Skocz do zawartości

Autobus na specjalny kempingowy powyżej 3,5T Mercedes Vario


adam91pl

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Przeszukałem dużo informacji na tym forum i ogólnie w google, ale część informacji jest już stara i prawdopodobnie niezgodna z nowymi przepisami, więc zakładam nowy temat...

Planuję zakup autobusu międzymiastowego (dokładnie merces Vario rok produkcji 2005).

DMC to 8.2 tony. Plan jest zmienić na kempingowy specjalny (6 osobowy) kat prawka C.

PYTANIE:

1. Czy w przypadku zmniejszenia liczby miejsc nie ruszając ich z mocowań (tj. wykręcam zbędne fotele, reszta zostaje fabryczna z pasami 3 punktowymi)

   a) potrzebuje zaświadczenie od producenta o poprawności montowania foteli i pasów?

   b) czy fotele muszą mieć isofix skoro ich nie miały fabrycznie, a ich nie dokładam tylko zmniejszam ich ilość?

   c) fotele oprócz kierowcy są jednoczęściowe (w sensie zagłówek mają połączony z oparciem). Czy ma to jakiś wpływ, bo gdzieś też była informacja, że koniecznie muszą mieć regulowane zagłówki...

2. PKD 50.20.A wystarczy, żeby wykonać demontaż foteli i zabudowę samemu czy już od tego roku muszę mieć inne kwity?

3. Kwestia akcyzy. Czy będzie opłata 18,6% od autobusu czy nie?

4. Czy zmieniając specyfikację pojazdu przy okazji mogę obniżyć DMC do 6,9T? Czasami są inne opłaty za pojazdy powyżej 7T, a nie wiem czy liczą od DMC czy od RMC auta

5. Co z tachografem, jeśli takie auto będę używał prywatnie. Wiem, że w momencie przerejestrowywania tachograf musi mieć legalizację, ale czy później na kempingowy jest wymagane jego używanie i legalizowanie?

Będę niezmiernie wdzięczny za każde wskazówki. 

Pozdrawiam wszystkich karawaningowców :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W aktualnych przepisach nie ma wymagań dla zmian z autobusu na samochód specjalny...

W przypadku odejmowania miejsc nie trzeba potwierdzeń od producenta czy jednostki uprawnionej.

Ogólnie zmieniając samochód ciężarowy na specjalny lub osobowy, dwa fotele muszą posiadać ISOFIXY, wiadomo ciężarowy a nie autobus, ale zmiany podobne więc myślę, że ISOFIXy będą potrzebne. Nie jest to oczywiste, ale logiczne ;) no ale przepisy dużo z logiką nie mają wspólnego to kto wie :P 

Do zmian trzeba mieć PKD 45.20.Z.

DMC nie da się zmienić. 

Pojazdy specjalne nie muszą być wyposażone w tachograf. Jeżeli w samochodzie jest to legalizacja będzie wymagana. Ale będzie można go wymontować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1 - Nie, nie, nie;

Ad. 2 - 45.20.Z - zmiana konstrukcyjna zmieniająca rodzaj pojazdu tylko poprzez przedsiębiorcę;

Ad. 3 - ??

Ad. 4 - jeżeli zmiany konstrukcyjne wymuszałby takie działanie to tak, w przeciwnym wypadku się nie da;

Ad. 5 - z naszej perspektywy jak jest zamontowany ma być zalegalizowany, jak go nie ma, to nie ma;

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi.

Rzeczywiście nie ten kod PKD wkleiłem :)

Mam działalność, więc sam mogę dodać sobie odpowiednie PKD i wypisać oświadczenie o zabudowie i usunięciu foteli.

Ad. 3. Z ciężarowego jak na osobowe się zmienia to akcyza obowiązuję w zależności od pojemności silnika, temat wałkowany głównie do 3,5T z dostawczaków na kempingowe. Nie wiem czy dotyczy to autobusów? 

Ad. 4 Czyli zostaje dmc tak jak jest ;)

Ad. 5. czytałem, że w firmie legalizującej tachografy można się go pozbyć, ale jak zostanie to co 2 lata będę robił legalizację i tyle ... najważniejsze, że nie musze używać.

Czyli w sumie temat przeróbki z autobusu jest łatwiejszy niż robienie z dostawczaka lub ciężarowego i dokładanie miejsc...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście miałem na badaniu autokar 12m na specjalny kempingowy i bez problemu zarejestrowany z terminem badania na rok 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli te nowe przepisy nie mają zastosowania w przypadku przeróbki autokaru na kempingowy specjalny.

Podsumowując:

Kupuje autokar, dopisuje do swojej firmy PKD 45.20.Z, usuwam fotele, których nie potrzebuje, robię wymagane rzeczy, żeby pojazd spełniał "specjalny kempingowy" tj. szafka, przenośna kuchenka na kartusze, łóżko, stolik. Po przeróbce wypisuje oświadczenie, że wykonałem takie i i takie czynności w danym pojeździe. Jadę z tym na okręgową stację diagnostyczną. Płacę za przegląd zmian konstrukcyjnych + drugi zwykły jeśli nie miałbym aktualnego przeglądu, dostaje dokumenty od diagnosty, że jest ok. Z tym jadę do urzędu wymienić dowód i jeszcze na koniec powiadamiam ubezpieczyciela o zmianach, żeby na nowo mi wyliczyli ubezpieczenie. Czy muszę o czymś jeszcze pamiętać? Jakieś ważenie jest konieczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważenie będzie konieczne, ponieważ zmieni się masa własna pojazdu. Po pełnej zabudowie podjechać na jakąś konkretną wagę z legalizacją i dopisać aktualną wartość masy własnej w oświadczeniu o przeprowadzonych zmianach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Tomek8340 napisał:

Pamiętać o ograniczniku prędkości 

 

Co masz na myśli? 80km/h można jeździć takim kamperem, ale czy muszą być jakieś blokady?

 

35 minut temu, Logen napisał:

Ważenie będzie konieczne, ponieważ zmieni się masa własna pojazdu. Po pełnej zabudowie podjechać na jakąś konkretną wagę z legalizacją i dopisać aktualną wartość masy własnej w oświadczeniu o przeprowadzonych zmianach. 

Czyli jak zważę go na zalegalizowanej wadze u np. gościa co sprzedaje węgiel to będzie git? :) nie wiem czy jakaś stacja w okolicy ma wagę, ale czytałem kiedyś, że może być obojętnie jaka, byle miała legalizację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, adam91pl napisał:

Jadę z tym na okręgową stację diagnostyczną. Płacę za przegląd zmian konstrukcyjnych + drugi zwykły jeśli nie miałbym aktualnego przeglądu, dostaje dokumenty od diagnosty, że jest ok.

Radzę dopytać się na OSKP na której będziesz robił badanie, czy diagnosta nie będzie potrzebował opinii rzeczoznawcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Mecher napisał:

czy diagnosta nie będzie potrzebował opinii rzeczoznawcy.

👍

Bo nie oszukujmy się,ale jeśli zabudowa będzie "konkretna" i sporo zmieni w pojeździe to opinia jest podstawą...(przynajmniej u mnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, adam91pl napisał:

Kupuje autokar

Kupuję autobus.

11 godzin temu, adam91pl napisał:

przenośna kuchenka na kartusze

Będzie brakować miejsca na normalną z piekarnikiem i rusztem? 

11 godzin temu, adam91pl napisał:

Po przeróbce wypisuje oświadczenie

że dokonano zmiany rodzaju pojazdu z autobusu na samochód specjalny kempingowy. Żadnych epopei, od tego był Mickiewicz.

11 godzin temu, adam91pl napisał:

Płacę za przegląd zmian konstrukcyjnych + drugi zwykły jeśli nie miałbym aktualnego przegląd

Tak czy owak zapłacisz za dwa badania, ponieważ w skład badania po zmianach konstrukcyjnych wchodzi opłata za badanie okresowe.

11 godzin temu, Tomek8340 napisał:

Pamiętać o ograniczniku prędkości 

Skąd żeś to wytrzasnął?

10 godzin temu, adam91pl napisał:

może być obojętnie jaka, byle miała legalizację

może być obojętnie jaka aby działała sprawnie. Legalizacja mogła być "warunkowa" i nie koniecznie potwierdzać sprawność :icon_mrgreen:

 

9 godzin temu, yogi1984 napisał:

opinia jest podstawą...(przynajmniej u mnie)

Bo Ty się zawsze przy....alasz, nie możesz jak człowiek po prostu pomóc na odpowiedzialność @adam91pl

 

Edytowane przez adam1501
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, yogi1984 napisał:

Bo nie oszukujmy się

Bo konkretny diagnosta go "poprowadzi". Powie czego będzie wymagał by takie badanie wykonać. Tylko tyle i aż tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, adam1501 napisał:

Kupuję autobus.

Będzie brakować miejsca na normalną z piekarnikiem i rusztem? 

że dokonano zmiany rodzaju pojazdu z autobusu na samochód specjalny kempingowy. Żadnych epopei, od tego był Mickiewicz.

Tak czy owak zapłacisz za dwa badania, ponieważ w skład badania po zmianach konstrukcyjnych wchodzi opłata za badanie okresowe.

Skąd żeś to wytrzasnął?

może być obojętnie jaka aby działała sprawnie. Legalizacja mogła być "warunkowa" i nie koniecznie potwierdzać sprawność :icon_mrgreen:

 

Bo Ty się zawsze przy....alasz, nie możesz jak człowiek po prostu pomóc na odpowiedzialność @adam91pl

 

Dziękuję, za włączenie się do dyskusji :)

Zależy mi na tym, żeby przerejestrować szybko po zakupie. Dlatego będzie wyposażenie zupełnie minimalne, tak, żebym mógł się tym pojazdem legalnie poruszać. Jak juz to zrobię to budowa docelową będzie rozłożona w czasie bardzo długim ponieważ, będzie trzeba ogarnąć blacharke, zakonserwować cały pojazd, bo Vario gniją strasznie. Po tym nowa izolacja termiczna, zabudowa, piec z butla LPG na stałe itp. elektryka, zbiorniki na wodę etc.. od razu tego nie zrobię, bo większość prac będę wykonywał samodzielnie, a OC na autobus jest bardzo drogie, prawka na D też nie posiadam. Dlatego chcę przejść procedurę szybko i bez problemów, żeby nawet niedokończonym pojazdem moc np podjechać do mechanika itp. 

Dziękuję za wszelką pomoc. Jak się okazuje nie jest to az tak skomplikowane jak straszą spece z różnych grup i postów na grupach karawaningowych...

W wolnej chwili podjadę na moją stacje zobaczyć czy tam w ogóle ogarniają i mają wiedzę na ten temat, co będą potrzebować, żeby przygotować się do tego odpowiednio :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiany konstrukcyjne na raty, znaczy ile tych zmian chcesz przeprowadzić ?

No też jestem ciekawy, która stacja ogarnie wszystko in blanko.  I czy w takim razie będzie, to rzeczywiście szybko i bez problemów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mecher napisał:

Zmiany konstrukcyjne na raty, znaczy ile tych zmian chcesz przeprowadzić ?

No też jestem ciekawy, która stacja ogarnie wszystko in blanko.  I czy w takim razie będzie, to rzeczywiście szybko i bez problemów. 

Tu nie chodzi o zmiany in blanco

Robię wszytstko co jest minimalne według przepisów, żeby mieć już baze jako kempingowy specjalny.

Jeśli dodam lub usunę szafkę to nie są to już zmiany konstrukcyjne chyba nie? 

Jak ktoś remontuje starego kampera to musi ponownie zmieniać cokolwiek? W przypadku dodania zbiornika na wodę, kanapy lub jakiegoś mebla?

Taki kompletny remont to pewnie 1-2 lata.

Mogę wtedy jechać nawet drugi raz na stację, ale przecież już wtedy nie zmieniam dowodu itp bo wszytstko co fabryczne typu fotele pozostaje bez zmian. 

Nie rozumiem w czym jest problem zrobić to w dwóch etapach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczekujesz że dostaniesz przepis na minimum byle tylko zarejestrować jako specjalny a potem zrobisz jak będzie Tobie pasowało? Dobrze że nie napisałeś powiedzcie mi jak Was zrobić w ch. W tym jest problem że potem masa własna mocno może się rozmijać z tym co zostało ustalone na badaniu dodatkowym po zmianach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, wojteczek napisał:

Oczekujesz że dostaniesz przepis na minimum byle tylko zarejestrować jako specjalny a potem zrobisz jak będzie Tobie pasowało? Dobrze że nie napisałeś powiedzcie mi jak Was zrobić w ch. W tym jest problem że potem masa własna mocno może się rozmijać z tym co zostało ustalone na badaniu dodatkowym po zmianach.

Nie chce robić nikogo w ch.. jak mam to inaczej zrobić legalnie?

Wyrejestrować czasowo na czas przeróbki?

 Czy później ponownie udać się na ważenie i jakieś poprawki na stacji? Jest w ogóle taka możliwość?

Wszystko będzie dokumentowane zdjęciowo. Tu nie chodzi o jakieś oszustwa, ma być legal 100%. Problem tak jak wspomniałem jest w czasie realizacji tego i żeby móc poruszać się po drodze w sposób legalny na prawko C 

Co do masy to dmc jest ok 8T, a pusty waży ok 4T, po zabudowie to będzie max 5T z wodą, wiec nawet jak będzie rozjazd o 200kg to reszta jest traktowana jako ładunek chyba nie? 

Jak zmienię piecyk z kartridży na duży piec + butla z legalizacja LPG to chyba można to zrobić po zmianie konstrukcyjnej? Czy wszytstko musi być na tip top w momencie przeglądu pierwszego i nic nie można później zmieniać ???

Po to zadaje pytania, żeby zorganizować to zgodnie z prawem i zaplanować wszytko zanim kupię pojazd i zacznę zabawę z zabudową.

To że niektórzy kombinują, żeby uniknąć podatków i rejestrują sportowe auto jako specjalne pomoc drogowa itp to wiem, w moim przypadku nie chodzi o jakieś obchodzenie prawa. Tym bardziej że takim kamperem będę też poruszał się po drogach za granicą, wiec wszystko chce mieć legalne, łącznie z przeglądem i odbiorem instalacji gazowej przez kwalifikowana osobę.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adam91pl, to minimum dla kampera z przepisów i nie ważne z jakiej bazy kamper powstał:

9. Przestrzeń mieszkalna samochodu kempingowego powinna być wyposażona w trwale zamocowane:

1) siedzenia;

2) stolik; może być zbudowany tak, aby łatwo go było można zdemontować;

3) miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń;

4) urządzenia kuchenne;

5) szafki.

Działaj po swojemu, realizuj marzenie według założenia, bo plan jest dobry. Chcesz dopisać PKD do własnej działalności, to dopisuj. Chcesz zabudowę według własnego projektu zlecić komuś z zewnątrz, no to zlecaj. Na co będzie chodziła ta kuchenka, to mniejsza o to. Najczęściej spotykana jest dziesięciokilogramowa butla, na którą nie potrzeba żadnej legalki. Tematów o gazie zasilających kuchenki i/lub ogrzewanie kamperów było bez liku, więc proszę tego wątku nie rozwijać. Dziś robisz kamperowe minimum, a potem wstawisz wodotrysk, jacizzi i saunę. Ważne, żeby późniejsze modyfikacje mające wpływ na masy, ładowności, ciężary też swoje odzwierciedlenie w dowodzie rejestracyjnym znalazły. Dla mnie po temacie i staraj się nie dopytywać o więcej bo najprawdopodobniej padnie kolejny bezsens. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dziękuję ślicznie za te słowa i wsparcie. Już powoli traciłem nadzieję, bo co osoba to inne zdanie na ten temat... To jak z podatkami w skarbówce widzę. Co urząd to inne interpretacje...

Będę informował jak uda się projekt zacząć realizować :)

Rozumiem że jak się masa zmieni mogę wyrobić nowy dowód z prawidłowymi danymi? 

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, adam91pl napisał:

Rozumiem że jak się masa zmieni mogę wyrobić nowy dowód z prawidłowymi danymi? 

Tak, jak dodasz kolejne wyposażenie to znowu pojedzie na badanie po zmianach konstrukcyjnych i dostaniesz nowe dane (większa masa własna).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, adam91pl napisał:

diagnosta z wielkopolski ?

Wielkopolskie to drugie pod względem wielkości woj. w Polsce. Powiat np. Jarocin, będzie lepszym określeniem :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.