Skocz do zawartości

Zmiana ciężarowy->specjalny-kempingowy + zmiana ilości miejsc z 3->2


smok_wawelski

Rekomendowane odpowiedzi

Znalazłem kilka wątków w tym temacie jednak nie znalazłem wątku który zawierałby wszystkie sprawy które mnie nurtuja, zatem zdecydowałem się założyć nowy watek - nie znam jeszcze dokładnie forum - jeśli moderator uzna za stosowne uprzejma prośba o przeniesienie lub scalenie z innym wątkiem

Ciężarowy to Citroen Jumper L3H2 - przebudowany jest na specjalny kempingowy 
Pojazd na chwilę obecna wymaga jeszcze wykończenia i zamontowania paru rzeczy aby był całkowicie kampervanem - np. wykończenie ścian, dokończenie inst. elektrycznej, montaż webasto, parę innych drobnych rzeczy związanych z komfortem użytkowania i wyglądem wnętrza.

Posiadam też oświadczenie o demontażu grodzi oraz zamocowaniu zabudowy przez firmę  posiadająca PKD 45.20Z

Układ siedzeń w chwili obecnej to 1+2 fabryczny czyli fotel kierowcy+2os ławka

Na chwilę obecną auto posiada już  zamontowane wyposażenie trwale zamontowane zgodnie z Dyrektywą 2007/46/WE strona 64/65 tj:

siedzenia i stolik,
miejsca do spania,
urządzenia kuchenne
szafki.

Wydaje mi się że pomimo niewykończenia wnętrza taki pojazd kwalifikuje się do zmiany przeznaczenia  - jeśli żle rozumuje prośba  o wytknięcie mi błędu
Dyrektywa wymienia "siedzenia" w liczbie mnogiej - czy należny rozumieć że w przestrzeni mieszkalnej musi być minimum 2 siedzenia ?  - nie chodzi mi o siedzenia do jazdy a "mieszkalno-bytowe"
Czemu się śpieszę  - wiadomo nadchodzi za miesiąc era "wielkiego haraczu" - co więcej haraczu od sporej ilości własnej pracy bowiem tego kampervana budujemy z kumplem mającym  PKD 45.20Z

Pomimo zdjęcia grodzi taki układ jednak nie jest za bardzo funkcjonalny - 2os ławka uniemożliwia przejście z kabiny do części mieszkalnej więc chciałbym to zmienić
Chciałbym to zrobić legalnie bo mając 6dych prawie na karku w podchody to wole bawić się z wnukami a nie z ITD czy inną instytucją :) 

Podróżujemy praktycznie tylko żoną więc   urodził się pomysł zmiany ilości miejsc z 3 na 2 oraz zastąpieniem w kabinie 2os ławki oryginalnym fotelem pojedynczym pasażera - zero wypasów foteli kapitańskich i innych wynalazków - fotele ori fabryka jako opcja jedynie obrotnice z homologacją.   W Jumperze punkty fabryczne mocowania ławki są identyczne z mocowaniem fotela pojedynczego pasażera.

Jako siedzenia "bytowe: w części mieszkalnej została by użyta ławka ta co wyleci bądź z innego węższego dostawczaka  - ta ławka byłaby nie do jazdy a tylko jako siedzenie "bytowe" przy stoliku.   Druga opcja jako siedzenie "bytowe" przy stoliku to fotel pojedynczy np. z Espace  (chodzi o wymiary w szerokości przejścia - ławki są dość szerokie a to małe auto)

Czy taka zmiana jest możliwa ?
Czy należy dokonać jej w ciężarowym czy po zmianie przeznaczenia na spec-kempingowy ?
Jaki jest tryb postępowania ?

Od razu napisze znam Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 które weszło 15-stycznia 2021 - ta droga odpada - jest niestety  zbyt kosztowna 

Edytowane przez smok_wawelski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całkiem serio i bez żartów polecam 'speców' z TVN Turbo "Klimek kontra Duda". Oni Ci ten problem na bank ogarną. Gdybyś wcześniej chciał zapoznać się ze szczegółami, to filmiki na YouTube były. Były lecz się zmyły. 

Coś tam jeszcze do obejrzenia jest. Można parę filmów przelecieć. 

 

Tu pozostają tylko podchody. Raczej nikt nie będzie wnikał w rozkład 'mebli w części hotelowej', po warunkiem że solidnie zrobione. Problemem jest grzebanie przy siedzeniach. Najtańsza opcja, to uzyskać kwit od producenta. Kwit, o którym mowa w znanym Ci rozporządzeniu: 

§ 9i. W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.

 

Myślisz, że "producent pojazdu podstawowego" taki kwit Ci wypisze dla auta po zmianach na 'kampervana' ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Znam te filmiki i paru innych pseudo guru z YT ale Klimek i Duda - są bardziej medialni niż techniczni i prawni  więc nie są dla mnie autorytetem :)

Ja nie mam na myśli aby ktoś wnikał w rozkład siedzeń w części hotelowej - to stołki do siedzenia na postoju a nie do jazdy więc nie mają tu znaczenia

Wnikam natomiast i proszę o informację/radę dla zmiany  fabrycznej ławki na fabryczny pojedynczy fotel pasażera w kabinie oraz przerejestrowania z 3 na 2 osobowy- tu nie będą wykonywane punkty mocowań a są wykorzystywane fabryczne.
Jumper posiadał również wersję kabiny 1+1 choć była to bardzo mało popularna wersja a mocowania fabryczne ławki i pojedynki pasażera są jednakowe.

Dlatego pytam jak i kiedy  przerejestrować z 3 na 2  i władować pojedynkę dla pasażera zamiast ławki - czy jeszcze w ciężarowym czy już w spec-kemp

Na trojaczki kwitu o siedzeniach w hotelowej wiadomo nie uzyskam i to sobie dawno wybiłem z głowy z racji kosztów jednostek uprawnionych - Ducato, Boxer i Jumper nie maja fabrycznych punktów mocowania na 2-gi rząd

Natomiast wydaje mi się że w myśl tego co piszesz można spróbować uzyskać taki kwit na pojedynkę pasażera - pozostaje tylko dla mnie pytanie czy jest on konieczny aby załatwić przerejestrowanie z 3os na 2 os.

Sorry może trochę zagmatwałem w poprz. poście  opisem cz. hotelowej właściwie nie mającej znaczenia - zwykle ludzie chcą zwiększać ilość miejsc w vanach - ja chcę zmniejszyć z 3 na 2 i dotyczy to siedzeń w kabinie :) 
 

Edytowane przez smok_wawelski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale bez problemów to można liczbę siedzeń zmniejszyć. A ilość siedzeń zmieniano najczęściej sposobem uniemożliwiającym posadowienie tam zadka, czyli montowano podstawkę pod coca-colę i tyle. Przepisy mówią wyraźnie, że można zmniejszyć liczbę siedzeń bez dotykania pozostawionych siedzeń. W tematycznym przypadku coś tam jednak dotykane będzie. Fabryczna dwuosobowa ławka zostanie zastąpioną pojedynczym fotelem w miejscu (może) i fabrycznym i dedykowanym dla niego. Ale to wszystko jest na gębę, a to może być za mało. To jest za mało, bo wymagane jest badanie jednostki uprawnionej, albo oświadczenie producenta pojazdu podstawowego.

Wniosek z podchodów prosty. Zamontować podstawkę pod napoje. Przedstawić auto do dodatkowego badania po tak zwanych konstrukcyjnych zmianach, podczas którego diagnosta nacyka fotek aby wszystko udokumentować. Następnie azymut na WK i rejestracja na samochód specjalny o przeznaczeniu kampingowym i gra gitara. A potem hulaj dusza, piekła nie ma, wolni ludzie, wolny kraj i podchody, że podmienionych foteli nikt w życiu nie wyczai. :silent:

Z mojej strony The End podchodów. Nie mam zamiaru trafić do teamu szpeniów. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słaba ta zabawa z podstawką na Colę :) A pomimo tego że to wolny kraj i ludzie to piekło jednak istnieje
Może to dziwne ale daleki jestem od takich rozwiązań, jak równie daleki jestem od  wpędzania diagnosty w maliny czy namawiania aby przymknął oko nie tędy droga do raju - sam badam moje badania też nie zawsze pasują klientom ale życie toczy się dalej więc tak jak pisałem w podchody bawię się wyłącznie z wnukami :) 

Czas niestety nagli mnie akcyzą  a to kwota znacząca więc pewnie zmiana kategorii na spec-kemp z ławką a później droga przez Citroena i po uzyskaniu potwierdzenia ponowna wizyta na OSKP

Tak czy inaczej dzięki za odzew i wypowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam święty nie jestem i w świętości nie wierzę. Cwaniactwa też nie lubię. Ale jak to mawiają, kto nie ryzykuję ten nie siedzi, więc pozostały Ci legalne ścieżki, o których mówią przepisy. A co do podstawki pod coca-colę, to dość skutecznie redukowała tylne środkowe siedzenie w samochodach osobowych poprzerabianych na ciężarowe.

Więc ja bym skłaniał się do podstawki, aby bez wpędzania diagnosty na pole minowe przejść spokojnie badanie. A to, co potem zrobię w swoim przebudowanym i już zarejestrowanym dwuosobowym samochodzie będę wiedział tylko ja i on. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, smok_wawelski napisał:

pewnie zmiana kategorii na spec-kemp z ławką a później droga przez Citroena i po uzyskaniu potwierdzenia ponowna wizyta na OSKP

Jeśli zarejestrujesz go na specjalny kempingowy to później zmniejszenie liczby miejsc w takim pojeździe nie łapie się już pod żadne oświadczenia producenta i można to zrobić bez żadnych dokumentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zawsze wisi ten bat nad diagnostą: "mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu." Tym bardziej jak w specjalnym z trzech na dwa będą zmieniane. Dlatego ja bym kombinował po swojemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Paprock napisał:

"mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu."

Doczytaj poniższe:

5 godzin temu, smok_wawelski napisał:

mocowania fabryczne ławki i pojedynki pasażera są jednakowe

 

5 godzin temu, smok_wawelski napisał:

tu nie będą wykonywane punkty mocowań a są wykorzystywane fabryczne

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doczytałem i powiedziałem "na gębę". Auta nie widziałem i raczej nie zobaczę. W jednym temacie diagnosta nie wie czy badanie ma wykonać z treści pokwitowania, czy skierowania. A tu, po wymianie foteli, po zmniejszeniu liczby siedzeń ma wiedzieć, że do montażu wykorzystano miejsca fabryczne bo to już nie ciężarowy, nie osobowy, tylko specjalny i można robić co się chce. To, żeby uniknąć jakiejkolwiek diagnostycznej odpowiedzialności nich klient 'co chce' sobie robi. Swoje powiedziałem i przy tym obstaję. Wykonać niedostępność środkowego miejsca przez podstawkę na napoje, może pseudo-stolik na kanapki między siedzeniami, zarejestrować na dwa, a co potem, co za rok na okresowym, to już nie moja broszka. Po zmianach za pomocą 'coca-coli' wyszły siedzenia dwa i po roku na okresowym są (fotele) dwa. Dla mnie droga prosta i jasna. Zero podchodów.

A tak serio, to mam nawet wątpliwości przy fotelach kubełkowych i ich konstrukcyjnych/fabrycznych miejscach mocowania. Jednak w parze z kubełkami idzie klatka, która powoduje, że nie ruszam takiego auta. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka uwag. Po pierwsze paragraf odnoszący się do zmniejszenia liczby siedzeń dotyczy sytuacji, gdy pojazd ciężarowy pozostaje ciężarowym. Druga sprawa to jeden zapis:

Cytat

bez zmiany położenia pozostawionych siedzeń

W tych modelach miejsce zewnętrzne, bez względu na konfigurację (1+1 czy 1+2) pozostaje w tym samym miejscu czyli nie zmienia położenia, więc brak jest podstaw do żądania oświadczeń jednostek czy producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, aboz napisał:

W tych modelach miejsce zewnętrzne, bez względu na konfigurację (1+1 czy 1+2) pozostaje w tym samym miejscu czyli nie zmienia położenia

Pewny jesteś tego? Z tego co ja kojarzę, to siedzenie zewnętrzne w wersji 2 miejscowej jest ok 5 cm przesunięte w kierunku osi symetrii pojazdu. W Jupmy-m na 100% tak jest a czy w Jumper-ze też to pewny nie jestem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Temat lekko leciwy ale pociągnę dalej. Taką mam rozkminkę z tym par. 9f, czy on ma zastosowanie tylko w przypadku dołożenia miejsca/c siedzących (co byłoby zasadne) czy również w przypadku ich usunięcia? Nie precyzuje on wprost, więc nalezy przyjąc że w każdym?

Przeoczyłem, że aktualna treść brzmi:

9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) 
o nadwoziu rodzaju BA oraz BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby 
siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, 
o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność 
z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora 
Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające 
wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. W przypadku zmiany rodzaju pojazdu na samochód osobowy:
1) zaczepy ISOFIX oraz liczba siedzeń wyposażonych w takie zaczepy powinny być zgodne z wymaganiami
Regulaminu nr 14 lub 145 EKG ONZ;
2) pojazd nie powinien spełniać wymagań, o których mowa w pkt 3.6 części A załącznika I do rozporządzenia 
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych 
przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz 
uchylającego dyrektywę 2007/46/WE.”;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, laptop napisał:

mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń

To jest clue. Jeśli zmiana ilości na mniejszą nie wiąże się ze zmianą położenia, to ten par. nie obowiązuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.