Skocz do zawartości

SAM motocykl czterokołowy


elltry

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie dość nietypowe - mam możliwość zakupu pojazdu SAM i kilka pytań z tym związanych - szczególnie w kontekście przeglądów i używania zgodnie z literą prawa. Czy w ogóle jest sens w takie coś się pchać. Pojazd ma służyć typowo "koło domu", z możliwością przemieszczania się po drodze publicznej (bardzo niewielkiego odcinka, ale jednak publicznej).

Pacjent - pojazd SAM, pierwsza rejestracja w 1992 roku, w papierach motocykl 124ccm, 10 kW. W rzeczywistości jest to coś co w dzisiejszych czasach można by śmiało nazwać quadem czyli "pojazd samochodowy inny" czterokołowiec. Taki samodzieknie skonstruowany pojazd na bazie silnika motocyklowego i ramy własnego pomysłu.

Tabliczkę zastępczą ma, na niej wybite: Sam czterokołowiec, numer identyfikacyjny: krótki 8 znakowy, rok prod, tabliczka wykonana przez: dwie litery dwie cyfry.

Pojazd posiada nowy typ dowodu rej., białe tablice, ważny przegląd i OC. W dowodzie brak wypełnionego pola K z nr homologacji i J z kategorią. Pojazd ma oświetlenie, klakson, kierunkowskazy itd. Ogólnie wygląda to naprawdę normalnie jak na produkcję własną jakiegoś domorosłego inżyniera.

I teraz pytania które mnie nurtują:

1. Jaki numer powinien być wybity na ramie? Bo tego nr nie widziałem, nie wiem czy w ogóle ma. A zakładam że mimo że jest to SAM to też jakieś oznaczenia powinien mieć. I gdzie ich szukać?

2. W naszym prawie nie występuje coś takiego jak motocykl na 4 kołach (nawet dość dziwnie w ogóle to brzmi). Trojkołowe motocyle są - kat. L4e lub L5e ale to nie jest taki pojazd. Czy w ogole da się zmienić takiego SAMa na samochodowy inny L7e? Wystarczyłaby opinia rzeczoznawcy i nowy przegląd (zmiany konstrukcyje) pod kątem spełnienia warunków L7e?

3. Zakładając że kupię "to coś" i przerejestuje na siebie (aktualnie ma ważne badania techniczne) to co w przyszłości - wszakże nie jest to motocykl ale z drugiej strony w 1992 roku nie było czegoś takiego jak samochodowy inny i ktoś go tak skasyfikował a nie inaczej (np. ciągnik rolniczy). Czy jadac na przeglad od razu diagnosta wystawi negatyw?

4. Jak w ogóle w dzisiejszych czasach SAMy przechodzą BT (odcianajc się od tego trudnego przypadku co wyżej opisałem)?  Jest to problematyczne dla diagnostów / wlasocieli tak jak np w przypadku quadów zarejestrowanych niegdyś jako ciągniki?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, elltry napisał:

3. Zakładając że kupię "to coś" i przerejestuje na siebie (aktualnie ma ważne badania techniczne) to co w przyszłości - wszakże nie jest to motocykl ale z drugiej strony w 1992 roku nie było czegoś takiego jak samochodowy inny i ktoś go tak skasyfikował a nie inaczej (np. ciągnik rolniczy). Czy jadac na przeglad od razu diagnosta wystawi negatyw?

No raczej w poprzedniej ustawie definicji czterokołowego motoru też nie było.

Jak ktoś ma nerwy ze stali*, to w prostowanie może się bawić.

*) - czas i ochotę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam sobie odpowiedziałeś, przepisy nie przewidują motocykla na 4 kołach. Jeżeli zjawi się taki cudak na badaniu to wynik powinien być negatywny za niezgodny rodzaj pojazdu ale z tego co napisałeś ma ważne badanie więc widzisz jak jest.  Napisz jaki jest rozstaw kół na każdej z osi, bo może któraś z osi ma tak mały rozstaw kół że można zastąpić te dwa koła jednym i wtedy będzie to już motocykl. Zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne ale czy wyjdzie z tego samochodowy inny to nie wiem. Musisz lepiej opisać ten pojazd (masy) a najlepiej wkleić zdjęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Paprock napisał:

No raczej w poprzedniej ustawie definicji czterokołowego motoru też nie było.

Dz.U. 1999 nr 91 poz. 1039

Załącznik nr 2

§  1. Dla potrzeb homologacji typu zgodnie z klasyfikacją międzynarodową rozróżnia się następujące kategorie pojazdów:

1. Kategoria L: pojazdy silnikowe mające mniej niż 4 koła, w tym:

6) do kategorii L zalicza się także następujące pojazdy czterokołowe:

b) - "motocykle czterokołowe", których masa własna jest mniejsza od 400 kg (550 kg w przypadku pojazdów do przewozu ładunków), bez uwzględniania masy baterii w przypadku pojazdów elektrycznych, których maksymalna moc netto silnika nie przekracza 15 kW i które zalicza się do kategorii L5; (motocykle trójkołowe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wojteczek napisał:

Sam sobie odpowiedziałeś, przepisy nie przewidują motocykla na 4 kołach. Jeżeli zjawi się taki cudak na badaniu to wynik powinien być negatywny za niezgodny rodzaj pojazdu ale z tego co napisałeś ma ważne badanie więc widzisz jak jest.  Napisz jaki jest rozstaw kół na każdej z osi, bo może któraś z osi ma tak mały rozstaw kół że można zastąpić te dwa koła jednym i wtedy będzie to już motocykl. Zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne ale czy wyjdzie z tego samochodowy inny to nie wiem. Musisz lepiej opisać ten pojazd (masy) a najlepiej wkleić zdjęcie.

Rozstaw kół tak na oko około 1 metra, może trochę więcej. Tak jak to w quadzie.

Masy  dowodu rejestracyjnego pamiętam - własna 250kg, dopuszczalna całkowita 750kg.

Zdjęcia "cudaka" niestety nie mam. 

 

Godzinę temu, michal_k napisał:

Dz.U. 1999 nr 91 poz. 1039

Załącznik nr 2

§  1. Dla potrzeb homologacji typu zgodnie z klasyfikacją międzynarodową rozróżnia się następujące kategorie pojazdów:

1. Kategoria L: pojazdy silnikowe mające mniej niż 4 koła, w tym:

6) do kategorii L zalicza się także następujące pojazdy czterokołowe:

b) - "motocykle czterokołowe", których masa własna jest mniejsza od 400 kg (550 kg w przypadku pojazdów do przewozu ładunków), bez uwzględniania masy baterii w przypadku pojazdów elektrycznych, których maksymalna moc netto silnika nie przekracza 15 kW i które zalicza się do kategorii L5; (motocykle trójkołowe).

Yyy, czyli istniało w przepisach cos takiego jak motocykl na 4 kołach?? Tyle że cytowany przez Ciebie dokument jest z 1999r a pojazd z 1992.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, elltry napisał:

Yyy, czyli istniało w przepisach cos takiego jak motocykl na 4 kołach??

Niby istniało, ale potem weszły już czterokołowce. Tyle że to przepis dotyczący homologacji, który nie ma nic wspólnego z pojazdem marki SAM.

Prawda jest taka, że pojazd został zarejestrowany w czasach kiedy różne cuda się rejestrowało, a teraz trzeba próbować dopasować to do aktualnej klasyfikacji, co nie zawsze jest proste. Nawet jeśli diagnosta podejmie się sprostowania rodzaju i podrodzaju to niekoniecznie urząd to łyknie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, elltry napisał:

(zmiany konstrukcyje) pod kątem spełnienia warunków L7e?

Ten pojazd nigdy nie będzie miał kategorii homologacyjnej.

44 minuty temu, michal_k napisał:

teraz trzeba próbować dopasować to do aktualnej klasyfikacji, co nie zawsze jest proste.

lub wręcz niemożliwe, ponieważ nie wiem czy nie będzie tu miało zastosowanie rozwiązanie tak jak z betoniarką i pojazdem specjalnym. Skoro wcześniejsze akty zawierały taką informację, że taki pojazd jest motocyklem, to raczej do końca swego żywota nim pozostanie (chyba, że jakieś zmiany konstrukcyjne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.01.2023 o 11:30, adam1501 napisał:

(chyba, że jakieś zmiany konstrukcyjne)

Które mogą jeszcze bardziej skomplikować sytuację, bo pojazd na dzień zmiany będzie musiał odpowiadać aktualnym warunkom technicznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, danielg539 napisał:

pojazd na dzień zmiany będzie musiał odpowiadać aktualnym warunkom technicznym.

Ale tylko w odniesieniu do daty pierwszej rejestracji, bo nie mają tu zastosowania np. paragrafy 9, a w nich wymaganie IsoFix. Już nie czarujmy tych ZK.

W dniu 19.01.2023 o 01:57, elltry napisał:

Jaki numer powinien być wybity na ramie?

Zgodny z dokumentami, czyli ten 8 znakowy.

 

W dniu 19.01.2023 o 01:57, elltry napisał:

Bo tego nr nie widziałem, nie wiem czy w ogóle ma. A zakładam że mimo że jest to SAM to też jakieś oznaczenia powinien mieć.

Pojazd jest z czasów, kiedy wielu nie przeszkadzało nienabijanie numeru na ramie, a wystarczył ten na TZ. Może być też tak, że pojazd uległ znacznym modyfikacjom przez ten czas i ma np. nową ramę, na której próżno szukać pierwotnego numeru. Do samów obowiązkowa była dokumentacja fotograficzna i tylko na jej podstawie można by stwierdzić, czy ten pojazd, który jest obecnie, jest tym samym, który został przedstawiony do badania przed rejestracją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, aboz napisał:

Do samów obowiązkowa była dokumentacja fotograficzna i tylko na jej podstawie można by stwierdzić, czy ten pojazd, który jest obecnie, jest tym samym, który został przedstawiony do badania przed rejestracją

Która była przechowywana na SKP przez 5 lat, tz, że się nie dowiemy jak pojazd wyglądał w momencie rejestracji. Tak na marginesie, to od kiedy obowiązywała dokumentacja fotograficzna i od kiedy mamy taką strukturę numeru nadawanego przez WK jak jest obecnie. Przez przynajmniej 20 lat te przepisy się nie zmieniły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, danielg539 napisał:

Tak na marginesie, to od kiedy obowiązywała dokumentacja fotograficzna i od kiedy mamy taką strukturę numeru nadawanego przez WK jak jest obecnie.

Trzeba by grzebać w starych przepisach. Jak znajdę czas, to poszukam.

 

8 godzin temu, danielg539 napisał:

Która była przechowywana na SKP przez 5 lat,

A nie było tak, jak w przypadku ZK, że zdjęcia i projekt szły razem z dokumentami z badania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, aboz napisał:

A nie było tak, jak w przypadku ZK, że zdjęcia i projekt szły razem z dokumentami z badania?

Nie, zdjęcia SAM-ów zostawały na SKP. Niewątpliwie gdyby trafiały one do teczki pojazdu w WK to były by cennym dowodem potwierdzającym jak wyglądał pojazd w momencie jego rejestracji.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.