika z moich obserwacji.

a na koniec jeszcze ciekawostka - zaświadczenia z badania autobusu do 100 km/h są ważne jedynie na drogach ekspresowych i autostradach w naszym kraju inni np. Niemcy ich nie honorują, dla nich ważne są badania wykonane na stacjach dekry.

powyższą informację uzyskałem Dekra Polska i potwierdzona przez PISKP.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Psuj

    8

  • adam1501

    8

  • zjc

    5

  • bohdang

    3

Top Posters In This Topic

czy autobus został poddany badaniu na stateczność sterowania w momencie rozerwania przedniej opony.

Hmm... co prawda nie pracuję na okręgowej, ale ze szkolenia z zakresu autobusów do 100km/h nie przypominam sobie takiej kwesti.

Niemcy ich nie honorują, dla nich ważne są badania wykonane na stacjach dekry.

Moim zdaniem pojazd zarejestrowany w Polsce ma odpowiadać polskim warunkom technicznym, a te są o wiele wyższe niż niemieckie (przynajmniej teoretycznie :? )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na pewno było, wystarczy spojrzeć na stosowne zaświadczenie, zał. 11 dz.u.227 lub dz.u.227 kryteria oceny .

odnoście warunków to zgoda, a mało tego u nas badanie trzeba powtarzać co pół roku, natomiast, jak powiedział mi diagnosta z dekry, ich zaświadczenie jest ważne 1 rok, bo tak jest w Niemczech.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było, było ...

No cóż, nikt nie jest nieomylny. Po prostu mi umknęło, a jak napisałem wcześniej, niestety się tym nie zajmuję (jeszcze? :twisted: ), bo tyram na podstawowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

witam

warunki dodatkowe dla autobusu o dop. prędkości do 100 km/h są zawarte w rozdziale 6 dz u. nr. 32 poz. 262. oraz wzór zaświadczenia i kryteria dopuszczenia opisane są w dz.u. nr.227 poz. 2250 załącznik nr. 11.

tam wszystko pisze wystarczy przeczytać

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Witam.

Dzisiaj miałem klijenta, który zmiast zaświadczenia o stateczności przy rozerwaniu opony pokazał mi ksero brifu niemieckiego. W dolnej jego cześci w uwagach znajdował sie napis, że ten atobus może poruszać się do 100 km/h. Czy to wystarczy? Czy powinien mieć zaświadczenie o stateczności przy rozerwaniu opony? Czy powinien miec jeszcze jakieś inne dokumenty? Za pomoc DZIĘKUJĘ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to wystarczy?

Niestety nie zgodnie z Dz.U.32 z 2003 poz 262 z późniejszymi zmianami rozdział 6, & 23 wyszczególnia wszystkie elementy i dokumenty jakie użytkownik musi przedstawić aby móc poruszać się autobusem do 100km/h-jeżeli nie przedstawia tego co wymaga rozporządzenie tylko-N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
a na koniec jeszcze ciekawostka - zaświadczenia z badania autobusu do 100 km/h są ważne jedynie na drogach ekspresowych i autostradach w naszym kraju inni np. Niemcy ich nie honorują, dla nich ważne są badania wykonane na stacjach dekry.

powyższą informację uzyskałem Dekra Polska i potwierdzona przez PISKP.

 

Wyjasnienie MT:

"w sprawie dopuszczania autobusu do predkosci 100 km/h na autostradach i drogach

szybkiego ruchu w ruchu miedzynarodowym Ministerstwo Transportu uprzejmie informuje, ze w krajach czlonkowskich UE obowiazuja przepisy krajowe dotyczace dopuszczalnej predkosci autobusów.

Jednoczesnie informujemy, ze w Unii Europejskiej. nie wypracowano jednolitych

przepisów wzajemnego uznawania badan technicznych tych pojazdów."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem to w Polsce tylko jedna firma robi badania autobusów do 100km/h, które są honorowane w UE. Nawiasem to kto wystawi zaświadczenie o braku utraty stateczności przy rozerwaniu opony - trzeba takie badania robić, a w Polsce kto robi - nikt. Jak zwykle nikt nie jest tym zainteresowany a Państwo zajęte jest innymi sprawami, zresztą i tak zwalić winę można zawsze na diagnostę. :(:(:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dz.ust.32 poz.262 \2003

Rozdział 6

Warunki dodatkowe dla autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h

§ 23.

3. Autobus powinien być przebadany przez producenta z wynikiem pozytywnym w zakresie stateczności ruchu po rozerwaniu jednej z opon kół osi przedniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego fiedorowicz - badania takie mogą być wykonane na zlecenie producenta. A czy miałeś taki dokument wydany przez polskiego producenta w dodatku honorowany w Niemczech - śmiem wątpić.

Ja miałem kilku klientów chętnych wykonać badanie do 100km/h, ale barierą było to zaświadczenie producenta - klient miał z tym problem i od Polskiego producenta i uzyskanie tego od producenta czy przedstawiciela na polskę danej marki.Ostatecznie takiego badania przez kilka lat nie zrobiłem ani jednego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wykonałeś badania ,bo nie ty wymyśliłeś przepisy -ty masz je wyegzekować . Możesz spokojnie spać .Problem był poruszony na spotkaniu PISKP - te badania które wykonuje DEKRA w polsce są uznawane za granicą - ale czy na tym ma to polegać -nie sądze

 

[ Dodano: 15-10-2007, 20:14 ]

Firma Solbus z Bolechowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

czyli nasuwa się wniosek, że u nas ( w Polsce) panuje monopol - jest jedna stacja, która wykonuje badania uznawane na zachodzie. Ponadto w kraju jest zbyt mało autostrad żeby opłacało się robić przegląd.

w ciągu ostatnich lat takich badań zrobiłem 3, ale ostatnio brak klientów.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te badanie u klientów wywołuje wiele kontrowersji.

 

Chcemy od nich zaświadczenie o stabilności , bo musi to być do zaświadczenia, a oni przedstawiają homologację w której jest napisane że autobus spełnia wymogi dla 100/h , a my jeszcze coś chcemy .

Jest to przykład, że homologacja to nie wszystko dla naszych przepisów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

autobus powinien byc homologowany w zakresie hamowania,jak sprawdzic taka homologacje czy wymagacie do tego dokumentow?jak okreslacie czy zwalniacz jest wystarczajacy do dmc autobusu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak sprawdzic taka homologacje czy wymagacie do tego dokumentow

Oczywiście, że wymagamy i klient musi takową homologację przedstawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.