Skocz do zawartości

Zmiany pojazdu na BDF


wimtus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Ostatnio zastanawiałem się nad zakupem jakiegoś auta DMC=3500kg bo niestety dosyć często muszę przewozić różne rzeczy. Przyznam, że przy tej okazji chciałbym upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Myślałem o dorzuceniu do takiego pojazdu systemu BDF abym mógł wymieniać nadwozia (w sumie interesuje mnie plandeka oraz zabudowa kempingowa co bym mógł sobie na wakacje pojechać).

Pytania:

1. Zabudowa kempingowa byłaby "kontenerem" więc jest ona oddzielną przestrzenią. Brak w niej foteli używanych podczas jazdy. Czy ktoś może doczepić się, że przewożę zabudowę kempingową ?

2. Zabudowa kempingowa byłaby robiona od podstaw. Czy system montażu musi odpowiadać EN 283 ? Nie ukrywajmy ale te systemy BDF (A, B, C) są przewidziane do dużych zabudów gdzie przewozi się ciężkie kontenery (wersja C czyli najmniejsza jest w stanie obsłużyć 16 ton) a tutaj chodzi o zabudowę, która będzie ważyła zapewne 1200-1400kg. Czy zastosowanie "własnego systemu" by przeszło ?

3. Jak traktowany jest taki pojazd ? Na przegląd jeździ się samym podwoziem czy trzeba także pojawić się z jakąś zabudową ? Cała zabudowa jest traktowana jako ładunek ? Czy są w dowodzie rejestracyjnym jakieś specjalne wpisy ?

Edit:

4. Jaki jest rodzaj/podrodzaj/przeznaczenie takiego pojazdu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki system rozumiem: https://www.youtube.com/watch?v=koioJg-3SgA

To co widać na flimiku ma służyć szybkiemu transportowi ładunków, a nie wakacyjnemu hobby. Także proszę dostosować pojazd do ekspresowej wymiany znormalizowanych ładunków i już niekoniecznie załadowanym na stację przyjechać. ;-)

Najprościej mieć auto - platformę i wozić na niej co się komu rzewnie podoba. A czy na polu kempingowym pozwolą wynalazkowi zaparkować, to już inna para kaloszy.

A poza tym, to kilka rozkminek w tematach wymiennych nadwozi już było. Choćby pierwsza z brzegu: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13738-man-dwie-zabudowy-betoniarkawywrotka/&do=findComment&comment=261692 Reszty szukać samemu.

 

Luki w prawie, że na niektórych działkach nie można domu postawić, ale wolno przyczepą zaparkować też były przerabiane: 

 

 A jakby komuś na ogrodzenie brakło tej działki, to proszę, ciąg dalszy przepisów dziurawych:

https://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/51,35771,26569885.html?i=1

 

Paczkomat.JPG

:evil::evil::evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te tematy o BDF na tym forum przejrzałem jeszcze zanim założyłem temat. O budowaniu domku na przyczepie też tu było.

Teraz nawet znalazłem takie coś pod hasłem "kontener wyprawowy":

https://www.ebacamp.pl/kontenery

Jednak zadam zasadnicze pytanie - jeżeli przyjadę na ZK wynikające z tego, że zdemontuję zabudowę i zamontuję system związany z szybką wymianą nadwozi to jakie dokumenty muszę przedstawić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie żadnych jeżeli nie zmieni się rodzaj pojazdu, czyli ciężarowy zostanie nadal ciężarowym. Tylko trzeba wiedzieć, że ja jako kumaty zarządca palcu na kempingu zezwalam parkować kamperom, czyli pojazdom zarejestrowanym jako samochody specjalne - kempingowe. ;-) 

No dwóch srok za ogony nie da rady. Jak już, to kombinować "ładunek mieszkalny".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

20 godzin temu, wimtus napisał:

zastanawiałem się nad zakupem jakiegoś auta DMC=3500kg 

 

a tutaj chodzi o zabudowę, która będzie ważyła zapewne 1200-1400kg.

To zastanawiaj się dokładnie, bo np. kabina z ramą do zabudowy Iveco 35C15 waży ~2000 kg,

a trzeba doliczyć masę dodatkowej ramy pośredniej

https://www.iveco.com/Poland/collections/technical_sheets/Documents/Tech_Sheets_2013/Daily/Podwozie z kabiną Daily/35C15.pdf

 

20 godzin temu, wimtus napisał:

Pytania:

1) Nie

2) własna rama - tak; własne zamki - nie

3) na przeglądzie "z ładunkiem" lepiej się określi skuteczność hamulca osi tylnej

4) 06 samochód ciężarowy - 99 inny - 306 przewóz kontenerów

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Paprock napisał:

Tylko trzeba wiedzieć, że ja jako kumaty zarządca palcu na kempingu zezwalam parkować kamperom, czyli pojazdom zarejestrowanym jako samochody specjalne - kempingowe. ;-) 

Ty jak coś pierdykniesz, to się muchy zlatują. Nie widziałem żeby właściciel kempingu żądał okazania DR przy rezerwacji miejsca, żeby udowodnić, że to pojazd specjalny kempingowy.

 

12 godzin temu, Paprock napisał:

No dwóch srok za ogony nie da rady.

Jak nie jak tak. Właśnie do tego służy BDF. A czy to będzie kontener na śmieci, do transportu towarów, zabudowa specjalistyczna czy kontener mieszkalny, to nie ma znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale na dzisiaj zawsze to jakimś tam ładunkiem/kontenerem będzie. A dwie sroki, to to, że nie da rady zarejestrować auta jako kamper ciężarowy. Pisałem wyżej, że niech sobie wozi na tej ramie co chce, ale zawsze "ładunkiem" to będzie. Poza tym sądzę, że ten cały system wymiennych nadwozi powiązany jest z poważnym transportem a nie hobby. Coś jak transport intermodalny. Ale można wymysły trenować dalej tak, jak w foto-video materiale.

Muszę chyba do Skibickiego zadzwonić i dopytać, czy jak zrzucę gruszkę z ramy, to w to miejsce kipper podepnę.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, aboz napisał:

Nie widziałem żeby właściciel kempingu żądał okazania DR

 

13 godzin temu, Paprock napisał:

ja jako kumaty zarządca

Jeszcze Ci zawieszenie sprawdzi przed wjazdem coby się fura nie rozkraczyła na placu i nie została na wieki . :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, aboz napisał:

Ty jak coś pierdykniesz, to się muchy zlatują. Nie widziałem żeby właściciel kempingu żądał okazania DR przy rezerwacji miejsca, żeby udowodnić, że to pojazd specjalny kempingowy.

Powiem więcej ,nawet na plus przy cieżarowym ,bo w Austrii czy Niemczech w miasteczkach jest sporo znaków i zakazów kempingowania "na dziko". Ja w takich miejscach nie raz nocowałem "osobowym" Multivanem i nikt ,nigdy nie robił problemu. Gorzej jakąś intergrą czy wiekszym kamperem. Na pewno twój pomysł ,nie jest jedyny bo spotkałem się z czymś takim na sprinterze 4x4 w okolicach Gdańska. Na wakacje mieli kontener zrobiony na mieszkalny ,a w wolnym czasie skrzynia otwarta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, DARIO64 napisał:

Jeszcze Ci zawieszenie sprawdzi przed wjazdem coby się fura nie rozkraczyła na placu i nie została na wieki . :evil:

O! I to cały duch wypowiedzi. :evil: :evil: :evil: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Paprock napisał:

Muszę chyba do Skibickiego zadzwonić i dopytać,

nie musisz dzwonić - poczytaj :https://kh-kipper.pl/oferta/inne/system-wymienny/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem. Obejrzałem stronkę Skibickiego, bo niby skąd znałbym nazwisko. 😉

Wbrew pozorom rozumiem o co tu chodzi, ale dla mnie kamper to samochód specjalny a nie ciężarowy. Jak ktoś ma zamiar wypoczywać w kontenerze posadowionym na ciężarówce, to proszę bardzo. Nie moja broszka jak to mawiają. I szczerze powiedziawszy to nie wyobrażam sobie tego kampera jako be-de-efa. Ale cóż, może łatwiej będzie po ziole. 🙃

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

narzekam  niekiedy na pracę na OSKP przy ASO ( ciężarowe ) bo dają auta do sprawdzenia przed i po naprawach ale są tego plusy - na bieżąco z nowościami i technologiami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Paprock napisał:

Tylko trzeba wiedzieć, że ja jako kumaty zarządca palcu na kempingu zezwalam parkować kamperom, czyli pojazdom zarejestrowanym jako samochody specjalne - kempingowe. ;-)

Mam rozumieć, że u Ciebie na placu nie ma opcji aby stanąć pojazdami które nie są kamperami ? Co najmniej dziwne to miejsce. Gdzie ono się znajduje ? Mam wrażenie, że trochę teoretyzujesz...

22 godziny temu, Jacdiag napisał:

 

To zastanawiaj się dokładnie, bo np. kabina z ramą do zabudowy Iveco 35C15 waży ~2000 kg,

a trzeba doliczyć masę dodatkowej ramy pośredniej

https://www.iveco.com/Poland/collections/technical_sheets/Documents/Tech_Sheets_2013/Daily/Podwozie z kabiną Daily/35C15.pdf

Mniej więcej wiem ile waży pojazd tego typu i dlaczego podałem wartość z przedziału. Najpierw muszę określić możliwości prawne związane z taką przebudową a dopiero później przejdę do kwestii kombinowania jak walczyć z masą aby zmieścić się w tych DMC=3500kg (oczywiście przy pełnej definicji tego pojęcia).

22 godziny temu, Jacdiag napisał:

2) własna rama - tak; własne zamki - nie

Dlaczego własne zamki nie ? Czy jest jakiś przepis definiujący, że dany zamek ma być przebadany z godnie z jakąś normą ? Nie mam dostępu do EN283, niby jeszcze związane z tym jest EN 12642 ale tak naprawdę nie wiem czy dotyczy to wszystkich pojazdów czy tylko tych większych (N2,N3, O3, O4). W ogóle w dzienniku ustaw poz.361 z dnia 13 lutego 2018 r. rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie sposobu przewozu ładunku

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000361/O/D20180361.pdf

Tam jest tylko takie zdanie:

1.4. Kontenery ISO i nadwozia wymienne Kontenery ISO i nadwozia wymienne wyposażone w zaczepy do łączników skrętnych przewozi się na podłodze przestrzeni ładunkowej wyposażonej w odpowiednie łączniki skrętne. Wykorzystuje się co najmniej 4 łączniki skrętne zapobiegające ruchom kontenera albo nadwozia wymiennego

22 godziny temu, Jacdiag napisał:

4) 06 samochód ciężarowy - 99 inny - 306 przewóz kontenerów

Na pewno nie to. Przewóz w systemie BDF ma rozstawy mocowań zgodne z kontenerami morskimi ale patrząc na kilka stron EN 283 (początkowe można zobaczyć na witrynach gdzie sprzedają takie normy) to zabudowa może mieć formę typu: kontener, plandeka, wywrotka.

 

normy.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, wimtus napisał:

Mam rozumieć, że u Ciebie na placu nie ma opcji aby stanąć pojazdami które nie są kamperami ? Co najmniej dziwne to miejsce. Gdzie ono się znajduje ? Mam wrażenie, że trochę teoretyzujesz...

No zaiste teoretyzuję, ale wiem na przykład, że za kampera są inne opłaty autostradowe niż za auto osobowe lub ciężarowe. Także coś na rzeczy leży jeżeli o rodzaj pojazdu się rozchodzi. Można też popytać tych co przekraczają dziwaczne granice, w której kolejce ustawiają się kratkowanymi pseudo-ciężarówkami. Tak tylko czekam kiedy ktoś amerykański ciągnik z salonem za siedzeniami będzie wpierał, że to kamper. 

Mój TIR moim domem - właściciele takich amerykańskich ciężarówek nie mają  się czego wstydzić - Joe Monster

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że opłaty na autostradach (przynajmniej u nas) są podzielone wg takich kategorii:

oplaty.jpg

We Francji widzę coś takiego ?

oplaty2.jpg

Nie wiem jak w pozostałych krajach więc trzeba poszukać. NA chwilę obecną nie widzę aby było jakiegokolwiek znaczenie czy mam z tyłu plandekę czy domek.

 

Edit:

Jeszcze Austria do kompletu:

 

oplaty3.jpg

Edytowane przez wimtus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żyjemy w wolnym kraju. W wolnym ale przepisami obwarowanym. Każdy co chce sobie robi, aby tylko drugiemu w drogę nie wchodził.

Tu oprzyrządowanie dla inwalidy bez PIMOTU nie przechodzi. Tu wymaga się ocechowanych śrub na zabudowę kamperową. Tu musieli skrzyknąć się podmioty zabudowujące blaszaki aby im pozwolono drugi i kolejne rzędy siedzeń dostawiać. A Ty chcesz na fabrycznej ramie wyrzeźbić wytwór hand made. Sorry, ale SAMY polikwidowali. To znaczy można, ale nie wiem czy się opłaca. A opłacalność, to już nie moja sprawa. W każdym razie powodzenia. Daj znać jak ten system wymiennych nadwozi zarejestrowany zostanie. 😉

Spokojnych Świąt. 🎄

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.12.2020 o 07:18, Paprock napisał:

Luki w prawie, że na niektórych działkach nie można domu postawić, ale wolno przyczepą zaparkować też były przerabiane:

Tylko jest mały problem - ma mieć ważny przegląd techniczny i w takim wypadku trzeba szukać "poczty" jeśli powyżej 750kg. Niedawno była u nas akcja z tymi "przyczepami" - pogonili wszystkich z terenów chronionych 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między innymi w Słowenii ma to znaczenie. Na przykład taka ciekawostka dwie VW Californie ,ten co przy etapie konfiguracji wybrał dodatkowo opcje płatną - Pojazd Kempingowy płaci mniej ,a ten co nie dopłacił i ma osobowy płaci więcej. To ma swoje plusy i minusy ,ale mniejsza z tym. Moim zdaniem tu nie ma co patrzeć ,że to strikte "domek" i żaden SAM. Po prostu odpowiednio przystosować pojazd do przewozów nadwozi wymiennych. Bo co gdyby pytający w temacie rozważał możliwość wożenia na sobie izotermy od Poniedziałku do Piątku ,a w sobotę i niedzielę potrzebuje wozić piasek na budowę domu - nadwozie skrzyniowe otwarte. To trochę tak jakby ,na pojazd ciężarowy - przewóz pojazdów czyli "najazd" załadować przyczepę kempingową i uznawać ,że to kamper.

sloo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Paprock napisał:

Tu oprzyrządowanie dla inwalidy bez PIMOTU nie przechodzi. Tu wymaga się ocechowanych śrub na zabudowę kamperową. Tu musieli skrzyknąć się podmioty zabudowujące blaszaki aby im pozwolono drugi i kolejne rzędy siedzeń dostawiać. A Ty chcesz na fabrycznej ramie wyrzeźbić wytwór hand made. Sorry, ale SAMY polikwidowali. To znaczy można, ale nie wiem czy się opłaca. A opłacalność, to już nie moja sprawa. W każdym razie powodzenia. Daj znać jak ten system wymiennych nadwozi zarejestrowany zostanie.

Tak mnie zastanawia czy pytanie zadałem na forum szydełkowania artystycznego czy na forum diagnostów ? Oczekuję prostej odpowiedzi - jakie dokumenty musiałbym mieć aby zalegalizować takie zmiany konstrukcyjne ? Na chwilę obecną słyszę tylko do niektórych użytkowników, że się "nie da" a nigdzie nie padła informacja co tak naprawdę stoi ku temu na przeszkodzie. "Widzi mi się diagnosty" ? Pozostałe rzeczy: typu fotele, system mocowania wózków i wymagania w nich są opisane w Dz.U. lub dyrektywie a na temat EN283 które dotyczy BDF-ów dyrektywa 2007/46 milczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz co chcesz zrobić i nie ubieraj tego w hasła zarezerwowane dla transportu kombinowanego. A z resztą nie widzę sensu tłuc na powrót tego samego. Odpowiedź już padła i nazwa się ŁADUNEK na ciężarówce. System rejestracji tego wynalazku został również przedstawiony, vide posty wyżej.

Pan Szydełko 🙃

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wimtus napisał:

Tak mnie zastanawia czy pytanie zadałem na forum szydełkowania artystycznego czy na forum diagnostów ?

W przerwach między badaniami dziergam szaliczek i makatkę, więc wodze przy orderach proszę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wimtus napisał:

Oczekuję prostej odpowiedzi

Odpowiedzi udzielasz sobie sam - nie ma możliwości stosowania wymienności nadwozi prócz BDF - a jak sam zaznaczyłeś zaraz na początku twój pojazd nie jest przystosowany do montażu systemu ABC BDF ISO a jest to jedyny system dopuszczony do użytku przy wymienności nadwozi - masz więc dwie możliwości - wozić swój kontener na pace lub przebudować pojazd na kampera  

A druga sprawa to system BDF ISO nie przewiduje przewozu kontenerów powiedzmy mieszkalnych 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, sad_madman napisał:

Szczerze mówiąc ja takiego zapisu nie potrafię znaleźć.

 

Komitet techniczny ISO TC 104 opracował w 1968 następującą definicję kontenera:

  • jest to urządzenie transportowe trwałe o konstrukcji gwarantującej wielokrotne użycie,
  • budowa jego umożliwia przewóz jednym lub wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania zawartego w nim ładunku,
  • jest odpowiednio wyposażone, w celu ułatwienia mocowania, manipulowania oraz przeładunku z jednego środka transportu na drugi,
  • konstrukcja jego umożliwia łatwy załadunek i rozładunek towarów.

Dokonano również w tym samym roku ustalenia ogólnoświatowego standardu określającego: wymiary, maksymalną masę brutto, oznakowanie, sprecyzowano konstrukcję kontenerów oraz ich wytrzymałość.

To tak z Cioci - gdyż mam trochę pracy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.