Skocz do zawartości

Badanie naczepy niskopodwoziowej


Jurgen

Rekomendowane odpowiedzi

Doczytałem instrukcję opóźnieniomierza i nic nie ma o badaniach naczep :). Jednak naczepa jest pojazdem. I cholera wie jak to zrobić :)

Przyczepa to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem. Naczepa to rodzaj przyczepy, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd. 😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz jestem pomiędzy młotem a kowadłem, ja też uważam, że będzie problem z tym badaniem. Tylko kierownik stacji tu mi przedstawia jakieś argumenty inne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Jurgen napisał:

przedstawia jakieś argumenty inne

Nie możesz wykonać badania zgodnie z warunkami technicznymi /SKP/ - więc odstępujesz - a jak ktoś napiera to niech sobie "zorganizuje" pocztę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mogę odstąpić jednak zagłębiłem się w dalsze strony w tej instrukcji to pisze, że można badać pojazdy członowe czyli ciągniki siodłowe z naczepą. Opóźnienie hamowania ma wyjść co najmniej 3,5 m/s2 przy pneumatycznym zawieszeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak to się ma do naszych przepisów - to mogą być takie wskazania dla spokojności ducha - ale nie miarodajne. Często korzystam przy pojazdach nie normatywnych jakiś tam 400tonowych dźwigach czy podobnych co to na stacji nie mieszczę się na rolkach ale "zestawu" to bym się nie podjął i po WSH zestawu powiedzieć ze jest OK   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Jurgen napisał:

Opóźnienie hamowania ma wyjść co najmniej 3,5 m/s2 przy pneumatycznym zawieszeniu.

To mniej niż skuteczność wynikająca z rozporządzenia (40%).

9 minut temu, IVVO napisał:

ale nie miarodajne

Dokładnie tak, bo e koń i naczepa ważą tyle samo, to zakładając, że koń jest w stanie zahamować z opóźnieniem 55% to naczepa wystarczy, że osiągnie około 30% i sumaryczny wynik będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko dopytam, a nie ukrywam, że pełen szacun za podjęcie rękawicy do walki z tym sprzętem przez Ciebie, ale... 

Czy nie ma tam kogoś stażem starszego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Paprock napisał:

Czy nie ma tam kogoś stażem starszego?

Wiem, że pytanie nie do mnie, ale... :

- " starzy wyjadacze " ze strachu po WC pochowani, a od wczoraj na zwolnieniach. :evil:

:smile:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś tak dla sprawdzenia testowałem ciągnik z dwiema przyczepami / przewody pneumatyczne odpięte/ - sam papaj zapewnił poprawne WSH. Ale jeśli znajdziesz jakiegoś kamikadze co to przy 30km/h odepnie przewód sterujący naczepy to kto wie co by wyszło - czy bezwładność ciągnika zakłóciła by pomiar czy nie - kiedyś nawet w chwili natchnienia myślałem o wykonaniu takiego zaworu sterowanego zdalnie do takich prób

Edytowane przez IVVO
  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są diagności starsi, mam pomoc ale też jakoś nie tak często ale nie ukrywam, że korzystam z Waszej pomocy bo cenię sobie Wasze zdanie i to forum. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Jurgen napisał:

Jednak naczepa jest pojazdem. I cholera wie jak to zrobić :)

Na podstawie Reg. 13

1.4.4.3. Jeżeli przyczepa ma ciągły lub półciągły układ hamulcowy, w którym ciśnienie siłowników hamulca nie zmienia się podczas hamowania mimo dynamicznego przesunięcia obciążenia osi oraz w przypadku naczep, dopuszczalne jest hamowanie samą przyczepą. Wskaźnik hamowania przyczepy obliczany jest zgodnie z następującym wzorem:

ZR=(ZR+M-R)*((PM+PR)/PR)+R

gdzie:

ZR - wskaźnik skuteczności hamowania przyczepy

ZR+M - wskaźnika hamowania pojazdu ciągnącego z przyczepą

 R - wartość oporu toczenia = 0,01

PR  - całkowita normalna statyczna reakcja nawierzchni drogi na wszystkie koła przyczepy (załącznik 10).

PM - całkowita normalna statyczna reakcja nawierzchni drogi na wszystkie koła pojazdu ciągnącego przyczepę (załącznik 10)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam /bo znam ten zapis/ dotyczy to hamulców sterowanych elektrycznie - układ mieszany

22 minuty temu, adam1501 napisał:

Na podstawie Reg. 13

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, leski66 napisał:

" starzy wyjadacze " ze strachu po WC pochowani

Znam taka stację , za młodu "na przeszkoleniu tam byłem" gdzie jak ADR wjeżdzał to ten szybszy tam uciekał , wolniejszy  czy tez mniej spostrzegawczy miała robotę...

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, IVVO napisał:

dotyczy to hamulców

1.4.4. Badania typu 0 dla pojazdów kategorii O wyposażonych w nadciśnieniowe powietrzne układy hamulcowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.03.2021 o 17:51, adam1501 napisał:

Badania typu 0

No to chyba trzeba do TDTu wysłać albo innej uprawnionej instytucji.. jakoś nie widzę tego na stacji (chyba że jest z kilometr drogi niepublicznej, dużo wolnego czasu, a całkowita normalna statyczna reakcja nawierzchni drogi na wszystkie koła przyczepy jest tam na znaku na wjeździe ustalona)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

ogólnie temat ucichł, szef nie powiedziała co z Nią zrobił, nie wiem może sprzedał albo pojechał na inną stację:).

Dzięki jeszcze raz za pomoc. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Miałem trochę do czynienia z tym regulaminem 13 i hamowaniem samą przyczepą. Nie są to proste rzeczy i sam opóźnieniomierz nie wystarczy... trzeba mieć również zawór do sterowania hamulcami przyczep. Mieliśmy nawet takie urządzenie ale w próbie drogowej nawet go nie użyliśmy :P. W przypadku takiego pomiaru wyciągamy stosunek masy pojazdów, dla prostego przykładu ciągnik 20.000 kg, naczepa 20.000 kg, czyli zestaw 40.000 dzielimy przez masę naczepy wychodzi nam stosunek masy 2. Czyli otrzymane opóźnienie zestawu mnożymy razy 2 i mamy opóźnienie hamowania samą przyczepą. Można również mierzyć siłę na sprzęgu i na jej podstawie obliczać opóźnienie ale to jest jeszcze trudniejsze niż pierwsza metoda. 

Tak czy siak w warunakch SKP takie pomiary są niemożliwe do zrobienia :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Podepnę sie pod temat, w skrócie , nie ja to popełniłem , ani nikt z znajomych moich , jest to  pomoc dla znajomego   . ten który to pisal chyba się poddał ? Dokumenty wróciły z ministerstwa z wezwaniem do uzupełnienia  dokumentów i wskazania parametrów.

odstepstwo 4.jpg

Fi /F2 możemy teoretycznie darować al naciski powinny być 98kN/78.40kN ? wymiary wiadomo , także.

 

 

Czy powinnien pisać od razu na nr ramy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W uwagach wpisuje 9ton, a w naciskach 10t. Musi się określić, nie wiem co im się nie spodobało, ale jak bym wpisał w administracyjne naciski 8ton, 10 w maksymalne. Na ile zezwoli Ministerstwo to już ich trzeba pytać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstaw osi zgodnie z PN jest to odległość od sworznia naczepy do środka kół jezdnych naczepy ,jak robiłem takie badania to nie pisałem wartości administracyjnych  zostawiałem puste pola i w uwagach adnotacja ze właściciel pojazdu wnioskuje odstępstwo w zakresie np. nacisk osi 98kN , długość pojazdu  20.02 m co nie jest zgodne z warunkami tech. zawartymi w D.u2016 poz. 2020 z póź. zmianami  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tu widzę tylko odstępstwo na długość i numer w jednym rzucie. Naciski odpuścić i ograniczyć do krajowych wymogów. Przynajmniej ja to tak na szybko widzę..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.