Skocz do zawartości

DMC przyczepy vs 0.1 0.2 samochodu


Yogibaboo

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Sytuacja jest następująca:

1. Kupiłem Toyotę C-HR i zamontowałem w niej hak. Przeprowadziłem badanie w SKP i wbiłem do DR. Z tabliczki znamionowej i pkt. O.1 i O.2 w DR wynika, ze maksymalna masa holowanej przyczepy to 725 kg.

2. Posiadam przyczepkę podłodziową, specjalnie zaprojektowaną i wykonaną do konkretnej lekkiej łódki regatowej. Producent wystawił mi homologacje na standardowe DMC rowne 750 kg. W rzeczywistości przyczepka razem z łódka waży nie więcej niż 400 kg (sama łódka to 120 kg, przyczepka może ze 200 kg). Jeżeli dobrze rozumiem, to i tak nie mogę holować tej przyczepki, bo ważniejsza jest DMC z DR niż masa rzeczywista holowanej przyczepy?

3. Czy w związku z tym mogę zmniejszyć DMC przyczepy? Jeżeli tak, to jaka jest procedura? Czy wystarczy tylko BT w SKP i diagnosta wystawi zaświadczenie o zmniejszeniu DMC i wtedy dokonam w WK zmian w DR? Czy może najpierw musze skontaktować się z producentem, żeby wystawił nowa homologacje i potem BT w SKP i wpis w DR w WK?

Z góry dziękuję za odpowiedź!

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Yogibaboo napisał:

Jeżeli dobrze rozumiem, to i tak nie mogę holować tej przyczepki, bo ważniejsza jest DMC z DR niż masa rzeczywista holowanej przyczepy?

Na drodze odnosimy się do mas rzeczywistych.

11 godzin temu, Yogibaboo napisał:

Czy w związku z tym mogę zmniejszyć DMC przyczepy?

Musisz skontaktować się z producentem czy ten model był homologowany na mniejsze wartości. Jeżeli tak, to "kwit" od producenta i do magistratu. Na stacji w takim przypadku nie masz czego szukać, bo nie zachodzą tu zmiany konstrukcyjne, które wymagałyby zmniejszenia DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, adam1501 napisał:

 które wymagałyby zmniejszenia DMC.

A to już leży w geście producenta . Choć firmy które przebudowują busy , zmieniają sobie DMC 9_9 Ale no, są równi i równiejsi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Rafi90 napisał:

Choć firmy które przebudowują busy , zmieniają sobie DMC

Ale te zabudowy mają homologacje na te nowe parametry.

3 godziny temu, adam1501 napisał:

Na drodze odnosimy się do mas rzeczywistych.

Ale nie dotyczy to pojazdów do 3,5 t:

Cytat

7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:

1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,
4) 3500 kg


– z tym że w

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, danielg539 napisał:

Ale nie dotyczy to pojazdów do 3,5 t:

Przecież nie przekracza maksymalnej masy. Może ciągnąć maks. 725 kg a ciągnie 400 kg.

"...Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie
może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;..."

Tyle w ustawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje wszystkim serdecznie za wszystkie odpowiedzi. Jezeli ważna jest masa rzeczywista ciagnionej przyczepy, to wszystko OK i nie ma sensu zmniejszac jej DMC w DR i zawracac glowe producentowi wystawianiem nowej homologacji. Mam tylko nadzieje, ze w przypadku jakiejs stluczki ubezpieczyciel tez przyjmie te wersje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hola, hola, zanim zrobisz sobie kuku. Wartości rzeczywiste obowiązują, o ile wartości dopuszczalne zawarte w dowodzie nie są przekroczone. Mam tu na myśli DMC zespołu pojazdów i MMC przyczepy. A ubezpieczyciel może stwierdzić, że połączenie tego pojazdu z tą przyczepą mogło spowodować utratę stabilności lub wydłużenie drogi hamowania i odmówi wypłaty odszkodowania, albo sądownie będzie dochodził regresu.

Wysłane z mojego CPH2043 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O.1/O.2 to maksymalna masa przyczepy i nikt nie powiedział, że dotyczy to wyłącznie wartości rzeczywistej. Moim zdaniem uprawnione jest porównanie pola O.1/O.2 samochodu z polem F.1/F.2 w DR przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, michal_k napisał:

Moim zdaniem uprawnione jest porównanie pola O.1/O.2 samochodu z polem F.1/F.2 w DR przyczepy.

To jak będzie ciągnął 900 kg przyczepą do 725 kg (bo taką wartość ma dopuszczalną), to nikt mu nic nie zrobi?

Ciągnąc dopuszczalną masę 400 kg, który paragraf jest łamany? Ustawa mówi o masie rzeczywistej, rozporządzenie zabrania ciągnąc więcej niż wartość maksymalna określona przez producenta - wartość ta jest nieprzekroczona, tak jak każdy z innych warunków przytaczanych przez Daniela w warunkach technicznych.

Wyciąganie konsekwencji wobec kierowcy przy takim stanie obciążeń, to tak jakby każdy z kierowców na "dzień dobry" kontroli drogowej dostawał mandat za przekroczenie prędkości, bo w każdej chwili może ją przekroczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunki techniczne w par. 3 ust. 3 mówią o wartościach rzeczywistych wymienionych w ust. 1. Natomiast DMC przyczepy do samochodu osobowego reguluje ust. 7 i ust. 8. Nie ma tam już odniesienia do wartości rzeczywistych. Dlatego ciągnięcie przyczepy o MMC/DMC większej od wartości maksymalnych O.1 lub O.2 (a nawet wartości dopuszczalnych, gdyby były mniejsze) może być zakwalifikowane jako niezgodność z warunkami technicznymi bez względu na rzeczywistą masę tej przyczepy.

Edytowane przez michal_k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, michal_k napisał:

Dlatego ciągnięcie przyczepy o MMC/DMC większej od wartości maksymalnych O.1 lub O.2

Warunki techniczne mówią wyraźnie w jaki sposób mamy określać czy dopuszczalna masa pojazdu została przekroczona. Jak wspominasz ust. 3 mówi nam o tym, że w ruchu drogowym mamy odnosić się do mas rzeczywistych a co za tym idzie możemy mówić o przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej po uprzednim zważeniu pojazdu. Jeżeli masa rzeczywista nie przekracza dopuszczalnej masy pojazdu nie możemy stwierdzać przekroczenia tego parametru. Więc pojazd, który ciągnie przyczepę o masie rzeczywistej mniejszej od dmc nie przekracza ust.7 i 8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, adam1501 napisał:

Jak wspominasz ust. 3 mówi nam o tym, że w ruchu drogowym mamy odnosić się do mas rzeczywistych a co za tym idzie możemy mówić o przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej po uprzednim zważeniu pojazdu.

Nie zmienia to faktu, że mają być spełnione wszystkie warunki, a więc również te z ust. 7 lub 8. A tam już masy rzeczywiste nie obowiązują. Dlatego można stwierdzić, że ważne są również masy zawarte w dowodach rejestracyjnych i nie można łączyć pojazdu z dowolną przyczepą, byle tylko masa rzeczywista się zgadzała.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, michal_k napisał:

Nie zmienia to faktu, że mają być spełnione wszystkie warunki

Przecież wszystkie są spełnione. W ruchu drogowym przekroczenie parametru dmc następuje tylko wtedy kiedy wartość rzeczywista jest przekroczona, w omawianym przypadku nie jest przekroczona oraz żaden z wymienionych punktów w ust. 7, ponieważ masa ciągnięta jest mniejsza i nie powoduje przekroczenia któregokolwiek z wyszczególnionych punktów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, adam1501 napisał:

 Ciągnie w rzeczywistości 400 kg, który przepis został złamany?

Jego przyczepa ma DMC 750kg więc ten

W dniu 13.10.2020 o 11:04, danielg539 napisał:

7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:

1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,
4) 3500 kg

 

16 godzin temu, michal_k napisał:

DMC przyczepy jest większe niż MMC określone przez producenta samochodu. Moim zdaniem warunki techniczne spełnione nie są.

 

Dokladnie. Ale każdy może mieć własne zdanie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

Dziekuje wszystkim za odpowiedzi. Finalnie przyjmuje pierwotna wersje, ze zeby byc "na prawie" to jednak bede musial skontaktowac sie z producentem, otrzymac nowa homologacje i zmniejszyc DMC przyczepy w DR.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Yogibaboo napisał:

zeby byc "na prawie" to jednak bede musial skontaktowac sie z producentem, otrzymac nowa homologacje i zmniejszyc DMC przyczepy w DR.

To też nie do końca tak działa. Niektóre urzędy "łykną" oświadczenie, że ten typ był homologowany w zakresie od-do. A inne stwierdzą, że skoro dla tego konkretnego pojazdu producent określił daną wartość, to nie ma żadnego powodu żeby to nagle zmieniać według "widzimisię" (chyba że nastąpiła pomyłka przy wydaniu pierwotnych dokumentów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.