Skocz do zawartości

Rejestracja Przegląd i Motosport czyli czy da się to zrobić profesjonalnie....


4mamut

Rekomendowane odpowiedzi

36 minut temu, smaug napisał:

Sprawdzić co nie jest zgodne z warunkami technicznymi

W pojazdach do sportu prawie nic nie jest zgodne z warunkami technicznymi - to nie jest pojazd fabryczny tylko wyglądający jak fabryczny. Nikt nie wyda żadnych odstępstw - są to pojazdy które mają się poruszać w zamkniętych obszarach. Jest traktowany jak wozidło na  na placu budowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jest w pojazdach sportowych to dobrze wiem 10 lat pracowałem gdzie budują takie auta , w Austrii  wszystkie zmiany są wymienione w dowodzie i jest na to cos podobnego do naszego odstępstwa   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale temat nie dotyczy "tuningowanych" fabrycznie pojazdów tylko używanych w sportach wyczynowych - taki pojazd to właściwie szkielet z rurek + poszycie zewnętrzne od oryginału + klatka bezpieczeństwa - mała waga>doża moc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej mail do TDT. 

Witam

Proszę o pomoc w kwestii rejestracji pojazdu do motorsportu. Auto jest budowane wg homologacji klasy historycznej (zdjęcie w załączeniu).

Ze względu na fakt że auto ma wbudowaną klatkę bezpieczeństwa oraz modyfikowany układ hamulcowy (hydrauliczny hamulec postojowy) itd. diagności sugerują wystąpienie o jednostkowe dopuszczenie pojazdu.

Tymczasem na stronie rządowej jest sformułowanie

https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/sprzedaz-i-marketing/chce-wprowadzic-produkt-usluge-na-rynek/proc_360-dopuszczenie-jednostkowe

O dopuszczenie jednostkowe nie musisz występować w przypadku:

  • tramwaju;
  • trolejbusu;
  • samochodu specjalnego, np. auta Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, itd.;

  • pojazdu do użytku w kamieniołomach, portach i na lotniskach oraz placach budowy;

  • pojazdu wolnobieżnego i wykorzystywanego w zawodach sportowych.

Natomiast Art. 70zn. Kodeks drogowy - Dział III. Pojazdy - Rozdział 1a. Dopuszczenie jednostkowe pojazdu

Nowy pojazd zaprojektowany i zbudowany do użytku przede wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach lotniczych, pojazd wolnobieżny, pojazd kategorii M1 przeznaczony do zawodów sportowych nie podlega obowiązkowi uzyskania dopuszczenia jednostkowego pojazdu.

Czy wobec tego takie auto powinno przejść procedurę jednostkowego dopuszczenia do ruchu czy też nie jest wymagane.

O ile na stronie rządowej sformułowanie jest jasne o tyle w Art.70zn sformułowanie jest mylące, dotyczy nowych pojazdów zaprojektowanych i zbudowanych do użytku w kamieniołomach, placach budowy i obiektach portowych, oraz każdego pojazdu (nowego i starego) przeznaczonego do zawodów sportowych i wolnobieżnych czy jest to zapis nowy pojazd zaprojektowany dot. również nowo zaprojektowanego pojazdu do sportu i nowo zaprojektowanego pojazdu wolnobieżnego.

W drugim przypadku żaden producent nie buduje nowych samochodów przeznaczonych do sportu.

Proszę o wyjaśnienie jak można legalnie zarejestrować auto przeznaczone do sportu. Czy powinienem wystąpić o jednostkowe dopuszczenie do ruch w przypadku budowanego auta sportowego czy też nie ?

A teraz odpowiedź.

 

Szanowny Panie,

 

 

W nawiązaniu do poniższej wiadomości mailowej uprzejmie informuję, iż ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110 z późn. zm.), wskazuje Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organ właściwy w sprawach homologacji pojazdów, wydawania poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych stacji kontroli pojazdów, egzaminowania diagnostów oraz kandydatów na diagnostów oraz przeprowadzania kontroli stacji kontroli pojazdów wykonywanych na zasadzie zawartego ze starostą porozumienia.

Brak jest umocowania dla Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego do wydawania opinii prawnych lub wiążących interpretacji przepisów. Dyrektor TDT prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do rozstrzygnięcia w formie decyzji administracyjnych, indywidualnych i konkretnych praw/obowiązków strony postępowania. W prowadzonych postępowaniach administracyjnych strona postępowania może być reprezentowana przez pełnomocnika, w tym pełnomocnika profesjonalnego, tj. radcę prawnego lub adwokata, którzy udzielać mogą stronie odpowiednich opinii prawnych. Jednocześnie pragnę zauważyć, iż w przypadku warunków rejestracji pojazdu, zwrócić się należy do organu właściwego do spraw rejestracji tj. odpowiedniego organu samorządu terytorialnego.

Niezależnie od powyższego, przedstawiamy swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie zastrzegając, iż nie może być ono traktowane jako wykładnia prawa a jedynie może być pomocne w prowadzonej sprawie.

Zgodnie z art. 70 zn ust 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.):  

Dopuszczeniu jednostkowemu pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 3–6, podlega nowy pojazd:

 

1) przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którego typ producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu;

 

2) na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu WE pojazdu albo świadectwo homologacji typu pojazdu, w którym przed rejestracją zostały wprowadzone zmiany w pojeździe, przedmiocie wyposażenia lub części, wpływające na zmianę warunków stanowiących podstawę do wydania świadectwa homologacji typu tego pojazdu.”

 

Na podstawie powyższego, stwierdzić należy, iż pojazd którego kompletacja bazuje na nadwoziu i elementach już eksploatowanych, nie podlega procedurze dopuszczenia jednostkowego. Procedury homologacji typu oraz procedura alternatywna jaką jest dopuszczenie jednostkowe, z definicji bowiem dotyczą pojazdów nowych, budowanych na ramie lub elementach konstrukcji własnej.

Odnosząc się zaś do przywołanej przez Pana treści ust. 3 tego samego artykułu:

Nowy pojazd zaprojektowany i zbudowany do użytku przede wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach lotniczych, pojazd wolnobieżny, pojazd kategorii M1 przeznaczony do zawodów sportowych nie podlega obowiązkowi uzyskania dopuszczenia jednostkowego pojazdu.”;

 

zgodnie z użytym przez ustawodawcę sformułowaniem: „[…]przeznaczony do zawodów sportowych[…]”, dotyczy pojazdów które nie są przeznaczone do użytku w ruchu drogowym, a jedynie w zawodach sportowych, co oznacza brak konieczności rejestracji pojazdu.

Niemniej jednak, zgodnie dalszą częścią tego samego ust. „Producent takiego pojazdu może wystąpić o dopuszczenie fakultatywne poprzez uzyskanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu, jeżeli pojazd spełnia odpowiednie warunki lub wymagania techniczne obowiązujące w procedurze dopuszczenia jednostkowego pojazdu, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1. Przepisu nie stosuje się do pojazdów, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy.” Należy jednak pamiętać, że tak jak już wcześniej wspomniałem, przytoczony przepis dotyczy pojazdów nowych.

Z poważaniem

Edytowane przez 4mamut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cała kwintesencja pisma:

38 minut temu, 4mamut napisał:

Brak jest umocowania dla Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego do wydawania opinii prawnych lub wiążących interpretacji przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, smaug napisał:

 w Austrii  wszystkie zmiany są wymienione w dowodzie i jest na to coś podobnego do naszego odstępstwa   

Coś podobnego nie znaczy, że takie samo, czyli odstępstwo.

Chińskie pojazdy też mają loga coś podobne do BMW, Opla, Toyoty czy innych

Jednak nie są to pojazdy BMW, Opla, Toyoty czy innych, taka sobie subtelna różnica.

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, smaug napisał:

Diagności źle ci sugerują, raczej trzeba zwrócić się o odstępstwo od warunków technicznych do Mi 

Przepraszam Ciebie ale MI nie udziela odstępstw w takim przypadku. Bo tak szczerze mówiąc - na co masz je dostać - na przebudowany układ hamulcowy, na klatkę bezpieczeństwa i można wymieniać jeszcze całą listę niezgodności. Następną kwestą jest - negatywny wynik badania bo to podstawa do odstępstw jeśli chcemy obejść jednostkę uprawnioną. Znajdź diagnostę który taki pojazd przebada i w zaświadczeniu wypisze wszystkie niezgodności - jeśli czegoś zapomni a przypadkiem MI wyda odstępstwo - to bierze to na własną d...pę - podejmiesz się takiemu wyzwaniu - bo ja nie. Jednocześnie zapoznaj się z załącznikiem MI w sprawie odstępstw - jaką dokumentację trzeba przedstawić jeśli bez wyniku N ze stacji   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać z tej konwersacji kierunek przez TDT jest chybiony.

Kolejne pytanie do TDT

Bardzo dziękuję za wyjaśnienie.

Zgodnie z wymaganiami organizatorów FIA czy PZM auto przeznaczone do sportu musi mieć badanie techniczne oraz ubezpieczenie ze względu na przejazd pomiędzy odcinkami.

Niektórzy diagności sugerują by przyjechać na badanie techniczne.

Wynik badania ze względu na klatkę bezpieczeństwa, pasy czteropunktowe, modyfikacja hamulca postojowego będzie zapewne negatywny, więc sugerują napisanie do Ministerstwa Infrastruktury prośbę o odstępstwo od warunków technicznych.

Czy coś takiego jak odstępstwo od warunków technicznych istnieje i może być drogą do zarejestrowania pojazdu w sposób „legalny” bez ryzyka utraty uprawnień dla diagnostów ?

Odpowiedź od  TDT

Szczerze mówiąc, ciężko mi się odnosić do wymagań FIA czy PZM i ich oparcia w przepisach, ponieważ tak jak Pan widzi z przytoczonych przeze mnie przepisów, procedury homologacji pojazdów nie mówią „za dużo” o wymaganiach dla pojazdów przeznaczonych do zawodów sportowych.

Jak wspomniał Pan w mailu, organem właściwym do wystawiania odstępstw od warunków technicznych jest Minister Infrastruktury, więc pytanie to lepiej zadać w Departamencie Transportu drogowego Ministerstwa Infrastruktury. Jeśli zaś chodzi o drugą część pytania i „drogę do rejestracji”, to tak jak już wspominałem we wcześniejszym mailu, tu kompetencji TDT nie posiada, więc kwestie ta należy poruszyć w wydziale komunikacji.

Mam wrażenie że kręcimy się w kółko. Zadałem pytanie do MI. Zobaczymy czy taka droga jest możliwa.

Jeżeli

4 godziny temu, IVVO napisał:

Przepraszam Ciebie ale MI nie udziela odstępstw w takim przypadku. Bo tak szczerze mówiąc - na co masz je dostać - na przebudowany układ hamulcowy, na klatkę bezpieczeństwa i można wymieniać jeszcze całą listę niezgodności. Następną kwestą jest - negatywny wynik badania bo to podstawa do odstępstw jeśli chcemy obejść jednostkę uprawnioną. Znajdź diagnostę który taki pojazd przebada i w zaświadczeniu wypisze wszystkie niezgodności - jeśli czegoś zapomni a przypadkiem MI wyda odstępstwo - to bierze to na własną d...pę - podejmiesz się takiemu wyzwaniu - bo ja nie. Jednocześnie zapoznaj się z załącznikiem MI w sprawie odstępstw - jaką dokumentację trzeba przedstawić jeśli bez wyniku N ze stacji   

Napisałem do MI ponieważ jak widać powyżej TDT nie zrobi jednostkowego badania na pojazd stary. Niemniej jednak nie trzeba wyszukiwać wszystkich niezgodności tylko tych które nie spełniają wymogów badania. Liczba miejsc, hamulec postojowy bez zapadki, katalizator lub jego brak lub instalowanie sportowego czy mocowanie pasów / foteli.  Z drugiej strony nie można nad interpretować przepisów, klatka wg przepisów nie jest zabroniona i nie powinna być negatywem a jednak załatwia się to przez liczbę miejsc.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście zamiast pisać do TDT czy MI - pierwsze kroki zrobiłbym do PIMOT-u - bo moim zdaniem - to u nich dopuszczenie jednostkowe się proceduje

 

Roman Nadratowski

Telefon: 22 7777-061 do 69

Komórkowy: 502 020 536

E-mail: djp@pimot.lukasiewicz.gov.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu ktokolwiek miałby brać odpowiedzialność za zdrowie i życie uczestnika ruchu który je staraci w wyniku kontaktu z tego typu pojazdem? Jak będzie się zachowywał obrońca kieowcy tego auta w momencie, gdy jego klient stanie przed wizją odsiadki w niezbyt komfortowej klatce zakładu karnego? Przecież - wiadomo - jest furtka bo wszak to uprawniony diagnosta ocenił, że to auto jest bezpieczne  i również strefy zgniotu wzmocnione nie stanowią problemu w kontakcie z nieco mniej uzbrojonym "konkurentem" w ruchu publicznym. To nic że akurat pojazdem nie kierował ten zawodowy kierowca od tego wlaśnie bolidu tylko jego brat, kuzyn, kolega - przecież tam była pieczątka i tylko dla tego wsiadł bez obaw.... Bez zastanowienia wiem na pewno, że tak będzie bo inaczej być nie może - to zwykły instynkt przetrwania, którego zadziałanie jest murowane. Dlatego też taki posiadam i pozostałym go również życzę, aby zadziałał gdy trzeba. Lepiej jak wielka pardubicka mknie po włąsnym torze:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, IVVO napisał:

Osobiście zamiast pisać do TDT czy MI - pierwsze kroki zrobiłbym do PIMOT-u - bo moim zdaniem - to u nich dopuszczenie jednostkowe się proceduje

 

Roman Nadratowski

Telefon: 22 7777-061 do 69

Komórkowy: 502 020 536

E-mail: djp@pimot.lukasiewicz.gov.pl

Dziękuję za kontakt, zadzwonię  i dopytam jak taką rejestrację ogarnąć.

Do MI w sumie to zadałem jedno pytanie - czy w ogóle rejestracja na odstępstwach samochodu osobowego do sportu jest dobrą drogą.  Mogą odpowiedzieć, że odstępstwo dostaje tylko samochód ciężarowy, specjalny, ponadgabarytowy, wojskowy itd.  

19 minut temu, nesiasps napisał:

Czemu ktokolwiek miałby brać odpowiedzialność za zdrowie i życie uczestnika ruchu który je staraci w wyniku kontaktu z tego typu pojazdem? Jak będzie się zachowywał obrońca kieowcy tego auta w momencie, gdy jego klient stanie przed wizją odsiadki w niezbyt komfortowej klatce zakładu karnego? Przecież - wiadomo - jest furtka bo wszak to uprawniony diagnosta ocenił, że to auto jest bezpieczne  i również strefy zgniotu wzmocnione nie stanowią problemu w kontakcie z nieco mniej uzbrojonym "konkurentem" w ruchu publicznym. To nic że akurat pojazdem nie kierował ten zawodowy kierowca od tego wlaśnie bolidu tylko jego brat, kuzyn, kolega - przecież tam była pieczątka i tylko dla tego wsiadł bez obaw.... Bez zastanowienia wiem na pewno, że tak będzie bo inaczej być nie może - to zwykły instynkt przetrwania, którego zadziałanie jest murowane. Dlatego też taki posiadam i pozostałym go również życzę, aby zadziałał gdy trzeba. Lepiej jak wielka pardubicka mknie po włąsnym torze:)

 

Zgadza się zwłaszcza w mentalności polskiej i chęci znalezienia winnego .

Z jednej strony za stan techniczny odpowiada właściciel ale z drugiej diagnosta dopuszcza samochód do ruchu. 

O ile brak oświetlenia, niesprawnego układu można wytłumaczyć że na badaniu było ok, o tyle klatki która ma certyfikat, numer, producenta itd. nie sposób wytłumaczyć, że jej nie było.

Dlatego myślimy nad rozwiązaniem dla obu stron, choć czasami kręcimy się w kółko. Ale grunt że jest progres.

Jeżeli pada takowe pytanie na kursach na diagnostów czy wykładowca daje jakieś sensowne odpowiedzi poza nie zabieraniem się za takie pojazdy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, 4mamut napisał:

Zgadza się zwłaszcza w mentalności polskiej i chęci znalezienia winnego .

Sorry ale pieprzysz jak po "głupim Jasiu". Taka mentalność to przypadłość kapitalizmu.

Polska mentalność, to - podbij pan, to tylko w koło komina jeżdzi. A w razie "W" - ja się nie znam, to diagnosta widział i podbił 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Mecher napisał:

Sorry ale pieprzysz jak po "głupim Jasiu". Taka mentalność to przypadłość kapitalizmu.

Polska mentalność, to - podbij pan, to tylko w koło komina jeżdzi. A w razie "W" - ja się nie znam, to diagnosta widział i podbił 

 

Przez to to samo :) . Chęć znalezienia winnego czyli kierowcy który spowodował i diagnosty który podbił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.11.2020 o 15:45, IVVO napisał:

Osobiście zamiast pisać do TDT czy MI - pierwsze kroki zrobiłbym do PIMOT-u - bo moim zdaniem - to u nich dopuszczenie jednostkowe się proceduje

 

Roman Nadratowski

Telefon: 22 7777-061 do 69

Komórkowy: 502 020 536

E-mail: djp@pimot.lukasiewicz.gov.pl

 

Rozmawialiśmy przez 30 min z p. Romanem, ale ta droga jest niestety spalona. Nie jest to pojazd nowy więc nie podlega homologacji a nawet gdyby był to nie rozwiąże problemu niezgodności w procesie dopuszczenia czy homologacji. Prosty przykład - wejście/wyjście z pojazdu. 

W każdym razie nie ma na tą chwilę przepisów które rozwiążą ten problem. 

Wg niego podobnie jak niektórych kolegów problem może rozwiązać odstępstwo od warunków technicznych wydanych przez MI. 

Pisałem do nich w zeszłym tygodniu w sprawie odstępstwa czy w ogóle taka droga jest możliwa ale do tej pory nie mam odpowiedzi. 

Drugą opcją jest wydanie rozporządzenia do rejestracji / badań takich pojazdów przez MI ponoć były próby ale wyszło jak zwykle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przypominam sobie żadnego projektu ich autorstwa. Być może, podobnie jak PZM, rozmawiali z ministerstwem, ale nic konkretnego nie zaproponowali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem się dodzwonić do MI żeby trochę pogrzebać w historii tego tematu i dopytać o odstępstwa ale póki co numery które dostałem od infolinii MI - nie odbierają, może są na zdalnym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, aboz napisał:

 Być może, podobnie jak PZM, rozmawiali z ministerstwem, ale nic konkretnego nie zaproponowali.

A co niby mieliby zaproponować ? Z pustego i Salomon nie naleje.

Jakby im ktoś napisał i podsunął, to co innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ministerstwie jedna osoba zajmuje się odstępstwami więc dodzwonić się to cud , a na odpowiedź z zapytaniem czeka się długo , pan powiedział ze jak zacznie odbierać telefony i odpowiadać  na zapytania to nie będzie miał czasu na wydawanie decyzji 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.