Skocz do zawartości

jakie dmc naczepy? czy odstepstwa?


klf1

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, michal_k napisał:

To robisz błąd. DMC jest limitowane przez 2 wartości:

1. MMC

2. Dopuszczalne naciski na osie i sprzęg

Dlatego nie ma problemu z jego określenie.

Przyjmij do wiadomości, że producent również określa DMC naczepy (w świadectwie zgodności oraz oświadczeniu o danych).

Naprawdę bez urazy Kolego. Wiem że tą metodą można obliczyć DMC naczepy. Ale... skoro w rozporządzeniu napisano "dopuszczalna masa całkowita przyczepy ... z wyjątkiem naczepy wynosi..." Skoro w dalszej treści rozporządzenia nie wskazano żadnego sposobu do jej określenia, to uważam że posługiwanie się wskazaną przez Ciebie metodą służy jedynie zaspokojeniu oczekiwań WK, a nie wymagań rozporządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, traper napisał:

skoro w rozporządzeniu napisano "dopuszczalna masa całkowita przyczepy ... z wyjątkiem naczepy wynosi..."

Nie oznacza to, że nie należy określać DMC.

 

30 minut temu, traper napisał:

uważam że posługiwanie się wskazaną przez Ciebie metodą służy jedynie zaspokojeniu oczekiwań WK, a nie wymagań rozporządzenia

Rozporządzenie odnosi się również do naczepy, co wskazałem powyżej. To, że nie ma określonej wprost wartości XXX kg nie oznacza, że dla pojazdu nie należy określać DMC. Zwłaszcza, że jest na to odpowiednia rubryka DR, jak również w świadectwie zgodności i oświadczeniu o danych.

Reasumując - gdyby do mnie trafiło takie badanie to wymagałbym określenia DMC, bo ten parametr dotyczy również naczep, a jeśli diagnosta byłby bardzo "oporny" to wydałbym skierowanie na ustalenie brakujących danych niezbędnych do rejestracji ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.12.2020 o 08:36, traper napisał:

W tej sytuacji ja również nie określam w DIP DMC naczepy

przecież jest on podany w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym  , często na TZ . wystarczy tylko "dopasować " naciski osi do przepisów PL . To że w przepisach nie ma wprost określonej DMC nie znaczy ,że tego parametru nie ma i nie trzeba go wyznaczać .

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.12.2020 o 10:46, michal_k napisał:

To, że nie ma określonej wprost wartości XXX kg nie oznacza, że dla pojazdu nie należy określać DMC.

Dla przypomnienia: "0.2.h) Brak możliwości ustalenia co najmniej jednego wymaganego dla danego rodzaju pojazdu parametru zawartego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. - UI..."

W dniu 22.12.2020 o 10:46, michal_k napisał:

Reasumując - gdyby do mnie trafiło takie badanie to wymagałbym określenia DMC, bo ten parametr dotyczy również naczep, a jeśli diagnosta byłby bardzo "oporny" to wydałbym skierowanie na ustalenie brakujących danych niezbędnych do rejestracji

Czy na "opornego" tylko skierowanie na DBT? Czy też ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, adam1501 napisał:

 

Czy na "opornego" tylko skierowanie na DBT? Czy też ...

Takimi strachami "oporny" by się nie wystraszył. Poprosił by jedynie o wskazanie paragrafu rozporządzenia, w którym została określona wartość DMC naczepy lub sposób jej "obliczenia"

Wesołych Świąt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, traper napisał:

Poprosił by jedynie o wskazanie paragrafu rozporządzenia, w którym została określona wartość DMC naczepy lub sposób jej "obliczenia"

Paragraf wskazałem Ci już powyżej. Do tego paragrafy dotyczące dopuszczalnych nacisków i mamy komplet. Może jeszcze definicja DMC z PORD.

2 godziny temu, traper napisał:

Wesołych Świąt

Wzajemnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

Odkopie temat ustalania DMC naczepy ;). W flocie mamy przede wszystkim naczepy marki Krone oraz Kassbohrer. Są to pojazdy praktycznie nowe, z pierwszą rejestracją w Polsce. W naczepach Krone maksymalna masa całkowita (F1) wynosi 39 ton, natomiast dopuszczalna masa całkowita (F2) 36 ton. W Kassbohrer maksymalna masa całkowita (F1) wynosi 39 ton natomiast dopuszczalna (F2) 35500 kg. Jak wytłumaczyć te 500 kg różnicy ?? Szukać różnicy w rozstawach osi ??

Ogólnie grupa osi składająca się z 3 osi i rozstawie osi powyżej 1,3 ale mniej niż 1,4 może wynosić 24 tony. Do tego dochodzi dopuszczalny nacisk na siodło. Dlaczego w jednym przypadku jest to 12 ton a w drugim 11,5 ?? Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej może wynosić 11,500 kg. Skąd bierze się to 12 ton. I jak to rozpoznać przy pierwszym badaniu pojazdu ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Logen napisał:

Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej może wynosić 11,500 kg.

I nigdzie nie jest napisane, że jest to dopuszczalny nacisk na siodło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, czyli rozumiem, że maksymalny nacisk osi napędowej może wynosić 11,5 tony, ale nacisk na siodło nie jest tym samym co nacisk na oś... Czy jest gdzieś podana wartość maksymalnego nacisku na siodło ?? Czy jest to parametr który ustala producent pojazdu ??

Dla przykładu tabliczka znamionowa w załączniku. Przyjmijmy, że rozstaw osi między 1,3 a 1,4 m. Czyli maksymalny nacisk na grupę osi 24 tony. Producent ustalił nacisk na siodło również w 2 wersjach (w dopuszczalnych 11 ton oraz w maksymalnych 12 ton). Jak ustalić poprawne F2 takiej naczepy ?? 35 ton czy 36 ton ??

 

tabliczka.jpg

Kurde coś dziwnie odwróciło...

Edytowane przez Logen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, Logen napisał:

Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej może wynosić 11,500 kg

Robisz naczepę czy ciągnik siodłowy? Nie mieszaj danych/ ograniczeń z dwóch różnych pojazdów.
 

 

48 minut temu, Logen napisał:

Dlaczego w jednym przypadku jest to 12 ton a w drugim 11,5

O taki stan rzeczy trzeba pytać producenta naczepy. W przepiach nigdzie nie ma ograniczeń dotyczących siodła.
 

 

48 minut temu, Logen napisał:

I jak to rozpoznać przy pierwszym badaniu pojazdu ??

Nacisk na płytę sworznia umieszczony jest na TZ, i zazwyczaj jest oznaczony jako "0"  

Edytowane przez dominik_z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Logen napisał:

Jak ustalić poprawne F2 takiej naczepy ?? 35 ton czy 36 ton ??

Jest to przyczepa homologowana na Węgry wg TZ. U nich może są jakieś ograniczenia lub jest to jakimś wymogiem aby mógł ją ciągać ciągnik siodłowy dwuosiowy. U nas nie ma takiego ograniczenia i u nas taka naczepa będzie miała 24 tony (na oś wielokrotną) + 12 na siodło = 36 ton.  

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że @adam1501 ma tu rację i jakiś przepis krajowy z kraju na jaki naczepa miała być dostarczona spowodował zmianę parametrów administracyjnych.

Czy ta naczepa była wcześniej rejestrowana za granicą? Jeśli nie to czy dane z TZ zgadzają się z homologacją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, Logen napisał:

maksymalny nacisk osi napędowej może wynosić 11,5 tony, ale nacisk na siodło nie jest tym samym co nacisk na oś...

Tak, to dwa różne parametry. Nacisk na oś w ciagniku samochodowym jest ograniczony przez przepisy, a sam nacisk na siodło wywołany przez naczepę to zupełnie inny parametr(który w Polskim prawie nie jest w żaden sposób ograniczony). Poprzez obciążenie samego siodła nie obciążasz tylko osi napędowej w ciagniku a cały pojazd, przez to, że samo siodło nie jest umieszczone centralnie nad osią tylną, tylko jest przesunięte do przodu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, danielg539 napisał:

Czy ta naczepa była wcześniej rejestrowana za granicą? Jeśli nie to czy dane z TZ zgadzają się z homologacją?

Przykład z tabliczki znamionowej miał pierwszą rejestrację za granicą. Po roku zarejestrowano ją w Polsce. F1 - 33 tony, F2 - 33 tony... tak, że rejestrował ją jakiś czarodziej ;) Ogólnie z naczepami marki  Schmitz po sprowadzeniu i rejestracji w Polsce to zazwyczaj jakieś głupoty w dowodzie są wpisane  ;) Sam fakt wpisywania modelu przyczepy jako SCB*S3B gdzie to nie jest modelem tylko typem pojazdu ;) 

Dzisiaj mam szczęście do Schmitzek ;). Również sprowadzona z zagranicy ale już zarejestrowana w Polsce. W dowodzie F1 - 39 ton; F2 - 35 ton. Powinno być F1, F2 - 39 ton ?? Ogólnie to ciężko to porównać z homologacją bo na tabliczce jest niepełny numer homologacyjny a na tabliczce jest tylko Typ, nie ma Wariantu i Wersji

 

tabliczka 2.jpg

Edytowane przez Logen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Logen napisał:

rejestrował ją jakiś czarodziej ;) Ogólnie z naczepami marki  Schmitz po sprowadzeniu i rejestracji w Polsce to zazwyczaj jakieś głupoty w dowodzie są wpisane

Niestety ale taki jest poziom wiedzy diagnostów o wiedzy pracowników WK nie wspominając.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Logen napisał:

zazwyczaj jakieś głupoty w dowodzie są wpisane

Jak ktoś wyrzeźbi coś w granicach rozsądku, bo brak danych, to niech tam. Nie rozumiem rzeźby przy danych, które należy tylko przepisać z TZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, smaug napisał:

takie dwie dla przykładu  

I tego właśnie nie rozumiem - skoro MMC i naciski są określone jako jedna konkretna wartość, to skąd zakres przy DMC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szybko można wywnioskować że od MMC odejmujemy 3000 kg i mamy maksymalne DMC. Tutaj zapewne chodzi o to, że rozstaw osi tych naczep zawiera się w przedziale od 1,3 do 1,4 i Dopuszczalna Masa takiej grupy osi to 24 tony, natomiast producent ustala konstrukcyjną na 27 ton. Zapewne z tego wynika różnica między MMC a górnym zakresem DMC. 

Na tabliczce znamionowej obok Dopuszczalnych mas mamy również oznaczenie kraju jakiego te masy dotyczą. Po tabliczkach które wrzuciłem można wywnioskować że na Litwie i Węgrach DMC takiej naczepy to 35 ton i od takiej wartości zaczyna się dolny zakres DMC ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 No to teraz łapcie zagadke z naciskami i zobaczcie co jest w CEP, naczepa od nowości w Polsce :)

Screenshot_20211123-193944_Gallery.jpg

 No to teraz łapcie zagadke z naciskami i zobaczcie co jest w CEP, naczepa od nowości w Polsce :)

 No to teraz łapcie zagadke z naciskami i zobaczcie co jest w CEP, naczepa od nowości w Polsce :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, dominik_z napisał:

No to teraz łapcie zagadke z naciskami

Z czego wynika ograniczenie dopuszczalnego nacisku na siodło, skoro przepisy w Polsce tego nie limitują?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie jak widać tutaj uznano, że dopuszczalny nacisk na siodło w Polsce wynosi 12 ton. Fajnie byłoby wiedzieć, skąd to się wzięło ;) 

No i drugie pytanie... skoro maksymalny nacisk na siodło to 15 ton, maksymalne naciski na 3 osie to 27 ton... to dlaczego MMC wynosi 39 ton a nie 42 tony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Logen napisał:

skoro maksymalny nacisk na siodło to 15 ton, maksymalne naciski na 3 osie to 27 ton... to dlaczego MMC wynosi 39 ton a nie 42 tony

MMC może być mniejsze niż suma nacisków. Analogicznie jak w samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wyciągnie ktoś homologacje ?? Zobaczymy jaki tam jest zakres MMC

Numer: e4*2007/46*0152*13

Kategoria: O4

Wersja: 39BH0B1G0

Wariant: 04VLN

Typ: SCB*S3B

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.