Skocz do zawartości

Badanie dodatkowe - mocowanie ładunku.


michal_k

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, michal_k napisał:

Moje pytanie brzmi - czy mocowanie ładunku mieści się w zakresie, o którym mowa powyżej? Czyli - czy w ogóle istnieje podstawa do skierowania na dodatkowe badanie techniczne i w jaki sposób diagnosta oceni, czy "usterka" została usunięta?

W moim przekonaniu nie ma podstawy do kierowania pojazdu na SKP. Czynności te wychodzą poza nasz zakres. Na skp sprawdzamy usterki związane z pojazdem. A te dotyczą "przewozu ładunku". Z ich rozporządzenia:

 

"§ 8. 1. Drogowa kontrola techniczna może obejmować również kontrolę zabezpieczenia ładunku.
2. Kontrola zabezpieczenia ładunku polega w szczególności na wzrokowym sprawdzeniu zastosowania odpowiednich
środków zabezpieczających, pomiarze sił rozciągających, wyliczeniu skuteczności zabezpieczenia oraz w uzasadnionych
przypadkach sprawdzeniu świadectw środków zabezpieczających.

6. Klasyfikacji usterek zabezpieczenia ładunku dokonuje się na podstawie nieprawidłowości, które są określone w załączniku
nr 4 do rozporządzenia

 

Według mnie jeśli ktoś kieruje na skp pojazd z tego powodu to nadinterpretacja ...

A to tyczy się pojazdu i w tym wypadku jest skierowanie na skp......

 

§ 7. 1. Jeżeli podczas drogowej kontroli technicznej pojazdu użytkowego zostało ujawnionych wiele usterek poważnych
lub niebezpiecznych, uzasadniających poddanie kontrolowanego pojazdu dodatkowemu badaniu technicznemu obejmującemu
zakres okresowego badania technicznego:
1) w stosunku do pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – organ kontroli ruchu drogowego
występuje do starosty z wnioskiem o skierowanie pojazdu na dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 81
ust. 11 pkt 2a lit. b ustawy;
2) w stosunku do pojazdu niezarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyniki tej kontroli są przekazywane
Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego w trybie i w sposób określony w art. 54d ust. 2 i 3 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, załącza się kopię pozostającego w dyspozycji organu kontroli ruchu
drogowego egzemplarza protokołu szczegółowej drogowej kontroli technicznej, jeżeli pojazd był poddany tej kontroli.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

Edytowane przez Grzegorz Łódź
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Grzegorz Łódź napisał:

Z ich rozporządzenia:

Weź pod uwagę, że kontroli dokonał organ zagraniczny. ITD tylko przekazuje dane do odpowiednich urzędów. Dlatego "ich rozporządzenie" nie ma zastosowania.

5 minut temu, Grzegorz Łódź napisał:

Według mnie jeśli ktoś kieruje na skp pojazd z tego powodu to nadinterpretacja ...

A tym ktosiem mam być ja, stąd pytanie :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Grzegorz Łódź napisał:

Na skp sprawdzamy usterki związane z pojazdem.

Jeżeli system zabezpieczenia ładunku jest stałym elementem pojazdu - to jak najbardziej jego stan nas interesuje. Jeżeli diagnosta nie stwierdzi uszkodzeń elementów zabezpieczenia ładunku po stronie pojazdu - uchwyty, zaczepy, mechanizmy - to uzna pojazd za sprawny i spełniający wymogi prawne. Ale może się mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, michal_k napisał:

A tym ktosiem mam być ja, stąd pytanie

Poczytaj na spokojnie załącznik 3 z ich rozporządzenia..... Chodzi o wzór wniosku skierowania na DBT. Tam wyraźnie stoi "(wyszczególnić usterki wyłącznie przez wskazanie numeru pozycji, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia
w sprawie kontroli ruchu drogowego, albo opisowo, jeżeli nie są wymienione w tym załączniku)"

 

Zgodne z załącznikiem nr 1  to nie to samo co zgodne z załącznikiem nr 4.

A usterka którą Ty podałeś to załącznik nr 4. Takie tam moje zdanie.Ty decydujesz🙂 (ja bym nie szeryfował😋)

W pokwitowaniu podobnie (załącznik nr 9)

 

Skierowanie/wniosek o skierowanie***) pojazdu na dodatkowe badanie techniczne pojazdu z powodu:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
(wyszczególnić usterki wyłącznie przez wskazanie numeru pozycji, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie
kontroli ruchu drogowego, albo opisowo, jeżeli nie są wymienione w tym załączniku)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Grzegorz Łódź napisał:

Poczytaj na spokojnie załącznik 3 z ich rozporządzenia.

Nadal nie bardzo rozumiem, co ich rozporządzenie ma wspólnego ze skierowaniem przez starostę na podstawie informacji z innego kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może tak- jakie dane przekazał ITD ? (dokumenty)

Edytowane przez Grzegorz Łódź
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Grzegorz Łódź napisał:

jakie dane przekazał ITD ? (dokumenty)

Zagraniczny protokół kontroli, na którym jest usterka z numerem, który podałem wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla jasności- ja mówię o rozporządzeniu:

Warszawa, dnia 6 listopada 2019 r.
Poz. 2141
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI1)
z dnia 5 listopada 2019 r.
w sprawie kontroli ruchu drogowego2)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, michal_k napisał:

Zagraniczny protokół kontroli

I tylko to?

 

Teraz, michal_k napisał:

Na tej podstawie starosta ma skierować na badanie

Ale w jakim celu - zatrzymany DR ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Grzegorz Łódź napisał:

I tylko to?

Tylko.

3 minuty temu, Grzegorz Łódź napisał:

Ale w jakim celu

Żeby starosta skierował na badanie po otrzymaniu informacji, o której mowa w art. 54f ustawy o transporcie drogowym. Taką informację starosta otrzymuje od GITD, które jest pośrednikiem między starostą, a organem zagranicznym, który stwierdził usterki podczas kontroli.

 

Podstawą do skierowania przez starostę jest art. 81 ust. 11 pkt 2a lit. a PORD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wzór tego "protokołu" taki sam jak załącznik nr 2 ?

Może wrzuć skan bo coś mi nie gra....

Bo są jeszcze takie pola:

9. Wynik kontroli:
Pozytywny
Wykryto usterki poważne lub niebezpieczne
Zakaz lub ograniczenie używania pojazdu z powodu usterek zagrażających bezpieczeństwu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/47/UE

Załącznik IV - taki dokument w języku obcym.

Skan mogę wrzucić w poniedziałek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zatrzymali. To działa tak, że zagraniczny organ za pośrednictwem ITD przesyła informację o kontroli do starosty, a starosta kieruje na badanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To według mnie chodzi o to:

Po kolei:

(rozporządzenie ws kontroli drogowej..)

§ 7. 1. Jeżeli podczas drogowej kontroli technicznej pojazdu użytkowego zostało ujawnionych wiele usterek poważnych
lub niebezpiecznych, uzasadniających poddanie kontrolowanego pojazdu dodatkowemu badaniu technicznemu obejmującemu
zakres okresowego badania technicznego:
1) w stosunku do pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – organ kontroli ruchu drogowego
występuje do starosty z wnioskiem o skierowanie pojazdu na dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 81
ust. 11 pkt 2a lit. b ustawy;

2) w stosunku do pojazdu niezarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyniki tej kontroli są przekazywane
Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego w trybie i w sposób określony w art. 54d ust. 2 i 3 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

Ustawa PoRD

2a)  skierowany przez starostę po otrzymaniu:
a) informacji, o której mowa w art. 54f ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
b) wniosku organu kontroli ruchu drogowego o konieczności przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu kategorii M2, M3, N2 iN3, przyczepy kategorii O3 i O4 i ciągnika kołowego kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy;

 

I z zakresu:

4a) skierowanego przez starostę po otrzymaniu

b) wniosku organu kontroli ruchu drogowego o konieczności przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczepy kategorii O3 i O4 i ciągnika kołowego kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych, w sposób określony dla okresowego badania technicznego, oraz zakres czynności określonych w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;

 

Taka ciekawostka na marginesie.

Według mnie rozpracowaliśmy kolejny bubel....

Jakoś nie widzę powiązania między ustawą a rozporządzeniem.

Z ustawy:

2a)skierowany przez starostę po otrzymaniu:
a) informacji, o której mowa w art. 54f ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
b) wniosku organu kontroli ruchu drogowego o konieczności przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu kategorii M2, M3, N2 iN3, przyczepy kategorii O3 i O4 i ciągnika kołowego kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy;

Z rozporządzenia:

4a) skierowanego przez starostę po otrzymaniu:
a) informacji, o której mowa w art. 54f ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140) - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w których stwierdzono usterki wymienione w skierowaniu, w sposób określony w pkt 0-10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia i w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do stwierdzonych usterek,
b) wniosku organu kontroli ruchu drogowego o konieczności przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczepy kategorii O3 i O4 i ciągnika kołowego kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy - obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych, w sposób określony dla okresowego badania technicznego, oraz zakres czynności określonych w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;

 

Jakie powiązania mają a i b ustawa-rozporządzenie?

Według mnie chodzi o jedno badanie a :

a) to odnośnik jak państwa przekazują sobie informację.....

b) to odnośnik,że trzeba przeprowadzić badanie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę szans na takie badanie. To tak samo jakby Nadzór Ruchu MPK skierował tramwaj na kontrolę hamulców. Poza tym kod tej usterki o cyferkę przestrzelony zdaje się. Chodzi o coś takiego z tej dyrektywy:

II. Kontrola zabezpieczenia ładunku

1. Klasyfikacja usterek

Usterki klasyfikuje się do jednej z następujących grup usterek:

— Usterka drobna: drobna usterka ma miejsce, gdy ładunek został odpowiednio zabezpieczony, ale wskazane byłoby oznaczenie dotyczące zachowania bezpieczeństwa.

— Usterka poważna: poważna usterka ma miejsce, gdy ładunek nie został wystarczająco zabezpieczony i możliwe jest znaczące przesunięcie lub przewrócenie ładunku bądź jego części.

— Usterka niebezpieczna: niebezpieczna usterka ma miejsce, gdy dochodzi do bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w wyniku zagrożenia utratą ładunku lub jego części lub zagrożenia wynikającego bezpośrednio z ładunku bądź też bezpośredniego narażenia ludzi na niebezpieczeństwo.

Przewóz, w którym stwierdzono usterki zaliczane do więcej niż jednej grupy, klasyfikuje się do grupy najpoważniejszych usterek. Przewóz, w którym stwierdzono kilka usterek, klasyfikuje się do wyższej kategorii, ponieważ łączny efekt tych usterek będzie prawdopodobnie większy.

2. Metody kontroli

Metoda kontroli polega na wzrokowym sprawdzeniu właściwego zastosowania odpowiednich środków w stopniu wymaganym do zabezpieczenia ładunku lub pomiarze sił rozciągających, wyliczeniu skuteczności zabezpieczenia oraz w stosownych przypadkach sprawdzeniu świadectw.

3. Ocena usterek

W tabeli 1 znajdują się zasady, które można stosować podczas przeprowadzania kontroli zabezpieczenia ładunku w celu określenia, czy warunki transportu są dopuszczalne.

Kategoryzację usterek określa się na podstawie klasyfikacji zawartych w sekcji 1 niniejszego rozdziału, indywidualnie dla każdego przypadku.

Wartości podane w tabeli 1 mają charakter orientacyjny i należy je traktować jako wskazówki służące określeniu kategorii danych usterek w świetle konkretnych uwarunkowań – w szczególności w zależności od rodzaju ładunku – oraz w zależności od uznania funkcjonariusza służb kontrolnych.

W przypadku przewozu objętego zakresem dyrektywy Rady 95/50/WE ( 1 ) mogą mieć zastosowanie bardziej szczegółowe wymagania.

-dalej leci tabelka ale za długaśna żeby ją tu wklejać.

Pełen szacuj dla tych, co potrafią połączyć to z zakresem czynności kontrolnych obowiązującym na stacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam skan przetłumaczonego dokumentu, który otrzymaliśmy z zagranicy za pośrednictwem GITD.

 

"Główny Inspektorat Transportu Drogowego realizuje zadania punktu kontaktowego zgodnie z art. 54d ust1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2140), na podstawie art.54f ww. ustawy GITD przekazuje Państwu w załączeniu informację o konieczności podjęcia działań zmierzających do przeprowadzenia badania technicznego pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

kontrola_za_granica_tlumaczenie.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem "ktoś dał ciała".

Godzinę temu, michal_k napisał:

na podstawie art.54f ww. ustawy GITD przekazuje Państwu w załączeniu informację o konieczności podjęcia działań zmierzających do przeprowadzenia badania technicznego pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

Według mnie brakuje "informacji o konieczności podjęcia działań ......" bo ta "informacja" to :

"Wniosek o skierowanie pojazdu na dodatkowe badanie techniczne" (załącznik nr 3) ,który jest załącznikiem do "raportu/protokołu z kontroli drogowej"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Grzegorz Łódź napisał:

"Wniosek o skierowanie pojazdu na dodatkowe badanie techniczne" (załącznik nr 3) ,który jest załącznikiem do "raportu/protokołu z kontroli drogowej"

Nie myl kontroli w Polsce, której dotyczy rozporządzenie, z kontrolą zagraniczną, której dotyczy ustawa PORD i ustawa o transporcie drogowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale było to w UE? Chyba obowiązują takie same przepisy.

W Polsce wygląda to tak:

"2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, załącza się kopię pozostającego w dyspozycji organu kontroli ruchu
drogowego egzemplarza protokołu szczegółowej drogowej kontroli technicznej, jeżeli pojazd był poddany tej kontroli"

 

Moim zdaniem- jeśli nie było takiego wniosku (z zagranicy) to taki wniosek powinien wypełnić ITD i przesłać WK z kopią protokołu.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W problemie bardziej brakuje opisu, techniki, zakresu, sposobu sprawdzenia tego niedomagania skoro w warunkach technicznych tylko tyle: 

12.Osprzęt do mocowania ładunku taki jak transportowe pasy ściągające, łańcuchy i liny mocujące stosowany w pojeździe kategorii N2, N3, O3 i O4 powinien być wykonany w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-EN 12195-2, PN-EN 12195-3, PN-EN 12195-4.
13.Dodatkowe środki zabezpieczające ładunek stosowane w pojeździe kategorii N2, N3, O3 i O4 powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normie EUMOS 40509.
14. Pojazd kategorii N2, N3, O3 i O4 o rodzaju nadwozia kurtynowym powinien być wyposażony w plandekę wykonaną w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normie PN-EN 12641-2; nie dotyczy przypadku, w którym plandeka nie jest elementem mocowania ładunku.
15.Kontenery stosowane do przewozu pojazdem kategorii N2, N3, O3 i O4 powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach ISO 1161, ISO 1496.

- a w "zakresie" echo!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Grzegorz Łódź napisał:

Ale było to w UE?

Tak, na Słowacji.

29 minut temu, Grzegorz Łódź napisał:

Moim zdaniem- jeśli nie było takiego wniosku (z zagranicy) to taki wniosek powinien wypełnić ITD i przesłać WK z kopią protokołu.

A moim zdaniem to wystarczy. Natomiast istotą problemu jest tylko usterka.

 

Art. 54f W przypadku otrzymania od innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym informacji o konieczności podjęcia działań zmierzających do przeprowadzenia badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 54d ust. 1, zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Główny Inspektor Transportu Drogowego przekazuje tę informację staroście właściwemu ze względu na miejsce rejestracji tego pojazdu.

 

Art. 54d

1. Główny Inspektor Transportu Drogowego wykonuje zadania punktu kontaktowego w zakresie wstępnych i szczegółowych drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii O3 i O4 i ciągników kołowych kategorii T5 użytkowanych na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy dotyczące zapewnienia koordynacji z punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w odniesieniu do działań, o których mowa w art. 54e, oraz umożliwienia wymiany innych informacji z właściwymi punktami kontaktowymi w tym zakresie oraz udzielania im pomocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, michal_k napisał:

Wrzucam skan przetłumaczonego dokumentu

A to to akurat rzadkość - przeważnie do WK trafia w oryginale 

Ale ogólnie to - Zagraniczna kontrola wysyła do punktu kontaktowego - punkt kontaktowy do GITD -   ITD wysyła do WK - WK Skierowanie do właściciela / wzoru na to nie ma więc każde WK po swojemu/ - Właściciel na SKP po badanie dodatkowe / w skierowaniu jest wypisany zakres badania/ - problem w tymi iż właściciel już nie ma obowiązku powiadomienia WK o wykonaniu DBT - kilka w roku takich jest badanek 

Edytowane przez IVVO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.