Skocz do zawartości

Ciągnik samochodowy a odstępstwo


klosek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Klient kupił ciągnik samochodowy 3- osiowy i cze ciągnąc gabaryty. Pytanie jak podejść do badania aby mógł wnioskować o odstępstwo od warunków technicznych.

Tabliczka znamionowa ma dane

33000        33000

44000       120000

7500          9000

13000       13000

13000       13000

a w dowodzie wpisane jest

F1: 33000 kg  F2: 26000 kg i F3: 40000 kg.  nacisk największy 93,10 kN (czyli ograniczony administracyjnie do polskich przepisów)

 Jak wypisać badanie techniczne okresowe aby mógł się starać o odstępstwo od warunków technicznych??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dajesz wynik N  z usterką 0.2i . w uwagach opisujesz niezgodne parametry , w tym przypadku to F.2 = 33000 , F3=120000 , najw dop nacisk osi to 127,40 kN . można tez zapisac uwagę ,że parametry spisano wg Tabliczki znamionowej , klient wnioskuje o odstępstwo od warunków technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, piter1973 napisał:

dajesz wynik N  z usterką 0.2i . w uwagach opisujesz niezgodne parametry , w tym przypadku to F.2 = 33000 , F3=120000 , najw dop nacisk osi to 127,40 kN

A dlaczego N? Parametry w DR są zgodne z polskimi przepisami (ograniczone do wartości z rozporządzenie). Natomiast nie wiemy dla jakiego kraju zostały określone wartości dopuszczalne na tabliczce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, piter1973 napisał:

dajesz wynik N  z usterką 0.2i . w uwagach opisujesz niezgodne parametry , w tym przypadku to F.2 = 33000 , 

Chyba się zapędziłeś i z naciskiem chyba też . tym bardziej że i tak żeby ten zestaw w pełni wykorzystać to gościa zezwolenie czeka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo

5 godzin temu, michal_k napisał:

A dlaczego N? Parametry w DR są zgodne z polskimi przepisami (ograniczone do wartości z rozporządzenie). Natomiast nie wiemy dla jakiego kraju zostały określone wartości dopuszczalne na tabliczce.

Bo jak dostanie wynik pozytywny to znaczy że spełnia wszystkie warunki i wtedy od czego ma dostać odstępstwo ?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, michal_k napisał:

A dlaczego N?

bo wynik P oznacza ,że odstępstwo nie jest potrzebne , przecież spełnia wymagania.

 

6 godzin temu, michal_k napisał:

(ograniczone do wartości z rozporządzenie).

właśnie chodzi o to ,żeby przekroczyć ograniczenie rozporządzenia do wartości maksymalnych - konstrukcyjnych

 

6 godzin temu, michal_k napisał:

Natomiast nie wiemy dla jakiego kraju zostały określone wartości dopuszczalne na tabliczce.

nie ma żadnego znaczenia

Takie są procedury uzyskania odstępstwa . ma być wynik N i wskazanie przekroczonych parametrów.

6 godzin temu, duchu napisał:

żeby ten zestaw w pełni wykorzystać to gościa zezwolenie czeka.

zezwolenie swoją drogą ale odstępstwo musi mieć jeśli chce wozić gabaryty . nie masz odstępstwa = nie otrzymasz zezwolenia potrzebnej kategorii.

6 godzin temu, michal_k napisał:

A dlaczego N? Parametry w DR są zgodne z polskimi przepisami

a zarejestrujesz taki pojazd jeśli przedstawie Tobie zaświadczenie z badania z wynikiem P z przekroczonymi wartościami i niezgodnymi z polskimi przepisami ? bez odstępstwa ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, piter1973 napisał:

Takie są procedury uzyskania odstępstwa . ma być wynik N i wskazanie przekroczonych parametrów.

Jak rozumiem pojazd jest już zarejestrowany w kraju. Czyli o wyniku badania ma decydować "widzimisię" klienta. Skoro wartości można ograniczyć do tych określonych w rozporządzeniu - to nie widzę powodu do wyniku N.

 

Widziałem kiedyś odstępstwo na podwyższenie DMC w pojeździe już zarejestrowanym. Minister udzielił odstępstwa na podstawie informacji o MMC.

 

9 godzin temu, piter1973 napisał:

a zarejestrujesz taki pojazd jeśli przedstawie Tobie zaświadczenie z badania z wynikiem P z przekroczonymi wartościami i niezgodnymi z polskimi przepisami ?

Po to są wartości określone przepisami żeby do nich ograniczać wartości dopuszczalne. Rozumiem, że każdemu ciągnikowi siodłowemu dwuosiowemu o MMC powyżej 18 ton dajesz wynik N zamiast ograniczyć DMC do 18 ton, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

9 godzin temu, piter1973 napisał:

zezwolenie swoją drogą ale odstępstwo musi mieć jeśli chce wozić gabaryty . nie masz odstępstwa = nie otrzymasz zezwolenia potrzebnej kategorii.

To rozumiem, tylko brak podstaw do N,  pojazd bez ładunku (naczepy bo jej podpięcie może powodować przekroczenie pewnych dopuszczalnych parametrów) mieści się w wartościach administracyjnych.  Moim zdaniem ustalenie danych MMC i MMC zespołu. Gdzieś tam się mówi że diagności są nieuczciwi, korupcja, patologia itd. ale z tego tematu wynika że nawet bez tego klient dostaje taki wynik badania jaki chce, albo jaki potrzebny jest by załatwić jakąś tam sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Czyli to jest tak po naszemu, po polskiemu. Znaczy, opinia jednej i tej samej instytucji w przypadku amerykańskiego (nie)bicia na nadwoziu VINU jest OK, w przypadku braku VINU na przyczepach jest OK, ale już ustne zalecenie co do wyniku [N] w przypadku odstępstw jest be. Tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.12.2020 o 14:30, piter1973 napisał:

 w uwagach opisujesz niezgodne parametry , w tym przypadku to F.2 = 33000 

Powtórzę  jeszcze raz : chyba się zapędziłeś i dotyczy to F2 i nacisku w aucie.

6 godzin temu, wojteczek napisał:

pojazd bez ładunku (naczepy bo jej podpięcie może powodować przekroczenie pewnych dopuszczalnych parametrów) mieści się w wartościach administracyjnych.  

i tu się zgadzam

5 godzin temu, IVVO napisał:

A wystarczy wpisań do uwag w DR - MMC zestawu 120000kg 

Z tym też

Tym bardziej ze bardzo czesto tak jest w nowych CS (44 lub 42 t zespołu)

7 godzin temu, michal_k napisał:

Po to są wartości określone przepisami żeby do nich ograniczać wartości dopuszczalne. 

I po to jest  w DR F1 i F2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, klosek napisał:

również powiedzieli, że ma być N i opis wszystkich wartości konstrukcyjnych

Czyli o wyniku badania decyduje widzimisię? Można wpisać wartości za wysokie i dać N, a można zrobić zgodnie z przepisami ograniczając wartości i dać P?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, michal_k napisał:

Czyli o wyniku badania decyduje widzimisię?

nie widzimisię tylko taki jest tok postępowania przy ubieganiu się o odstępstwo . sam wiesz ,że przepis przeczy przepisowi. jeśli pojazd ograniczymy do wartości przepisowych ( administracyjnych )to po co odstępstwo i od jakich parametrów . ja podałem prawidłowy tok postępowania , przetestowany kilkukrotnie a poparty wcześniej info z ministerstwa jak to zrobić . jeśli ten przedmiotowy pojazd miałby np naciski osi administracyjne to nie mógłby wozić gabarytów przekraczających w ciągniku naciski osi . fakt - pomimo odstępstwa zezwolenie odpowiedniej kategorii też będzie potrzebne , bez odstępstwa nie otrzyma się niektórych kategorii zezwolenia ( zwiększone naciski osi czy DMC)

8 godzin temu, klosek napisał:

Dzwoniłem do Ministerstwa i również powiedzieli, że ma być N i opis wszystkich wartości konstrukcyjnych

z palca sobie nie wyssałem tego co napisałem wcześniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ciągnik legalnie zarejestrowany  zostaje uziemiony do czasu załatwienia sprawy tylko dlatego że ktoś chce rozszerzyć działalność, a mógłby zarabiać w mniejszym transporcie gdzie nie przekraczał by F.3 puki nie uzyska odstępstwa. Ciekawy jestem czy jest na to jakieś rozporządzenie, czy tylko na zasadzie bo my tak robimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak to się odbywa, procedura odstępstwa trwa kilka miesięcy ( +/- 3 ). dodam  jeszcze ,że transport gabarytów ( typu wiatraki czy elementy elektrowni , przęsła mostów itp  )  jest ustalany z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem , tyle czasu potrzeba na uzyskanie zezwoleń na przejazd , przygotowanie specjalistycznej naczepy też trochę trwa ( trzeba dorobić jakieś podstawy pod ładunek , poszerzenia czy  uchwyty , odpowiednio rozciągnąć naczepę ( składa się z takich członów ) . o koszt takiego transportu lepiej nie pytać , to nie są tanie rzeczy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wynik badania zależy wyłącznie od widzimisię. Bzdura. Ale czego się nie robi dla klienta...

Jak już pisałem, znam przypadek odstępstwa dla pojazdu zarejestrowanego (podwyższenie DMC), który nie miał negatywnego wyniku badania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Witam ponownie i z kolejnym tematem (mam mało tematów na odstępstwa :-( )

Pacjent to ciągnik samochodowym 3 osiowy z Francji. 

Tabliczka: 

FR

26000            36000

44000           90000 

10000           10000

10500           13000

10500          13000

Przy pierwszym badaniu technicznym z zagranicy, klient będzie się ubiegał o odstępstwo. I tu nasuwa mi się pytanie czy do dip-u wpisujemy już maksymalne wartości z tabliczki znamionowej. Czy rozdzielamy na administracyjne i maksymalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ma się ubiegać o odstępstwo to musisz się zastosować do wartości konstrukcyjnych i z tego tytułu wystawić sagana aby klient mógł się ubiegać o coś co jest niedozwolone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adam1501 obecnie nie musi być N do odstępstwa. Mają być wartości dopuszczalne krajowe i jeśli pojazd się w nich mieści, to nie ma podstaw do wyniku negatywnego. Właściciel może wnosić o odstępstwo ze względu na przewożone ładunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiemy jakiego rodzaju ma być odstępstwo. Na stronie TDT w dalszym ciągu aby otrzymać odstępstwo musi być "kwit" z BT z informacją o przekroczonych parametrach a więc z wynikiem N.

Za https://www.tdt.gov.pl/zalatw-sprawe/stacje-kontroli-pojazdow/zezwolenie-na-odstepstwo-od-warunkow-technicznych-jakim-powinien-odpowiadac-pojazd-dotyczy-pojazdow-cywilnych/

"...Zweryfikuj zakres wnioskowanego odstępstwa. Wskazane na wniosku przekroczone parametry dot. dopuszczalnych mas, nacisków osi pojazdu czy wymiarów, przekraczające wartości wskazane w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów, muszą być precyzyjne i szczegółowe z podaniem ich konkretnej wartości i jednostki np. metry, kilogramy. Wskazane we wniosku wartości nie mogą przekraczać technicznych parametrów określonych w dokumentach homologacyjnych pojazdu. Zwróć szczególną uwagę na to, by wszystkie niezgodne z przepisami elementy wyposażenia pojazdu, parametry techniczne i ich wartości zostały wskazane na zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (dokument uzyskasz w Stacji Kontroli Pojazdów). ..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.01.2024 o 19:36, adam1501 napisał:

to musisz się zastosować do wartości konstrukcyjnych i z tego tytułu wystawić sagana

O wyniku badania nie może decydować "widzimisię". Skoro masa własna nie przekracza DMC to należy ograniczyć DMC zgodnie z polskimi przepisami i nie ma powodu do wyniku N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.