Skocz do zawartości

Ciągnik rolniczy Polaris 570 - USA


LimonQ

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

Pytam w imieniu znajomego który sprowadził sobie z USA - Quada marki Polaris o pojemności 570 cm3 i 36 kW.

Pojazd został dostosowany do Polskich przepisów - ma zamontowane kierunkowskazy, lusterka itp. ale nie posiada homologacji. Pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych. Dodatkowo ma pismo od producenta o max prędkości 40 km/h.

 

I teraz moje pytanie brzmi, dlaczego każdy diagnosta jak widzi taki pojazd odrazu mów że nie wykona przeglądu technicznego "bo to nie jest ciągnik rolniczy"?

Argumentują to m.in.

- nie ma kabiny

- nie ma okrągłej kierownicy,

- nie ma jakiś innych rzeczy o których nie mam pojęcia,

- żeby właściciel wystąpił od odstępstwo do ministerstwa (tylko ciekawe na jakiej podstawie jak nawet negatywnego nie chcą wypisać).

 

Jakie warunki musi dodatkowo spełnić żeby taki pojazd mógł przejść badanie okresowe przed 1-szą rejestracją w kraju. Nie powiem ale ciekawi mnie ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co tam jest w titlu pod vehicle body napisane?

Są Polarisy homologowane na kat T. Diagności unikają tematu bo nie chcą mieć problemów, jeszcze nie widziałem żeby gadem ktoś pyrkał po ulicy 30km/h pyrkał a do tego miał trójkąt zamocowany.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas nie ma ani suvów, ani crossoverów, ani ATV, ani MPV. Na bank z USA traktora nie sprowadził. Sprowadził wynalazek, to niech sobie teraz radzi.

Były podawane przykłady posprowadzanych traktorków na podbudowie quadów, ale one wszystkie miały niemieckie rozpiski na podstawie czego i jak zostały dopuszczone do ruchu drogowego. Zapewne taka rozpiska powstała w organizacji podobnej do naszego ITS-u lub TDT-u. Może tam warto skierować zapytanie.

A jak nie-e, to lojalność wymaga pałować się z tym diagnostą, co te zmiany zalegalizował.

Zalegalizował lub będzie legalizował.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, LimonQ napisał:

- nie ma okrągłej kierownicy,

No w sumie, z trapezową czy nawet owalną ciężko się poruszać ... jak tym operować ? :wink:

 

3 godziny temu, LimonQ napisał:

Z tego co mówi

Jeden mi mówił, że brak hamulca z tyłu (nożnego i ręcznego) nie wpływa na bezpieczeństwo, bo przód hamuje. Nie posłuchałem, chłop się obraził.

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym w tym kraju choć raz widział quadopodobny traktorek w polu między rajkami jak zwozi truskawki, no to jeszcze jak cię mogę... pochyliłbym się nad tematem. Ale w kraju, gdzie siedząc za kierownicą rozum zalewa dzika fantazja, no to sorry... nikt mi nie powie, że to po błotnistych krzakach nie będzie upalane. O szosie nawet nie wspomnę.

Przychylam się do tego zdania:

14 godzin temu, wojteczek napisał:

Diagności unikają tematu bo nie chcą mieć problemów, jeszcze nie widziałem żeby gadem ktoś pyrkał po ulicy 30km/h pyrkał a do tego miał trójkąt zamocowany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za wszystkie odpowiedzi +/- więc o co chodzi. Nie wiem do czego będzie ten pojazd używany więc nie wnikam.

Teraz jak już zeszliśmy co nie co na wyposażenie pojazdu to:

12 godzin temu, Mecher napisał:

No w sumie, z trapezową czy nawet owalną ciężko się poruszać ... jak tym operować ? :wink:

 

Z jakiego przepisu wynika że ciągnik rolniczy musi mieć okrągłą kierownice?

12 godzin temu, Mecher napisał:

Jeden mi mówił, że brak hamulca z tyłu (nożnego i ręcznego) nie wpływa na bezpieczeństwo, bo przód hamuje. Nie posłuchałem, chłop się obraził.

Z jakiego przepisu to wynika, że musi posiadać tylni hamulec?

 

17 godzin temu, wojteczek napisał:

Są Polarisy homologowane na kat T. Diagności unikają tematu bo nie chcą mieć problemów, jeszcze nie widziałem żeby gadem ktoś pyrkał po ulicy 30km/h pyrkał a do tego miał trójkąt zamocowany.

No właśnie, z czego wynika że musi być wyposażony w trójkąt ostrzegawczy?

 

Głównie chodzi o to że kolega kolegi ma taki sam, tylko zakupiony w Polsce (https://www.sklep.centrumatv.pl/p/1696/11616/polaris-sportsman-570-eps-tractor-t3b-model-2021-quady-pojazdy-polaris-quady-utv-.html) i ma homologacje na ciągnik rolniczy. Więc pytanie, czemu nie można dostosować pojazdu do tego samego wyposażenia co ten z homologacją. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie w trójkąt ostrzegawczy tylko

§ 52.
1. Ciągnik rolniczy i pojazd wolnobieżny oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami powinny być oznakowane trójkątną tablicą wyróżniającą. 

tablica wolnobieżny.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, LimonQ napisał:

Więc pytanie, czemu nie można dostosować pojazdu do tego samego wyposażenia co ten z homologacją. 

Bo tak na prawdę nikt tego nie rozszyfrował:

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”;
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;
5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
2. Przepis ust. 1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.
3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Przedmioty wyposażenia i części objęte obowiązkiem homologacji typu określone są w przepisach o homologacji pojazdów.

- nie rozszyfrował ani w przypadku samochodu, motocykla, tym bardziej traktora!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Jacdiag changed the title to Ciągnik rolniczy Polaris 570 - USA
2 godziny temu, LimonQ napisał:

Z jakiego przepisu wynika że ciągnik rolniczy musi mieć okrągłą kierownice?

A z jakiego, że np. jak pisałem trapezową czy owalną ?  Jak nie wiesz to podpowiem, to "przymróżenie oka", chyba słyszałeś o czymś takim

2 godziny temu, LimonQ napisał:

Z jakiego przepisu to wynika, że musi posiadać tylni hamulec?

Nie pisałem o gadach, lecz o pojazdach, w których w myśl przepisów, taki obowiązek wynika. A dwa chodziło o sam fakt

 

18 godzin temu, LimonQ napisał:

Z tego co mówi

A ważne to co napisane w papierach, co sam uskuteczniasz słowami 

 

2 godziny temu, LimonQ napisał:

Z jakiego przepisu wynika

No, to z jakiego przepisu wynika wiara w słowa właściciela ? Więc przypis o hamulcach chyba stał się zrozumiały ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, LimonQ napisał:

Więc pytanie, czemu nie można dostosować pojazdu do tego samego wyposażenia co ten z homologacją. 

Można ale czy to będzie ciągnik rolniczy? Jaki problem ciągać przysłowiowym maluszkiem grabie czy inne narzędzie rolnicze, nawet jak mu ograniczysz prędkość to czy w ten sposób ten nasz maluch stanie się ciągnikiem? Raczej nie. Nie porównuj producenta i jednostki udzielającej homologacji z jakąś tam SKP, gdzie diagnosta czasami nie jest w stanie w tym gadzie sprawdzić hamulca bo opóźnieniomierz jeszcze zafoliowany. Duży może więcej. Gdyby z titla wynikało że to jakaś maszyna do prac leśnych/rolniczych to może było by łatwiej obronić ten ciągnik rolniczy, ale tu jak twierdzisz jest all-terrain vehicle (jakiś tam pojazd terenowy). Gdybym ja miał taki temat to uderzał bym do PIMOTu albo ITSu, jak oni widzą badanie po zmianach konstrukcyjnych z gada na ciągnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.07.2021 o 15:01, LimonQ napisał:

- nie ma kabiny

Kabina - 800kg F.1 algo G - nie pamięta ale chyba G

a) kabinę lub ramę ochronną; przepis stosuje się do zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.
pojazdu o masie własnej powyżej 800 kg,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.07.2021 o 15:01, LimonQ napisał:

Pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.

Do jakich prac ziemnych jest przystosowany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, LimonQ napisał:

Więc pytanie, czemu nie można dostosować pojazdu do tego samego wyposażenia co ten z homologacją. 

Dlatego, że homologacja T3b żyje swoim życiem, czyli to takie trochę odstępstwo od obowiązujących przepisów a homologacji może udzielić tylko producent. Wszelkie zmiany w pojeździe wprowadzone po to aby był identyczny jak ten homologowany nie spowodują, że będzie on traktowany na równi z pojazdem homologowanym. W takiej sytuacji tylko odstępstwo od warunków technicznych wydane przez ministerstwo wchodzi w rachubę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, wojteczek napisał:

Można ale czy to będzie ciągnik rolniczy? Jaki problem ciągać przysłowiowym maluszkiem grabie czy inne narzędzie rolnicze, nawet jak mu ograniczysz prędkość to czy w ten sposób ten nasz maluch stanie się ciągnikiem? Raczej nie. Nie porównuj producenta i jednostki udzielającej homologacji z jakąś tam SKP, gdzie diagnosta czasami nie jest w stanie w tym gadzie sprawdzić hamulca bo opóźnieniomierz jeszcze zafoliowany. Duży może więcej. Gdyby z titla wynikało że to jakaś maszyna do prac leśnych/rolniczych to może było by łatwiej obronić ten ciągnik rolniczy, ale tu jak twierdzisz jest all-terrain vehicle (jakiś tam pojazd terenowy). Gdybym ja miał taki temat to uderzał bym do PIMOTu albo ITSu, jak oni widzą badanie po zmianach konstrukcyjnych z gada na ciągnik.

miałem jako rolnik (poniekąd) nie brać udziału w dyskusji ale co mi tam.
Kto widział co potrafią quady wie że zaden samochód tego nie zrobi bez potężnych modyfikacji przeważnie przekraczających wartość pojazdu przed przebudową (podjazdy pod strome zbocza, jazda po różnych terenach w tym po lodzie itp).
Sami dobrze wiecie że quady jako ciągniki rolnicze były nawet w służbach mundurowych ;) a nawet w OSP jeżeli udało im się pozyskać je z MSWIA
Quad w rolnictwie - jako ciągnik rolniczy ale w celach rekreacyjnych żeby synek mógł poszaleć to raczej niekoniecznie. Niestety użytkownik/właściciel nie decyduje do czego mu to potrzebne i jak tego będzie używał (przyczepa ciężarowa a przyczepa rolnicza to nieraz te same pojazdy).

Edytowane przez Nikita_Bennet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, danielg539 napisał:

W takiej sytuacji tylko odstępstwo od warunków technicznych wydane przez ministerstwo wchodzi w rachubę.

Ale do tego potrzebny jest diagnosta, który wykona badanie wskazując, których warunków pojazd nie spełnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widziałem, ale na miejscu właściciela chciałbym otrzymać na stacji zaświadczenie z wyszczególnionymi usterkami oraz wpisanym rodzajem pojazdu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

2 minuty temu, michal_k napisał:

Nie widziałem, ale na miejscu właściciela chciałbym otrzymać na stacji zaświadczenie z wyszczególnionymi usterkami oraz wpisanym rodzajem pojazdu.

 

No więc właśnie, i tu się rodzi następny problem. Bo ja zdecydowanie sugerowałem koledze żeby wnioskował o badanie negatywne wraz z ustaleniem, jak warunki techniczne nie spełnia ten pojazd. Niestety każdy diagnosta mówi że nie zrobi, nawet negatywnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ministerstwo i odstępstwo to dość naciągany temat. Prościej będzie znaleźć diagnostę dla którego faktycznie to coś będzie ciągnikiem. Nie ma nigdzie napisane że pojazd podobny z wyglądu do quada nie może być ciągnikiem jeśli warunki ciągnika spełnia. Po prostu osoba która to przyklepuje musi być pewna co robi. Tak samo jest z UD niezgodność danych. Jeden jej nie używa a inny określa jej mianem niemal wszystko. Nie ma kryterium jak jej użyć. Wedle przepisów to diagnosta w wielu sprawach decyduje i jego słowo jest ostateczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, LimonQ napisał:

Niestety każdy diagnosta mówi że nie zrobi, nawet negatywnego.

Bo tak jest "bezpieczniej". Po co się narażać ryzykując uprawnienia?

Niestety przepisy są tak skonstruowane, że patrząc na pojazd diagnosta może nie być w stanie stwierdzić, jaki jest jego rodzaj. W zasadzie niczym nie różnią się czterokołowce od ciągników rolniczych, a o rodzaju pojazdu decyduje de facto homologacja, a takowej tutaj brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, michal_k napisał:

Niestety przepisy są tak skonstruowane, że patrząc na pojazd diagnosta może nie być w stanie stwierdzić, jaki jest jego rodzaj.

A czy jeśli Ministerstwo otrzymałoby już zaświadczenie z negatywnym badaniem i wyszczególnionymi danymi i one nijak miały by się do stanu faktycznego, to mogliby wysłać pismo do starosty w celu weryfikacji przeprowadzonego badania technicznego zrobionego przez danego diagnostę? Bądź podważenie jego wiedzy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko są przypadki indywidualne. Ministerstwo też wypisuje czasem bzdury w swoich pismach i interpretacjach (choćby nr VIN w przyczepach ciężarowych). Albo ktoś stwierdzi że to ciągnik, bo może tak stwierdzić, albo pojazd będzie odśnieżał podwórko i jeździł po lesie tylko. To że później 80% diagnostów nie będzie chciało tego tykać na OBT to już inna sprawa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, LimonQ napisał:

żeby wnioskował o badanie negatywne wraz z ustaleniem, jak warunki techniczne nie spełnia ten pojazd.

Wklej nam foto tego pojazdu, szczególnie interesuje nas sprzęg służący do łączenia z maszynami  rolniczymi. Tylko nie pisz że ma z tyłu kulę, bo ten maluch o którym już wspomniałem wcześniej też ma i nawet siano woził na przyczepie. Już napisali tu koledzy że nie ma problemu z quadem rejestrowanym jako ciągnik ale pojazdy miały homo na kat T, lub jakieś inne przesłanki wynikały z dokumentacji że można było to uznać jako ciągnik a tu nie masz nic z wyjątkiem bo ja chcę. Myślisz że raz widzieliśmy coś innego niż producent określił w homo, ale jak już pisałem duży może więcej. Z naszych rozporządzeń nie wynika jednoznacznie jaki to ma być sprzęg do łączenia z urządzeniami rolniczymi, więc oczekujemy że będzie to coś podobnego jak jest w innych ciągnikach bo sprzęt rolniczy też raczej jest jakoś znormalizowany i pług który można zaczepić do c330 powinno dać się założyć i do tego Twojego Polarisa i odwrotnie. Jeżeli myślisz że powiesz diagnoście że masz w domu specjalny pług montowany na kulę to diagnosta powie: a ja mam specjalne pieczęcie których  Pan nie masz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.