Skocz do zawartości

Problem był Van jest furgon.


Apo

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Mam problem z uzyskaniem VAT 1, VAT 1a, lub inne potrzebne do pełnego odliczenia VAT i wydatków.

Samochód Ford Custom 2015, wyprodukowany jako Van, 1 rząd 3 siedzenia, przegroda/ściana oddzielająca od części ładunkowej. 11.06.15 dostał pieczątki, że jest Vanem, 25.06.15 po zrobieniu chłodni/izotermy (według firmy nie mają prawa ingerować w konstrukcję nadwozia wjechał Van, wyjechał Van), na dodatkowym badaniu technicznym diagnosta wpisał furgon izotermiczny i tutaj zaczyna się moja przygoda. Samochód kupiłem w listopadzie 2021 i męczę się z tą sprawą do teraz. Urząd komunikacji i stacje kontroli pojazdów odmawiają zmiany na Van, oraz odmawiają wbicia VATu do dowodu, chociaż samochód jest ciężarowy N1 i jak wyżej typowe przeznaczenie/wykorzystanie do celów firmowych. Na nadwozie wielozadaniowe też nie ma zgody. Pytam się o co tu chodzi bo już załatwiam to 8 miesięcy i odbijam się od urzędu do urzędu i OSKP. Nie chcą dać skierowania na dodatkowe badanie w ogóle nie chcą podjąć tematu.

Z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Apo napisał:

Pytam się o co tu chodzi

O przepisy. Ustawa vatowska wymaga podrodzaju van lub wielozadaniowy, natomiast klasyfikacja pojazdów, zawarta w rozporządzeniu, dla pojazdów z przeznaczeniem izotermicznym przewiduje wyłącznie podrodzaj furgon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko tutaj idzie się od góry do dołu, więc najpierw określa się czy jest to Van czy furgon, a potem czy jest to izoterma, czy coś innego. Jeżeli nie można znaleźć nic co pasuje to zostawić na poziomie Van. Tak jak to było wcześniej rodzaj ciężarowy, podrodzaj Van, przeznaczenie nie dotyczy.

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak coś komuś nie pasuje, to klasyfikacja podrodzaj  "inny" przewiduje. No ale to druga para kaloszy, większy rozmiar, dla znawców tematu. Nie ta liga jednym słowem. A poza tym, żaden "inny" nie łapie się na vaty.

5 godzin temu, Apo napisał:

po zrobieniu chłodni/izotermy (według firmy nie mają prawa ingerować w konstrukcję nadwozia wjechał Van, wyjechał Van), na dodatkowym badaniu technicznym diagnosta wpisał furgon izotermiczny i tutaj zaczyna się moja przygoda.

A teraz powoli:

- po czym diagnosta zgadł, że to jest izoterma?

- po czym diagnosta zgadł, że to jest chłodnia?

 

Rozumiem, że nikt nie obciął pół nadwozia, żeby kontenerem izotermicznym go zabudować, tylko do gołej blachy napoprzyklejali folii/pianki, a potem wnętrze części ładunkowej estetycznym plastikiem wyłożyli - tak? Czy ten pojazd posiada jakieś urządzenie do utrzymywania zadanej temperatury w ładowni?

To dobry przykład? 

http://sprzedazautochlodni.pl/produkt/ford-transit/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to dobry przykład, mój wygląda identycznie. Przestrzeń ładunkowa wyłożona izolacją i przykryta jakimś materiałem jak w przykładzie, żeby dla pzh/sanepidu były papiery. Dodatkowo tak samo na dachu agregat. Podobno żadna firma robiąca takie izotermy/chłodnie/mroźnie nie ingeruje w konstrukcję nadwozia, więc u nich na warsztacie nie zmienił się w furgon.

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Paprock napisał:

po czym

To jest dobre pytanie.😁

Mistrz, z blaszaka wyprodukowanego w 2015, sklasyfikowanego jako van zrobił furgon. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze, że odwiedziłem z samochodem i dokumentami ITS i dla pracowników którzy zajmują się homologacją i tamtejszej stacji diagnostycznej, mój samochód to dalej Van, powiedzieli, że w najgorszym przypadku dostanę z wk skierowanie na badanie za 50 zł i na tej podstawie mi potwierdzą, a w ogóle to powinny wystarczyć dokumenty które już mam. No i cóż teraz dla pracowników urzędu dokumenty nieważne, a na badanie też nie chcą wysłać. Coś tam gadają żebym pojechał do tej stacji w której diagnosta tak przyklepał i żeby tam poprawić, tylko tutaj pojawiają się kolejne problemy, a mianowicie rzeczony diagnosta jest już na emeryturze, lub nie żyje, stacja jest 600 km od mnie więc w ciemno nie będę jechał 1200 km żeby być może wyjaśnić. W rozmowie telefonicznej stacja jest niechętna/odmawia przeprowadzenia badania, zasłania się tym że to było dawno to co my możemy i co ja od nich chcę. Normalnie Bareja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślę sobie, że te nowe Toyoty Proace po izotermicznej zabudowie pozostają w Świadectwach nadal VANAMI i jako VANY są rejestrowane i spełniają warunki na VATY. Akurat tu z vatowaskiej ustawy pasuje jak ulał to, co Custom miał wcześniej, czyli:

9. Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

Po mojemu diagnosta przesadził i ja bym go sądem postraszył, że nie mając wiedzy ani narzędzi tudzież opinii rzeczoznawcy ponawymyślał w dokumentach co ponawymyślał narażając moją działalność gospodarczą na szkodę. Trzeba podejść do szefa wydziału komunikacji, ustalić ruchy i wymóc na diagnoście, żeby swoje wymysły poprawił. No i naczelnika dopytać czy uzna zaświadczenie poprawione, ewentualnie wykonać badanie dodatkowe celem poprawnej klasyfikacji i rejestracji. 

Ja bym tego Customa jako VANA zostawił. Nie mam pojęcia co kolesiowi strzeliło do głowy, żeby z VANA chłodnię/izotermę robić!

 

(Sorry, chciałem się wstrzelić pod Daria wypowiedzią, lecz mi nie wyszło)

 

Ale przecież samemu można podjechać na dowolną okręgową stację i poprosić o badanie dodatkowe:

2) skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:

a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji,

Następnie po badaniu udać się do sekretariatu WK i ta złożyć pisemny wniosek o poprawną rejestrację samochodu, w szczególności podrodzaju. Załączyć zaświadczenie ze stacji, czy co tam jest do tego Customa w dokumentach domowych jeszcze. Poprosić panią sekretarkę o potwierdzenie wpłynięcia wniosku i na nowy dowód VANA czekać. AMEN

Można i za potwierdzeniem odbioru wysłać pismo gołębiem pocztowym... znaczy poleconym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Apo napisał:

że w najgorszym przypadku dostanę z wk skierowanie na badanie za 50 zł

Ciekawe na jakie to badanie zdaniem ITS, za 50 zł skieruje WK 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za porady, potwierdziliście to co przez te miesiące wyczytałem z ustaw i innych przepisów. No trudno jutro znowu pojadę do WK jak dalej będzie grochem o ścianę to wezmę od nich odmowę na piśmie i chyba zostanie sąd. Jeszcze zadzwonię do Toyoty zapytam się jak oni to robią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Apo napisał:

ak dalej będzie grochem o ścianę to wezmę od nich odmowę na piśmie

Ale odmowę czego? Jakie masz dokumenty i o co wnioskujesz, a czego Ci urząd odmawia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę zmiany w Cepik/dowodzie z powrotem na Van i dodanie adnotacji/wbicie VAT 1, 1a, czy coś podobnego. Tak jak pisałem samochód został wyprodukowany jako BB Van, a diagnosta coś powymyślał i od końca zaczął robić badanie i mu wyszło, że to furgon, a urzędnikom w to graj, nie ma odliczania VAT i nie chcą tego sprostować.

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podjedz do przedstawiciela marki - weź potwierdzenie iż pojazd jest Van /0-300 pln/ - do WK - zmiana w CEP - na OSKP wykonać DBT VAT i z powrotem do WK wpisać do DR VAT a drugi kwit księgowej aby zgłosiła sposób rozliczenia pojazdu w US / VAT-25 lub 26 nie pamiętam/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już z takim potwierdzeniem od Forda za 250 zł pojechałem i dwie stacje diagnostyczne oraz WK w skrócie powiedzieli, że ich to nie obchodzi. Mam tam wpisane ten BB Van 1 rząd siedzeń, jest przegroda itd... a tamci dalej nie to jest furgon i koniec, opary absurdu. W ITS powiedzieli, że sam ten dokument powinien wystarczyć WK do prawidłowej zmiany, a nawet de facto przywrócenia Van, a następnie dodanie informacji o VAT.

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Apo napisał:

Chcę zmiany w Cepik/dowodzie z powrotem na Van i dodanie adnotacji/wbicie VAT 1, 1a, czy coś podobnego.

Ale nie masz na to dokumentów. Na badaniu diagnosta określił furgon i teraz żadne papiery od producenta tego nie wyprostują, bo pojazd jest po zmianach konstrukcyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mieszajcie chłopakowi w głowie. Jak znam moto-rynek, to nikt tych blaszaków (ani producent, ani podmiot dokonujący zabudowy) nie określa podrodzaju jako izoterma/chłodnia. Mało to jeździ takich kurdupli z lekami lub pączkami. W życiu nie spotkałem Fiacika Fiorino zarejestrowanego jako mroźnia/lodownia.

Azymut na okręgową celem wykonania dodatkowego badanie z poprawnie wpisanym podrodzajem VAN plus drugie dodatkowe tak zwane VATOWSKIE. Papiery na sekretariat i czekać.

Nie ma co latać po producentach i potwierdzać to, co było w rejestrach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

23 godziny temu, Apo napisał:

na dodatkowym badaniu technicznym diagnosta wpisał furgon izotermiczny i tutaj zaczyna się moja przygoda

A co to było za dodatkowe badanie i po co je robiłeś? (Ktoś zrobił) 

Edytowane przez Boguslaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tego badania nie robiłem tylko 1 właściciel w 2015 r. Podobno WK jak przed chwilą dzwoniłem wysłał do tej OSKP pismo o poprawienie dokumentów, ciekawe ile trzeba czekać i czy się ugną? Jak nie to sam zrobię te 2 badania, mam nadzieję że diagnosta tutaj będzie przytomny i da z powrotem tego Van i pozytywnie na VAT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Apo napisał:

Ja tego badania nie robiłem tylko 1 właściciel w 2015 r.

A zastanowiłeś się przy kupnie, czy kupujesz pojazd, który spełnia Twoje wymagania (VAT)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak szukałem samochodu to słusznie wyszło że ten Ford to Van i co ważniejsze dla mnie powinien bez problemu otrzymać adnotację VAT, a że ktoś zrobił co zrobił to teraz jest zabawa. Nawet nie pamiętam, czy na portalu nie było może nawet z automatu przez system wstawione, że to Van.

 

Edytowane przez Jacdiag
cytat całego poprzedniego posta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to mało ważne, czy się zastanowiłeś, czy nie. Poza tym nie każdy pojazd ma wpisany VAT tak samo jak i dowody są powystawiane z pominięciem pewnych rubryk. Jest potrzeba wyprostowania i to jest główny wątek, a nie historia zachowań i analiz przy kupnie-sprzedaży.

 

No różnicę widać gołym okiem!

 

Furgon BB-Van.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Apo napisał:

Jak nie to sam zrobię te 2 badania, mam nadzieję że diagnosta tutaj będzie przytomny i da z powrotem tego Van

Ciekawie na jakiej podstawie diagnosta na innym badaniu będzie niby przytomny i da VAN, skoro w systemie jest furgon ?

Bo ty tak chcesz ? Jak sam pisałeś normalnie Bareja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Paprock napisał:

No różnicę widać gołym okiem!

Mam BB Van zgodnie z tym obrazkiem i dokumentami, tak jak z linku wyżej do Forda mroźni. Takie samo wykończenie przestrzeni transportowej, agregat na dachu.

4 godziny temu, Mecher napisał:

Ciekawie na jakiej podstawie diagnosta na innym badaniu będzie niby przytomny i da VAN, skoro w systemie jest furgon ?

Bo ty tak chcesz ? Jak sam pisałeś normalnie Bareja.

Już to przerabiałem i tak było, więc jestem w błędnym kole. Może ta pierwsza OSKP naprawi i nie skończy się na sądzie... Mam przedstawić dokumenty potwierdzające brak dokumentów i przeróbek, ciekawe tylko jak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Mecher napisał:

Ciekawie na jakiej podstawie diagnosta na innym badaniu będzie niby przytomny i da VAN, skoro w systemie jest furgon ?

Na podstawie:

1 godzinę temu, Apo napisał:

potwierdzeniem od Forda za 250 zł

i własnych oczu.

Wielokrotnie tak robiłem.  Każdy z nas z OSKP wie ile aut, typowych VANów i wielozadaniowych, było zarejestrowanych jako furgony. W ten sposób się to prostowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

@Apo

Jedź do stacji i traf na diagnostę, który Ci to ogarnie. Tu nie ma żadnej filozofii. Po przeprowadzonej organoleptyce powinien stwierdzić i potwierdzić, że badany pojazd pasuje jak ulał do definicji BB-VANA. 

"Da VANA bo w systemie jest bomba, którą należy wyprostować"!!!

Jak będzie coś stękał i sapał o furgonie zintegrowanym, to mu wyjaśnij, że tak owszem są takie pojazdy, ale to bardziej chodzi o furgonowate karetki na amerykańską modę lub niemieckie samochody pocztowe. No takie kontenery, do których się z kabiny przechodzi. No coś jak kampery. To jest właśnie ta integracja budy z kabiną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.