Skocz do zawartości

Nowe rozporzadzenie Dz.U pozycja 2066 zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu badań technicznych


Kryczynski A

Rekomendowane odpowiedzi

W nowych samochodach coraz trudniej będzie przeprowadzić BT albo trzeba będzie się doszkolić. Pewnie jedno i drugie.

Nowe BMW serii 7. Hybryda. Stopień przylegania kół do podłoża 20%. Amortyzatory ustawiają właściwe parametry dopiero po ruszeniu.

Do OBD można się podłączyć ale jak sprawdzić sondy Lambda to nie wiem, bo ani ja ani właściciel nie wiedzieliśmy jak uruchomić silnik spalinowy na postoju. Czyli tradycyjna analiza spalin też odpada.

Edytowane przez radekd2
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, radekd2 napisał:

W nowych samochodach coraz trudniej będzie przeprowadzić BT albo trzeba będzie się doszkolić. Pewnie jedno i drugie.

Teoretycznie na tym mają polegać szkolenia okresowe, choć znając życie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie kategorii homologacyjnych przy pomiarze hałasu to bardziej dziwne jest tam ujęcie w procedurze pomiaru kategorii R a to są przyczepy rolnicze. 75 % lub 100 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej😀

A odnośnie zaawansowania pojazdów, takie z mieszanką uwarstwioną nie mają według przepisów lambda =1 z tolerancją do 0,03. Tylko mają lambda większe. I tak jest prawidłowo przy mieszance uwarstwionej, a w przepisy się nie łapie

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Solaris napisał:

A odnośnie zaawansowania pojazdów, takie z mieszanką uwarstwioną nie mają według przepisów lambda =1 z tolerancją do 0,03. Tylko mają lambda większe. I tak jest prawidłowo przy mieszance uwarstwionej, a w przepisy się nie łapie

Od dłuższego czasu nurtuje mnie ten temat, ale jak na razie to nie trafił mi się taki pojazd, ale nie ulega wątpliwości,  że wpółczynnik nadmiaru powietrza będzie miał prawie jak w dieslu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się trafiło. Mazda ma pojazdy z mieszanką uwarstwioną. Lambda przykładowo 1,3 - 1,5 czyli wykracza poza nasze przepisy ale jest prawidłowo. Nasze przepisy tego nie przewidują, ale z czystym sumieniem można podstemplować. To nie jedyna rzecz której nie przewidują nasze przepisy a jest prawidłowo. I Wydziały komunikacji też rejestrują takie nowe pojazdy do których właściciel przedstawia COC gdzie w pozycji z ekologią lambda jest podana powiedzmy 1,5

I nie da się zrobić żeby lambda łapała się na 1.0 tak samo jak nie da się zrobić aby w procedurze pomiaru hałasu wkręcić przyczepę rolniczą na obroty 75 procent mocy:)

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Solaris napisał:

To nie jedyna rzecz której nie przewidują nasze przepisy

Tak, jest tego całkiem sporo, nie wspominając o powoływaniu się na dane producentów pojazdów, które mogą wykraczać poza normy jeżeli na takich warunkach były homologowane, a jednocześnie brak bazy tych pojazdów i wartości przekroczonych parametrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Odgrzebie trochę temat odnośnie owego rozporządzenia. Ostatnio się zastanawiam jak podchodzicie do :

6.2.6.b czyli "b) "Siedzenia zamontowane niezgodnie wymaganiami określonymi w rozporządzeniu o warunkach technicznych.
Przekroczona dozwolona liczba siedzeń; mocowanie siedzeń
w miejscach niezgodnych ze świadectwem homologacji typu WE
pojazdu/typu pojazdu/typu UE pojazdu"

Dajmy taki przykład :

Mb Sprinter , fabrycznie blaszak, przerobiony kiedyś tam na autobus, więc miejsca kotwiczenia musiały być dorobione, bo na pace blaszaka ich nie było. Pojazd był przerobiony na własną rękę , więc nie ma drugoetapowej TZ ani numeru homo. Do czego porównać liczbę siedzeń ze świadectwa homo, skoro to pierwotne dla ciężarówki, kiedyś tam po ZK straciło już ważność? Co z autobusami w których zostały dołożone ile tam czasu temu miejsca, i nawet jeśli mają  TZ z numerem świadectwa, to będzie  w nim np 20 miejsc a faktycznie jest 24 bo ktoś kiedyś sobie dołożył, bo mógł. U? większości z was takie busiki się pojawiają, wiem że i u mnie zaraz po nowym roku przyjedzie kilka tego typu pojazdów. Temat do luźnego pogadania, bo ten o OBD to już jest chyba prześwietlony w każdą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba zwrócić uwagę na datę pierwszej rejestracji i odnieść ją do zakresu z tego okresu. Kiedyś fotele miały być trwale zamocowane, potem nastąpiła zmiana na siedzenia w konstrukcyjnych miejscach dla typu a teraz zgodnie z WE/UE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym nowym projekcie zostało też wyprostowane podłączenie z czytnikiem OBD dla silników ZI. Teraz jest że dla pojazdów do normy Euro 5 i Euro V oraz Euro 6 i Euro VI. Użycie słowa "do normy" sprawiła że wiele osób myślało że starsze poniżej euro 5 też. Teraz będzie to wyprostowane i intencja była taka aby tylko od normy Euro 5, V i powyżej. Zniknęło słowo "do". A więc starsze niż Euro 5 silnik ZI nie trzeba

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, pablos napisał:

nowe rozporządzenie, które wprowadza poprawki

Gdybym wiedział to zgłosiłbym brak w usterkach (5.3.1) zużycia stabilizatorów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Rafi90 napisał:

fabrycznie blaszak, przerobiony kiedyś tam na autobus, więc miejsca kotwiczenia musiały być dorobione, bo na pace blaszaka ich nie było.

Pojazd musiał być przebudowany przez przedsiębiorcę uprawnionego a taką firmę można postawić na równi z producentem pojazdu. Pojazd nie miał drugiego etapu homologacji więc nie można tu mówić o homologacji typu WE bo został dopuszczony do ruchu na podstawie badania technicznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Krzysztof plus napisał:

Gdybym wiedział to zgłosiłbym brak w usterkach (5.3.1) zużycia stabilizatorów

Na bank chodzi i stabilizatory, czy o to, co się wybija najczęściej, czyli łączniki drążków reakcyjnych. Jakby co, to są opisane pod 5.3.3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, danielg539 napisał:

 nie można tu mówić o homologacji typu WE bo został dopuszczony do ruchu na podstawie badania technicznego.

Czyli nie można mówić o usterce i wszystko jest git. Trochę namieszali bo tu niby ma być N za większą liczbę miejsc niż w homo, a warunki techniczne dopuszczają zmiany liczby miejsc nawet na większą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Rafi90 napisał:

nie można mówić o usterce i wszystko jest git.

Tak ja to widzę.

4 minuty temu, Rafi90 napisał:

Trochę namieszali

Nie pierwszy i nie ostatni raz, większość przepisów jest żywcem kopiowana z dyrektyw WE i tak średnio one pasują do naszego stanu prawnego (zwłaszcza tego z przed kilku lat).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Co prawda nie wykonuję badań pojazdom powyżej 3,5 t, ale zapytał mnie Kolega z OSKP, żeby zasięgnął opinii na forum - jakim czytnikiem OBD dokonujecie odczytu w pojazdach powyżej 3,5 t. jego ma wtyk typu A, i wszystkie pojazdy jakie mu się trafiają mają złącze pod typ B lub jakieś specjalne dla danej marki. Dodam, że kontaktował się z producentem z Gliwic takiego testera jaki posiada, z ITS i TDT i ponoć nie ma atestowanego czytnika OBD ze złączem typu B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest taki czytnik. Do pojazdów powyżej 3,5 tony z zapłonem iskrowym polecam czytnik informacji diagnostycznej TEXA typ RC3, posiada złącze typu B więc jest uniwersalny i do 12V i do 24V. Mam taki na stacji. Sprawdzamy nim wszystkie pojazdy z zapłonem iskrowym powyżej 3,5 tony czyli najczęściej o zasilaniu na gaz ziemny CNG i LNG. Natomiast z zapłonem samoczynnym nie musimy sprawdzać powyżej 3,5 tony ale też działa do nich bo sprawdzałem. Certyfikat na ten czytnik jest wystawiony przez ITS

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wypada to robić "zgodnie z zaleceniami producenta" czyli ja mam AMX530 a producent mi podpowie jak to ma działać z gniazdem ODB które wymyślił, które ktoś mu homologował, które ktoś inny kazał mi sprawdzić, ale zapomniał powiedzieć jak to połączyć:)) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że rozporządzenie ktoś skonsultował ze stacjami i diagnostami. Najlepiej wprowadzić coś czego sprawdzić się nie da, nasłać kontrolę i uwalić 90% diagnostów. A diagności milczą prowadzeni na rzeż !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.