smok_wawelski Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 (edytowane) Znalazłem kilka wątków w tym temacie jednak nie znalazłem wątku który zawierałby wszystkie sprawy które mnie nurtuja, zatem zdecydowałem się założyć nowy watek - nie znam jeszcze dokładnie forum - jeśli moderator uzna za stosowne uprzejma prośba o przeniesienie lub scalenie z innym wątkiem Ciężarowy to Citroen Jumper L3H2 - przebudowany jest na specjalny kempingowy Pojazd na chwilę obecna wymaga jeszcze wykończenia i zamontowania paru rzeczy aby był całkowicie kampervanem - np. wykończenie ścian, dokończenie inst. elektrycznej, montaż webasto, parę innych drobnych rzeczy związanych z komfortem użytkowania i wyglądem wnętrza. Posiadam też oświadczenie o demontażu grodzi oraz zamocowaniu zabudowy przez firmę posiadająca PKD 45.20Z Układ siedzeń w chwili obecnej to 1+2 fabryczny czyli fotel kierowcy+2os ławka Na chwilę obecną auto posiada już zamontowane wyposażenie trwale zamontowane zgodnie z Dyrektywą 2007/46/WE strona 64/65 tj: siedzenia i stolik, miejsca do spania, urządzenia kuchenne szafki. Wydaje mi się że pomimo niewykończenia wnętrza taki pojazd kwalifikuje się do zmiany przeznaczenia - jeśli żle rozumuje prośba o wytknięcie mi błędu Dyrektywa wymienia "siedzenia" w liczbie mnogiej - czy należny rozumieć że w przestrzeni mieszkalnej musi być minimum 2 siedzenia ? - nie chodzi mi o siedzenia do jazdy a "mieszkalno-bytowe" Czemu się śpieszę - wiadomo nadchodzi za miesiąc era "wielkiego haraczu" - co więcej haraczu od sporej ilości własnej pracy bowiem tego kampervana budujemy z kumplem mającym PKD 45.20Z Pomimo zdjęcia grodzi taki układ jednak nie jest za bardzo funkcjonalny - 2os ławka uniemożliwia przejście z kabiny do części mieszkalnej więc chciałbym to zmienić Chciałbym to zrobić legalnie bo mając 6dych prawie na karku w podchody to wole bawić się z wnukami a nie z ITD czy inną instytucją Podróżujemy praktycznie tylko żoną więc urodził się pomysł zmiany ilości miejsc z 3 na 2 oraz zastąpieniem w kabinie 2os ławki oryginalnym fotelem pojedynczym pasażera - zero wypasów foteli kapitańskich i innych wynalazków - fotele ori fabryka jako opcja jedynie obrotnice z homologacją. W Jumperze punkty fabryczne mocowania ławki są identyczne z mocowaniem fotela pojedynczego pasażera. Jako siedzenia "bytowe: w części mieszkalnej została by użyta ławka ta co wyleci bądź z innego węższego dostawczaka - ta ławka byłaby nie do jazdy a tylko jako siedzenie "bytowe" przy stoliku. Druga opcja jako siedzenie "bytowe" przy stoliku to fotel pojedynczy np. z Espace (chodzi o wymiary w szerokości przejścia - ławki są dość szerokie a to małe auto) Czy taka zmiana jest możliwa ? Czy należy dokonać jej w ciężarowym czy po zmianie przeznaczenia na spec-kempingowy ? Jaki jest tryb postępowania ? Od razu napisze znam Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 które weszło 15-stycznia 2021 - ta droga odpada - jest niestety zbyt kosztowna Edytowane 30 Maj 2021 przez smok_wawelski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 Całkiem serio i bez żartów polecam 'speców' z TVN Turbo "Klimek kontra Duda". Oni Ci ten problem na bank ogarną. Gdybyś wcześniej chciał zapoznać się ze szczegółami, to filmiki na YouTube były. Były lecz się zmyły. Coś tam jeszcze do obejrzenia jest. Można parę filmów przelecieć. Tu pozostają tylko podchody. Raczej nikt nie będzie wnikał w rozkład 'mebli w części hotelowej', po warunkiem że solidnie zrobione. Problemem jest grzebanie przy siedzeniach. Najtańsza opcja, to uzyskać kwit od producenta. Kwit, o którym mowa w znanym Ci rozporządzeniu: § 9i. W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń. Myślisz, że "producent pojazdu podstawowego" taki kwit Ci wypisze dla auta po zmianach na 'kampervana' ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smok_wawelski Napisano 30 Maj 2021 Autor Share Napisano 30 Maj 2021 (edytowane) Znam te filmiki i paru innych pseudo guru z YT ale Klimek i Duda - są bardziej medialni niż techniczni i prawni więc nie są dla mnie autorytetem Ja nie mam na myśli aby ktoś wnikał w rozkład siedzeń w części hotelowej - to stołki do siedzenia na postoju a nie do jazdy więc nie mają tu znaczenia Wnikam natomiast i proszę o informację/radę dla zmiany fabrycznej ławki na fabryczny pojedynczy fotel pasażera w kabinie oraz przerejestrowania z 3 na 2 osobowy- tu nie będą wykonywane punkty mocowań a są wykorzystywane fabryczne. Jumper posiadał również wersję kabiny 1+1 choć była to bardzo mało popularna wersja a mocowania fabryczne ławki i pojedynki pasażera są jednakowe. Dlatego pytam jak i kiedy przerejestrować z 3 na 2 i władować pojedynkę dla pasażera zamiast ławki - czy jeszcze w ciężarowym czy już w spec-kemp Na trojaczki kwitu o siedzeniach w hotelowej wiadomo nie uzyskam i to sobie dawno wybiłem z głowy z racji kosztów jednostek uprawnionych - Ducato, Boxer i Jumper nie maja fabrycznych punktów mocowania na 2-gi rząd Natomiast wydaje mi się że w myśl tego co piszesz można spróbować uzyskać taki kwit na pojedynkę pasażera - pozostaje tylko dla mnie pytanie czy jest on konieczny aby załatwić przerejestrowanie z 3os na 2 os. Sorry może trochę zagmatwałem w poprz. poście opisem cz. hotelowej właściwie nie mającej znaczenia - zwykle ludzie chcą zwiększać ilość miejsc w vanach - ja chcę zmniejszyć z 3 na 2 i dotyczy to siedzeń w kabinie Edytowane 30 Maj 2021 przez smok_wawelski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 No ale bez problemów to można liczbę siedzeń zmniejszyć. A ilość siedzeń zmieniano najczęściej sposobem uniemożliwiającym posadowienie tam zadka, czyli montowano podstawkę pod coca-colę i tyle. Przepisy mówią wyraźnie, że można zmniejszyć liczbę siedzeń bez dotykania pozostawionych siedzeń. W tematycznym przypadku coś tam jednak dotykane będzie. Fabryczna dwuosobowa ławka zostanie zastąpioną pojedynczym fotelem w miejscu (może) i fabrycznym i dedykowanym dla niego. Ale to wszystko jest na gębę, a to może być za mało. To jest za mało, bo wymagane jest badanie jednostki uprawnionej, albo oświadczenie producenta pojazdu podstawowego. Wniosek z podchodów prosty. Zamontować podstawkę pod napoje. Przedstawić auto do dodatkowego badania po tak zwanych konstrukcyjnych zmianach, podczas którego diagnosta nacyka fotek aby wszystko udokumentować. Następnie azymut na WK i rejestracja na samochód specjalny o przeznaczeniu kampingowym i gra gitara. A potem hulaj dusza, piekła nie ma, wolni ludzie, wolny kraj i podchody, że podmienionych foteli nikt w życiu nie wyczai. Z mojej strony The End podchodów. Nie mam zamiaru trafić do teamu szpeniów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smok_wawelski Napisano 30 Maj 2021 Autor Share Napisano 30 Maj 2021 Słaba ta zabawa z podstawką na Colę A pomimo tego że to wolny kraj i ludzie to piekło jednak istnieje Może to dziwne ale daleki jestem od takich rozwiązań, jak równie daleki jestem od wpędzania diagnosty w maliny czy namawiania aby przymknął oko nie tędy droga do raju - sam badam moje badania też nie zawsze pasują klientom ale życie toczy się dalej więc tak jak pisałem w podchody bawię się wyłącznie z wnukami Czas niestety nagli mnie akcyzą a to kwota znacząca więc pewnie zmiana kategorii na spec-kemp z ławką a później droga przez Citroena i po uzyskaniu potwierdzenia ponowna wizyta na OSKP Tak czy inaczej dzięki za odzew i wypowiedzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 Ja tam święty nie jestem i w świętości nie wierzę. Cwaniactwa też nie lubię. Ale jak to mawiają, kto nie ryzykuję ten nie siedzi, więc pozostały Ci legalne ścieżki, o których mówią przepisy. A co do podstawki pod coca-colę, to dość skutecznie redukowała tylne środkowe siedzenie w samochodach osobowych poprzerabianych na ciężarowe. Więc ja bym skłaniał się do podstawki, aby bez wpędzania diagnosty na pole minowe przejść spokojnie badanie. A to, co potem zrobię w swoim przebudowanym i już zarejestrowanym dwuosobowym samochodzie będę wiedział tylko ja i on. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 2 godziny temu, smok_wawelski napisał: pewnie zmiana kategorii na spec-kemp z ławką a później droga przez Citroena i po uzyskaniu potwierdzenia ponowna wizyta na OSKP Jeśli zarejestrujesz go na specjalny kempingowy to później zmniejszenie liczby miejsc w takim pojeździe nie łapie się już pod żadne oświadczenia producenta i można to zrobić bez żadnych dokumentów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 Ale zawsze wisi ten bat nad diagnostą: "mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu." Tym bardziej jak w specjalnym z trzech na dwa będą zmieniane. Dlatego ja bym kombinował po swojemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 Godzinę temu, Paprock napisał: "mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu." Doczytaj poniższe: 5 godzin temu, smok_wawelski napisał: mocowania fabryczne ławki i pojedynki pasażera są jednakowe 5 godzin temu, smok_wawelski napisał: tu nie będą wykonywane punkty mocowań a są wykorzystywane fabryczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 30 Maj 2021 Share Napisano 30 Maj 2021 Doczytałem i powiedziałem "na gębę". Auta nie widziałem i raczej nie zobaczę. W jednym temacie diagnosta nie wie czy badanie ma wykonać z treści pokwitowania, czy skierowania. A tu, po wymianie foteli, po zmniejszeniu liczby siedzeń ma wiedzieć, że do montażu wykorzystano miejsca fabryczne bo to już nie ciężarowy, nie osobowy, tylko specjalny i można robić co się chce. To, żeby uniknąć jakiejkolwiek diagnostycznej odpowiedzialności nich klient 'co chce' sobie robi. Swoje powiedziałem i przy tym obstaję. Wykonać niedostępność środkowego miejsca przez podstawkę na napoje, może pseudo-stolik na kanapki między siedzeniami, zarejestrować na dwa, a co potem, co za rok na okresowym, to już nie moja broszka. Po zmianach za pomocą 'coca-coli' wyszły siedzenia dwa i po roku na okresowym są (fotele) dwa. Dla mnie droga prosta i jasna. Zero podchodów. A tak serio, to mam nawet wątpliwości przy fotelach kubełkowych i ich konstrukcyjnych/fabrycznych miejscach mocowania. Jednak w parze z kubełkami idzie klatka, która powoduje, że nie ruszam takiego auta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 31 Maj 2021 Share Napisano 31 Maj 2021 Kilka uwag. Po pierwsze paragraf odnoszący się do zmniejszenia liczby siedzeń dotyczy sytuacji, gdy pojazd ciężarowy pozostaje ciężarowym. Druga sprawa to jeden zapis: Cytat bez zmiany położenia pozostawionych siedzeń W tych modelach miejsce zewnętrzne, bez względu na konfigurację (1+1 czy 1+2) pozostaje w tym samym miejscu czyli nie zmienia położenia, więc brak jest podstaw do żądania oświadczeń jednostek czy producenta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 31 Maj 2021 Share Napisano 31 Maj 2021 § 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 31 Maj 2021 Share Napisano 31 Maj 2021 5 godzin temu, aboz napisał: W tych modelach miejsce zewnętrzne, bez względu na konfigurację (1+1 czy 1+2) pozostaje w tym samym miejscu czyli nie zmienia położenia Pewny jesteś tego? Z tego co ja kojarzę, to siedzenie zewnętrzne w wersji 2 miejscowej jest ok 5 cm przesunięte w kierunku osi symetrii pojazdu. W Jupmy-m na 100% tak jest a czy w Jumper-ze też to pewny nie jestem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laptop Napisano 29 Grudzień 2023 Share Napisano 29 Grudzień 2023 Temat lekko leciwy ale pociągnę dalej. Taką mam rozkminkę z tym par. 9f, czy on ma zastosowanie tylko w przypadku dołożenia miejsca/c siedzących (co byłoby zasadne) czy również w przypadku ich usunięcia? Nie precyzuje on wprost, więc nalezy przyjąc że w każdym? Przeoczyłem, że aktualna treść brzmi: 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BA oraz BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. W przypadku zmiany rodzaju pojazdu na samochód osobowy: 1) zaczepy ISOFIX oraz liczba siedzeń wyposażonych w takie zaczepy powinny być zgodne z wymaganiami Regulaminu nr 14 lub 145 EKG ONZ; 2) pojazd nie powinien spełniać wymagań, o których mowa w pkt 3.6 części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE.”; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 30 Grudzień 2023 Share Napisano 30 Grudzień 2023 15 godzin temu, laptop napisał: mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń To jest clue. Jeśli zmiana ilości na mniejszą nie wiąże się ze zmianą położenia, to ten par. nie obowiązuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.