Skocz do zawartości

Kategoria pojazdu N1 BB w osobowym


Piasek80

Rekomendowane odpowiedzi

Auto: Mercedes W638 V-klass 230TD zakupiony i sprowadzony z Holandii

Model z wnętrzem widocznym na foto.

Po rozkodowaniu VIN w bazie danych Mercedesa wyświetla go jako V230 (nie jako Vito 110) z pełną listą wyposażenia, skóry, klimy, tempomaty, grzane d*py, automaty, cuda-wianki i firanki. Suwane drzwi po obydwu stronach - co jest w ogóle ewenementem w tym aucie, elektrycznie sterowane szyby z tyłu i takie tam. Posiada nawet Wi-Fi.

Generalnie 6-miejscowy w pełni osobowy luksusowy van dodatkowo z pneumatycznym zawieszeniem na tyle. Jest to oryginalna fabryczna zabudowa z jaką opuścił fabrykę.

Wszelkie dokumenty robiła dla mnie zaprzyjaźniona Agencja Celna która po otrzymaniu tłumaczeń dokumentów wystąpiła z zapytaniem do UC czy w/w pojazd podlega pod akcyzę gdyż w dokumentach org. holenderskich jak i w ich polskich tłumaczeniach widnieje zapis N1 BB czyli ciężarowy auto zaś to osobówka. Po sprawdzeniu przez UC nr VIN odpowiedzieli że jak najbardziej jest to auto osobowe i podlega pod akcyzę którą zapłaciłem i mam potwierdzenie.

Dzisiaj byłem na SKP na PPT i diagnosta się zdziwił czemu tak a potem wyszły kwiatki że wersji V230 nie chce przyjąć w programie, że wchodzi tylko jako Vito. I tak też widnieje w dokumentach z PPT bo inaczej nie szło. W polu uwagi wpisał V230TD - jak to widnieje w org. dokumentach oraz tłumaczeniach. W dokumencie identyfikacyjnym pojazdu wpisał zgodnie ze stanem faktycznym iż jest to samochód osobowy o nadwoziu typu van i liczbie miejsc 6. Pojazd ma nawet szersze opony na OE alufelgach podczas kiedy Vito miały 195... ten ma 215. Wszystko zgodne z rozkodowanym w Mercedesie VIN`em pojazdu.

Ale... poinformował że nie wie jak zareagują na te dokumenty w WK i czy nie odeślą mnie z kwitkiem ot tak bo mogą. Albo wrypią mi Vito "samochód ciężarowy" w papiery i bujaj się bo taki wpis w dłuższej perspektywie użytkowania może być mocno problematyczny. Po pierwsze ze względu na ceny ubezpieczenia OC (dla ciężarowych sporo wyższe), po drugie przez kwestie techniczne - jakieś przejścia graniczne turystyczne, dla ruchu samochodów osobowych, po kontroli dokumentów mogę zostać odesłany na inne przejście lub w inną kolejkę (dot. przejść granicznych poza UE). Generalnie jest to punkt zaczepny dla każdego "urzędnika" drogowego.

Jak ugryźć temat żeby WK wpisał w DR "samochód osobowy" czyli zgodnie ze stanem faktycznym ? Będę wdzięczny za jakieś porady.

V-klasaW638.jpg

Edytowane przez Piasek80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piasek80 napisał:

Po sprawdzeniu przez UC

w większości przypadków po takim sprawdzeniu, obiekt jest zaliczany do zapłacenia jak najwyższej stawki

 

np.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co powinien wpisać widząc auto na przeglądzie. To nie jest jakieś "home made" camper-van z powstawianymi oknami. W dekoderze Merca znajdujemy m.in kod IB9 - luksusowe kombi V-klas. Przyjmując nawet żebym się uparł w Celnym podpierając zapisami w DR holenderskim i PPT polskim że jest to ciężarówka i mają mi zwrócić akcyzę - po podstawieniu auta na Celny celem weryfikacji no nie obronisz się - to jest pełną gębą osobowy samochód wyprodukowany przez fabrykę Mercedesa (w Hiszpanii). A rozkodowanie VIN`u tylko mnie pogrąży.

Kit z celnym

Chodzi o fakt co dalej z tym fantem w WK bo wyjdzie na to że albo mi pokażą drzwi z argumentacją "nie zarejestrujemy panu tego pojazdu i co nam pan zrobisz" albo wrypią ciężarowy i spadówa a ja będę się potem użerał (na jakichś bramkach autostradowych czy granicach) udowadniając że nie jestem wielbłądem. Kolejna kwestia: jeżeli będą mi chcieli zarejestrować to jako ciężarowy czy nie będzie obiekcji że to ma 6 miejsc siedzących ? Chociaż no są też takie ciężarówki - kabiny typu DOKA gdzie tam i 7 miejsc może być.

Plus całej sytuacji: w obecnej formie i przejściu tego jako "samochód cieżarowy" można władować go na firmę i odliczać pełen VAT (od samochodu osobowego) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Piasek80 napisał:

Jak ugryźć temat żeby WK wpisał w DR "samochód osobowy" czyli zgodnie ze stanem faktycznym ? Będę wdzięczny za jakieś porady.

 

Gryźć po tak zwanych konstrukcyjnych zmianach. A zmiany konstrukcyjne wyglądają tak: 

https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13824-zmiana-ilości-miejsc-w-samochodzie-ciezarowym/&do=findComment&comment=300088

Wątpię, by w przypadku Merca numer homo z tabliczki cokolwiek pomógł, ale może warto zapodać jego foto na forum.

A co to, w Niderlandach sami święci. Może zakupili toto jako N1, a te luksusy dostali w gratisie.

Przecież u nas więcej krat wala się po garażach niż samochodach. ;-)

Tak, wiem że nie każda ciężarówka musi przegrodę posiadać, ale o tym zdaje się świadczy końcówka numeru homologacji.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tabliczka znamionowa wygląda tak:

 

 

tabl.jpg

A dekoder VIN Merca podaje

   

Sales name

V 230VKLAS4X2 3000

Edytowane przez Piasek80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie dekodery rozkodowują to auto jako VITO, ale poprawnie wygląda to tak:

MERCEDES-BENZ
Model:
V 230VKLAS4X2 3000
Fin
VSA63827413183198
Data Produkcji:
11.12.1998

Jeżeli w CEPiK-u nie występuje model V 230 to WK powinien wystąpić do ITS-u o dodanie takiego modelu. Rejestrowanie tego pojazdu jako VITO jest błędem i proponuję poprawić pierwsze badanie techniczne jeszcze przed wizytą w WK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W.w pojazd był budowany na samochodzie VITO przez producenta Mercedes Benz i nazywany jako v klass, później Viano. To taki sam rodzaj jak t5 Multivan bussines. Polecam skontaktować się z Mercedes-Benz celem uzyskania odpisu z homologacji producenta i na tej podstawie rejestrować jako osobowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No OK. Dekodery rozkodowują, ale przecież holenderski dowód jest nie od czapy. W końcu dokument!

Przez dwadzieścia dwa lata to ten samochód mógł być i chłodnią i karawanem i nie wiadomo czym jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, danielg539 napisał:

Faktycznie dekodery rozkodowują to auto jako VITO

no raczej nie:

FIN VSA63827413183198
Model V 230VKLAS4X2 3000
Engine 601970 02 740122
Transmission 00 064882
Order Number 5 8 513 50331
Order Location BELGIUM
Interior 301A
Paint 1 PAINT COLOR, BRIL.SILVER METALLIC MB 9744 (9744)
Release Date 1998-12-11
Delivery Date 1998-12-14
Type
 Value

VIN

VSA63827413183198
Model V 230 Turbo E2, V 230 Turbodiesel
Colour Paint, brilliant silver metallic MB 9744 (9744)
Upholstery (301A)
Production Date 1998-12-14
Order Nr. 5851350331
Production Nr. 6878400
Edytowane przez biker100
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli ten z programu NORCOM, bo te do doboru części oparte na programie producenta pojazdu radzą sobie bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie o to chodzi - to nie figuruje jako żadne Vito tylko V230 której jak piszecie i mówił diagnosta w ewidencji nie ma.

A czym był przez minione 21 lat (bo data 1-szej rej za granicą to 20 stycznia 1999) ? Obstawiam ze osobowym jak widać bo we wnętrzu nie ma żadnych śladów przeróbek czy śladów po czymś co mogło być zamontowane a zostało zdemontowane czy też żadnych mocowań itp sugerujących że auto mogło mieć jakąś przegrodę czy kratkę oddzielającą.

Być może była po prostu swoboda rejestracji pojazdu o takich możliwościach przestrzennych i ładunkowych jako cieżarówki bez zbędnych w/w i jako taki został zarejestrowany "na firmę". Posiadanie np campera (za 100 tyś euro) zarejestrowanego na firmę a służącego do urlopowych celów jest do dziś u nich czymś normalnym a wręcz w dobrym tonie

Napisałem do MB Polska zapytanie o możliwość uzyskania tego odpisu z homologacji, opisałem sprawę - zobaczymy co odpiszą. Trzeba czekać.

52 minuty temu, danielg539 napisał:

Rejestrowanie tego pojazdu jako VITO jest błędem i proponuję poprawić pierwsze badanie techniczne jeszcze przed wizytą w WK.

W jaki sposób poprawić ?

Edytowane przez Piasek80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu należałoby wyjaśnień szukać w holenderskim RDW, a nie w MB.

Odpis homo raczej nie pomoże, bo co by nie było w nim zawarte, to nadal jest konflikt między dowodem a samochodem.

1. Homo osobowe = niezgodność z dowodem :-?

2. Homo ciężarowe = niezgodność z samochodem :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już nic nie wiem.

Ale: centrala MB bardzo sprawnie reaguje, oto co otrzymałem:

Cytat

Dzień dobry,

na tabliczce znamionowej tego pojazdu widnieje nr świadectwa homologacji na pojazd osobowy kategorii M1. Katalog ITS nie posiada informacji dotyczących pojazdów z tamtych lat. Zaświadczenia wydajemy zgodnie z procedurą opisaną na naszej stronie.

https://www.mercedes-benz.pl/vans/pl/mercedes-benz-vans/homologation

a na niej

Cytat
Obowiązują następujące opłaty (ceny z VAT):
  1. Wydanie zaświadczenia np. ustalenie danych technicznych pojazdu (dopuszczalna masa całkowita pojazdu, przyczepy), określenie podrodzaju nadwozia (van, wielozadaniowy), ilość miejsc (potwierdzamy jedynie ilość miejsc, z jaką pojazd opuścił fabrykę) itp:
    206 zł
  2. Wydanie duplikatu świadectwa zgodności WE - CoC 525 zł.
    Uwaga - jest to możliwe tylko w przypadku, gdy pojazd był wyprodukowany zgodnie z europejskim świadectwem homologacji WE, w celu sprawdzenia należy przesłać e-mail z kopią dowodu rejestracyjnego

Otwartym pozostaje pytanie z którym pewnie najpierw musiałbym się udać (co obecnie jest niemożliwe praktycznie) do kierownika mojego WK, wraz z posiadanymi dokumentami, co oni na to i jak widzą temat.

Bo z jednej piszecie że nie ma takiego pojazdu w CEPIK, z drugiej że jednak występuje...

8 minut temu, michal_k napisał:

Występuje - jako osobowy i ciężarowy.

z posta na post robię się głupszy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skłaniałbym się do zmian konstrukcyjnych na osobowy. W zagranicznym DR kategoria N1 wyraźnie wskazuje na ciężarowy. A skąd pewność, że nie był wybebeszony z foteli i służył za ciężarówkę, a potem ktoś go przywrócił do stanu fabrycznego? Nie znamy przepisów holenderskich i nie wiadomo, czy kratka była wymagana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Piasek80 napisał:

Otwartym pozostaje pytanie z którym pewnie najpierw musiałbym się udać (co obecnie jest niemożliwe praktycznie) do kierownika mojego WK, wraz z posiadanymi dokumentami, co oni na to i jak widzą temat.

Wystarczy e-maila napisać i większość problemów się wyjaśni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, michal_k napisał:

Dlatego dokument z Mercedesa niewiele wniesie do sprawy

Trochę wniesie, bo pozwoli ustalić pewne parametry jak np. masy przyczep których w ZDR brak, ale fakt faktem, że decydującego znaczenia mieć on nie będzie w ustalaniu rodzaju pojazdu. Choć z drugiej strony patrząc to ten holenderski DR jest wystawiony trochę po macoszemu i z racji poważnych braków w danych pojazdu tę kategorię homologacyjną też bym potraktował z przymrużeniem oka. Może wystawiono go jak niektóre nasze PC, w których tylko VIN się zgadza a resztę parametrów to niech diagnosta ustali podczas badania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, danielg539 napisał:

Wystarczy e-maila napisać i większość problemów się wyjaśni.

nie sądzę

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=starostwo+powiatowe+radziej%C3%B3w+-+wydzia%C5%82+komunikacji

wnioskując po opiniach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, danielg539 napisał:

tę kategorię homologacyjną też bym potraktował z przymrużeniem oka.

Czyli podpiszesz się pod tym, że to oczywista omyłka w DR? Odważnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.