Skocz do zawartości

Badanie dodatkowe Ubezpieczyciel


jarek95

Rekomendowane odpowiedzi

Zgłosił się do mnie klient z następującym problemem:

Jego ciągnik siodłowy miał stłuczkę w Niemczech (niegroźna obcierka na zderzaku) Niemiecki ubezpieczyciel pojazdu sprawcy zażądał od poszkodowanego zaświadczenia z SKP, że pojazd został naprawiony. Normalnie w takiej sytuacji wykonałbym badanie właściciel - wypadek ale ciągnik posiada instalację gazową CNG więc przy badaniu powypadkowym musiałby poddać dozorowi bądź wymienić wszystkie zbiorniki. Dlatego zastanawiam się nad wykonaniem badania Dodatkowe - ubezpieczyciel bo z tego co wyczytałem w zakresie badania jeżeli instalacji nie zostało uszkodzona to się jej nie bada, problem w tym, że zakres uszkodzeń nie odpowiada definicji szkody istotnej (brak uszkodzeń układu hamulcowego, kierowniczego itd.) Jak Wy podeszlibyście do takiego tematu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jarek95 napisał:

wykonaniem badania Dodatkowe - ubezpieczyciel bo z tego co wyczytałem w zakresie badania jeżeli instalacji nie zostało uszkodzona to się jej nie bada

Jesteś tego pewny? W zakresie tego badania masz odniesienie "...w sposób określony w pkt 0–2 i 5–6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia...", a to jest zakres badania po dzwonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natrafiłem na artykuł na eurodiagnosta.pl który jest bardzo niejednoznaczny w tej kwestii można z niego wywnioskować, że jeżeli elementy instlacj nie były uszkodzone to nie trzeba ponownej legalizacji, Odesłałem na razie klienta do TU żeby sprecyzowali czego oczekują

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma być skoro szkoda istotna i ubezpieczyciel chce...sprawdzona/wymieniona z datą po zdarzeniu bo innych przepisów nie ma, a że za granicą jest inaczej to cóż - nie pierwszy raz są różnice

albo jest szkoda istotna i robimy badanie dla ubezpieczyciela albo jej nie ma i nie robimy.... a jak robimy to zgodnie z przepisami musi być

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Może ktoś coś więcej powiedzieć o tym Badaniu dla Ubezpieczyciela ?? Rzadko ale czasami ktoś pyta o to badanie a jeszcze nigdy go nie wykonywałem i w sumie nie wiem dokładnie o co w nim chodzi :P 

Sama definicja:

Cytat

w którym została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupach 3 i 10 działu II załącznika do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 950, z późn. zm.8)) w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego – obejmuje sprawdzenie i ocenę stanu technicznego pojazdu oraz spełnienia warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0–2 i 5–6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do zakresu naprawy;

Odpowiednio do zakresu naprawy... Czyli nie zawsze trzeba wykonywać pełny zakres ?? Wybrać elementy które były naprawiane i w tym zakresie dokonać sprawdzenia ??

Czy do wykonania tego badania musi być informacja o szkodzie istotnej w cepiku ??

Czy w ogóle można to badanie wykonywać na Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów ??

Czy po wykonaniu badania należy coś konkretnego wpisać do Zaświadczenia z Badania Technicznego ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakres zgodnie z 

Cytat

10)  w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej w rozumieniu art. 2 pkt 10a ustawy, obejmuje sprawdzenie i ocenę stanu technicznego pojazdu oraz spełnienia warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0-6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do zakresu naprawy;

 

1 godzinę temu, Logen napisał:

Czy do wykonania tego badania musi być informacja o szkodzie istotnej w cepiku ??

W/g mnie niekoniecznie musi być, a nawet gdyby była nie uważam tego za wiążące do wykonania badania, natomiast wykonam badanie jak klient o nie zawnioskuje.

Na podstawowej wykonam pojazdom do 3,5 t

W zaświadczeniu w rodzaju badania wpiszę "dodatkowe - po naprawie dla zakładu ubezpieczeń"

Tak postępowałem. :wink:

Od wczoraj się nieco zmieniło, jest interpretacja ITS-u (Informacja techniczna nr 1/2021) na powyższy temat. Nie mając jednak dostępu do stron zablokowanych poprosiłem OSDS o wyjaśnienie, tam je otrzymałem, niemniej na stronie zamkniętej, nie mogę więc tu tego przenieść (prawa autorskie).

 

Ale teraz już będę działał inaczej. :wink:

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.11.2021 o 09:12, cezary napisał:

wykonam badanie jak klient o nie zawnioskuje.

Czy klient musi mieć jakiś dokument stwierdzający co było uszkodzone? czy tylko przyjeżdża daje DR i prosi o takie bdanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, pirat napisał:

Czy klient musi mieć jakiś dokument stwierdzający co było uszkodzone?

Nic takiego nie wymagam, nawet dziś podczas rocznej kontroli poruszyłem temat i Pan z WK poinformował mnie, że jak w cepik znajdzie się info o szkodzie to należy wykonać dodatkowe tzw. dla zakładu ubezpieczeń. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, cezary napisał:

Pan z WK poinformował mnie, że jak w cepik znajdzie się info o szkodzie to należy wykonać dodatkowe tzw. dla zakładu ubezpieczeń.

A klient poinformuje diagnostę aby sam sobie zapłacił za to badanie bo on nic takiego nie potrzebuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, pirat napisał:

czy tylko przyjeżdża daje DR i prosi o takie bdanie

Po części z zapisów w CEPiK-u można wywnioskować co było uszkodzone np. Uszkodzenie układu kierowniczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkąd weszła do przepisów szkoda istotna, to zmienił się zakres tego badania. Obecnie do jego wykonania muszą być spełnione dwa warunki:

- szkoda istotna w myśl przepisów, w tym informacja w CEP,

- diagnosta musi znać zakres naprawy, bo ocenie podlega tylko ten układ, który wpłynął na zakwalifikowanie szkody jako istotnej.

Skończyły się już badania dla ubezpieczyciela po każdej naprawie. Nie dajcie się wciągać w gierki ubezpieczycieli, bo naszymi rękami chcą sobie załatwić temat, który powinni realizować z pomocą swoich rzeczoznawców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

No i miałem pierwszy przypadek, DR zablokowany za zagrożenie bezpieczeństwa ( uszkodzony układ kierowniczy, ostre krawędzie, rozbity reflektor, tak stało w pokwitowaniu), w CEPIK-u ubezpieczyciel wprowadził zapis "szkoda istotna- uszkodzenia układu kierowniczego". Zapytałem klienta czy oprócz DBT po kolizji wykonać dodatkowe dla ubezpieczyciela, odpowiedź - tak, bo może się przydać. :wink: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.11.2021 o 13:51, aboz napisał:

- diagnosta musi znać zakres naprawy, bo ocenie podlega tylko ten układ, który wpłynął na zakwalifikowanie szkody jako istotnej.

Fakt, zastanawiałem się nad tym, ale że najpierw wykonywałem badanie pokolizyjne i wyszło ok. to i pacnąłem też dla ubezpieczyciela. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, aboz napisał:

Dokumenty do szkody przedstawił?

Jaka jest podstawa prawna aby wymagać takich dokumentów?

Czy sam zapis z CEPiK-u o uszkodzeniu układu kierowniczego nie wystarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim przypadku, kiedy DR zatrzymany i usterki wypisane, to żadne dodatkowe kwity są niepotrzebne. Tym bardziej że pojawia się opis tej szkody u ubezpieczyciela, więc za te 50 pln ponad to, co zapisał ubezpieczyciel bym nie wnikał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.12.2021 o 11:12, danielg539 napisał:

Jaka jest podstawa prawna aby wymagać takich dokumentów?

Oczywiście.

Cytat

w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej w rozumieniu art. 2 pkt 10a ustawy, obejmuje sprawdzenie i ocenę stanu technicznego pojazdu oraz spełnienia warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0-6 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 1 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia, odpowiednio do zakresu naprawy;

 

22 godziny temu, adam1501 napisał:

więc za te 50 pln ponad to, co zapisał ubezpieczyciel bym nie wnikał.

Ale przepis mówi o zakresie naprawy, więc musi być on znany. Bez dokumentów potwierdzających ten zakres nie da się wykonać tego badania prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, aboz napisał:

Bez dokumentów potwierdzających ten zakres nie da się wykonać tego badania prawidłowo.

Skoro dokumenty potwierdzające zakres naprawy nie są wymienione enumeratywnie, to nawet oświadczenie klienta spełnia ten warunek a może być ono złożone nawet ustnie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.