Mrd321 Napisano 19 Kwiecień 2021 Share Napisano 19 Kwiecień 2021 (edytowane) Witam, mam pytanko trochę błache z punktu widzenia diagnosty, ja dopiero się uczę, czy tylko przy pierwszym razie się robi okresowe plus dodatkowe, a potem każde rok później już wchodzi w skład okresowego badania? Np w pytaniu "autobus tempo100 przyjeżdża na badanie techniczne (nie powiedziane jakie): i jaki przeprowadzisz rodzaj badania?" Okresowe plus dodatkowe? Czy samo okresowe, a później dopisać tylko sprawdzenie warunków dodatkowych? Czy może też obydwa sposoby są dobre? Co z opłatami? Pytanie błache ale na forum jest duża rozbieżność zdań, a nikt nie chce się powinąć na podstawowej kwestii. I czy jak w pytaniu jest ze np adr czy tempo 100 przyjeżdża na okresowe podaj zakres i dokumenty jakie wymagamy to nie wymagamy do tego badania ABS, zwalniacza ogrzewacza itd prawda ? Sam dowód rejestracyjny? Bardzo chciałbym rozwiać wszelkie wątpliwości na ten temat, z góry dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Edytowane 19 Kwiecień 2021 przez Mrd321 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 20 Kwiecień 2021 Share Napisano 20 Kwiecień 2021 W pytaniu masz zawsze podany rodzaj badania. Musisz pamiętać, że badania dodatkowe wykonuje się niezależnie od badań okresowych (art. 81 ust. 11 PORD). Dodatkowo w przypadku cystern podlegających dozorowi np. ADR, do okresowego badania oprócz dowodu rejestracyjnego musisz żądać protokołu TDT. Nie wykonujesz żadnych dodatkowych czynności, które nie są objęte zakresem badania okresowego (BUS100, ADR). O opłaty z reguły nikt nie pyta, ale możesz odpowiedzieć podając odpowiednią pozycję tabeli (nie podawaj kwot). Przykład pytania: Na dodatkowe badanie techniczne przyjechała naczepa cysterna do przewozu materiałów niebezpiecznych o DMC ..., której organ kontroli ruchu drogowego zatrzymał dowód rejestracyjny, w której w wyniku zdarzenia drogowego zostały uszkodzone elementy nośne konstrukcji. Podaj zakres badania, wymagane dokumenty oraz opisz pomiar geometrii kół jezdnych. Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie i zobaczymy czy wyłapałeś sens. 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 20 Kwiecień 2021 Share Napisano 20 Kwiecień 2021 Dobre pytanie. Dodam jeszcze żeby kolega wyżej zastanowił się z jaką datą będzie potrzebny protokół TDT 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 20 Kwiecień 2021 Autor Share Napisano 20 Kwiecień 2021 Rafi90 z tego co się uczę protokół musi być ważny w dniu badania i musi być wydany przez TDT w naszym kraju, a w przypadku powypadkowego wydany po dacie skierowania przez policje na powypadkowe, bynajmniej tak bym napisał na egzaminie. Teraz aboz aktualnie jestem w pracy i nie mam jak, ale po pracy usiądę na spokojnie w domu i odpowiem w całości na to pytanie, dzięki serdeczne za odpowiedź i wskazówki. 👍👍👍 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ardianek Napisano 20 Kwiecień 2021 Share Napisano 20 Kwiecień 2021 Czekam na tą odpowiedź a najbardziej interesuje mnie Twój opis pomiaru geometrii. Możesz przećwiczyć i opisać całe badanie powypadkowe naczepy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 20 Kwiecień 2021 Autor Share Napisano 20 Kwiecień 2021 (edytowane) Dopiero niedawno wróciłem do domu oto moje wypociny😅😅 Zakres badania: Jest to Badanie dodatkowe powypadkowe -dodatkowa kontrola układu kierowniczego - dodatkowa kontrola zawieszenia - dodatkowa kontrola ustawienia kół jezdnych - Sprawdzenie dokumentu urządzenia podlegającemu pod dozór techniczny Dokumenty: -Skierowanie przez organ kontroli ruchu na badanie - Dokument wydany przez TDT (Transportowy Dozór Techniczny) po dacie zatrzymania dowodu przez policje potwierdzający sprawność cysterny (musi być PL) 😃opis pomiaru geometrii kół jezdnych Warunki wstepne - przed przystąpieniem do pomiaru należy dokładnie sprawdzić zawieszenie, wyrównać ciśnienie w oponach, sprawdzić stan techniczny kół i opon (zużycie bieżnika nie powinno być mniejsze jak 20%) - jeśli producent przewiduje dodatkowe obciążenie pojazdu to należy go obciążyć Pomiar geometrii kół przednich : - Należy wjechać pojazdem na stanowisko pomiarowe do geometrii kół - założyć kamery bądź urządzenia pomiarowe na wszystkie koła i w zależności od producenta pojazdu jeśli jest wymagane to obciążyć pojazd - wykonać kompensację "bicia" kół - wykonać pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego - wykonać pomiar kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy kół lewego i prawego - wykonać pomiar zbieżności kół - wykonać pomiar śladówości kół - wykonać pomiar nierównoległości osi Niezgodność parametrów z dopuszczalnymi podczas kontroli pomiaru zaliczamy do usterek drobnych lub istotnych. W przypadku, jeśli producent wymaga pomiaru geometrii kół tylnych należy też wykonać. Warunki wstepne i czynności do tego pomiaru są takie same jak dla kół przednich z tym, że wykonujemy tylko pomiar kąta pochylenia koła i pomiar zbieżności kół. Dokumenty wystawione po badaniu - Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym (zwykłe zaświadczenie) z adnotacją, że usterki w wyniku uszkodzeń pojazdu zostały usunięte Przeszłaby taka opisówka na egzaminie? Można jeszcze dopisać do zakresu powypadkowego odpowiednio do stwierdzonych uszkodzeń w zakresie badania należy wykonać niektore czynności odpowiednie dla badania okresowego? Czy to już nie trzeba? Pomiar geometrii sama naczepa czy ciągnik ADR bez znaczenia nic się nie różni nie? Nic więcej nie wymagam, ponieważ do badania po wypadku nic nie trzeba więcej. Nie ma też znaczenia, czy to pojazd Cysterna, czy sama naczepa cysterna odejmowalna prawda? Tak samo po badaniu też nic więcej nie wystawiam? Edytowane 20 Kwiecień 2021 przez Mrd321 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 21 Kwiecień 2021 Share Napisano 21 Kwiecień 2021 9 godzin temu, Mrd321 napisał: z adnotacją, że usterki w wyniku uszkodzeń pojazdu zostały usunięte Nie istnieje takowa. Badanie kończy się wynikiem i on potwierdza sprawność pojazdu. 9 godzin temu, Mrd321 napisał: (musi być PL) Jak określasz odpowiedni urząd dozoru, w tym przypadku TDT, to oczywistym jest, że rozchodzi się o nasz urząd. Chyba nie przeczytałeś dokładnie pytania: 23 godziny temu, aboz napisał: przyjechała naczepa cysterna A Ty odpowiadasz: 9 godzin temu, Mrd321 napisał: Pomiar geometrii kół przednich : 9 godzin temu, Mrd321 napisał: W przypadku, jeśli producent wymaga pomiaru geometrii kół tylnych należy też wykonać. Może moje odczucie jest tylko takie, że "pojechałeś" pojazdem samochodowym. 9 godzin temu, Mrd321 napisał: Pomiar geometrii sama naczepa czy ciągnik ADR bez znaczenia nic się nie różni nie? Radziłbym się jednak zapoznać ze sposobem pomiaru naczepy, bo chyba nie do końca rozumiesz sposób wykonania tego pomiaru. 9 godzin temu, Mrd321 napisał: zużycie bieżnika nie powinno być mniejsze jak 20% Względem czego i skąd wziąłeś tę wartość? 9 godzin temu, Mrd321 napisał: zakresie badania należy wykonać niektore czynności odpowiednie dla badania okresowego? Nie czynności odpowiednie dla BO tylko w sposób określony jak dla BO. Różnica polega na tym, że usterki (określone w skierowaniu) masz sprawdzić tak jak jest to opisane dla BO. To taka subtelna różnica, ponieważ jak powiesz, że wykonujesz czynności BO, to egzaminator może to uznać za błąd bo chcesz wykonywać przy okazji BO. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 21 Kwiecień 2021 Autor Share Napisano 21 Kwiecień 2021 Rozumiem, dzięki za opinie adam1501👍👍 Faktycznie podstawowy błąd bo opisałem pojazd, a nie naczepę Wiesz może czy gdzieś na forum taki wzór pomiaru się znajduje? Czy dla samego pojazdu taka opisówka by przeszła? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 21 Kwiecień 2021 Share Napisano 21 Kwiecień 2021 Zapewne to pomoże (jest tam również GTO dla osobówki): 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 21 Kwiecień 2021 Autor Share Napisano 21 Kwiecień 2021 Wielkie dzięki, te 20% zużycia gdzieś na jakiejś stronce z geometria wyczytałem, jak znajdę to podrzucę linka 😃 czyli jak jest poprostu w pytaniu badanie techniczne opis jakiejś części badania dodatkowego to zakres odpowiednio do niego będzie oczywiście badania dodatkowego i tak samo okresowe - Dla okresowego jak jest autobus 100 to nic tylko sam dowód wymagam, a po badaniu też tylko zaświadczenie bez tego dla autobusu 100 ADR nie musi mieć wymagań jak dla ADR prócz protokołu TDT, a świadectwa dopuszczenia nie wystawiam Gaz i wszystkie inne jeśli już mają w dowodzie wbite to sprawdzam warunki dodatkowe przu okresowym nie jako osobne dodatkowe tak samo taxi i elka, pierwszy raz tylko dodatkowe , dobrze myślę? Znacie jakies może jeszcze opisówki na których można się szczególnie potknąć? Czy tylko jak na dodatkowe przyjedzie taxi lub elka to sprawdzam dla nich warunki? Przy okresowym z wyjątkiem Gazu pomijam je? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 21 Kwiecień 2021 Share Napisano 21 Kwiecień 2021 1 godzinę temu, Mrd321 napisał: te 20% zużycia gdzieś na jakiejś stronce z geometria wyczytałem, jak znajdę to podrzucę linka Nie używaj takich informacji dla Ciebie wykładnią jest dziennik ustaw. 1 godzinę temu, Mrd321 napisał: świadectwa dopuszczenia nie wystawiam Nigdy nie wystawiasz takiego dokumentu. Trzymaj się właściwej terminologii - załącznik nr 7 zakresu i sposobu wykonywania badań. 2 godziny temu, Mrd321 napisał: czyli jak jest poprostu w pytaniu badanie To czytasz dokładnie o jakie badanie się rozchodzi i odnosisz się tylko do tego o co pytają. Jak pada hasło badania dodatkowego ADR to ograniczasz się do takiego badania - czyli warunków dodatkowych przy przewozie materiałów niebezpiecznych - traktujesz taki pojazd jakby przyjechał dzisiaj z wykonanym i ważnym badaniem okresowym na badanie dodatkowe ADR. Kwestia łączenia badań nie jest określona w przepisach. Generalnie przy adnotacjach TAXI, L, BUS100 wykonuje się badanie okresowe+dodatkowe (pod jedną pozycją rejestru badań) lub okresowe i dodatkowe jako oddzielne pozycje w rejestrze. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 21 Kwiecień 2021 Autor Share Napisano 21 Kwiecień 2021 Rozumiem, serdeczne dzięki adam1501 👍👍👍🍺🍺🍺 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 24 Kwiecień 2021 Share Napisano 24 Kwiecień 2021 W dniu 20.04.2021 o 22:12, Mrd321 napisał: - wykonać pomiar kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy kół lewego i prawego pod warunkiem ,że przedmiotowa naczepa ma oś skrętną . poza tym chyba , jak już wcześniej kolega Adam wspomniał , za bardzo żywcem przepisałeś warunki z pojazdu samochodowego ( samochodu ) . brakuje jeszcze sprawdzenie momentów dokręcenia śrub i nakrętek kluczem dynamometrycznym . W dniu 20.04.2021 o 22:12, Mrd321 napisał: jeśli producent przewiduje dodatkowe obciążenie pojazdu to należy go obciążyć naczepy raczej sprawdza się puste ale uwaga słuszna . problemem może być obciążenie takowej naczepy , bo czym ? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 25 Kwiecień 2021 Autor Share Napisano 25 Kwiecień 2021 (edytowane) Masz rację piter1973, mogłem w tej opisowce dodać jeszcze kilka słów o tym kluczu dynamometrycznym i bardziej swoimi słowami tzn. Bazować na rozporządzeniu, ale jeszcze dodać, że bazuje się na osi symetrii naczepy itd. Coś, czego nie ma w rozporządzeniu, a stosuje się w praktyce Mój błąd podstawowy, że opisałem zamiast naczepy to pomiar pojazdu😃 dzięki aboz za to pytanie, bo jeśli bym trafił takie na egzaminie to 100% bym oblał 😃 No i właśnie dobrze, że o tym powiedziałeś piter, bo tak naprawdę jeśli wymienię tę czynność z obciążeniem pojazdu/naczepy to napisać w dodatku czym właśnie obciążyć? Odważnikami, odpowiednim ciężarem? Jak to ująć? Mi się wydaje, że to chyba najmniejszy szczegół w tej opisówce 😄 Edytowane 25 Kwiecień 2021 przez Mrd321 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 26 Kwiecień 2021 Share Napisano 26 Kwiecień 2021 16 godzin temu, Mrd321 napisał: czym właśnie obciążyć? To nie ma znaczenia. Ważne abyś miał świadomość, że producent pojazdu podaje dane pomiarowe dla odpowiedniego obciążenia - jeżeli takowe występuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 26 Kwiecień 2021 Share Napisano 26 Kwiecień 2021 W dniu 25.04.2021 o 14:23, Mrd321 napisał: Mi się wydaje, że to chyba najmniejszy szczegół w tej opisówce i dobrze ci się wydaje . napisz po prostu - badany pojazd ma być odpowiednio obciążony lub nie w zależności od zaleceń producenta czy coś w tym stylu . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mrd321 Napisano 1 Maj 2021 Autor Share Napisano 1 Maj 2021 Opisówke zdałem, akurat trafiłem dodatkowe ADR 😄 teorie już mam za sobą, teraz już pozostał tylko praktyczny. Dzięki Panowie za pomoc. 🍺🍺🍺👍👍👍 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ardianek Napisano 1 Maj 2021 Share Napisano 1 Maj 2021 48 minut temu, Mrd321 napisał: Opisówke zdałem, akurat trafiłem dodatkowe ADR 😄 teorie już mam za sobą, teraz już pozostał tylko praktyczny. Dzięki Panowie za pomoc. 🍺🍺🍺👍👍👍 Napisz jakie miałeś to pyatnie i jaką odpowiedź Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.