Skocz do zawartości

zmiany konstrukcyjne z dołożeniem miejsc, a TDT


jareknowe

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, 

jako żywotnie zainteresowany tematem, ponieważ żyję z handlu samochodami z Danii (VAN 2os) i sprzedażą ich dalej jako osobowe 5 os., mam kilka pytań. Teraz robię dwuetapowo i jakoś to idzie, ale jak wiemy ma nastąpić zmiana przepisów i nie będzie różowo. 

W praktyce zostaje TDT, bo ASO to się wypina na takie zabawy. Z TDT telefonicznie przynajmniej nie ma kontaktu. Czy mieliście zaświadczenia z TDT na swoich stacjach? Duży problem z uzyskaniem? Jak wygląda to oświadczenie o pasach pierwotnie zamontowanych w pojeździe i kto je wystawia, ja jako importer i właściciel, sprzedawca z zachodu, przedsiębiorca uprawniony? Zakładamy oczywiście, że takie pasy otrzymałem od poprzedniego właściciela lub były zablokowane w samochodzie. Czy długi jest czas oczekiwania na oględziny, a może wystarcza dokumentacja zdjęciowa? Jeśli ktoś ma jakieś inne porady z w tym temacie, to będę bardzo wdzięczny, bo znowu nasi oficjele starają się zabrać możliwość zarobkowania takim jak ja.

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisy są jakie są i nic na nie nie poradzimy. Musisz do TDT lub jednostek uprawnionych napisać i otrzymać odpowiedź co i jak i wówczas przemyśleć czy w ogóle warto się tym tematem zajmować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście wiem jakie są przepisy, jednak często przepisy przepisami, a życie życiem. Jeśli cały problem polegałby na dołożeniu dodatkowego "tysiaka" to nadal jest ok. Jednak jeśli opór materii w TDT jest nie do przeskoczenia, to wtedy pozostaje wycofać się z tego typu zabaw. Liczę na jakąś relację z pierwszej ręki, czy temat jest do ogarnięcia czy to strata czasu, może ktoś przeszedł taką ścieżkę lub ma relację klienta. Napiszę też do TDT, ale oni pewnie odpiszą, mi coś w stylu "Proszę wpłacić, przesłać dokumenty to się zobaczy".

Edytowane przez jareknowe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, jareknowe napisał:

Liczę na jakąś relację z pierwszej ręki,

My nie posiadamy relacji z pierwszej ręki, ponieważ klient nie powie prawdy a tylko to co uzna za jemu dobre. Nie możesz się opierać na zasadzie ślepy widział, że głuchy słyszał, bo przy prowadzeniu interesu możesz dostać czkawki. Musisz sam pisać do tych instytucji i otrzymać na piśmie odpowiedzi i tok postępowania. Pamiętaj jednak, że każdy z tych pojazdów to oddzielna sprawa i nie ma zastosowania ogólna zasada postępowania.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, jareknowe napisał:

W praktyce zostaje TDT, bo ASO to się wypina na takie zabawy.

Nie wszystkie ASO tak postępują ale faktycznie bywa to problemem, zwłaszcza jak pojazd pochodzi z importu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, jareknowe napisał:

Jak wygląda to oświadczenie o pasach pierwotnie zamontowanych w pojeździe

A na co komu takie oświadczenie, o czymś co było kiedyś, a się dawno zbyło ? 

Ma być oświadczenie 

Cytat

... jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w  pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr  16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie.

lub 

Cytat

W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.

 

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz takowe dołączyć do wniosku który składasz w TDT, a jedyną instytucją która może takie wydać jest producent pojazdu podstawowego.

Tylko bardzo mało prawdopodobne byś takie dostał i jeszcze udowodnił, że to akurat te pasy. To raczej jako wskazówka dla TDT co tam było, jeśli w ogóle było.

Do tego dochodzi

Cytat

lista zakazanych części używanych przeznaczonych do ponownego użytku, która regulowana jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.

a na niej między innymi

Cytat

- automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa

- fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi

Czy taka część/podzespół był czy nie był używany wcześniej używany ? Ciekawe tylko kto będzie na tyle "miał wyczesane", iż się pod tym podpisze ?

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.tdt.gov.pl/dzialalnosc/homologacja-opis/jednostki-uprawnione/

W linku masz wyszczególnione jakie jednostki są uprawnione do wystawiania dokumentów o dołożeniu siedzeń. Miałem trochę takich badań od ITS i PIMOTU. Z tego co mi wiadomo to nie ma zbyt dużego problemu z uzyskaniem takich dokumentów. Panowie nawet przyjeżdżają do klienta itd... Koszt na pewno większy niż 1000 złoty ale o szczegóły to już musisz pytać w poszczególnych jednostkach.

Jeżeli są to typowe osobówki, ale przerabiane na ciężarowe 2 osobowe a zmiany polegają na dołożeniu tylnej kanapy to jest szansa coś ugrać u producenta i otrzymać odpowiednie oświadczenie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

z dniem 1 stycznia weszło nowe rozporządzenie "w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" (Dz.U. 2022 poz. 2803).

zmieniono m.in.  " § 9i. W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”

Akurat korespondowałem z Ford Polska i wg nich jest to "certyfikat zgodności" który wysyłają za 250zł (zaznaczyli również, że ASO pod żadnych pozorem nie jest upoważnionym przedstawicielem producenta), znalazłem również w jednym starostwie interpretację, że to właśnie ten dokument jest potrzebny. Jak Wy podchodzicie do tematu? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, jareknowe napisał:

wg nich jest to "certyfikat zgodności"

Czyli co ? 

 

1 godzinę temu, jareknowe napisał:

Jak Wy podchodzicie do tematu? 

A jak mam podchodzić skoro nic nie wiem co tam wymyślili za treść w tym niby certyfikacie ?

A powinno być 

Cytat

... jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ ...

 ... i siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. W samochodzie osobowym zaczepy ISOFIX oraz liczba siedzeń wyposażonych w takie zaczepy powinny być zgodne z wymaganiami Regulaminu nr 14 lub 145 EKG ONZ.”;

Jeśli rozchodzi się o 9J

Bo wymagania są zależne od rodzaju zmian czyli od punktów § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j co sam wkleiłeś

 

Skoro więc nie wiem, co za "dokument" sobie wymyślili, to nie podchodzę do tematu.

Jednym kotem na SKP już się opiekuję i go widzę, więc drugiego i to jeszcze w worku nie uważam.

1 godzinę temu, jareknowe napisał:

znalazłem również w jednym starostwie interpretację, że to właśnie ten dokument jest potrzebny.

Jest wyraźnie napisane w rozporządzeniu, co taki dokument ma zawierać. Jeśli zawiera, to owszem, taki jest potrzebny.

Edytowane przez Mecher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Mecher napisał:

Czyli co ? 

wyciąg z oryginalnej homologacji

24 minuty temu, Mecher napisał:

Bo wymagania są zależne od rodzaju zmian czyli od punktów § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j co sam wkleiłeś

Tak ale zauważ, że już producent nie potwierdza poprawność montażu siedzeń i pasów, tylko "konstrukcyjne do tego przystosowanie", czyli jeśli homologacja była na 5 osób to pojazd jest konstrukcyjnie przystosowany do montażu 5 miejsc wraz z pasami, a resztę sprawdza diagnosta.

Edytowane przez jareknowe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Mecher napisał:
1 godzinę temu, jareknowe napisał:

wg nich jest to "certyfikat zgodności"

Czyli co ? 

Chodziło mu o COC, tak trudno się domyśleć ?

Nazywane świadectwem zgodności

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Solaris napisał:

Chodziło mu o COC, tak trudno się domyśleć ?

No trudno się domyśleć, bo przy zmianach, jest to jak papier toaletowy dla bardzo potrzebującego. Dla innego to makulatura

Tak trudno to zrozumieć ?

Zresztą, twoje pieczątki, twoja sprawa na czym zrobisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło tylko o to że człowiek się spytał o dokument COC, więc jeśli nie wiedziałeś co to, to faktycznie mogleś takie pytanie zadać😀

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jareknowe napisał:

Tak ale zauważ, że już producent nie potwierdza poprawność montażu siedzeń i pasów, tylko "konstrukcyjne do tego przystosowanie", czyli jeśli homologacja była na 5 osób to pojazd jest konstrukcyjnie przystosowany do montażu 5 miejsc wraz z pasami, a resztę sprawdza diagnosta.

Takie coś nie istnieje, bo albo samochód ciężarowy od razu był homologowany na pięć osób i nie ma potrzeby dokładania miejsc, albo był homologowany na dwa miejsca. Cały czas mowa o aucie ciężarowym w budzie samochodu osobowego. Poza tym była jeszcze taka sytuacja, że nawet jak puszczano dwu/czterosobową ciężarówkę po homologacji drugoetapowej, to podmiot zabudowujący auto w kratę/przegrodę był zobowiązany "zniszczyć" zbędne punkty mocowania siedzeń i pasów. Ta wiedza była i jest ogólnie dostępna, czyli trudno będzie wydumać oświadczenie od producenta pojazdu podstawowego na mocowanie pasów i siedzeń w procesie produkcyjnym skoro potem ktoś ten proces unicestwił, no a przynajmniej powinien to zrobić.

Także po mojemu paragrafy dziewiąte wcale nie ułatwiają zmian, a wręcz odwrotnie - dociskają pasa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.01.2023 o 20:47, Paprock napisał:

Także po mojemu paragrafy dziewiąte wcale nie ułatwiają zmian, a wręcz odwrotnie - dociskają pasa.

I dokładnie tak jest.
Ja się cieszę, iż ZK powoli odchodzą w niepamięć. Na mojej OSKP był to znikomy odsetek, kilka badań w roku. Ale rozumiem problem na innych SKP, które robiły tego więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas przez cały zeszły rok było jedno badanie po zmianach. Drugie nie doszło do skutku bo nie było zaświadczenia o prawidłowosci montażu po dołożeniu siedzeń. Na innej stacji nawet nie pytali o to zaświadczenie. Moim zdaniem badania po zmianach powinny wykonywac tylko jakieś wyznaczone stacje a nie wszystkie okręgowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, markes30 napisał:

Kolejne 10% badań mniej

Serio co dziesiąte badanie to zmiany konstrukcyjne podlegające pod te zmienione paragrafy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.01.2023 o 20:47, Paprock napisał:

Poza tym była jeszcze taka sytuacja, że nawet jak puszczano dwu/czterosobową ciężarówkę po homologacji drugoetapowej, to podmiot zabudowujący auto w kratę/przegrodę był zobowiązany "zniszczyć" zbędne punkty mocowania siedzeń i pasów.

Naście lat temu uczono mnie że tak jest ale nie znalazłem na to żadnego przepisu. Możesz podać bo to chyba jest jak z YETI wszyscy mówią ale nikt nie widział.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.01.2023 o 08:15, CHESUS12 napisał:

Naście lat temu uczono mnie że tak jest ale nie znalazłem na to żadnego przepisu. Możesz podać bo to chyba jest jak z YETI wszyscy mówią ale nikt nie widział.

Z dyrektywy sprzed lat nastu (2001/116).

1. Samochody osobowe (M1)

AF Pojazd wielozadaniowy Pojazd silnikowy inny niż pojazdy wymienione w AA –AE, przeznaczony do przewozu pasażerów i ich bagaży lub towarów w pojedynczym przedziale.

Jednakże, jeżeli pojazd ten spełnia oba następujące warunki:

a) liczba miejsc siedzących, z wyjątkiem miejsca kierowcy, nie przekracza sześciu.

„miejsce siedzące” uznaje się za istniejące, jeżeli pojazd jest wyposażony w „dostępne” miejsca mocowania siedzenia. „dostępne” oznacza te miejsca mocowania, które mogą być wykorzystywane. Aby zapobiec wykorzystaniu miejsc mocowania jako „dostępnych”, producent powinien fizycznie utrudnić ich wykorzystanie, na przykład poprzez przyspawanie do nich płyt pokrywowych lub przytwierdzenie podobnych elementów stałych, których nie da się usunąć przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi;

oraz b)

P — (M + N × 68) > N × 68 gdzie:

P = technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu w kg

M = masa w stanie gotowym do jazdy w kg

N = liczba miejsc siedzących, z wyjątkiem miejsca kierowcy

Pojazd taki nie jest uważany za pojazd kategorii M1.

 

3. Pojazdy silnikowe kategorii N

BB Samochód –półciężarówka (ciężarówka z kabiną zintegrowaną z nadwoziem).

Jednakże jeżeli pojazd określony jako BB, posiada technicznie dopuszczalną maksymalną masę nieprzekraczającą 3 500 kg: — posiada ponad sześć miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy lub — spełnia oba poniższe warunki:

a) liczba miejsc siedzących, oprócz siedzenia kierowcy, nie przekracza sześciu, oraz

b) P – (M + N × 68) < = N × 68 pojazdu takiego nie uważa się za pojazd kategorii N.

 

Definicje „miejsc siedzących” oraz P, M i N zapodane wyżej.

 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.01.2023 o 13:18, jareknowe napisał:

upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.”

 Jak takie oświadczenie klient przyniesie to mi to wystarczy (własna twórczość dla potrzeb zaciekawionego klienta)

nazwa podmiotu działając jako upoważniony przedstawiciel producenta tu nazwa producenta potwierdzam, że w samochodzie osobowym/ciężarowym nr VIN , przedstawionym do oględzin w dniu tu data, dwa fotele/ trzy miejscowa kanapa w drugim rzędzie siedzeń , wyposażone w  zagłówki, pasy bezpieczeństwa, punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, elementy systemu ISOFIX spełniają konstrukcyjne do tego przeznaczenie/ przeznaczone są konstrukcyjnie do użytku,  zgodnie ze świadectwem jakości nr z dn.... 

wystarczy do tego  żebym się zabrał za własne oględziny :)  ewentualnie proszę o propozycje korekty 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pozycji producenta/przedstawiciela producenta takie widzę działania.

Proces homologacji przedmiotowego pojazdu w ramach jedengo typy zakłada możliwość udzielenia homologacji kategorii M1 lub N1. Tematyczny pojazd został homologowany do kategorii N1 na podstawie dyrektywy 2001/116 ze szczególnym uwzględnieniem załącznika ll część C punkt 1.

https://www.youtube.com/watch?v=gpZWMrYSJRo

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.