Skocz do zawartości

Auto z HAkiem


wiesław

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki Psuj za informację.

 

 

 

 

 

Nie jest wstydem nie wiedzieć

wstydem jest nie wiedzieć i się nie zapytać

jeszcze większym wstydem jest udawanie że się wie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 140
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Psuj

    20

  • boden

    12

  • berecik

    9

  • wolf

    9

Top Posters In This Topic

Tylko zawsze jest problem z pojazdami które wg świadectwa homologacji mają określone masy dla przyczep i te masy zostają zapisane w DR a na tabliczce znamionowej pozycja określająca masę zespołu pojazdów jest pusta a właściciel zamontował hak. Zgodnie z przytoczonym DzU nie może ciągnąć przyczep a według DR tak bo są określone masy i bądź człowieku mądry...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w dokumentach spotkałem się ze stopniowaniem do 12 %.

 

Może być i 12 - tylko jak to się przekłada na nasze przepisy? - NIJAK :razz:

 

te masy zostają zapisane w DR a na tabliczce znamionowej pozycja określająca masę zespołu pojazdów jest pusta a właściciel zamontował hak.

 

Wczoraj miałem takiego klienta (merol 207) - otrzymał krótką odpowiedź, że u mnie tego badania nie wykona, gdyż to auto nie jest przeznaczone konstrukcyjnie do ciągnięcia przyczepy i ja nie wezmę na siebie odpowiedzialności. Pojechał szukać innego jelenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo co do tego że znalazł to pewnie nikt nie ma wątpliwośc

 

Też tak podejrzewam - ale ja tego nie podpiszę i mam czyste sumienie. Klientowi grzecznie wytłumaczyłem o co chodzi i sobie pojechał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę że tak jak u nas wypełniane dokumenty są na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji w którym są podane te masy natomiast producent tych mas nie naniósł na tabliczkę. Tak samo rzecz się ma z dmc pojazdów które również w dowodach wpisywane są z homologacji a na tabliczkach jest co innego.

Mam takie pismo ITS

...ITS informuje, że podstawą do określenia dmc przyczepy , np. podczas przeprowadzenia pierwszego badania technicznego pojazdu zarejestrowanego zagranicą , mogą być dane zawarte na tabliczce znamionowej .W przypadku jednak posiadania danych homologacyjnych podanego badania i wystąpienia rozbieżności między tabliczką znamionową , a danymi zamieszczonymi w świadectwie homologacji , należy przyjąć za obowiązujące dane homologacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

należy przyjąć za obowiązujące dane homologacyjne.

Zgoda, tylko co począć z klientem który ma auto z tabliczką bez danych zespołu, w DR ma masy przyczep i właśnie zamontował hak. Konia z rzędem temu kto dotrze do homologacji tego pojazdu i jeżeli dotrze to co uczynić z takową tabliczką jeżeli zgodnie z przepisem który zacytował Psuj masa zespołu ma być jeżeli jest przeznaczony do ciągnięcia przyczep.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

należy przyjąć za obowiązujące dane homologacyjne.

Zgoda, tylko co począć z klientem który ma auto z tabliczką bez danych zespołu, w DR ma masy przyczep i właśnie zamontował hak. Konia z rzędem temu kto dotrze do homologacji tego pojazdu i jeżeli dotrze to co uczynić z takową tabliczką jeżeli zgodnie z przepisem który zacytował Psuj masa zespołu ma być jeżeli jest przeznaczony do ciągnięcia przyczep.

 

No właśnie , co począć , przypuśćmy że jest to pojazd roczny , czy kilkuletni , a dane holowania przyczep wpisało WK na podstawie homologacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A miał ktoś świadectwo homologacji na pierwszym badaniu?

 

Tak bardzo czesto, mam handlarza co ciągnie samochody z Belgii - około połowa samochodów ma wyciąg z homologacji. Kartka A4 złożna na pol w dóch językach, często po angielsku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciąg ze świadectwa homologacji jest obecnie dokumentem zunifikowanym. W każdym kraju europejskim zasadniczo wygląda tak samo. Jego angielska (czyli powiedzmy unijna nazwa) to COC - Certyficate of Confirmity. W przypadku aut 2-3 letnich jest coraz częściej spotykany. Oczywiście wszystko zależy od tego czy poprzedni właściciel przekazał komplet dokumentów wraz ze sprzedażą pojazdu, ale to podobna kwestia jak u nas...

Przy nowszych dokumentach (dowodach rejestracyjnych) z np. Niemiec czy Francji są też wpisane pełne dane homologacyjne (nr homologacji, wariant, wersja) więc można też porównać dane z polskim katalogiem ITS dla danego pojazdu jeśli się go posiada lub poprosić o takie sprawdzenie zaprzyjaźniony WK :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Odświeżam temat, wraca jak bumerang...

Temat stary - po zamontowaniu haka do auta robimy badanie, czy do zaswiadczenia wpisujecie udźwig z tabliczki haka , czy dmc przyczepy z tabliczki auta, np auto ma na tabliczce możliwośc pociągnięcia przyczepy o masie 1900 kg , ale hak ma tylko 1200 kg

 

Ja daje negata i pisze, że zamontowano nieodpowiedni hak niezgodny z normą producnta.

Dz 103 1085

Ja zaniżyłbym mase do 1200kg. Zgodnie z zapisem że "Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta

d) 3500 kg..."

 

Teraz pytanie do tych co daliby negatywa, na jakiej podstawie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z pózn. zm.

Art.66.3

Urządzenia służące do łaczenia pojazdu ciągnacego z przyczepą powinny zapewnić

bezpieczne ciagnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do

ciągniecia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie sie przyczepy oraz

zapewnić prawidłowe działanie swiateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

He, he...

i mamy dwa "letko" sprzeczne zapisy.

 

Ale chyba trzeba będzie przekwalifikować swój pogląd i jednak za zbyt słaby hak dawać "N" na okresowym a na dodatkowym po zamontowaniu odsyłać klienta do montażystów po inny hak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To można by podejść do tematu tak: zamontowalem opony o nośności 50 % mniejszej więc D.M.C. powinna być o 50 % mniejsza ... ? Podzespoły jakie zostana zamontowane muszą spełniać normy przewidziane przez producenta (jak i homologacje). To ze akurat mamy niespójne przepisy nie zwalnia nas od rzeczowego podejścia do sprawy. Takich nonsensow jest wiele, ale ustawodawca nie jest wstanie przewidzieć wszystkich sytuacji ktore niesie nam życie i przy odpowiedniej współpracy można by prawo łatać wspólnie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam , że przepisy w/w nie są sprzeczne ze sobą , lecz się uzupełniają .

Wskazano tu na możliwość montażu haka o mniejszej wytrzymałości niż przewidział producent , ale powinno to być zaznaczone w dokumentach.

Osobiście w takich wypadkach wpisuję do zaświadczenia - zamontowany hak może ciągnąć przyczepę o dmc ....... kg [ ważne jest aby nie przekroczyć dmc producenta ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Taki oto przypadek.

DMC pojazdu= 2670kg.

DMC zestawu= 6170kg.

O1=3500kg.

Do pojazdu montują hak.

I teraz pytanie: jaką masę wpiszemy na zaświadczeniu:

a) maksymalną masę całkowitą przyczepy 3500kg - a kilent ma pilnować, by nie przekroczyć 2670kg.

zgidnie z zapisem

Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta

d) 3500 kg..."

czy może

b) dopuszczalną mase całkowitą przyczepy 2670kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.