Tomek8340 Napisano 9 Luty 2023 Share Napisano 9 Luty 2023 3 godziny temu, Arton napisał: przykład z dziś. W cepiku zagrozenie bezpieczeństwa kod DICT097, w pokwitowaniu uszkodzenia pokolizyjne, w rzeczywistości urwany uchwyt od lampy, zagnieciony zbiorniczek spryskiwacza i zderzak do malowania Czyli kolizja była Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Skoro napisali uszkodzenia pokolizyjne to idzie powypadkowe, a w aucie LPG butla. I co nie będą chować pokwitowań? Będą! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 przeglądam pokwitowania z ostatniego roku. W cepiku "uzasadnione przypuszczenie zagrożenia bezpieczeństwa" i co, robimy powypadkowe? No nie, bo w pokwitowaniu " rózne koła na przedniej osi". Dlatego jak wcześniej pisałem, pokwitowanie i tak musi być do badania. Cepik tylko do identyfikacji pojazdu 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 (edytowane) Zamiast wprowadzać w przepisy gniota o identyfikacji bez dokumentów można było wprowadzić wirtualne zatrzymanie DR na SKP. Ale poco ?? !!! Mniej negatywów w rejestrze - można porównywać się do niemieckich 20% N. Ludzie kto da N i klientowi zabierze DR jeśli on ma go w leasingu albo zabłąkany ze Szczecina przyjechał !!! Edytowane 10 Luty 2023 przez markes30 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Jeszcze się nie spotkałem, żeby policjant nie wystawił pokwitowania. A ci, co próbowali mi nakłamać, że nie dostali żadnego pokwitowania od policjanta jakimś dziwnym trafem wydobywali te pokwitowania i okazywali do badania. Poza tym przy pobieraniu danych do badania dokładnie widać "stan dokumentu" oraz kto, co i kiedy do cepiku wpisał. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 (edytowane) Tak więc przyjmujemy po Norcomowskim głosowaniu że badania na podstawie Cepik robimy tylko wtedy gdy uprzednio SKP zatrzyma "papierowy DR" więc żeby ganiać klienta po PC to identyfikacja na CEP. Zatrzymania elektroniczne tylko z pokwitowaniem. Z wyrazami szacunku 😂 Musimy wziąć prawo w swoje ręce ! Edytowane 10 Luty 2023 przez Rafi90 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Do dalszej edycji. Tylko tak, żeby nie zamotać ministra bardziej, niż on nas zakręca. My, diagności wspierający się na branżowym forum pod nazwą NORCOM zwracamy się do Pana Ministra z prośbą o wyjaśnienie jakiej sytuacji, jakiego przypadku dotyczy identyfikacja pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego wprowadzona Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. § 1. W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776, z późn. zm.3) ) wprowadza się następujące zmiany: w § 2 w ust. 1 w pkt 1 w lit. a dodaje się tiret czwarte w brzmieniu: „– centralnej ewidencji pojazdów, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, 9–13, 15, 15a, 17 i 21 ustawy, w przypadku pojazdu, któremu zatrzymano dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe),”; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrzej89 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 24 minuty temu, markes30 napisał: Ludzie kto da N i klientowi zabierze DR jeśli on ma go w leasingu albo zabłąkany ze Szczecina przyjechał Czyli co wówczas robisz? Dajesz P i " na przeglądanie tego nie bylo" czy wycofujesz badanie z systemu i jedź sobie gdzie indziej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 (edytowane) 19 minut temu, Rafi90 napisał: badania na podstawie Cepik robimy tylko wtedy gdy uprzednio SKP zatrzyma "papierowy DR" więc żeby ganiać klienta po PC to identyfikacja na CEP. Ja proponuję prześledzić drogę klienta, któremu SKP dała N i zabrała DR. Założenia: SKP - centalna Polska , WK w którym pojazd jest zarejestrowany - Wrocław, pojazd w leasingu. I. Badanie z N + zabrany DR II. Diagnosta zapierdziela na pocztę i wysyła poleconym za potwierdzeniem odbioru ( koszt dodatkowy dla SKP ~ 10 zł) III. Klient ma 14 dni na załatwienie: 1. Naprawa pojazdu 2. Ponowne sprawdzenie na SKP 3. Zawiezienie 200 km lub przesłanie do leasingu zaświadczenia o badaniu ( dodatkowy koszt 10-200 zł) 4. Ktoś z leasingu musi pójść i odebrać z WK DR ( dodatkowy koszt 100-200 zł) leasing nic nie robi za darmo. 5. Ktoś z leasingu musi pójść i odesłać DR użytkownikowi. (dodatkowy koszt 100-200 zł) Można też samodzielnie pojechać do Wrocławia i odebrać DR z leasingu koszt 200 zł i cały dzień zmarnowany. Klient dodatkowo ponosi karę w wysokości 210 - 600 zł !!! O dwóch dniach zmarnowanych nie wspomnę. .. a wystarczyło wirtualnie zatrzymać i wirtualnie zwrócić DR. Edytowane 10 Luty 2023 przez markes30 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Bo tak mnie jeszcze zastanawia poszerzony katalog punktów w tym dodanym tirecie w stosynku do tiretu opisującego pokwitowanie. No ale gdyby komuś zależało na poszerzeniu danych przy pokwitowaniu, to zmianie uległby tylko tiret trzeci bez potrzeby dopisywania kolejnego. Nie wiem. Zamotali jak zawsze. No prawie zawsze. Może warto się zastanowić nad tymi punktami wymienionymi w dodanym tirecie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrzej3 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 23 minuty temu, markes30 napisał: II. Diagnosta zapierdziela na pocztę Oczywiście robi to po pracy i za czas spędzony na poczcie + dojazd prywatnym autem wlicza we własne koszta. .....Osobiście już to przerabiałem - pierwszy i ostatni raz. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Oczywiści jest to uciążliwość znaczna. Najczęściej to ja odwożę DR na pocztę i bardzo często płace za wysyłkę ze swoich prywatnych pieniędzy. Nie mniej jednak jest nić w porównani jaki tor przeszkód musi przejeść klient aby po N z zabraniem DR odzyskać go z powrotem. Ktoś chyba specjalnie te kłody pod nogi rzuca aby potem narzekać na małe statystyki N. Wystarczy wprowadzić wirtualne zabranie DR na SKP i po problemie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Do tego dodałbym możliwość wpisywania, wykreślania HAK-a, zarówno w CEPiK, jak i DR. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzysieknowak Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 Wpisywanie HAK i GAZ kiedyś odbywało się na skp,miałem takie ładne stempelki i już. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 10 Luty 2023 Share Napisano 10 Luty 2023 1 godzinę temu, krzysieknowak napisał: Wpisywanie HAK i GAZ kiedyś odbywało się na skp,miałem takie ładne stempelki i już. Tak! Tak! Gdyby większość diagnostów obowiązywały przepisy a nie ułańska fantazja, to zaiste te sprawy pozostałby na stacji. A tu jakims dziwnym trafem poznikały i zmiany i samy i gazy i haki. Pewnie klienci zawinili, no bo któżby inny. 11 godzin temu, Paprock napisał: Bo tak mnie jeszcze zastanawia poszerzony katalog punktów w tym dodanym tirecie [...] Coraz gorzej. Tak to scalone wygląda. Po co, na co? Nie wiem! § 2. 1. Zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje: 1) identyfikację pojazdu, w tym: a) sprawdzenie cech identyfikacyjnych oraz ustalenie i porównanie zgodności faktycznych danych pojazdu z danymi w: – dowodzie rejestracyjnym, – pozwoleniu czasowym, – pokwitowaniu, o którym mowa w art. 132 ust. 2 ustawy, łącznie z danymi i informacjami, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy, – centralnej ewidencji pojazdów, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, 9–13, 15, 15a, 17 i 21 ustawy, w przypadku pojazdu, któremu zatrzymano dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe), czyli: ● dane identyfikujące pojazd (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu oraz numer rejestracyjny pojazdu, ● dane o tablicach rejestracyjnych pojazdu i ich legalizacji oraz o ich wtórnikach i dane o profesjonalnych tablicach rejestracyjnych oraz ich legalizacji, ● dane o badaniach technicznych pojazdu, ● dane o szkodach istotnych, ● dane o nadaniu i wybiciu nowego numeru nadwozia (podwozia), ● dane techniczne o pojeździe, ● dane o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego, ● dane o zatrzymaniu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, ● dane o czasowym wycofaniu i ponownym dopuszczeniu do ruchu pojazdu oraz o jego wyrejestrowaniu, ● dane o wymianie drogomierza, ● dane o wydanych zezwoleniach na odstępstwo od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd. (To, co kursywą sam naklikałem!) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 11 Luty 2023 Share Napisano 11 Luty 2023 23 godziny temu, markes30 napisał: Ja proponuję prześledzić drogę klienta, któremu SKP dała N i zabrała DR... Jeszcze 3 lata temu klienci ganiali po wszystkie zatrzymane DR do WK i się dało a teraz wszyscy przyzwyczaili się do wygody. Oczywiście zgadzam się z tobą @markes30, że to zbytnie utrudnienie i SKP powinny zatrzymywać DR wirtualnie. 23 godziny temu, markes30 napisał: Ludzie kto da N i klientowi zabierze DR jeśli on ma go w leasingu albo zabłąkany ze Szczecina przyjechał !!! Tu nie tylko o leasing chodzi... Oficjalne dane są takie, że w Lublinie w 2022 r diagności zatrzymali aż 1 (jeden) DR. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 W dniu 10.02.2023 o 19:39, Paprock napisał: Coraz gorzej. Tak to scalone wygląda. Po co, na co? Nie wiem! A tak mnie naszło. Sprawca całego zamieszania to prawdopodobnie ten Pan od respiratorów.... Takie pierwotnie chciał wprowadzić zmiany: https://legislacja.gov.pl/docs//521/12366703/12932181/12932184/dokument597502.pdf "Już obecnie na terytorium RP można poruszać się pojazdem bez posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego, ponieważ w czasie kontroli drogowej uprawnione organy mają możliwość weryfikacji danych pojazdu w centralnej ewidencji pojazdów. Analogiczne rozwiązanie można również przyjąć w przypadku badania technicznego." A finalnie wyszło jak wyszło https://legislacja.gov.pl/docs//521/12366703/12932181/12932185/dokument597506.pdf "Uprzejmie informuję, że uwaga dotycząca zmiany przepisu w zakresie danych niezbędnych do przeprowadzenia badania technicznego, na podstawie których można dokonać sprawdzenia cech identyfikacyjnych oraz ustalenia i porównania zgodności faktycznych danych pojazdu, została uwzględniona, z tym, że brzmienie przepisu zostało doprecyzowane w taki sposób, aby weryfikacja danych pojazdu z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów dotyczyła tylko pojazdu, któremu zatrzymano dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe)." A według mnie wyszło masło maślane bo po co coś doprecyzowywać skoro odpowiednio doprecyzowany zapis już istnieje: "pokwitowaniu, o którym mowa w art. 132 ust. 2 ustawy, łącznie z danymi i informacjami, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy," Oj te respiratory..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 No tiret o pokwitowaniu plus identyfikacja łacznie z danymi technicznymi istnieje i żyje własnym życiem. Zastanawiające jest po jakie licho poszerzyli katalog danych w stosunku do tiret trzecie i wychodzi, że to powinno dotyczyć sytuacji kiedy klient/petent nie ma, nie posiada, nie trzyma zatrzymanogo dowodu w ręce. Więc jaka to może być sytuacja? Bo skoro dowodu nie posiada, to powinien dysponować pokwitowaniem, zaiste. A pokwitowanie łacznie z cepikiem jest przecież rozpisane. Kto jeszcze może dowód zatrzymać i w zamian pokwitowania nie wystawiać? Bo mi wychodzi, że tylko stacja. Dlatego aż się prosi, żeby ten tiret czwarte doprecyzować o zatrzymany dowód przez stację kontroli. No takie moje zdanie. A coś mi się zdaję, że większośc odnosi ten przepis do zatrzymanego dowdu przez stację właśnie. Mimo wszystko taka rozkmina pozostawia niedostyt o co w tym wszystkim chodzi, nadal nie odpowiadając na zagwozdkę, po jaką chorobę poszerzyli katalog. I wszystko byłoby GiT, gdyby na badaniu odpuścili dowód rejestracyjny całkowicie, czyli skasowali ten dopisek o zatrzymanym pozwoleniu/dowodzie lub doprecyzowali, że chodzi o dowód zatrzymany przez stację kontroli. Jak widać, wyjścia są dwa i tak lub siak należałoby ten tiret czarte rozpisać! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobiasztj Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 Warto przeczytać uzasadnienie do projektu. W związku z uwagą Ministra Cyfryzacji zgłoszoną w ramach uzgodnień międzyresortowych, uwzględniono również zmianę w § 2 w ust. 1 w pkt 1 w lit. a rozporządzenia. Zmiana ta jest zmianą wynikową, związaną z konsekwencją wyeliminowania z obrotu prawnego karty pojazdu, która do dnia 3 września 2022 r. stanowiła dokument, na podstawie którego można było dokonać identyfikacji pojazdu, w tym sprawdzenia cech identyfikacyjnych oraz ustalenia i porównania zgodności faktycznych danych pojazdu. Stosownie do art. 132 ust. 4 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 oraz w przypadku stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność lub uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Zatrzymany dokument przesyłany jest niezwłocznie organowi, który go wydał. W takim przypadku, po wyeliminowaniu z obrotu prawnego karty pojazdu, sprawdzenie cech identyfikacyjnych oraz ustalenie i porównanie zgodności faktycznych danych pojazdu z danymi w dokumentach wymienionych w § 2 w ust. 1 w pkt 1 w lit. a rozporządzenia w trakcie ponownego badania technicznego polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów, w których stwierdzono usterki, nie jest możliwe. Dane niezbędne do przeprowadzenia badania technicznego są zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i na podstawie tych danych można również dokonać identyfikacji pojazdu. Dlatego zasadne jest, aby uprawniony diagnosta miał możliwość przeprowadzenia badania technicznego pojazdu, któremu zatrzymano dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe), po weryfikacji faktycznych danych pojazdu podlegającego badaniu z danymi zgromadzonymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, 9−13, 15−15a, 17 i 21 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Należy podkreślić, że dane w dowodzie rejestracyjnym, mogą zawierać dodatkowe informacje, które nie zostały zamieszczone w Centralnej Ewidencji Pojazdów, dlatego jest to rozwiązanie przeznaczone wyłącznie do przeprowadzania badania technicznego pojazdu, któremu uprawniony diagnosta wydał zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z wynikiem negatywnym i zatrzymał dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe). Dokumenty wymienione w obowiązującym § 2 w ust. 1 w pkt 1 w lit. a rozporządzenia, na podstawie których dokonuje się identyfikacji pojazdu, w tym sprawdzenia cech identyfikacyjnych oraz ustalenia i porównania zgodności faktycznych danych pojazdu, stosuje się w przeprowadzaniu pozostałych badań technicznych. Mając na uwadze, że obecnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej można poruszać się pojazdem bez posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego, ponieważ w czasie kontroli drogowej uprawnione organy mają możliwość weryfikacji danych pojazdu z danymi zgromadzonymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów, analogiczne rozwiązanie można również przyjąć w przypadku badania technicznego. 1 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 No dobrze. I co, całe to uzasadnienie klientowi pokazywać, tłumaczyć o co biega. Z uzasadnień do projektów mamy się dowiadywać o co w przepisach się rozchodzi, bo co? Bo ciężko było trzy wyrazy dopisać, żeby sprawa była jasna, klarowna i czysta. Przez wszystkich zrozumiała i prosta! Pisałem jak to powinno wygładać! Nie dość, że wbijają z kserówkami dowodów, fotkami dowodów, aplikacjami zawierającymi dowód, to teraz jeszcze tę zamotę dodali i jak nic będziemy słuchać od samego progu, że do badania nie potrzeba ani pokwitowania, ani dowodu! KINO! I proszę mi natentychmiast poprawić ten zapis panie ministrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 PANIE MINISTRZE!!!! Skoro Godzinę temu, tobiasztj napisał: w przypadku stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność lub uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Zatrzymany dokument przesyłany jest niezwłocznie organowi, który go wydał. to o jakim BADANIU mowa??????? Godzinę temu, tobiasztj napisał: ponownego badania technicznego polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów, w których stwierdzono usterki, Nieczytelny DR jest jednym z zespołów i układów w którym stwierdzono usterki????????? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 Spokojnie i bez wycinania kawałków, bo akurat w tym "stosownie" zawarte jest: Art. 132. 1. Policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej albo funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie: 1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd: a) zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, b) zagraża porządkowi ruchu, c) narusza wymagania ochrony środowiska; - także sprawa co do zatrzymywania dowdów przez stację jest jasna. Skucha tylko w nowym tirecie powstała. No mi się to zaczyna powoli układać i jak nic pasuje do sytuacji kiedy klient "na poprawkę" podjechałby do innej stacji. Okaże zaświadczenie z informacjami, o które tak się ciskamy (haki, gazy i inne takie), a całą resztę z cepiku się wydobędzie. Tylko po co to robić, skoro w zaświadczeniu wszystko czarno na białym stoi. No dobrze, ale na okazywanie zaświadczenia podstawy brak i zaś spaliły na panewce taxi, haki, gazy i temu podonme adnotacje. Oj weźcie się tam za dobrą robotę. Oj weźcie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 15 minut temu, Paprock napisał: Spokojnie i bez wycinania kawałków, Chodzi mi tylko o samo uzasadnienie..... A po drugie to z samego rozporządzenia nie wynika to co z uzasadnienia😀 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 Nieee nooo... za rozpiskę rozporządzenia maja miszcza!!! 👎👎👎 Już chyba druga poprawka do niego! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 12 Luty 2023 Share Napisano 12 Luty 2023 Wygląda na to, że pisząc na forum informacje szybciej docierają do ministra niż drogami oficjalnymi . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.