Skocz do zawartości

Pytania opisowe na egzamin dla diagnostów w


Mrd321

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, za 2 dni zdaje  ostatni egzamin teoretyczny z modułu 3 pytanie opisowe. Sporo się uczę i wszystkie już sobie przeanalizowałem z książki VADEMECUM DIAGNOSTY, ale chciałbym jeszcze się pouczyć  na podstawie innych pytan i dowiedziec się jeszcze na co zrwacac uwage  w poszczególnych tematach. Wiem, że ten temat pewnie się już powtarza, ale naprawdę bardzo proszę o pomoc. 

Z góry dziękuję i pozdrawiam. 

 

Edytowane przez Mrd321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

pytanie z 19.08.2020 Na stację kontroli przyjeżdża auto zasilane gazem lpg rok produkcji 2012 przed pierwszą rejestracja :    jakie dokumenty ? zakres sprawdzenia instalacji zasilanej lpg?jakie czynności przed badaniem ? oraz jakie dokumenty wystawia diagnosta?

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam wszystkich ponownie, długo się nie odzywałem, ale miałem parę  ważnych spraw na głowie. Egzamin mam 15 października, dlatego znów zacząłem intensywnie powtarzać cały materiał. Proszę was o ocenę mojego rozwiązania wyżej wymienionego przykładu opisówki  od Endy234. 

 

1. Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia badania:

-Dowód rejestracyjny 

- Aktualny protokół i decyzja wydana przez polski TDT ( czyt. Transportowy Dozór Techniczny) potwierdzająca sprawność zbiornika 

2 Czynności przed badaniem:

- Sprawdzenie szczelności instalacji detektorem gazu  przed wjazdem na stację kontroli pojazdow ( jakakolwiek próba wykonania badania z nieszczelna instalacją gazową jest zabroniona) 

- Sprawdzenie poprawności oznakowania elementów instalacji zasilania gazem (cecha E w kółku) 

- Sprawdzenie zgodności danych identyfikacyjnych zbiornika z danymi zawartymi w protokole wydanym przez TDT 

3. Zakres sprawdzenia instalacji zasilanej LPG:

- Kontrola organoleptyczna rozmieszczenia i mocowania na pojeździe elementów instalacji gazowej 

- Kontrola  organoleptyczna stanu ogólnego instalacji zasilanej lpg (stan przewodów ciśnieniowych, zbiornika i instalacji elektrycznej doprowadzającej prąd do elektrozaworu) 

- Kontrola działania elektrozaworu gazowego

- Kontrola ręcznego zaworu odcinającego paliwo

- Kontrola działania elektrozaworu paliwa bazowego 

4. Dokumenty, które diagnosta wystawia po przeprowadzeniu badania:

- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym

- Dokument identyfikacyjny pojazdu ( DIP ) 

Co o tym sądzicie? Z góry dziękuję za pomoc w ocenie. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mrd321 napisał:

Co o tym sądzicie?

Tak " z grubsza " jest OK.

Natomiast problem zacznie się " rodzić " w momencie jak w ZDR* tego pojazdu nie będzie adnotacji o LPG.  :silent: ( warto zaznaczyć, że takowy zapis w ZDR* jest )

* zagraniczny dowód rejestracyjny

Powodzenia :smile:

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli auto z zagranicy potrzebny będzie dowód rejestracyjny z kraju poprzedniej rejestracji lub pozwolenie czasowe. 

Jeszcze trzeba dopisać do zakresu kontrolę szczelność obudowy zbiornika i obudowy zaworów. 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie opisowe z Vademecum Diagnosty :

Na SKP przyjeżdża samochód osobowy że skierowaniem Policji na badanie powypadkowe 

Masa własna pojazdu wynosi 1325kg

Stopień przylegania kół osi przedniej :

Koło prawe - 60%

Koło lewe - 74%

Stopień przylegania kół osi tylnej:

Koło prawe - 40 %

Koło lewe - 29%

Podaj rodzaj i zakres badania oraz opisz szczegółowo pomiar skuteczności tłumienia zawieszenia metodą EUSAMA

Czy amortyzatory w tym pojeździe są sprawne? 

1. Rodzaj badania : badanie dodatkowe pojazdu skierowanego skierowanego przez Policję na badanie powypadkowe 

2. Zakres badania dodatkowego :

- dodatkowa kontrola układu kierowniczego (stan techniczny układu, wartość skrętności kół, działanie ukladu wspomagania jeśli takowy pojazd posiada) 

- sprawdzenie urządzenia podlegającego Dozorowi Technicznemu tj. sprawdzenie aktualnego dokumentu wydanego przez TDT potwierdzajacego sprawność urządzenia, wydanego po terminie skierowania na badanie przez Policje. Jeśli nie ma tego dokumentu należy wpisać w zaświadczeniu, że "usterki powypadkowe" nie zostały usunięte 

- stwierdzenie usunięcia pozostałych usterek powstałych w wyniku wypadku, w sposób określony dla czynności okresowego badania technicznego w zależności od zakresu uszkodzeń 

3. Szczegółowy opis pomiaru skuteczności tłumienia zawieszenia metodą EUSAMA :

Przed wykonaniem pomiaru należy sprawdzić ciśnienie w kołach. Powinno ono mieścić się w wartościach nominalnych dla danego pojazdu. Pomiar wykonujemy na stanowisku do sprawdzenia skuteczności tłumienia zawieszenia  na stacji kontroli pojazdów i dotyczy on tylko pojazdów osobowych. Stopień przylegania koła do podłoża nie powinien być mniejszy niż :

- 15% dla pojazdu o masie własnej nie większej niż 900kg

- 20% dla pojazdu o masie własnej nie mniejszej niż 900kg  i nie większej niż 1500kg

- 25% dla pojazdu o masie własnej większej niż 1500kg

4. Czy amortyzatory w tym pojeździe są sprawne? 

Dla pojazdu o masie własnej 900 - 1500kg  stopień przylegania koła do podłoża powinien być większy lub  równy 20%. W tym przypadku to kryterium jest spełnione. Jeśli mniejszy stopień przylegania koła na tej samej osi nie przekracza 35% należy wyliczyć względna wartość różnicy stopnia przylegania kół. W tym przypadku trzeba to zrobić, ponieważ mniejszy stopień przylegania kół osi tylnej wynosi 29% :

[(40%-29%)/(40%)] x 100%= 27,5%

Zgodnie z metodą EUSAMA względna wartość różnicy stopnia przylegania kół na tej samej osi nie może przekroczyć 30% wartości większej, która wynosi 40%. Obliczamy to następująco :

40%x0,3=12%

Względna wartość różnicy stopnia przylegania kół osi tylnej przekracza 30% wartości większej (12%), więc kryterium nie zostało spełnione. 

Jeśli mniejszy stopień przylegania koła na tej samej osi przekracza 35% należy wyliczyć bezwzględna wartość różnicy stopnia przylegania kół. W omawianym przykładzie mniejszy stopień przylegania kół osi przedniej wynosi 60%, więc należy obliczyć bezwzględna wartość różnicy stopnia przylegania kół :

74%-60%=14%

Zgodnie z metoda EUSAMA, bezwzględna wartość różnicy stopnia przylegania kół tej samej osi nie może przekroczyć 15% - kryterium jest spełnione. 

Wyniki badania nie są zgodne z zasadami oceny wg metody EUSAMA, zatem skuteczność tłumienia zawieszenia jest nieprawidłowa. Amortyzatory nie są sprawne w tym pojeździe. 

 

 

Czy tak napisana opisówka byłaby ok? Czy w zakresie badania dodatkowego muszę wpisać szczegółowo, że pobieram dowód, ustalam rodzaj badania, pobieram opłaty, identyfikuje pojazd i tak dalej? Ja myślę że nie, ponieważ w pytaniu nie było opisu szczegółowego wykonania badania tylko sam zakres dodatkowego , poza tym chyba nie starczyłoby mi czasu na napisanie tego wszystkiego 🤣🤣 

Dzięki wam za  opinie o wcześniejszej opisówce 👍

 

 

 

Edytowane przez Mrd321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Mrd321 napisał:

Czy amortyzatory w tym pojeździe są sprawne? 

Nie może być takiego pytania w odniesieniu do badania tłumienia, ponieważ urządzenia te nie mierzą sprawności amortyzatorów a li tylko przyczepność pojazdu do podłoża jako całego układu. Chyba, że sprawność określasz na podstawie zakresu badania okresowego.

8 godzin temu, Mrd321 napisał:

Podaj rodzaj i zakres badania oraz opisz szczegółowo pomiar skuteczności tłumienia zawieszenia metodą EUSAMA

Należy dopytać się co autor ma na myśli. Zakres badania ogólnie dla skierowanego po dzwonie czy też ograniczamy się do tego konkretnego pojazdu w pytaniu. Jeżeli odpowiadamy na temat tego pojazdu, to nie podnosimy tematu dozorowego bo nie ma wzmianki o tym w pytaniu.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pytanie jest z Vademecum diagnosty i jest dokładnie tak sformułowane  słowo w słowo, dlatego napisałem je tutaj, ponieważ też mam duże wątpliwości co do tego typu pytania.

 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mrd321 napisał:

mam duże wątpliwości

Bardzo dobrze, bo świadczy to o tym, że myślisz... :hooray: . Egzaminatorzy nie lubią "lania wody" w postaci przepisywania Dz.U.  Patrzą czy adept rozumie w jakiej materii się porusza i czy ma odpowiednią wiedzę. W przypadku egzaminu praktycznego w wątpliwych zagadnieniach nie trzeba się bać doprecyzowywania pytania, np. jak dostałeś nieważną decyzję na zbiornik, to trzeba zapytać czy to jest tylko przykład, czy też masz wziąć pod uwagę daty.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, danielg539 napisał:

I w tym cały sęk, bo pytania z vademecum na egzaminie się nie pojawiają.

I całe szczęście, bo naprawdę ciężko odpowiedzieć prawidłowo i każdy może różnie interpretować treść pytania. Tylko dziwny jest fakt, że w książce, która właśnie m.in. służy do nauki, są podane tego typu opisówki. 🤣

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma  w tym nic dziwnego, gdyż baza pytań egzaminacyjnych nie jest jawna więc autor książki musi sam wymyślić pytania a że jego intuicja jest inna niż panów z TDT to pytania są takie jakie są.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia, jeśli trafię powypadkowe badanie na opisowce i do zakresu badania powypadkowego napisze "stwierdzenie usunięcia pozostałych usterek powstałych w wyniku wypadku, w sposób określony dla czynności okresowego badania technicznego w zależności od zakresu uszkodzeń" to będzie w porządku? 

Ma ktoś może jeszcze jakieś pytania opisowe z wcześniejszych egzaminów? Z sierpnia, września? 

Jeśli ktoś ma i mógłby tutaj jakieś wrzucić to z góry serdecznie dziękuję 🍻🍻🍻

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki  za opinie adam1501. 🍻 Chcialbym się poprostu jeszcze upewnić i dlatego pytam wszystkich doświadczonych diagnostów i forumowiczów, w jakich sytuacjach prócz auta z zagranicy i pierwszej rejestracji wystawiamy DIP? Jeśli na opisowce trafi mi się badanie z hakiem to koniecznie muszę obliczyć masy przyczepy, aby móc wpisać je do DIPu prawda?  Czy też np jak jest zmieniana liczba siedzeń? 

Edytowane przez Mrd321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie. DIP jest załącznikiem tylko do badania okresowego przed pierwszą rejestracją (§2 ust. 10 Dz.U. 776). Zdaję sobie sprawę, że diagności wykorzystują ten załącznik do ustalania danych i o dziwo magistraty to tolerują lub wręcz wymagają (gdzie wymagane dane do rejestracji lub niezgodności mają się znaleźć w uwagach zaświadczenia, zajrzyj do legendy pod zaświadczeniem - przypis j Dz.U. 1787 z 2019). Na egzaminie obowiązuje Cię prawo pisane i tylko one a nie jakieś lokalne ustalenia.

9 godzin temu, Mrd321 napisał:

Jeśli na opisowce trafi mi się badanie z hakiem to koniecznie muszę obliczyć masy przyczepy

Mas przyczep się nie wylicza. Jak będziesz opisywał badanie okresowe przed pierwszą rejestracją, to masz do DIPu wpisać MMC - maksymalna masa całkowita (czyli parametr ustalony przez producenta pojazdu, a to bierzesz ze świadectwa homologacji, świadectwa zgodności, katalogów lub opinii rzeczoznawcy ) a nie DMC - dopuszczalna masa całkowita(czyli parametr ograniczony przepisami).

9 godzin temu, Mrd321 napisał:

Czy też np jak jest zmieniana liczba siedzeń?

Taka czynność na SKP to zmiany konstrukcyjne i one posiadają oddzielny dokument.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie odnośnie pojazdu asenizacyjnego, na jakiejś stronie zobaczyłem takie pytanie opisowe :

"Na badanie okresowe przyjechał samochód ciężarowy marki już nie pamiętam o masie własnej 9538 kg który miał na sobie  zbiornik asenizacyjny , podany był rok produkcji pojazdu i jeszcze dmc. Jeszcze było podane ciśnienie robocze 3 atm, ciśnienie próbne 4atm.

 Jaki rodzaj badania wykona diagnosta?
 Jakie dokumenty są wymagane do badania technicznego?
Zakres badania (opisać szczegółowo)
Jakie dokumenty wystawi diagnosta po badaniu"

Przyjmijmy ze jest to rok produkcji 2011 a DMC to 9000kg

Moje rozwiązanie tej opisówki :

1. Rodzaj badania :

Okresowe

2. Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia badania :

- dowód rejestracyjny lub karta pojazdu

- aktualny dokument z TDT potwierdzający sprawność urządzenia dozorowego (w tym przypadku zbiornika asenizacyjnego, ponieważ ciśnienie robocze zbiornika przekracza 0,5 atm, dlatego wymagany jest ten oto dukument) 

Nie ma mowy o tym, że jest to ADR, więc zaświadczenie o ABS, ogrzewaczu i zwalniaczu nie wchodzi w grę 

Szczegółowy zakres badania :

- Pobór dowodu rejestracyjnego

- Ustalenie rodzaju badania (okresowe) 

- Pobór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia badania (dokument z TDT) 

-Pobór opłaty (za badanie oraz ewidencyjną) 

- Pobór danych z CEPiK-u i sprawdzenie ich zgodności z dowodem rejestracyjnym 

- Identyfikacja pojazdu i sprawdzenie zgodnosci danych identyfikacyjnych pojazdu z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym

- Sprawdzenie dodatkowego wyposażenia pojazdu

Przed wjazdem na stację sprawdzenie  ciśnienia w ogumienu

- Sprawdzenie i ocena działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w tym

- Stanu o gumienia

- Prawidłowości ustawienia świateł i własności świetlnych świateł 

- Stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania układu hamulcowego 

- Układu kierowniczego 

- Układu zawieszenia

- Instalacji elektrycznej 

- Stanu technicznego nadwozia, podwozia i jego osprzętu 

- Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin 

- Sprawdzenie warunków dodatkowych dla pojazdu asenizacyjnego zawartych w Dz. U. 1617 

- wystawienie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym

- wystawienie dokumentu identyfikacyjnego pojazdu

- Wpis do rejestru wykonanego badania 

-Wpis wyniku badania  do CEPiK-u 

(Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) 

3. Dokumenty, które diagnosta wystawia po badaniu :

- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu 

- DIP

 

 

Jeśli tak bym napisał tą opisówkę mógłbym liczyć na wynik pozytywny? Mam jeszcze wątpliwości co do poboru dokumentów i opłat , najpierw dowód później opłaty i następne dokumenty ( dokument z TDT i inne)? Czy napisałem w dobrej kolejności? 

Z góry dziękuję za każdą ocenę moich wypocin 🤣🤣🤣

W dniu 7.10.2020 o 07:18, adam1501 napisał:

 

Mas przyczep się nie wylicza. Jak będziesz opisywał badanie okresowe przed pierwszą rejestracją, to masz do DIPu wpisać MMC - maksymalna masa całkowita (czyli parametr ustalony przez producenta pojazdu, a to bierzesz ze świadectwa homologacji, świadectwa zgodności, katalogów lub opinii rzeczoznawcy ) a nie DMC - dopuszczalna masa całkowita(czyli parametr ograniczony przepisami).

Chodziło mi o przypadek na opisówce, w którym trzeba obliczyć "R" haka  (dopuszczalnej masy ciagnionej przez pojazd przyczepy) Jest podane zawsze "S" i "D" haka i trzeba obliczyć "R". Masz może gdzieś wzory na obliczanie właśnie tego "R" haka dla przyczepy z hamulcem i bez hamulca? Ja kiedyś je miałem, ale gdzieś niestety zapodziałem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Mrd321 napisał:

Masz może gdzieś wzory na obliczanie właśnie tego "R" haka dla przyczepy z hamulcem i bez hamulca? 

Wzór dla MMC przyczepy jaką maksymalnie może pociągnąć dany pojazd. Nie może być mniejszy od MMC przyczepy ustalonego przez producenta.

Wzór na pewno jest na forum, poszukaj. Jak ja znajdę to wkleję.

Jednak o wzorze dla "przyczepy bez hamulca, osobiście nie słyszałem.

4 godziny temu, Mrd321 napisał:

- Pobór dowodu rejestracyjnego

- Pobór dokumentów 

Pobór ? nie masz zamiaru zwrócić właścicielowi ?

 

4 godziny temu, Mrd321 napisał:

Przed wjazdem na stację sprawdzenie  ciśnienia w ogumienu

....

-Wpis wyniku badania  do CEPiK-u 

Sprawdzenie i regulacja ciśnienia w ogumieniu, do wartości podanej przez producenta - tak brzmi lepiej 

Nie wpis wyniku do Cepik a wysyłka BT do CEPIK, po jego zakończeniu.

 

A i jeszcze... Nie możesz przystąpić do BT jeśli klient nie okazał dokumentu (ważnego) na urządzenie dozorowe.

Wzór znajdziesz w załączniku

hamulce przyczepy obliczanie.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci bardzo Mecher, adam1501 oraz innym użytkownikom za  włączenie się do tematu, czyli 

2 godziny temu, Mecher napisał:

 

Pobór ? nie masz zamiaru zwrócić właścicielowi? 

Oczywiście mam zamiar po poborze dokumentów zwrócić je właścicielowi 🤣🤣 tylko nie wiedziałem jak inaczej to ująć bezosobowo, żeby jakoś to brzmiało sensownie.🤣 Zawsze byłem na kursie uczony, że jak szczegółowo opisuje badanie czy dodatkowe, czy też okresowe, to pobieram dowód itd. 🤣🤣

2 godziny temu, Mecher napisał:

A i jeszcze... Nie możesz przystąpić do BT jeśli klient nie okazał dokumentu (ważnego) na urządzenie dozorowe.

Napisałem o tym w pkt. 2 o dokumentach niezbędnych do przeprowadzenia badania właśnie

 2.Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia badania :

- dowód rejestracyjny lub karta pojazdu

- aktualny dokument z TDT potwierdzający sprawność urządzenia dozorowego (w tym przypadku zbiornika asenizacyjnego, ponieważ ciśnienie robocze zbiornika przekracza 0,5 atm, dlatego wymagany jest ten oto dukument)

Ale nie jestem pewny, czy w szczegółowym opisie badania, który napisałem, wymieniłem to w odpowiedniej kolejności, tzn. najpierw wszystkie dokumenty niezbędne do przeprowadzenia badania i opłaty  , czy najpierw trzeba dowód rejestracyjny, opłaty, a później następne dokumenty niezbędne do przeprowadzenia badania (czyli w tym przypadku dokument z TDT) i tak dalej? 

Pozdrawiam i dziękuję serdecznie za pomoc 🍻🍻🍻👍👍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.