Skocz do zawartości

Samochód specjalny inny, pytania


B85

Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów!

Na wstępie, tytułem wyjaśnienia, chciałbym powiedzieć, że nie jestem diagnostą, a moje pytanie dotyczy nieco szczególnego przypadku samochodu ciężarowego, przejrzałem forum i pomimo wielu ciekawych informacji, nie znalazłem tego, czego szukałem. Otóż posiadam samochód Gaz 66 zarejestrowany po raz pierwszy w 1995 r. w czerwcu. Samochód ma w dowodzie w rubryce D "SAMOCHÓD SPECJALNY INNY", zaś w rubryce S1 podane jest 6 miejsc siedzących. Pojazd jest po remoncie od strony technicznej (zrobione hamulce, oświetlenie, zawieszenie, usunięta korozja, usunięte wycieki i nieszczelności etc.), wstępnie pojechałem sprawdzić czy wszystko działa, jest ok. Kupiłem to auto w celu zbudowania samochodu wyprawowego, w którym można mieszkać. Taki powolny, uboższy, pod względem estetycznym kamper, ale o większych możliwościach poruszania się w terenie i po bezdrożach. Samochód miał zamontowaną zabudowę w całości metalową, typu furgon, w której były 4 miejsca siedzące, pozostałe 2 w kabinie.

Miejsca w kabinie nie są istotne, za to miejsca w skrzyni już tak, mianowicie zainstalowałem dwie ławki umieszczone wzdłuż osi pojazdu na przeciw siebie, każda zmieści 3 osoby ze względu na to, że skoro mam 6 miejsc siedzących i mogę 6 osób zabrać do samochodu, chciałbym móc te 6 osób gdzieś posadzić w zabudowie podczas postoju. Kanapy wstawiłem sam, poprzednie miejsca siedzące były na ławce przypominającej siedzenia w starych wagonach PKP (tu pewnie istotne, że ławka była ustawiona w poprzek osi auta). Nie nadawało się już do naprawienia, o nowej nie wspomnę. Jak łatwo się domyślić, miejsca mocowania nie są fabryczne, bo nadwozia nigdy takich nie posiadały. Całość jest wykonana w oparciu o: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia rozdział 10 "Warunki dodatkowe dla samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób" § 40. który odnosi się do § 8 ust. 4 pkt 2a, żeby nie wklejać fragmentów rozporządzenia chodzi o to, że warunki techniczne dopuszczają umieszczanie ławek (kanap?) wzdłuż osi samochodu ciężarowego/specjalnego a samo przewożenie osób poza kabiną kierowcy wynika z Art. 63. pkt 2 Prawa o ruchu drogowym . Miejsca nie mają pasów bezpieczeństwa, tak samo jak miejsca w kabinie (obowiązek dla przednich siedzeń od sierpnia 2007r. dla pojazdów o DMC powyżej 3,5t). Ta część z miejscami siedzącymi znajduje się na przodzie nadwozia. Pozostałą część zagospodarowałem w ten sposób, że zbudowałem łazienkę i kuchnię. Nie wiem do czego służyła poprzednia zabudowa, były właściciel też nie wiedział, bo auto kupił już bez wyposażenia. To co w niej było, zostało zdemontowane, ale miała część przeznaczoną dla ludzi, także na przedzie, z ogrzewaniem i 220V.

Całość projektu zbliża się do końca, więc przymierzam się do wizyty na OSKP i nie chcę żadnego diagnosty wepchnąć na minę, bo zdaje sobie sprawę, że to zagadnienie potencjalnie problematyczne. Moje pytanie brzmi: czego potrzebuję, żeby wszystko było zrobione zgodnie z prawem, mówiąc wprost czego diagnosta będzie potrzebował ode mnie, żebym ja był zadowolony i on też? Czy jest możliwość pozostawienia samochodu jako "specjalny inny" (co mnie w pełni urządza, bo ubezpieczenie jest dość tanie, jestem zwolniony z podatku drogowego, no i można czasowo oddać DR, jak się nie jeździ, a takie auto 95% czasu stoi pod domem), czy jednak jest konieczność zmiany na "samochód specjalny kempingowy", tu znowu w 1995r. nie było takiej klasyfikacji pojazdów, więc czy da się skorygować ten wpis w DR bez konieczności przedstawiania dokumentacji z warsztatu z odpowiednim PKD, czy od rzeczoznawcy?

Jeszcze w trakcie prac próbowałem się konsultować z diagnostami z mojej okolicy, niestety z mizernym efektem, bo takiego przypadku nie było nigdy w okolicy, stąd chcę zapytać na szerszym forum.

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, B85 napisał:

Czy jest możliwość pozostawienia samochodu jako "specjalny inny" (co mnie w pełni urządza, bo ubezpieczenie jest dość tanie, jestem zwolniony z podatku drogowego, no i można czasowo oddać DR, jak się nie jeździ, a takie auto 95% czasu stoi pod domem), czy jednak jest konieczność zmiany na "samochód specjalny kempingowy", tu znowu w 1995r. nie było takiej klasyfikacji pojazdów, więc czy da się skorygować ten wpis w DR bez konieczności przedstawiania dokumentacji z warsztatu z odpowiednim PKD, czy od rzeczoznawcy?

Niezależnie czy pozostanie taka klasyfikacja jak jest czy będzie to samochód kempingowy to w obu przypadkach będzie to pojazd specjalny a przy zmianach w zakresie podrodzaju nie trzeba przedstawiać żadnych faktur z warsztatu. 

Jeżeli po przebudowie pojazd nie będzie spełniał wymagań dla samochody kempingowego (są wymienione w rozporządzeniu) to pozostanie tylko wybór podrodzaju INNY, czyli de facto zostanie tak jak jest. 

W kwestii ewentualnych miejsc siedzących i ich ewentualnej zmiany to kluczowe pytanie jaka jest DMC tego pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spodziewałem się tak szybkiej odpowiedzi, dziękuję. No jest to kluczowa informacja, mój błąd. Gaz 66 w, mojej wersji, ma DMC równe 5800, przy 3800 masy własnej. Nie chcę zmieniać ilości miejsc, właśnie ilość miejsc w DR przesądziła o zakupie tego konkretnego samochodu, typowa ilość miejsc w nich to 2, ze względu na środek kabiny zajęty przez osprzęt silnika, a byłem mgliście świadom problematyki związanej ze zmianą ilości miejsc.
 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, B85 napisał:

w rubryce D "SAMOCHÓD SPECJALNY INNY"

Coś chyba z tymi rubrykami nie teges. Taki zapis powinien być w rubryce "rodzaj pojazdu", w w rubryce D powinna się znaleźć marka, model.

41 minut temu, B85 napisał:

Kupiłem to auto w celu zbudowania samochodu wyprawowego, w którym można mieszkać.

Na dzień dzisiejszy najbardziej zbliżonym pojazdem będzie - specjalny kempingowy.

 

41 minut temu, B85 napisał:

przewożenie osób poza kabiną kierowcy wynika z Art. 63. pkt 2 Prawa o ruchu drogowym

To nie dotyczy Twego pojazdu, ponieważ Twój pojazd jest samochodem specjalnym.

41 minut temu, B85 napisał:

Czy jest możliwość pozostawienia samochodu jako "specjalny inny"

Niestety nie, ponieważ jeżeli nie będzie pojazdem kempingowym, to nic w nim specjalnego nie ma i stanie się samochodem ciężarowym. Zgodnie z definicją: "... pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji ..."

41 minut temu, B85 napisał:

czy jednak jest konieczność zmiany na "samochód specjalny kempingowy", tu znowu w 1995r. nie było takiej klasyfikacji pojazdów

Pojazd zostanie sklasyfikowany zgodnie z dzisiejszą klasyfikacją.

41 minut temu, B85 napisał:

czy da się skorygować ten wpis w DR bez konieczności przedstawiania dokumentacji z warsztatu z odpowiednim PKD

Jeżeli pojazd zostanie specjalnym, to nie potrzeba warsztatu (nie zachodzi zmiana rodzaju pojazdu) do zmiany podrodzaju z innego na kempingowy.

41 minut temu, B85 napisał:

Moje pytanie brzmi: czego potrzebuję, żeby wszystko było zrobione zgodnie z prawem, mówiąc wprost czego diagnosta będzie potrzebował ode mnie, żebym ja był zadowolony i on też?

Ewentualnie opinii rzeczoznawcy. Musisz porozmawiać z konkretnym diagnostą, który będzie wykonywał badanie i z nim ustalić wszelkie "kwity", które wg niego będą niezbędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogłem coś pomieszać z rubrykami, bo dane mam ze zdjęcia DR, który leży w domu, a zdjęcie kiepskie. Czyli w zasadzie wygląda na to, że badanie techniczne jest wykonalne. Czy on będzie specjalny inny, czy specjalny kempingowy, wszystko jedno z mojego punktu widzenia. Chcę, żeby mógł się legalnie poruszać po drogach, a nie do pierwszej kontroli służb mundurowych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, adam1501 napisał:

Niestety nie, ponieważ jeżeli nie będzie pojazdem kempingowym, to nic w nim specjalnego nie ma i stanie się samochodem ciężarowym

Niekoniecznie. Jeżeli pojazd nie będzie mógł przewozić ładunków to nie będzie uznany za samochód ciężarowy. Jak nie spełni warunków dla samochodu kempingowego:

.1. Samochód kempingowy SA Pojazd kategorii M z przestrzenią mieszkalną, w której znajduje się przynajmniej następujące wyposażenie: a) siedzenia i stolik; b) miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń; c) urządzenia kuchenne; d) szafki. Wyposażenie to jest zamocowane trwale w przedziale mieszkalnym. Stolik może być jednak zbudowany tak, aby łatwo można go było zdemontować.

bo na nie będzie posiadał stolika czy urządzenia kuchennego i nie da się go zakwalifikować do żadnej z pozostałych 18 przeznaczeń to pozostaje zakwalifikowanie pojazdu jak specjalny inny.

58 minut temu, B85 napisał:

Gaz 66 w, mojej wersji, ma DMC równe 5800, przy 3800 masy własnej.

Zmienić mocowania foteli można bez udziału jednostki uprawnionej. Pozostaje tylko kwestia przepisu oryginalności punktów kotwienia.
 
Klasyfikacja pojazdów specjalnych:
511
RADIOFONICZNY / TELEWIZYJNY
bgjhgwqhq512
DO PRAC WIERTNICZYCH
513
AGREGAT ELEKTRYCZNY / SPAWALNICZY
514
KEMPINGOWY
515
POGRZEBOWY
516
LABORATORIUM
TECHNICZNE
517
KOPARKA
518
KOPARKO
SPYCHARKA
519
ŁADOWARKA
520
BANKOWÓZ
521
SANITARN
 
 
Edytowane przez danielg539
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za odpowiedzi, na dniach będę się wybierał na OSKP, zobaczymy :)

Co do wyposażenia, to nie ma jak inaczej sklasyfikować samochodu, niż specjalny kempingowy, obecnie zamontowane wyposażenie to min. instalacja wodna, instalacja elektryczna, łazienka z prysznicem i toaletą, zbiornik wody wewnątrz zabudowy (żeby zapobiec zamarzaniu w zimie, ale też jako magazyn ciepła), komunikacja między kabiną a zabudową, szafki, kanapy, stolik, część kuchenna itp. Nie ma możliwości przewożenia "towarów" w ciężarówce, bo miejsca wolnego jest mniej jak w busie, a wyjęcie tego wszystkiego i przystosowanie nadwozia do wożenia towarów trwało by pewnie dość długo.

Wątpliwości mam co do mocowań  kanap (nie od strony technicznej, tu jest o wiele lepiej niż było, kiedy auto kupiłem, ale to jest moja robota, więc to nic nie znaczy), taka zabudowa, mimo że jest osobowa już od etapu projektu (okna, poręcze, drabinka, wentylacja), to nie ma "fabrycznych mocowań". Wydaje mi się, że w latach 90tych dostosowywało się odpowiednio do tego co miała robić i tyle, byle się trzymało.

Tu dodam jeszcze ciekawostkę, może się komuś przyda, otóż numery VIN na GAZach 66 (może 53) zwykle nie były bite na ramie, a malowane białą farbą w okolicy tylnego prawego koła, czasem też były też tam bite. Mój z kolei ma wybite ostatnie osiem cyfr VINu na ramie po lewej stronie w okolicy prętu stabilizacyjnego chłodnicy. Informację proszę traktować raczej jako ciekawostkę, niż pewnik, widziałem kilka samochodów, które w tym miejscu nie miały nic, tylko goły metal. Mój jest z końca produkcji, z 1995r, zaś w 91 skończyła się współpraca w ramach Układu Warszawskiego, może potem fabryka nabijała, a może już w kraju dostawały numery, nie udało mi się tego ustalić. Moje auto nie służyło w wojsku.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, B85 napisał:

Wątpliwości mam co do mocowań  kanap

Tego nikt nie będzie kwestionował (o ile jest wykonana zgodnie ze sztuką), ponieważ nie następuje zmiana liczby miejsc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.10.2022 o 13:35, B85 napisał:

w rubryce S1 podane jest 6 miejsc siedzących.

Skoro zamontowałeś "w skrzyni" 6 miejsc, plus dwa "nieistotne" (jak piszesz) w kabinie to razem wychodzi 8, czy ja coś żle liczę ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Cytat

Skoro zamontowałeś "w skrzyni" 6 miejsc, plus dwa "nieistotne" (jak piszesz) w kabinie to razem wychodzi 8, czy ja coś żle liczę ?

Dwa, nieistotne dla sprawy, to te, które są w kabinie, tu wiele pola do manewru nie ma, środek kabiny zajmuje góra silnika z osprzętem, nad tym jest ciężka pokrywa.

W zabudowie są 4 miejsca, od zawsze, tak wynika z dowodu rejestracyjnego i tak było, kiedy kupiłem auto. Miejsca siedzące w skrzyni/zabudowie były kiepskie pod wieloma względami, wymieniłem na nowsze, wygodniejsze i nieznacznie szersze. W trakcie postoju mieści się na nich sześć osób, ale to wliczam w to dwie osoby z kabiny (kierowca i pasażer), na czas jazdy, w skrzyni/zabudowie teoretycznie jadą 4 osoby, w kabinie 2, razem 6. Ja wiem, że to nie jest takie znowu oczywiste, bo takich samochodów nie ma na co dzień, stąd jeżeli są jakieś wątpliwości, chętnie wyjaśnię :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, B85 napisał:

ale to wliczam w to dwie osoby z kabiny (kierowca i pasażer), na czas jazdy

Tobie nikt nie broni, tak sobie wliczać. Nie mnie wyjaśniaj, zostaw to dla tego, który będzie robił badanie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam ponownie,

zabieram się za zamieszczenie zdjęć już chwilę, ale wracam z prac (prac, bo mam ze dwie) i już jest ciemno jak wracam, niemniej, w tym poście będą, niektóre starsze i robione jesienią (czaszka na gałce to wiocha ,wiem, ale do wydruku były gotowe czaszki a nie oryginalne gałki do gazów) .

Jestem po wizytach w kilku OSKP, wrażenia mam dobre, w jednym przypadku mieszane (Pan diagnosta rozmawiał z kolegą o moim aucie przy mnie, bo nie wiedział co robić. Teraz wiem, że takim czymś mogę sobie po lesie jeździć, drewno zwozić, lub oddać do muzeum albo na złom,  ;) a nie głowę zawracać).

Diagnosta w mieście powiatowym w zasadzie potwierdził to, co pisał adam1501 , poprosił o opinię rzeczoznawcy w kwestii montażu foteli z tyłu, na skrzyni. Obecnie czekam na dokument, przy okazji wyprostuję sprawę z VINem, żeby był normalny a nie ośmiocyfrowy. Ważne okazały się mocowania foteli, ja zastosowałem śruby 8.8, są zgodne z radzieckimi katalogami montażu foteli/kanap/krzeseł w skrzyni typu "kung" w Gazach i ZIŁach, chociaż u nich oznaczało się wszystko jako GOST, a jakość tego była dowolna. Czasem nawet gwintu nie było przy połączeniach ewidentnie wymagających gwintów. 

W sumie, nie jest tak trudno zalegalizować takie auto jak ja mam, żeby nim jeździć na weekendowe wypady czy nawet dalej, jak ktoś ma możliwość (i pieniądze na paliwo) ;)

Kilka zdjęć jest nieaktualnych, są już pasy dla pasażerów, inny stolik między kanapami i takie tam szczegóły typu router, GPS. Jedyne aktualne zdjęcie to to z całym autem w lesie, z zeszłego weekendu, reszta ma z pół roku.

Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za zaangażowanie! :)IMG_20220423_182555.thumb.jpg.2b718037a95a74b49d2f35c20c73b0d8.jpgIMG_20220526_190126.thumb.jpg.f2f793edc4b203d3b32f540e3100341d.jpgIMG_20220526_191551.thumb.jpg.14f3194b2607cf9b1788bdbf46e6da47.jpg

IMG_20220423_182555.thumb.jpg.2b718037a95a74b49d2f35c20c73b0d8.jpgIMG_20220423_182555.thumb.jpg.2b718037a95a74b49d2f35c20c73b0d8.jpg

IMG_20220914_134159.jpg

IMG_20220925_140655.jpg

IMG_20221023_144634.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2a) siedzenia nie mogą być skierowane bokiem do kierunku jazdy.
Za siedzenia skierowane bokiem do kierunku jazdy uważa się takie, których pionowa środkowa płaszczyzna wzdłużna tworzy kąt nie mniejszy niż 10° z pionową środkową płaszczyzną wzdłużną pojazdu.
Przepis nie dotyczy pojazdu zarejestrowanego przed dniem 20 października 2007 r., pojazdu pogotowia ratunkowego, motoroweru, motocykla, pojazdu czterokołowego oraz
samochodu ciężarowego, ciągnika samochodowego, samochodu specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 t, autobusu z miejscami dla pasażerów stojących, a także zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 20 października 2010 r. autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 10 t, w którym siedzenia skierowane bokiem do kierunku jazdy są skupione w tyle pojazdu w celu utworzenia zintegrowanej kanapy o najwyżej 10 miejscach siedzących;
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jest, jest to zgodne z §  8. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, który mówi w :

§  8 pkt. 4.

i dalej w ppkt.

2)

siedzenia powinny być przymocowane do nadwozia, również gdy są przesuwane, w sposób uniemożliwiający niezamierzone zmiany ich położenia;
2a)
siedzenia nie mogą być skierowane bokiem do kierunku jazdy. Za siedzenia skierowane bokiem do kierunku jazdy uważa się takie, których pionowa środkowa płaszczyzna wzdłużna tworzy kąt nie mniejszy niż 10° z pionową środkową płaszczyzną wzdłużną pojazdu. Przepis nie dotyczy pojazdu zarejestrowanego przed dniem 20 października 2007 r., pojazdu pogotowia ratunkowego, motoroweru, motocykla, pojazdu czterokołowego oraz samochodu ciężarowego, ciągnika samochodowego, samochodu specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 t, autobusu z miejscami dla pasażerów stojących, a także zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 20 października 2010 r. autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 10 t, w którym siedzenia skierowane bokiem do kierunku jazdy są skupione w tyle pojazdu w celu utworzenia zintegrowanej kanapy o najwyżej 10 miejscach siedzących;

Za długo pisałem i użytkownik Paprock mnie ubiegł :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.