Skocz do zawartości

Hak holowniczy a brak homologacji do ciągnięcia przyczepy


marek_kce

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów!

Przepraszam jeśli trafiłem z tym pytaniem w niewłaściwe miejsce, ale mam taki problem, na który nie potrafię znaleźć wiarygodnej odpowiedzi gdzie indziej:
zamierzam kupić samochód o którym wiem, że nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy. Ja nie zamierzam nim ciągnąć przyczepy, ale chcę mieć możliwość zamontowania platformy do przewożenia rowerów na haku. Jest producent haka, który jest przeznaczony do tego modelu, gdzie producent zaznacza, że hak służy tylko do przewozu rowerów. Czy da się tego legalnie używać w Polsce? Czy jak przyjadę na przegląd z takim hakiem to uzyskam na SKP zaświadczenie, z którym będę mógł pojechać do wydziału komunikacji czy zostanę odesłany z kwitkiem? Gdzieś w internecie znalazłem info, że pojazd powinien mieć na tabliczce znamionowej podaną masę całkowitą zespołu pojazdów równą DMC i wtedy taki hak powinno się dać zarejestrować. Czy ktoś spotkał się tutaj z takim tematem? W jakiej ustawie mogę znaleźć odpowiedź na moje pytanie?

Z góry dziękuję za pomoc.

Marek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, marek_kce napisał:

Czy jak przyjadę na przegląd z takim hakiem to uzyskam na SKP zaświadczenie, z którym będę mógł pojechać do wydziału komunikacji

Ale w jakim celu? Skoro

17 minut temu, marek_kce napisał:

samochód o którym wiem, że nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy

a Ty chcesz tylko

17 minut temu, marek_kce napisał:

Ja nie zamierzam nim ciągnąć przyczepy, ale chcę mieć możliwość zamontowania platformy do przewożenia rowerów na haku. Jest producent haka, który jest przeznaczony do tego modelu, gdzie producent zaznacza, że hak służy tylko do przewozu rowerów.

Jednym słowem- nie jest to HAK w myśl ustawy PoRD....

Ps. Parametr D w tym wypadku- 0 kN na TZ "haka".

Edytowane przez Grzegorz Łódź
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info. Czy to oznacza, że jeśli kupię taki hak-nie-hak, który ma parametr D = 0kN to w ogóle nie jadę na SKP i nie potrzebuję adnotacji w DR?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, marek_kce napisał:

to w ogóle nie jadę na SKP i nie potrzebuję adnotacji w DR?

Tak, dokładnie parametr D=0 hak służący do bagażnika rowerowego.  Kula od takiego haka ma na górze przyspawany taki mały romb który uniemożliwia zapięcie przyczepy. 
Nie jest to HAK w myśl ustawy PoRD

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Tylko pamiętaj o złączu elektrycznym 13 pin. Sprawdź czy pojazd może być doposażony w taki zaczep  na bagażnik rowerowy. Na tabliczce znamionowej pojazdu musi być podana masa zespołu pojazdów nie może być pustego pola. Puste oznacza brak możliwości montażu zaczepu integrującego. W razie wątpliwości napisać do producenta pojazdu.

Edytowane przez hobbystapol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, hobbystapol napisał:

Puste oznacza brak możliwości montażu zaczepu integrującego.

Puste pole oznacza brak możliwości "stworzenia" zespołu pojazdu.  Najważniejsze jest żeby nie przekroczyć max nacisku tylnej osi 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko co powyżej jest istotne i nie podlega dyskusji, ale jeszcze trzeba zasięgnąć opinii producenta pojazdu czy dopuszcza montaż w pojeździe urządzenia integrującego (haka). 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do WK możesz się ewentualnie wybrać po dodatkową tablicę rej. gdy bagażnik z rowerami zasłoni tylną TR. Wtedy razem z trzecią tablicą dostaniesz wpis w DR "bagażnik"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, marek_kce napisał:

Jest producent haka, który jest przeznaczony do tego modelu, gdzie producent zaznacza, że hak służy tylko do przewozu rowerów.

No bardzo ciekawe, który to gagatek, bo coś mi się zdaje, że Westfalia się wycofała z dziwnych wynalazków. Chciałbym tabliczkę znamionową zobaczyć od tego patentu.

A poza tym, czy konieczne jest aby swego rodzaju "integrator" przypominał wyglądem sprzęg do przyczepy z klasycznym rogalem na końcu. Nie lepiej siodło założyć od razu... :icon_wink:

Bez kombinacji, bez instalacji, bez trzeciej tablicy: https://bagazniki.pl/userdata/public/gfx/82548.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Paprock napisał:

Bez kombinacji, bez instalacji, bez trzeciej tablicy

Musi być bardzo precyzyjny montaż takiego ustrojstwa bo inaczej porysuje lub nawet zniszczy lakier.

I jak otworzyć klapę bagażnika z czymś takim?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Jacdiag napisał:

Wtedy razem z trzecią tablicą dostaniesz wpis w DR "bagażnik"

tylko czy bez badania hak WK taki wpis zrobi ? może kolegę Michała wywołamy do tablicy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzecia tablica nie do HAKA. Trzecia tablica do bagażnika bez względu na to, czy montuje się go na HAK, albo wiesza do klapy. Idzie o to, że jak rowery zasłaniają samochodowe numery, to należy pobrać extra trzecią tablicę, która służy tylko do powieszenia na bagażniku. Sens adnotacji "BAGAŻNIK" jest taki, że pojazd posiada trzy blachy. Dwie do samochodu i jedną na bagażnik.

Tak to się zaczęło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001603

I w parze do poszło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160001084

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, radekd2 napisał:

I jak otworzyć klapę bagażnika z czymś takim?

Bez problemu. Posiadam taki bagażnik i nawet z zapiętym rowerem można się dostać do bagażnika, tylko ktoś musi przytrzymać klapę aby łba nie stracić... :silent:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.01.2023 o 15:28, dominik_z napisał:

Puste pole oznacza brak możliwości "stworzenia" zespołu pojazdu.

Dwa razy pisałem w takiej sprawie do producenta pojazdu (klient chciał montować zaczep integrujący a na rynku nie było dedykowanego zaczepu) odpowiedź była jednoznaczna dla tego pojazdu nie przewidujemy możliwości montażu urządzenia integrującego ... . A jak na tabliczce będą obie masy równe to można tworzyć zespół pojazdów? Powtarzam należy sprawdzić u producenta to jedyne pewne źródło w razie wątpliwości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, hobbystapol napisał:

odpowiedź była jednoznaczna dla tego pojazdu nie przewidujemy możliwości montażu urządzenia integrującego ...

A na klapie mocowanie bagażnika przewidują?

13 minut temu, hobbystapol napisał:

A jak na tabliczce będą obie masy równe to można tworzyć zespół pojazdów?

Okazuje się, że w pewnych przypadkach tak. Ktoś kiedyś chyba wrzucał na forum takie homo (czyli możesz ciągnąć przyczepę przy niezupełnie załadowanym pojeździe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, hobbystapol napisał:

Powtarzam należy sprawdzić u producenta to jedyne pewne źródło w razie wątpliwości. 

Dla mnie to sprawdzenie wynika z samych "warunków", które jasno dzielą sposób montażu bagażnika na haku lub zintegrowaniu z nadwoziem. I na dzisiaj sprawa jest prosta.

1. Integracja to te wszystkie bagażniki montowane na pająka poprzez sznurki, wstążki, paski, troczki.

2. Klasyczne zapięcie bagażnika na kuli urządzenia sprzęgającego, czyli pospolitego haka a nie pseudo-haka udającego pseudo-integratora, to zwykły montaż na haku.

A dlatego piszę "na dzisiaj" bo mam katalog Westfalii z 2013 roku, w którym pseudo-haki były oferowane do małych samochodów z gamy VAG. 

Powyższa California dokładnie pokazuje na czym polega integracja bagażnika rowerowego z nadwoziem.

 

18 minut temu, michal_k napisał:

A na klapie mocowanie bagażnika przewidują?

Obawiam się, że takie bagażniki są tworzone we wpólpracy z producentem auta i dedykowane pod konkretne modele. Poza tym za wszystko i tak użytkownik beknie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.01.2023 o 16:21, cezary napisał:

Wszystko co powyżej jest istotne i nie podlega dyskusji, ale jeszcze trzeba zasięgnąć opinii producenta pojazdu czy dopuszcza montaż w pojeździe urządzenia integrującego (haka). 

Każdy producent, który sam nie oferuje własnego urządzenia integrującego oczywiście powie "my nie zalecamy". Mnie bardziej interesuje temat czy montując takie ustrojstwo mogę mieć problemy przy corocznym badaniu na SKP, albo czy Policja może się przyczepić ("pan ma hak, wiezie na nim rowery, a w DR brak adnotacji"). Stąd wolałbym mieć pewność, że to w 100% legalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak potrafisz wykazać, że posiadasz takie coś jak Skoda Citigo, to żadnych problemów i nigdzie być nie powinno. Dla ułatwienia dodam, że "takie coś" powinno być ta tabliczce znamionowej, o fotkę której już prosiłem.

 

 

 

Screenshot_2023-01-18-23-15-13-25_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Paprock napisał:

Jak potrafisz wykazać, że posiadasz takie coś jak Skoda Citigo, to żadnych problemów i nigdzie być nie powinno. Dla ułatwienia dodam, że "takie coś" powinno być ta tabliczce znamionowej, o fotkę której już prosiłem.

 

Wysłałem prośbę o zdjęcie tabliczki znamionowej producenta haka (zaczepu). Jak mi przyśle, to się podzielę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, michal_k napisał:

A na klapie mocowanie bagażnika przewidują?

No właśnie puki co brak w akcesoriach czegoś na bagażnik rowerowy z tyłu. Podejrzewam że chodzić może o nacisk na tylną oś pojazdu w końcu to hybryda której akku jest odpowiednio ciężkie a wystające daleko w tył rowery skutecznie podniosą ten nacisk. Miałem dwa przypadki "samodzielnego montażu haka" do pojazdów gdzie obie masy były 1815 , dopiero info od producenta potwierdziło jednoznacznie że nie mogą holować. Zawsze sprawdzam u źródła to najpewniejsze. 

12 godzin temu, michal_k napisał:

Okazuje się, że w pewnych przypadkach tak.

Dokładnie tak jak piszesz , widziałem takie cuda gdzie masa przyczepy bez hamulca było 150 kg zgodnie z homologacją. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, hobbystapol napisał:

No właśnie puki co brak w akcesoriach czegoś na bagażnik rowerowy z tyłu.

A co mnie wyposażenie akcesoryjne jak mogę sobie kupić uniwersalne urządzenie pasujące do różnych pojazdów, mam taki bagażnik który już do trzeciego auta pasuje.

4 godziny temu, hobbystapol napisał:

Podejrzewam że chodzić może o nacisk na tylną oś pojazdu w końcu to hybryda której akku jest odpowiednio ciężkie a wystające daleko w tył rowery skutecznie podniosą ten nacisk.

Od prawidłowego obciążenia pojazdu jest kierowca a nie producent auta. Szofer ma podane masy przez producenta i ma tak rozłożyć na pojeździe "materklasy" aby ich nie przekroczyć i nie ma znaczenia czy to będzie bagażnik na rowery czy paleta cementu na tylnym siedzeniu.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co mnie wyposażenie akcesoryjne.  Zawsze znajdzie się ktoś kto wie lepiej i ma swoje zdanie i właśnie od tego są przeglądy okresowe by to weryfikować. Szkoda dalszej dyskusji w temacie wolno nie wolno.

Edytowane przez hobbystapol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.