Skocz do zawartości

Obrysówki migające z kierunkowskazami


Qnick

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jak to jest niech mnie kto wyjaśni z tymi lampkami obrysowymi które migają po włączeniu kierunkowskazów. Są nowe pojazdy ciężarowe, naczepy i autobusy w których lampy obrysowe boczne migają jak włączy się kierunkowskaz. Jak włączysz lewy kierunkowskaz to miga lewy bok a jak prawy to prawa strona (dziwne jakby było na odwrót :) ) Podobno Reg 48 UE podobno dopuszcza takie rozwiązanie że może być więcej niż 3 kierunkowskazy na boku (nie sprawdzałem) ale nasze warunki techniczne już nie (chyba że czegoś nie doczytałem) dlatego pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, Qnick napisał:

czegoś nie doczytałem

raczej tak
 

Cytat

 

§ 13.

2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:
1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe bywa tak, że pozycyjne boczne mrugają w przeciwnej fazie niż kierunkowskazy, czyli kiedy kierunkowskaz gaśnie one się zapalają.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, smaug napisał:

...  tylko opozycyjne .... ich nie dotyczy

No nie wiem jak na to zareaguje partia rządząca ... może w ferworze walki o prezydenturę nie zauważą ... :D

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, smaug napisał:

To nie są kierunkowskazy tylko opozycyjne boczne,

A mogą być pozycyjne migające :) i raz ta sama lampka świeci a raz miga z kierunkowskazami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Qnick napisał:

o to przeoczenie chodzi

No nie wiem czy można mówić o przeoczeniach, Dz. U. Poz. 2022 w swojej treści został notyfikowany KE, że wdraża dyrektywy PE więc to że w nim samym czegoś nie ma nie znaczy, że to nie istnieje jeżeli jest zapisane w dyrektywach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, cezary napisał:

to że w nim samym czegoś nie ma nie znaczy, że to nie istnieje jeżeli jest zapisane w dyrektywach

Nie zdziwię, że za kilka lat wszystkie Dz U będą miały tylko po 2 strony z odwołaniami do europejskich aktów prawnych. Ustawodawca już jest tak znużony pisaniem rozporządzeń, że czas na odpoczynek a obywatele nich sami wertują tysiące stron europejskich aktów prawnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, cezary napisał:

więc to że w nim samym czegoś nie ma nie znaczy, że to nie istnieje jeżeli jest zapisane w dyrektywach. 

To niech się ktoś zdecyduje albo stosujemy nasze Dz.U albo Dyrektywy UE a nie raz jedno raz drugie zwłaszcza jak jeszcze pomiędzy nimi są rozbieżności tak jak tu,  wobec tego który przepis ważniejszy nasz Dz.U. czy EU ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, cezary napisał:

najpierwsze unijne, później krajowe

To chyba niezgodne z linią obecnej władzy  ;) najpierw krajowe a potem unijne tak mówią cały czas :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, danielg539 napisał:

Nie zdziwię, że za kilka lat wszystkie Dz U będą miały tylko po 2 strony z odwołaniami do europejskich aktów prawnych. Ustawodawca już jest tak znużony pisaniem rozporządzeń, że czas na odpoczynek a obywatele nich sami wertują tysiące stron europejskich aktów prawnych.

Dla mnie miałoby to sens. Po co rozpisywać cały czas coś co już w większości przypadków ujęte jest w rozporządzeniach UE lub Regulaminach EKG ONZ ? Mi najbardziej nie podoba się to, że jako unia mamy jednolity rynek a mimo wszystko w każdy kraju jest inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, sad_madman napisał:

Dla mnie miałoby to sens

Może i miało by to sens ale pod warunkiem, że przynajmniej ktoś na czas był by w stanie przetłumaczyć te unijne akty prawne. 

Może idąc za ciosem to każdy obywatel powinien znać język angielski to i bez tłumaczenia by się obyło a rządzącym by pozostało tylko oczekiwanie na wypłatę pensji i tak co miesiąc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, danielg539 napisał:

a rządzącym by pozostało tylko oczekiwanie na wypłatę pensji i tak co miesiąc.

To do tej pory tak nie było/jest  ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to są "obrysówki"?

Na pewno idzie o światła obrysowe?

A może chodzi o światła pozycyjne boczne?

Zagadka: znajdź różnice między światłami obrysowymi a pozycyjnymi.

No i zasadnicze pytanie, jakiego pojazdu dotyczy problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Paprock napisał:

jakiego pojazdu dotyczy problem?

 

W dniu 29.06.2020 o 07:34, Qnick napisał:

nowe pojazdy ciężarowe, naczepy i autobusy

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...aaa..., że takie wynalazki.

No to nowe wynalazki tak są opisane:

Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 o długości:

a) od 6 m do 9 m dopuszcza się jedno dodatkowe światło kierunkowskazu umieszczone na każdym boku pojazdu lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu,

b) przekraczającej 9 m dopuszcza się dodatkowe, rozmieszczone równomiernie, trzy światła kierunkowskazu umieszczone po obu stronach lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.

Dla pojazdów kategorii O2 o długości przekraczającej 9 m dopuszcza się do trzech świateł kierunkowskazu, umieszczonych na każdym boku pojazdu

oraz dla pojazdów kategorii O3 i O4 dopuszcza się rozmieszczone równomiernie trzy światła kierunkowskazu lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne, umieszczone po obu stronach, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w 3 dodatkowe kierunkowskazy, boczne światła pozycyjne powinny świecić światłem ciągłym.

  • Piwo 1
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem nastała nowa moda i cięcie kosztów bo w roli kierunkowskazów bocznych można zastosować światła pozycyjne boczne, które i tak pojazd musi posiadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo jak w osobówkach. W nowych autach coraz częściej widać jak białe światła dzienne gasną, a na ich miejsce zapalają się pomarańczowe kierunkowskazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Paprock napisał:

b) przekraczającej 9 m dopuszcza się dodatkowe, rozmieszczone równomiernie, trzy światła kierunkowskazu umieszczone po obu stronach lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.

No ja miałem akurat autobus 2 osie 12 m długi a tych świateł "kierunkowo-pozycyjnych" miał 5 po boku i dodatkowo wyżej  przed I osią kierunkowskaz boczny i tak mnie to zastanowiło :) 

Edytowane przez Qnick
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.06.2020 o 18:13, danielg539 napisał:

Może i miało by to sens ale pod warunkiem, że przynajmniej ktoś na czas był by w stanie przetłumaczyć te unijne akty prawne. 

Może idąc za ciosem to każdy obywatel powinien znać język angielski to i bez tłumaczenia by się obyło a rządzącym by pozostało tylko oczekiwanie na wypłatę pensji i tak co miesiąc.

Zakładam, że nie od razu każdy przepis trzeba implementować do naszego porządku prawnego. Problem jest jeszcze z tłumaczeniami - o ile dyrektywy czy rozporządzenia jeszcze są tłumaczone bez żadnego dopisku o ważności takiego aktu to w przypadku regulaminów ekg onz są tylko trzy oficjalne języki: angielski/francuski/rosyjski a reszta tłumaczeń ma dopiski o braku skutku prawnego (dlatego jak zawsze czytałem wersje angielską i polską jednocześnie bo błędy w niej niestety były).  Znowu w dyrektywach i rozporządzeniach brak mocy prawnej występuje w przypadku wersji skonsolidowanych co naprawdę może skomplikować życie. Jeżeli ktoś zacznie czytać 2007/46/EC to dużo wiadomo, że lepiej skorzystać z wersji ujednoliconej niż podstawowej która została zmieniano 34 razy. 

Znasz jakiegoś szarego obywatela, który kiedyś siedział sobie i pomyślał - poczytam sobie warunki techniczne pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia ? Nie ma takich obywateli. Każdy czytający ma w tym jakiś cel bo nie ukrywajmy ale przysłowiowemu Kowalskiego taka wiedza do jazdy passatem nie jest potrzebna. Już nie wspomnę, że czasami sami diagności nie znają zapisów z tego dziennika ustaw jak i innych które dotyczą ich pracy. Tak naprawdę jeżeli ktoś interesuje się tym aktem prawnym to albo chciałby coś zbudować (no ale SAM-y już odpadły a koszty homologacji porażają), przeprowadzić zmiany konstrukcyjne lub kłócić się z diagnostą. 

Czy diagnosta musiałby to wszystko "ogarnąć" aby móc wykonywać swoją pracę ? Nie sądzę. Tutaj chodzi o poszatkowanie wszystkich informacji na odpowiednie kategorie przez jakąś instytucję lub firmę (a wiem, że są takie które się zajmują takimi rzeczami) i wtedy diagnosta nie musi np. czytać Regulaminu 48 w sprawie oświetlenia tylko ma "Checklistę" typu "Światła kierunkowskazów w pojeździe kategorii M3", w przypadku autobusów miałby np. "checklistę" typu "Wymiary siedzeń w pojeździe kategorii M3" itp...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.