Skocz do zawartości

Naprawa ram/nadwodzi a badanie techniczne.


szywalis

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Już od jakiegoś czasu nurtuje mnie kwestia napraw ram oraz nadwozi pojazdów samochodowych. Konkretnie chodzi mi o kwestię dopuszczenia do ruchu pojazdu po naprawie elementów nośnych konstrukcji w szczególności jeśli chodzi o naprawę techniką spawania. W związku z tym mam parę pytań i proszę o profesjonalne odpowiedzi.
1. Można spawać elementy nośne konstrukcji? (na mój chłopski rozum nie, przecież spawanie ma wpływ na materiał i jego późniejszą  wytrzymałość)
2. Jaka jest prawidłowa metoda naprawy podłużnic lub ram nośnych? Wymiana całych elementów w miejscach łączenia?
3. Co jeśli na badanie techniczne przyjedzie pojazd z pospawanymi podłużnicami? Wynik badania negatywny?
4. Czy w warunkach stacji kontroli pojazdów jest możliwość oceny takiej naprawy w stopniu umożliwiającym dopuszczenie pojazdu do ruchu?
5. Czy po badaniu z wynikiem negatywnym za korozję elementów nośnych konstrukcji diagnosta ma prawo zażądać opinii rzeczoznawcy odnośnie prawidłowości wykonanej naprawy? (jeśli nie to dlaczego, jeśli tak to dlaczego)
6. Czy jesteście w stanie polecić jakąś fachową literaturę na ten temat?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.05.2021 o 20:37, szywalis napisał:

1. Można spawać elementy nośne konstrukcji? (na mój chłopski rozum nie, przecież spawanie ma wpływ na materiał i jego późniejszą  wytrzymałość)
2. Jaka jest prawidłowa metoda naprawy podłużnic lub ram nośnych? Wymiana całych elementów w miejscach łączenia?
3. Co jeśli na badanie techniczne przyjedzie pojazd z pospawanymi podłużnicami? Wynik badania negatywny?
4. Czy w warunkach stacji kontroli pojazdów jest możliwość oceny takiej naprawy w stopniu umożliwiającym dopuszczenie pojazdu do ruchu?
5. Czy po badaniu z wynikiem negatywnym za korozję elementów nośnych konstrukcji diagnosta ma prawo zażądać opinii rzeczoznawcy odnośnie prawidłowości wykonanej naprawy? (jeśli nie to dlaczego, jeśli tak to dlaczego)
6. Czy jesteście w stanie polecić jakąś fachową literaturę na ten temat?

 

1.Taka ingerencja w konstrukcje jest niedopuszczalna.Spawy mają wpływ na sztywność konstrukcji.

2.Mysle że to bardziej pytanie do blacharza,natomiast uważam że najlepszym rozwiązaniem jest wymiana elementów w miejscu łączenia.

3.Jesli na BT pojaw się pojazd z podawanymi elementami konstrukcji nośnej,to wynik negatywny lub nawet USZ,ponieważ przeważnie kiedy zdarzy się wypadek i są powoływani biegli sądowi to badana jest tzw.sztywnosc konstrukcji która w tym wypadku jest zmniejszona.Tak samo jest w przypadku korozji podwozia.

4. Oczywiscie że tak.

5. Wogole nie widzę sensu wydawania opinii rzeczoznawcy w takiej sprawie,ponieważ jeśli DR został fizycznie odebrany to WK zwróci go na podstawie wykonania ponownego BT z wynikiem pozytywnym.Natomiast każdy WK rządzi się swoimi prawami,więc może żądać dodatkowo opinii rzeczoznawcy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.05.2021 o 20:37, szywalis napisał:

4. Czy w warunkach stacji kontroli pojazdów jest możliwość oceny takiej naprawy w stopniu umożliwiającym dopuszczenie pojazdu do ruchu?

:

9 godzin temu, AnnaB napisał:

4. Oczywiscie że tak.

:nausea:

Widzę, że koleżanka " pływa w wodzie gdzie nie ma gruntu " - a ... z tym nie ma żartów - mówię o pojazdach wagi ciężkiej i autobusach, no bo wiadomo, nie idzie o " progi w cieniasie " :evil:

Troszkę " stare " ale pasuje do tematu :

badanie_autobusu_z_peknieta.pdf

:smile:

 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, leski66 napisał:

:

:nausea:

Widzę, że koleżanka " pływa w wodzie gdzie nie ma gruntu " - a ... z tym nie ma żartów - mówię o pojazdach wagi ciężkiej i autobusach, no bo wiadomo, nie idzie o " progi w cieniasie " :evil:

Troszkę " stare " ale pasuje do tematu :

badanie_autobusu_z_peknieta.pdf 100 kB · 22 pobrań

:smile:

 

Z tego co "kolega" zamieścił nie wynika odpowiedź na pytanie dotyczące posta.Zreszta pisząc o nadmiernej korozji mającej wplyw na sztywność konstrukcji oczywiście daje wynik BT USZ i wcale nie mam na myśli "progów w cieniasie"Kwestia sporna jest natomiast żądanie opinii rzeczoznawcy, ponieważ nigdzie w PORD nie ma zapisu o tym że diagnosta ma jej żądać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedzi na zadane pytania, jest banalnie prosta :

1. Wszelkie naprawy powinny być wykonane zgodnie z technologia napraw określoną przez producenta konkretnego modelu pojazdu. Najszybciej zapoznasz się z technologia podglądając podział elementów w programie do do kalkulacji kosztów naprawy np. AUDATEX.

2. Po naprawie blacharskiej pod lakierem, konserwacją, wykładzinami..... diagnosta nie ma szans określić prawidłowości wykonania naprawy. Nie możemy niczego demontować , skrobać odklejać ......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, markes30 napisał:

ie możemy niczego demontować , skrobać odklejać ......

a wbijać w podłogę czy podłużnicę łom możemy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, piter1973 napisał:

a wbijać w podłogę czy podłużnicę łom możemy ?

Możesz, jak tylko klient nie widzi i nie oskarży o niszczenie jego własności :-P

Możesz nawet sobie w rękę gwożdzie wbijać. Gdybyś i oto chciał zapytać :icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.05.2021 o 21:55, markes30 napisał:

widzisz w mojej odpowiedzi wielokropek ?

nie , wielokropek to trzy kropki 😜

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadgorliwość gorsza od... Ta zasada powinna być dobrze znana każdemu z nas. Nie wychodzi się poza zakres obowiązków bo często to kręcenie bata na samego siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, piter1973 napisał:

 wielokropek to trzy kropki 😜

Cytat

 Nazwa wielokropka wynika z faktu, iż nie musi on koniecznie przybierać formy trzech następujących kropek[1], lecz forma taka utarła się w pisowni i typografii

:P

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.