Skocz do zawartości

Okresowe a VAT ...


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 141
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Norbert Jezierski

    18

  • Psuj

    13

  • Bogusław Maćkowski

    13

  • berecik

    13

Mam nadzieje, że będzie jakieś oficjalne pismo bo pomimo że mam okręgową stację to jest z mojego punktu jakieś chore :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sanowni koledzy ja uważam, że nie nalezy pobierać 50 zł za vat wbity w dowód przy bad. okresowym poniważ:

w cenniku w pozycji 6,.. sa badanie dodatkowe, które wykonuje sie raz np. po zainstalowaniu gazu, taxi itd, natomiast za te same badania dodatkowe przy okresowym bierzemy z pozycji 1,...

Gdyby należało pobierać 50zł to badanie to powinno sie również znależc w pozycji 1,.. lub w pozycji 7,.. z odnośnikiem 4)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz powiedzieć, że na okresowym nie pobierasz opłat za spełnianie dodatkowych warunków TAXI, GAZ, L, VAT? Tylko pogratulować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie definitywnie odpowiadam:

Jaka stacja może robić badanie okresowe dla pojazdu spełniającego dodatkowe wymagania VAT?

 

Pierwszą czynnością jaką wykonuje diagnosta jest porównanie zapisów w dowodzie rejestracyjnym i odrazu widzi w adnotacjach zapis "VAT 1-4".

 

Bierzemy pod uwagę następujący stan prawny:

 

Nie do końca można się z tym zgodzić.

Jeżeli chodzi o wykonywanie badań okresowych pojazdów nazwijmy je umownie"VAT" przez okręgowe SKP to zgadzam się z Bogusiem. Jednak odmienne zdanie mam jeżeli chodzi o drugą kwestię.

Uważam, że nie można tutaj zastosować § 4pkt 12 z Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm., bo ten podpunkt mówi o spełnianiau warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych natomiast wymogi odnoszące się do pojazdów"VAT" zawarte są w ustawie o podatku od towarów i usług (słynny art. 86 ust. 4) a nie w rozporządzeniu. Ja powoływałbym się tutaj na zapis z w/w rozporządzenia: § 4. Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:

1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym... - wówczas problem pobrania dodatkowej opłaty znika.

Przy okazji wchodzimy w procedury które mają zastosowanie przy stwierdzeniu niezgodności danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym ze stanem faktycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz powiedzieć, że na okresowym nie pobierasz opłat za spełnianie dodatkowych warunków TAXI, GAZ, L, VAT? Tylko pogratulować.

Pobieram opłaty za TAXI, GAZ, itd. gdy są wbite w dowód przy okresowym ale z pozycji 1,.. np. za GAZ pozycja 1,15.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak. W pozycji o okresowym od 1-21 nic się nie mówi o VAT więc logicznie jest to takie badanie dodatkowe jak np. hak dlatego VAT pobieramy jednorazowo a to że jest sprawdzenie warunków dodatkowych w okresowym nie upoważnia jeszcze do pobrania dodatko 50 PLN . Dla poparcia TAXi pierwszy raz poz 6.2, puźniej pobieramy przy okresowym bo jest powtórka w 1.13 cennika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jeżeli to badanie ma być wykonywane z okresowym, to po cholere w zakresie jest identyfikacja w poz.17.1 i dlaczego brak identyfikacji w innych dodatkowych badaniach, które wykonujemy wraz z okresowym :cry:

W Rozporządzeniu podaje się zakres w/g załącznika 1 w pkt 17

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście mogę współczuć właścicielom pojazdów przystosowanych jako VAT, jednak trudno w oparciu o istniejące przepisy znaleźć jakąś furtkę na ich korzyść.

 

§ 4. (Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.)

Okresowe badanie techniczne polega na sprawdzeniu:

1) zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, dotyczących danych identyfikacyjnych i technicznych pojazdu, a także prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych; dla pojazdów niezarejestrowanych dopuszcza się ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin;

12) spełniania warunków dodatkowych dla pojazdów określonych w rozporządzeniu o warunkach technicznych i w przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów.

 

Czyli jest jeszcze pkt 12 o spełnianiu wymogów dodatkowych, które wchodzą w okresowe.

 

Prawo o ruchu drogowym:

art. 81 ust. 8 Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 2 i 3, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega również pojazd:

6) (11) dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 113 i Nr 90, poz. 756).

 

§ 2. 1. Badania techniczne dzieli się na:

12) (5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 6 ustawy.

 

 

Jak nic jest ujęty zakres badania VAT w Dz. 227 nie tak jak w przypadku HAKA, które nie jest tu ujęte, a co się z tym wiąże ma pisemne odstępstwo ws opłat.

 

17. DODATKOWE BADANIE POJAZDU, DLA KTÓREGO OKREŚLONO WYMAGANIA TECHNICZNE W PRZEPISACH USTAWY O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG

 

17.1. Identyfikacja

pojazdu

Oględziny organoleptyczne: porównanie zapisów w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym lub ustalenie faktycznych danych pojazdu na podstawie oględzin.

1. Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy), numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym.

2. Brak numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) lub numer nieczytelny.

3. Oczywiste omyłki w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu.

 

17.2. Dodatkowe warunki techniczne

Oględziny i pomiar.

1. Brak spełnienia warunków określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podtku od towarów i usług.

 

Jak widać z zakresu spełnianie warunków dodatkowych z ustawy podatkowej jest tylko 1 z kilku wymogów przewidzianych w zakresie badania.

 

Z tych przepisów wynika, że podczas badania okresowego dodatkowemu badaniu podlega sprawdzenie spełniania warunków dodatkowych z art. 81 ust. 8 pkt 6, dla którego Dz. Nr 227 przewidział zakres badania.

 

CZYLI PODSUMOWUJĄC WSZYSTKIE POSTY JESTEŚMY ZGODNI W ZAKRESIE, IŻ OKRESOWE VAT WYKONUJE STACJA OKRĘGOWA I OPRÓCZ ZAKRESU OKRESOWEGO JEST SPRAWDZENIE WARUNKÓW DODATKOWYCH VAT.

 

Odnośnie opłat za badanie okresowe VAT, wstrzymuje się z opinią i obecnie studiujemy przepisy, gdyż przedmówca GRAFII i KONTROLER 2 (poniżej) dał mi do myślenia, ponieważ przytoczył bardzo logiczny i trafny argument i tu proszę o czas na konsultacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cennik też nie zawiera małej 4) co oznacza, że opłata jest wraz z okresowym

małej 1) też nie widzę jako opłata jednorazowa :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli kto wykonuje okresowe z VAT jesteśmy zgodni, natomiast co do opłaty podtrzymuje, że pobierana jest jednorazowo :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OPŁATA NA BADANIU OKRESOWYM Z DODATKOWYM VAT.

 

Dz.U.04.223.2261

2005-08-22 zm. Dz.U.05.155.1302 §1

6.11 pojazd, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym 50,00

 

W pozycji 6.11 cennika nie ma przypisu nr 4.

Objaśnienia:

4) Opłata obowiązuje również przy okresowym badaniu technicznym.

 

Wynika z tego, że podczas okresowego badania wykonuje się czynności badania okresowego i dodatkowego VAT i pobiera się opłatę jedynie za badanie okresowe.

 

Decyzje podejmuje w tej sprawie oczywiście każdy starosta nadzorujący stacje w swoim zakresie. Jednakże ja przekonałem się, po konsultacjach z ludźmi, których uważam za autorytet, że pobiera się opłatę tylko za badanie okresowe.

 

Jestem zmuszony zachować się jak profesjonalista i PRZEPRASZAM :oops: tych wszystkich których wprowadziłem w błąd na początku tego wątku, iż powinno się pobierać na okresowym VAT opłaty zarówno za badanie okresowe jak i dodatkowe VAT. Było to błędne myślenie z mojej strony, a argumenty w dyskusji późniejszej były bardzo treściwe.

 

Najdziwniejsze jest to, że objaśnienia w rozporządzeniu o opłatach czytałem kilka razy i dopiero teraz zauważyłem różnicę wynikającą z pkt 4 objaśnień w tym przypadku.

 

Uważam, że autor postu powinien dodać punkt POMÓGŁ zarówno GRAFII, KONTROLER2 i BERECIK.

 

I nadal uważam, że jestem zaszczycony podejmując dyskusję z takimi profesjonalistami. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w końcu kolejne okresowe vat-owca kosztuje 98 czy 98+50. Bo się zdeka pogubiłem.

Ja też ... :cry:

Poprzeglądałem cennik i wychodzi jednak na to, że 98 + 50 ...

 

Moim zdaniem, jak klient chce badanie dodatkowe VAT po 31 maja to trzeba mu zrobić. Nie istotne czy z okresowym czy nie. Nic na siłę. To jego sprawa co z tym zrobi. To użytkowników pojazdów ustawa obligowała do wykonania badania do dnia 31 maja, a nie OSKP. OSKP mają takie uprawnienia, to dlaczego mają tego nie robić i przy okazji zarobić parę groszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

vatman, uznaję Twoją interpretację za jedynie słuszną. Taki nick do czegoś zobowiązuje w końcu :P

 

A tak serio serio - też tak myślę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chciałem wcześniej zajmować stanowiska bo by wyglądało, że specjalnie komuś robię na przekorę i mogłoby spowodować niewłaściwy wydźwięk sprawy. Dobrze że się wyjaśniło choć dla mnie sprawa od początku była jasna . Dobrze że Bogusław się zreflektował, bo mylić się, to jest rzecz ludzka.

To badanie jak wynika „W PRZEPISACH USTAWY O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG . jest wykonywane na zlecenie zainteresowanego, jak chce odliczać podatek VAT od paliwa.(Chcę zwrócić uwagę że przed wejściem w życie ustawy, SKP broniły się przed wykonywaniem tych czynności, miały to robić urzędy skarbowe dlatego, że te czynności nie mają żadnego związku i są sprzeczne z PORD a także z art.132 ,3a ) Jest to badanie jednorazowe, na tak długo jak będzie ten pojazd figurował w środkach trwałych danego użytkownika, nawet po zakończeniu amortyzacji . Jeżeli pojazd zmieni użytkownika to ten, w celu odliczenia VAT misi ponownie przestawić stosowne zaświadczenie .( Diagności słusznie się obawiali, że następne pomiary(np. inna SKP) mogą nie być identyczne i wtedy zależy od urzędnika ? mimo że pojazd spełnia wymogi do odliczenia VAT.)

Zakres takiego badania nie ma żadnego związku z badaniem okresowym dlatego że:

1.Badanie takie nie jest nigdzie wykazane w DR , tak jak „gaz” czy „hak” .

2.Diagnosta nie ma żadnej wiedzy w trakcie wykonywanego badania okresowego że pojazd taki był kiedykolwiek poddany oględzinom pod kontem odliczenia VAT.

3. Właściciel pojazdu poza US nie musi się przed nikim legitymować tym zaświadczenie a tym bardziej jakby miał z tego tytułu ponosić opłaty przy przeglądzie okresowym.

Przykro mi bardzo, że nie mogłem wyjaśnić innej sprawy a post mój wyjaśniający to zagadnienie został usunięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas WK w DR w miejscu na adnotacje wpisują np. VAT1, VAT2 - sami w firmie mamy kilka takich aut i wszystkie mają adnotację także będzie wiadomo jak ktoś wcześniej zakwalifikował pojazd na VAT 1 czy 2. podobne adnotacje są także w karcie pojazdu.

Także moim zdanie ma to wpływ na zakres badania okresowego, jeśli ma adnotację np. VAT2 i niespełnia tego warunku to N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Badanie takie nie jest nigdzie wykazane w DR , tak jak „gaz” czy „hak” .

2.Diagnosta nie ma żadnej wiedzy w trakcie wykonywanego badania okresowego że pojazd taki był kiedykolwiek poddany oględzinom pod kontem odliczenia VAT.

3. Właściciel pojazdu poza US nie musi się przed nikim legitymować tym zaświadczenie a tym bardziej jakby miał z tego tytułu ponosić opłaty przy przeglądzie okresowym.

 

Z żadnym z tych punktów zgodzić się nie mogę - i polemizując tylko w tej materi krótko stwierdzam - nie masz racji.

Diagnosta wie o badaniu - DR i adnotacja VAT (x) tam wbita przez WK na podstawie wcześniej wykonanego BTP - vatowskiego właśnie.

 

Całkowicie popieram uwagę wolf'a w tej sprawie ...

 

Jest to badanie jednorazowe, na tak długo jak będzie ten pojazd figurował w środkach trwałych danego użytkownika, nawet po zakończeniu amortyzacji

Możesz mi podać zapis, który reguluje tą kwestię i z mocy ustawy jest tak jednoznaczny i nie pozostający w sprzeczności z PORD na przykład ? Bo coś mi się wydaje, że wyciągasz zbyt daleko idące wnioski ... Sorki, ale dla mnie nie jest to takie oczywiste ...

 

Przykro mi bardzo, że nie mogłem wyjaśnić innej sprawy a post mój wyjaśniający to zagadnienie został usunięty.

Tu proszę o rozwinięcie tematu - bo znowu nie wiem co dzieje się na forum. Chcę wyjaśnienia tej sprawy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja proponuje by sprawdzic czy praktyk nie jest przypadkiem następnym wcieleniem HERU (mysle że go jeszcze pamiętacie ;)) .

A wracając do tematu co robimy jak na bad. okresowym pojawi się np Berlingo furgon z VAT1 wstęplowanym w DR?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co robimy jak na bad. okresowym pojawi się np Berlingo furgon z VAT1 wstęplowanym w DR

1. Wysyłamy na OSKP ?

2. Jeśli jesteśmy na OSKP - wykonujemy zakres dla badania okresowego + dodatkowego VAT ?

3. Pobieramy - lub nie - dodatkowe 50,- zł za to badanie ?

 

Dużo tych znaków ? - prawda ? :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy przy okazji następnych przeglądów samochodu z wpisem VAT 1, żądać będziecie ponownie homologacji na rodzaj nadwozia? :roll: ( w różnych województwach, a nawet innych stacjach w jednym rejonie wiem że nie zawsze wglądano w homologacje)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy przy okazji następnych przeglądów samochodu z wpisem VAT 1, żądać będziecie ponownie homologacji na rodzaj nadwozia? :roll: ( w różnych województwach, a nawet innych stacjach w jednym rejonie wiem że nie zawsze wglądano w homologacje)

 

I właśnie o to pytam : Co robimy jak mam pewność że Berlingo ma podrodzaj furgon i ma wstęplowany VAT1 a może VAT1 mieć tylko wielozadaniowy lub van?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z żadnym z tych punktów zgodzić się nie mogę - i polemizując tylko w tej materi krótko stwierdzam - nie masz racji.

Przyznaję się. że faktycznie zbyt pochopnie potraktowałem temat . Za co uprzjmie przepraszam i dobrze że zostałem wyprowadzony z błędu.

Zasugerowałem sie przepisami o VAT a także tym zapsem

"5a. Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.
A więc prostuje: Nr 90, poz. 756 20) w art. 86: 5. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań."
, 5b. W przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia. 5c. Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.",

Na podstawie całości tych zapisów nadal uważam jednak, że jest to badanie jednorazowe dla celów podatkowych VAT . Wszystkie te wymagania zawarte w ust. 4 pkt 1-4 nie mają związku z badaniem okresowym i są one zawarte w badaniu dodatkowym w celu wydania zaświadczenia.Ale uwagi są słuszne i można zagadnienie różnie potraktować. Nie sztuką jest popełnić błąd, sztuką jest się do niego przyznać. Nie wszysko można wyjaśnić na logikę, tak jak to zrobiłem bez dokładnego zapoznania się z przepisami.

Ps.Zasygnalizowany problem z postem wyjaśnię na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.