Skocz do zawartości

Egzamin TDT Wrocław 28.06.2021


lukasss788

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 W zeszłym tygodniu pisałem egzamin teoretyczny na którym padło pytanie opisowe:

Opisz budowę, zasadę oraz kryteria oceny pneumatycznego układu hamulcowego wyposażonego w ABS w pojeździe samochodowym typu EXIII (w ADR)  o DMC powyżej 16t zarejestrowanym 2 stycznia 2017 roku.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budowa, zasada działania oraz kryteria oceny są raczej oczywiste. Kwestia jest związana z tabelką: "...Dotyczy pojazdów samochodowych (ciągników i samochodów ciężarowych) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton oraz pojazdów samochodowych przystosowanych do ciągnięcia przyczep (tj. przyczep, naczep, przyczep z osią centralną) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 ton. Pojazdy samochodowe powinny być wyposażone w układ przeciwblokujący kategorii 1. ..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednym z kryteriów oceny będzie "obwąchanie" zaświadczenia od producenta pojazdu w sprawie wyposażenia tegoż w układ przeciwblokujący kategorii 1. Jak @adam1501 nadmienił.

Data, moim zdaniem to zmyłka, bo kryterium daty pierwszej rejestracji dotyczy przyczep powyżej 3,5 tony. Jeżeli w pytaniu zamiast

W dniu 3.08.2021 o 12:28, lukasss788 napisał:

w pojeździe samochodowym

było "w przyczepie powyżej 3,5 tony" (do 10 ton, oczywiście, bo powyżej 10 ton obowiązuje układ przeciwblokujący kategorii A, bez względu na datę pierwszej rejestracji), to ABS by nie obowiązywał. Dopiero po dacie pierwszej rejestracji 31 marca 2018.

Podstawa: 9.2.3.1 Tabela i 9.2.3 Układ hamulcowy.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Ja bym +/- coś w tym stylu odpowiedział. Czy dobrze nie wiem z nimi różnie bywa. 

 

Budowa - Pojazd kat N3 będzie wyposażony w pneumatyczny układ hamulcowy . Przy kołach sa nieruchome czujniki indukcyjne ABS . w piastach kól są koronki (  pierścienie zębate ) , które obracają się . czujniki mierzą prędkości obrotowe każdego koła . w przypadku braku obrotku któregoś koła ( podczas hamowania )  modulator ABS ( zawór sterujący siłami hamowania kół ) odpowiednio steruje ciśnieniem powietrza  tego koła aby zapobiec blokowaniu podczas hamowania (  inaczej mówiąc koła ma się zawsze toczyć) . ABS ma zapobiec zablokowaniu koła podczas hamowania .

 Kryteria oceny - potrzebne zaświadczenie od producenta lub upoważnionego przedstawiciela o wyposażeniu pojazdu w układ ABS kat 1 . sprawdzamy  organoleptycznie czy czujniki sa zamocowane , czy wszystkie przewody zasilające czujniki są całe ( nie spękane , nie zerwane ) , czy jest zamontowany i podłączony  modulator ABS ( od modulatora wychodzą przewody pneumatyczne do siłowników hamulcowych ) . sprawdzamy szczelnośc układu pneumatycznego .  jakiekolwiek ubytki powietrza są niedopuszczalne . ważne aby sprawdzić kontolkę sprawności układu ABS na desce rozdzielczej pojazdu , sprawdzić także luzy łożysk piast gdyż nadmierny  luz może spowodować także zakłócanie pracy układu ABS ( koronka będzie się odsuwać lub przysuwać do czujnika ABS )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, GrzegorzM napisał:

ważne aby sprawdzić kontolkę sprawności układu ABS na desce rozdzielczej pojazdu , sprawdzić także luzy łożysk piast

Moim zdaniem luzy możesz sobie darować jeśli najpierw sprawdziłeś błędy. Luzy na piaście będą powodem wystąpienia błędów: niewiarygodne dane, zbyt duża/mała szczelina powietrzna, uszkodzony wirnik ABS (opis kodu błędu zależny od oprogramowania diagnostycznego, w szczególności translatora języka producenta oprogramowania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, wrc69 napisał:

(opis kodu błędu zależny od oprogramowania diagnostycznego, w szczególności translatora języka producenta oprogramowania).

Zazwyczaj w " podpowiedzi " jest informacja o usterce mechanicznej a nie elektrycznej. :smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem 😀 Bywa też tekst (mój faworyt): "nieprawidłowy wskaźnik aktualizacji". W kontekście kalibracji lub konieczności regulacji, lub kompletnie "od czapy", że nie wiadomo za co się wziąć w pierwszej kolejności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.