Yogibaboo Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 Dzień dobry, Sytuacja jest następująca: 1. Kupiłem Toyotę C-HR i zamontowałem w niej hak. Przeprowadziłem badanie w SKP i wbiłem do DR. Z tabliczki znamionowej i pkt. O.1 i O.2 w DR wynika, ze maksymalna masa holowanej przyczepy to 725 kg. 2. Posiadam przyczepkę podłodziową, specjalnie zaprojektowaną i wykonaną do konkretnej lekkiej łódki regatowej. Producent wystawił mi homologacje na standardowe DMC rowne 750 kg. W rzeczywistości przyczepka razem z łódka waży nie więcej niż 400 kg (sama łódka to 120 kg, przyczepka może ze 200 kg). Jeżeli dobrze rozumiem, to i tak nie mogę holować tej przyczepki, bo ważniejsza jest DMC z DR niż masa rzeczywista holowanej przyczepy? 3. Czy w związku z tym mogę zmniejszyć DMC przyczepy? Jeżeli tak, to jaka jest procedura? Czy wystarczy tylko BT w SKP i diagnosta wystawi zaświadczenie o zmniejszeniu DMC i wtedy dokonam w WK zmian w DR? Czy może najpierw musze skontaktować się z producentem, żeby wystawił nowa homologacje i potem BT w SKP i wpis w DR w WK? Z góry dziękuję za odpowiedź! Pozdrawiam, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 11 godzin temu, Yogibaboo napisał: Jeżeli dobrze rozumiem, to i tak nie mogę holować tej przyczepki, bo ważniejsza jest DMC z DR niż masa rzeczywista holowanej przyczepy? Na drodze odnosimy się do mas rzeczywistych. 11 godzin temu, Yogibaboo napisał: Czy w związku z tym mogę zmniejszyć DMC przyczepy? Musisz skontaktować się z producentem czy ten model był homologowany na mniejsze wartości. Jeżeli tak, to "kwit" od producenta i do magistratu. Na stacji w takim przypadku nie masz czego szukać, bo nie zachodzą tu zmiany konstrukcyjne, które wymagałyby zmniejszenia DMC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 Godzinę temu, adam1501 napisał: które wymagałyby zmniejszenia DMC. A to już leży w geście producenta . Choć firmy które przebudowują busy , zmieniają sobie DMC Ale no, są równi i równiejsi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 2 godziny temu, Rafi90 napisał: Choć firmy które przebudowują busy , zmieniają sobie DMC Ale te zabudowy mają homologacje na te nowe parametry. 3 godziny temu, adam1501 napisał: Na drodze odnosimy się do mas rzeczywistych. Ale nie dotyczy to pojazdów do 3,5 t: Cytat 7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć: 1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, 2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów, 3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta, 4) 3500 kg – z tym że w Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 2 godziny temu, danielg539 napisał: Ale nie dotyczy to pojazdów do 3,5 t: Przecież nie przekracza maksymalnej masy. Może ciągnąć maks. 725 kg a ciągnie 400 kg. "...Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;..." Tyle w ustawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 Adam ale PORD zawiera przepisy ogólne a rozporządzenie o warunkach technicznych szczegółowe, które są bardziej precyzyjne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 No są precyzyjne i fizycznie ten pojazd ciągnąć 400 kg nie łamie żadnego z przepisów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Yogibaboo Napisano 14 Październik 2020 Autor Share Napisano 14 Październik 2020 Dziekuje wszystkim serdecznie za wszystkie odpowiedzi. Jezeli ważna jest masa rzeczywista ciagnionej przyczepy, to wszystko OK i nie ma sensu zmniejszac jej DMC w DR i zawracac glowe producentowi wystawianiem nowej homologacji. Mam tylko nadzieje, ze w przypadku jakiejs stluczki ubezpieczyciel tez przyjmie te wersje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 14 Październik 2020 Share Napisano 14 Październik 2020 Hola, hola, zanim zrobisz sobie kuku. Wartości rzeczywiste obowiązują, o ile wartości dopuszczalne zawarte w dowodzie nie są przekroczone. Mam tu na myśli DMC zespołu pojazdów i MMC przyczepy. A ubezpieczyciel może stwierdzić, że połączenie tego pojazdu z tą przyczepą mogło spowodować utratę stabilności lub wydłużenie drogi hamowania i odmówi wypłaty odszkodowania, albo sądownie będzie dochodził regresu.Wysłane z mojego CPH2043 przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 W dniu 13.10.2020 o 07:06, adam1501 napisał: Na drodze odnosimy się do mas rzeczywistych. Tak mu nie podpowiadaj , bo wyczyta co chce i sie kiedyś zdziwi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 Czym ma się zdziwić? Jego pojazd może ciągnąć 725 kg maksymalnie. Ciągnie w rzeczywistości 400 kg, który przepis został złamany? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 O.1/O.2 to maksymalna masa przyczepy i nikt nie powiedział, że dotyczy to wyłącznie wartości rzeczywistej. Moim zdaniem uprawnione jest porównanie pola O.1/O.2 samochodu z polem F.1/F.2 w DR przyczepy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 Też tak uważam! Masy rzeczywiste bez wątpienia obowiązują ale w pojazdach pow. 3,5 t. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 2 godziny temu, michal_k napisał: Moim zdaniem uprawnione jest porównanie pola O.1/O.2 samochodu z polem F.1/F.2 w DR przyczepy. To jak będzie ciągnął 900 kg przyczepą do 725 kg (bo taką wartość ma dopuszczalną), to nikt mu nic nie zrobi? Ciągnąc dopuszczalną masę 400 kg, który paragraf jest łamany? Ustawa mówi o masie rzeczywistej, rozporządzenie zabrania ciągnąc więcej niż wartość maksymalna określona przez producenta - wartość ta jest nieprzekroczona, tak jak każdy z innych warunków przytaczanych przez Daniela w warunkach technicznych. Wyciąganie konsekwencji wobec kierowcy przy takim stanie obciążeń, to tak jakby każdy z kierowców na "dzień dobry" kontroli drogowej dostawał mandat za przekroczenie prędkości, bo w każdej chwili może ją przekroczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 (edytowane) Warunki techniczne w par. 3 ust. 3 mówią o wartościach rzeczywistych wymienionych w ust. 1. Natomiast DMC przyczepy do samochodu osobowego reguluje ust. 7 i ust. 8. Nie ma tam już odniesienia do wartości rzeczywistych. Dlatego ciągnięcie przyczepy o MMC/DMC większej od wartości maksymalnych O.1 lub O.2 (a nawet wartości dopuszczalnych, gdyby były mniejsze) może być zakwalifikowane jako niezgodność z warunkami technicznymi bez względu na rzeczywistą masę tej przyczepy. Edytowane 15 Październik 2020 przez michal_k Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 14 minut temu, michal_k napisał: Dlatego ciągnięcie przyczepy o MMC/DMC większej od wartości maksymalnych O.1 lub O.2 Warunki techniczne mówią wyraźnie w jaki sposób mamy określać czy dopuszczalna masa pojazdu została przekroczona. Jak wspominasz ust. 3 mówi nam o tym, że w ruchu drogowym mamy odnosić się do mas rzeczywistych a co za tym idzie możemy mówić o przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej po uprzednim zważeniu pojazdu. Jeżeli masa rzeczywista nie przekracza dopuszczalnej masy pojazdu nie możemy stwierdzać przekroczenia tego parametru. Więc pojazd, który ciągnie przyczepę o masie rzeczywistej mniejszej od dmc nie przekracza ust.7 i 8. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 7 minut temu, adam1501 napisał: Jak wspominasz ust. 3 mówi nam o tym, że w ruchu drogowym mamy odnosić się do mas rzeczywistych a co za tym idzie możemy mówić o przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej po uprzednim zważeniu pojazdu. Nie zmienia to faktu, że mają być spełnione wszystkie warunki, a więc również te z ust. 7 lub 8. A tam już masy rzeczywiste nie obowiązują. Dlatego można stwierdzić, że ważne są również masy zawarte w dowodach rejestracyjnych i nie można łączyć pojazdu z dowolną przyczepą, byle tylko masa rzeczywista się zgadzała. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 38 minut temu, michal_k napisał: Nie zmienia to faktu, że mają być spełnione wszystkie warunki Przecież wszystkie są spełnione. W ruchu drogowym przekroczenie parametru dmc następuje tylko wtedy kiedy wartość rzeczywista jest przekroczona, w omawianym przypadku nie jest przekroczona oraz żaden z wymienionych punktów w ust. 7, ponieważ masa ciągnięta jest mniejsza i nie powoduje przekroczenia któregokolwiek z wyszczególnionych punktów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 DMC przyczepy jest większe niż MMC określone przez producenta samochodu. Moim zdaniem warunki techniczne spełnione nie są. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 15 Październik 2020 Share Napisano 15 Październik 2020 17 minut temu, michal_k napisał: Moim zdaniem warunki techniczne spełnione nie są Moim też, @adam1501 brniesz w ślepy zaułek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
duchu Napisano 16 Październik 2020 Share Napisano 16 Październik 2020 21 godzin temu, adam1501 napisał: Ciągnie w rzeczywistości 400 kg, który przepis został złamany? Jego przyczepa ma DMC 750kg więc ten W dniu 13.10.2020 o 11:04, danielg539 napisał: 7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć: 1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, 2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów, 3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta, 4) 3500 kg 16 godzin temu, michal_k napisał: DMC przyczepy jest większe niż MMC określone przez producenta samochodu. Moim zdaniem warunki techniczne spełnione nie są. Dokladnie. Ale każdy może mieć własne zdanie ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Yogibaboo Napisano 18 Październik 2020 Autor Share Napisano 18 Październik 2020 Panowie, Dziekuje wszystkim za odpowiedzi. Finalnie przyjmuje pierwotna wersje, ze zeby byc "na prawie" to jednak bede musial skontaktowac sie z producentem, otrzymac nowa homologacje i zmniejszyc DMC przyczepy w DR. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 18 Październik 2020 Share Napisano 18 Październik 2020 2 godziny temu, Yogibaboo napisał: zeby byc "na prawie" to jednak bede musial skontaktowac sie z producentem, otrzymac nowa homologacje i zmniejszyc DMC przyczepy w DR. To też nie do końca tak działa. Niektóre urzędy "łykną" oświadczenie, że ten typ był homologowany w zakresie od-do. A inne stwierdzą, że skoro dla tego konkretnego pojazdu producent określił daną wartość, to nie ma żadnego powodu żeby to nagle zmieniać według "widzimisię" (chyba że nastąpiła pomyłka przy wydaniu pierwotnych dokumentów). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Yogibaboo Napisano 18 Październik 2020 Autor Share Napisano 18 Październik 2020 Ok. Sprawdze czy sie da. Przynajmniej wiem w jakim kierunku podazac. A jak sie nie uda to zmienie auto 😉 Dzieki raz jeszcze!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.