Skocz do zawartości

Zmiana ciężarowy FURGON na VAN bez HOMOLOGACJI


janekmazur

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, przyjechał do mnie samochód Opel Frontera 1996 na badanie VAT. Samochód posiada
- jeden rząd siedzień (2 miejsca)
- zamontowaną przegrodę (kratkę)
- brak tylnych foteli
Auto zostało sprowadzone z Niemiec, zarejestrowane jako CIĘŻAROWY FURGON 2 osobowy
Na auto nie ma żadnej homologacji, dodatkowych dokumentów.

Czy mogę teraz zmienić mu podrodzaj na VAN lub Wielozadaniowy, żeby wykonać badanie VAT-1a i właściciel mógł legalnie odliczać od niego 100% VATu?
Proszę o pomoc.

Edytowane przez janekmazur
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak umiesz lać wodę na papier, to możesz. Niech klient wystąpi o ustalenie danych, a Ty swoje, że po przeprowadzonych oględzinach oraz analizie przepisów ustalono, że zgodnie z klasyfikacją rodzajów i podrodzajów pojazd powinien być zarejestrowany jako samochód ciężarowy o podrodzaju wielozadaniowy lub van. No, czy jakoś tak. Papier wszystko przyjmie - taka prawda. Pod warunkiem, że to oryginał a nie lepianka!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nieźle próbujesz wsadzić kolegę na minę,  papier wszystko przyjmie, ale to nie w kompetencjach i uprawnieniach diagnosty jest ustalanie  rodzaju i podrodzaju pojazdu. 
problemu nie będzie,  jeśli WK to przyklepie, ale ten problem się pojawi jeśli WK wystąpi do producenta po wyciąg ze świadectwa homologacji. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy coś nie tak poszło w przedszkolu? Wiesz jak FURGON wygląda?

Jest tysiące tematów co do fourgona, camiona, camionettki vel vana! Wystarczy przejrzeć forum zasoby, by cokolwiek potem o minach pociskać!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja, wystarczyła niecała minuta na znalezienie odpowiedniej informacji z naszego forum :
"Według interpretacji MF: "diagnosta nie jest organem upoważnionym do dokonywania klasyfikacji pojazdu na podstawie jakichkolwiek porównań itp....."." 
Jak to mówią: "Róbta co chceta" 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że kiedyś badanie VAT można było zrobić w pojeździe  który posiadał 2 rzędy siedzeń, nie oznacza, że takie badanie możesz wykonać teraz.
Reasumując, jeśli klient by mi dostarczył oświadczenie od producenta, że ten pojazd to VAN.
Poza tym co ja się będę produkował, jak temat już przerabiany. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem właściciel pojazdu (albo diagnosta jeżeli tak chce pomóc klientowi) powinien to ustalić  z WK. Zrobić ustalenie danych i jak WK zmieni podrodzaj to dopiero badanie vat.  W przypadku tego badania lepiej być ostrożnym z tym ustalaniem podrodzaju i pomaganiem klientowi. Wszystko jest pięknie puki US nie zacznie prześwietlać podatnika. Kiedyś już mi zawracał gitarę taki jeden co to US zażądał od niego blisko 100 tyś. Najpierw odliczają a potem płacz i poszukiwanie koła ratunkowego. Będzie wyjaśniony podrodzaj, będzie w CEPiku odpowiedni to zapraszam na badanie. Może diagnosta na pierwszym dał ciała, może WK coś pokręcił, a może klient dobrze wie co jest grane i szuka jelenia, nie raz widziałem wpisany vat w DR pojazdu który nie spełniał tego warunku.

22 godziny temu, janekmazur napisał:

Opel Frontera 1996

 Biedna ta firma, zresztą są inne sposoby aby ten vat rozliczyć, chyba że to nie koniecznie o vat z tego pojazdu chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, DARIO64 napisał:

Do DIP-u to te dane same wskakują ?

Art 81  ustęp 13 Ustawy PoRD wyczerpuje odpowiedź na Twoje pytanie  :) 
Sam się nie raz zdziwiłem jak samochód pewnej francuskiej marki w mojej ocenie mógłby być AF, a w niemieckim DR jak byk AC 
To nie moja wina, że producenci produkowali VAN-y, a diagności Furgony ;) 

Chociaż żeby nie było- nie w każdym przypadku to diagnosta jest odpowiedzialny za złe sklasyfikowanie pojazdu. Czasami robią to pod naciskiem  "Pań z okienka" której to wszystko w dokumentach "ma się zgadzać". 

Godzinę temu, wojteczek napisał:

Biedna ta firma

Firma może nie biedna, ale dla właściciela taka frontera na początek przygody z off-road(em)  to całkiem niezła zabawka, pomimo tego, że waży toto około 2 ton a mocy ma tyle co w maluchu ;)  no ale jak już taka "zabawka" się pojawi to szkoda by było żeby jej w koszty nie wrzucić :) 
Nie to żebym znał osobiście tą firmę, ale doświadczenie zdobyte poprzez biegłych sądowych z dziedziny prawa podatkowego pokazuje, że takie oto przypadki "się zdarzają" 

Edytowane przez dominik_z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, dominik_z napisał:

Art 81  ustęp 13 Ustawy PoRD wyczerpuje odpowiedź na Twoje pytanie

Nie wyczerpuje, rzeczoznawca to nie jedyna droga.

Zapomniałeś o Dziale II załącznika 2 rozporządzenia ws badań technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwięcej namieszał ITS wprowadzając w definicji furgonu : .... .może to być również jednolite nadwozie z wydzielona kabina kierowcy i pasażerów tzw.furgon zintegrowany  lub van  za katalogiem ITS  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, smaug napisał:

Najwięcej namieszał

Fiskus wsadzając pazury w nasze przepisy i wycierając stacjami i diagnostami gębę. Wcześniej nikomu nie przeszkadzało czy to furgon czy inna swołocz.

Jakoś umieli rozliczyć podatki.

Przed Unią też było życie i Polska mogła stosować swoje definicje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, DARIO64 napisał:

Zapomniałeś o Dziale II załącznika 2 rozporządzenia ws badań technicznych.

Przecież w tym załączniku jest podobny zapis ( a nawet taki sam) co Art 81 PoRD.

Ja swoje zdanie powiedziałem, ale z doświadczenia wam powiem, że pierwsze co zrobią organy podatkowe/ starostwo to wystąpią do producenta żeby ten określił  (bądź co bądź zmieniony rodzaj pojazdu) pierwotny. I zaprawdę biada temu który stwierdzi, że to VAN, a producent pokaże środkowy palec i stwierdzi, że to Furgon- chociaż koledzy pisali na forum, że producent nie robi problemu.  Przepisy podatkowe mówią o dwóch rodzajach nadwozia: BB i AF.  Nie wiem czy ktoś z nas ma na tyle mocne plecy żeby kopać się przed sądem z US, że VAN to to samo co Furgon dla przepisów podatkowych. 

29 minut temu, DARIO64 napisał:

Wcześniej nikomu nie przeszkadzało

Bo przepisy gonią rzeczywistość. Kiedy ktoś znajdzie jakąś lukę i wszyscy z niej zaczynają korzystać, prawo zaraz się zmienia i dokręca śrubę.  Kiedyś nikomu nie przeszkadzało  zarejestrowanie ferrari jako pomoc drogową, a teraz?  ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, dominik_z napisał:

I zaprawdę biada temu który stwierdzi, że to VAN, a producent pokaże środkowy palec i stwierdzi, że to Furgon

Podejrzewam, że nic takiego by nie nastąpiło ponieważ producent musiał homologować pojazd zgodnie z rozporządzeniami unijnymi, a one stanowią co i jak. 

Posługuję się takim oto (być może są jakieś nowsze, ale wątpię, żeby clou klasyfikacji zostały zmienione) ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 678/2011 z dnia 14 lipca 2011 r.

A dokładnie część "C". ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie ma co przepisów wklejać, bo podrodzaj pojazdu nie leży w kompetencji diagnosty. Rzeczoznawca ma to ustalić. 

Na nic zakres, który wyraźnie określa kompetencje właśnie choćby takie jak:

- że badanie polega na sprawdzeniu warunków określonych między innymi w przepisach o rejestracji, 

- że należy porównać dane techniczne pojazdu zawarte w centralnej bazie,

- że sprawdzić, że porównać, że ustalić na podstawie oględzin i badań.

- że, że, że...

- że w konkretnym przypadku można zawinszować sobie rzeczoznawcę.

Kolego @diminiku_z jak to z tym rzeczoznawcą jest, skoro wyraźnie zapodano kiedy można się podeprzeć jego dokumentem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Ale w związku z czym ten papierek? Z fabryki wyszedł van i zmienił się z czasem podrodzaj? Opisz o co chodzi bo to nie forum jasnowidzów czy wróżek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz znajdź sobie na forum przykłady furgona i odpowiedz dlaczego nie chcesz aby ten blaszak nosił poprawna klasyfikację?

Miałeś na blacie papiery i odpuściłeś zamiast wyprostować babola chociażby usterką drobną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, krzysieknowak napisał:

A ja miałem klienta z takim papierkiem i temat odpuściłem

Standardowy dokument potwierdzający że dany pojazd jest vanem. Najlepiej niech uda się do WK to wtedy ładnie i szybko w CEP stosowny i prawidłowy podrodzaj wyląduje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, yogi1984 napisał:

Najlepiej niech uda się do WK to wtedy ładnie i szybko w CEP stosowny i prawidłowy podrodzaj wyląduje.

A dlaczego WK miałoby prostować podrodzaj na podstawie oświadczenia odnoszącego się do stanu z przeszłości, który mógł ulec zmianie? Moim zdaniem to rola diagnosty (a podkładką jest właśnie w/w dokument).

Edytowane przez michal_k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klient będzie we wtorek autem to obejrzę,bo na razie widziałem tylko dr i ten kwit,a wtedy zrobimy ustalenie danych i do wk droga.

Chyba,że tam coś innego zobaczę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.