Skocz do zawartości

Dawno dawno temu gdy quad był ciągnikiem rolniczym


Czlowiek

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Nie znalazłem na forum podobnego wątku więc zakładam nowy.

Kupiłem quada Hondę TRX 1998 rok prod., pierwsza rejestracja w 2000 roku czyli w czasach gdy nie było właściwej i określonej kategorii dla tego typu pojazdu - zarejestrowany wiec został jako ciągnik rolniczy. Pojemność 250, moc 11kW. 1 osobowy. Brak w dowodzie wpisanej homologacji (kratka K) i typu pojazdu (kratka J). Przegląd jest ważny prawie jeszcze rok. Dowód nowego typu, tablice białe, ważne OC. Czyli pełna legalność względem poruszania się po drodze.

1. Na przyszłość - co z badaniem technicznym? Wszyscy mnie straszą że nie przejdzie, że żaden diagnosta nie będzie nawet chciał ze mną rozmawiać bo to nie jest żaden ciągnik. Jesteście fachowcami w tym zakresie więc pytam dlaczego miałby nie przejść BT? Rozumiem, że teraz rejestruje się quady jako samochodowy inny do 14kW. Ale co z pojazdami zarejestrowanymi "po staremu"? Prawo przecież nie działa wstecz więc dlaczego miałbym próbować na siłę zmieniać kategorię pojazdu, który został zgodnie z literą prawa dawno temu już zarejestrowany w Polsce?

2. Zadzwoniłem do urzędu zapytać - zostałem przełączony kilkukrotnie do jednej miłej pani do drugiej i nic konstruktywnego się nie dowiedziałem - prócz tego że "właściwie dla Pana jako właściciela to nie ma znaczenia jak tam mam wpisane w dowodzie" ale dla pewności przełączę do koleżanki. W kontrze do poprzedniczki usłyszałem że "musi pan jechać do warsztatu (pani nie była w stanie powiedzieć jakiego) by warsztat określił że nie jest to ciągnik a później do diagnosty by zrobił dodatkowy przegląd i z tym do nas to wpiszemy samochodowy inny". Pociągnąłem wątek i pytam czy na pewno warsztat czy może rzeczoznawca samochodowy taką ekspertyzę przeprowadzić i nie potrzeba robić przeglądu (bo przecież jest ważny) więc pani najpierw zamilkła a potem poszła zapytać kolegi. Ów kolega jej powiedział "rzeczoznawca to se może" (to było słychać :)) ale pani przekazała kulturalniej że koniecznie musi być wizyta w warsztacie i wzięcie odpowiedniego papieru (ale jakiego to ona dokładnie nie wie - "pewnie jakiś warsztat specjalizujący się w zmianach w pojazdach będzie wiedział co ma wystawić") + dodatkowy przegląd na okoliczność zmian konstrukcyjnych. Podziękowałem i wybuchłem śmiechem :D

I teraz pytanie jak w milionerach - która odpowiedź jest właściwa? Przerejestrować jako ciągnik i czekać na sądny dzień u diagnosty kiedy wygaśnie BT czy walczyć o zmianę na samochodowy inny (tu pytanie z kim i w jaki sposób).

 

Z góry dzięki za odpowiedź i wyrozumiałość świeżaka w quadach.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W WK chcieli aby wykonać zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu a do tego potrzebne jest oświadczenie przedsiębiorcy prowadzącego dowolny zakład samochodowy.

Czy ten pojazd spełnia wymaganie stawiane ciągnikom rolniczym to niestety po tym opisie nie można stwierdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, danielg539 napisał:

Czy ten pojazd spełnia wymaganie stawiane ciągnikom rolniczym to niestety po tym opisie nie można stwierdzić.

Sądzę że w dzisiejszych czasach nie - bo ciągnik jaki jest każdy na oko wie, quad to samo.

Nie mnie jednak, co konkretnie chcesz bym opisał to o pojeździe to opiszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Czlowiek napisał:

Sądzę że w dzisiejszych czasach nie

A czy spełniał wymogi ciągnika rol. w latach kiedy był rej, 1-szy raz. Jaka jest jego prędkość max. itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Czlowiek napisał:

Na przyszłość - co z badaniem technicznym?

Jeżeli spełnia WT dla ciągnika rolniczego, to nie ma stresu. BT co dwa lata i wszyscy szczęśliwi ::D

1 godzinę temu, Czlowiek napisał:

czy walczyć o zmianę na samochodowy inny

Przecież ta walka nie ma sensu. Skrócisz sobie interwały przeglądów i narazisz się na dodatkowe koszty związane ze ZK.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, adam1501 napisał:

Jeżeli spełnia WT dla ciągnika rolniczego, to nie ma stresu.

WT na dzień dzisiejszy? A co jeśli od momentu pierwszej rejestracji a dziś te warunki uległy zmianie?

Przypomni mi ktoś tudzież podrzuci link gdzie są opisane WT? Diagnosta którego zagadnąłem dziś przy okazji przejeżdżając kolo SKP powiedział, że quad ciągnikiem nie jest i bym nawet się nie wygłupiał i nie przyjeżdżał z tym. Na pytanie dlaczego - bo nie ma okrągłej kierownicy i przystawki do zamocowania akcesoriów rolniczych... ;)

 

W dniu 24.01.2023 o 14:53, Yeti napisał:

A czy spełniał wymogi ciągnika rol. w latach kiedy był rej, 1-szy raz. Jaka jest jego prędkość max. itp.

Sądzę że nikt tego nie analizował wtedy. Nie było nic innego niż quad-ciągnik rolniczy.  Vmax realny to koło 40km/h, choć licznik ma wyskalowany do 70 km/h.

Te 40km/h to tyle ile zgodnie z przepisami może ciągnik rolniczy się poruszać?

Edytowane przez Czlowiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawnie nie ma przeszkód. Przeszkodą jest zdrowy rozsądek diagnosty i to w sumie tyle. Ja np homologowane zgodnie z 167/2013 jak najbardziej na bt obsłużę. Natomiast starego quada 750 zrobionego na ciągnik rolniczy już nie, nawet jak ma trójkąt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Czlowiek napisał:

WT na dzień dzisiejszy? A co jeśli od momentu pierwszej rejestracji a dziś te warunki uległy zmianie?

WT odnosi się zawsze do daty 1-szej rejestracji. Jeżeli nastąpiły zmiany, to każdy pojazd miał okres przejściowy na przystosowanie się do tego, więc nie ma problemu.

3 godziny temu, Czlowiek napisał:

Diagnosta którego zagadnąłem dziś przy okazji przejeżdżając kolo SKP powiedział, że quad ciągnikiem nie jest i bym nawet się nie wygłupiał i nie przyjeżdżał z tym.

Ma rację, mijaj go szerokim łukiem.

3 godziny temu, Czlowiek napisał:

nie ma okrągłej kierownicy

:shock::shock::shock::faint:

 

3 godziny temu, Czlowiek napisał:

Te 40km/h to tyle ile zgodnie z przepisami może ciągnik rolniczy się poruszać?

Za WT:

"...§ 45. 1. Ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami są zbudowane, wyposażone i utrzymane tak, aby:

...

maksymalna prędkość konstrukcyjna ciągnika rolniczego i leśnego nie przekraczała o więcej niż 3 km/h wartości 40 km/h, zmierzonej zgodnie z przepisami o homologacji pojazdów; ..."

3 godziny temu, Rafi90 napisał:

starego quada 750 zrobionego na ciągnik rolniczy już nie

Jeżeli jest zrobiony a nie "wystrugany" to w czym jest problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Rafi90 napisał:

Prawnie nie ma przeszkód. Przeszkodą jest zdrowy rozsądek diagnosty i to w sumie tyle. Ja np homologowane zgodnie z 167/2013 jak najbardziej na bt obsłużę. Natomiast starego quada 750 zrobionego na ciągnik rolniczy już nie, nawet jak ma trójkąt.

Hmmm, dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Czlowiek napisał:

dlaczego?

Co prawda nie ja byłem wyrwany do odpowiedzi, to mimo wszystko zajmę stanowisko... , ponieważ kiedyś jak nie spełniał WT dla czterokołowca (lub nie było przepisów), to kombinowało się pod ciągnik rolniczy i mimo, że dany pojazd nie spełniał WT i klient w późniejszym czasie miał to w czapce (bo zarejestrowany), to ten stan trwa nadal i na prawdziwych SKP taki pojazd odbija się od drzwi (brak spełnienia podstawowych WT) a u "fajnych chłopaków/dziewczyn" przyklepuje się taki stan rzeczy dalej.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adam1501 napisał:

i na prawdziwych SKP taki pojazd odbija się od drzwi (brak spełnienia podstawowych WT) a u "fajnych chłopaków/dziewczyn" przyklepuje się taki stan rzeczy dalej.

I dlatego właśnie pytam - czy/jak walczyć o zmianę kategorii pojazdu oraz czy/dlaczego "prawdziwe" SKP będą robić problemy? 

Cały czas mnie nurtuje to dlaczego ja miałbym robić jakieś zmiany skoro kiedyś zgodnie z literą prawa ktoś postanowił że pojazd ten jest ciągnikiem. Prawo nie działa przecież wstecz (przynajmniej w teorii ;) ).

Kwestię "fajnych chłopaków/dziewczyn" dających pozytyw wszystkiemu co się rusza pomijam bo to nie o to chodzi.

Edytowane przez Czlowiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Czlowiek napisał:

Prawo nie działa przecież wstecz (przynajmniej w teorii ;) ).

Może prawo nie działa wstecz ale się zmienia i należy przystosować pojazd do obecnych warunków technicznych, tak jak było np. z przeglądami motorowerów, dawniej nie trzeba było robić ale teraz są wymagane co dwa lata i co teraz nie będziesz robił bo powiesz że jak go kupowałeś to nie były wymagane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Czlowiek napisał:

czy/dlaczego "prawdziwe" SKP będą robić problemy? 

Wrzuć zdjęcia to może już na nich będzie widać jakich warunków ewentualnie pojazd nie spełnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Czlowiek napisał:

skoro kiedyś zgodnie z literą prawa ktoś postanowił że pojazd ten jest ciągnikiem

To nie oznacza, że zostało wykonane zgodnie z przepisami.

22 minuty temu, Czlowiek napisał:

Prawo nie działa przecież wstecz (przynajmniej w teorii ;) ).

Wstecz nie ale ewoluuje i trzeba podążać za zamianami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Czlowiek napisał:

co mam zrobić

My nie wiemy. Musisz zacząć wycieczkę od magistratu i tam naświetlić temat. Otrzymasz informację co musisz wykonać aby urząd to przełknął i wówczas będzie czas na działanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Czlowiek napisał:

by zmienić ten nieszczęsny pseudo ciągnik

Jedź na badanie i niech Ci diagnosta wypunktuje, jakich warunków nie spełnia żeby pozostać ciągnikiem.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.01.2023 o 15:15, Rafi90 napisał:

Prawnie nie ma przeszkód. Przeszkodą jest zdrowy rozsądek diagnosty i to w sumie tyle. Ja np homologowane zgodnie z 167/2013 jak najbardziej na bt obsłużę. Natomiast starego quada 750 zrobionego na ciągnik rolniczy już nie, nawet jak ma trójkąt.

czyli starych quadów pozyskanych z MSWiA które mają wpis w DR ciągnik rolniczy nie obsłużysz mimo że przez długie lata miały wbite ciągnik rolniczy? ;)
 

W dniu 24.01.2023 o 13:28, Czlowiek napisał:

....
Kupiłem quada Hondę TRX 1998 rok prod., pierwsza rejestracja w 2000 roku czyli w czasach gdy nie było właściwej i określonej kategorii dla tego typu pojazdu - zarejestrowany wiec został jako ciągnik rolniczy. Pojemność 250, moc 11kW. 1 osobowy. Brak w dowodzie wpisanej homologacji (kratka K) i typu pojazdu (kratka J). Przegląd jest ważny prawie jeszcze rok. Dowód nowego typu, tablice białe, ważne OC. Czyli pełna legalność względem poruszania się po drodze.

......

Zacytuję Ci diagnostę który swego czasu robił mi ciutkę pod górę ze zmianą przyczepy ciężarowej na ciężarową - rolniczą. Powiedział tak - masz w dowodzie ciągnik rolniczy to jest to ciągnik rolniczy, masz przyczepę ciężarową to żadnym badaniem na rolniczą jej nie zmienisz nawet kwitami z zakładu dokonującego przebudowy.
Ja bym nic nie ruszał w twoim przypadku.

 

Co do nr ŚH powiem wam ciekawostkę poza tematem ciągników rolniczych. Ostatnio wymieniałem DR (koniec miejsc a chciałem mieć nowy) i przy nowym wyparował nr ŚH, pytam przy odbiorze pani w okienku pokazując kserówkę starego dowodu że pominęła istotną daną a ona zmieszana i że to nie ma wpływu itp.
Tak więc nr ŚH może wyparować z DR z winy urzędnika ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.01.2023 o 13:28, Czlowiek napisał:

pierwsza rejestracja w 2000 roku czyli w czasach gdy nie było właściwej i określonej kategorii dla tego typu pojazdu - zarejestrowany wiec został jako ciągnik rolniczy

Gdyby do mnie na badanie przyjechał taki ciągnik to nie odważył bym się pisemnie, w zaświadczeniu podważać decyzji WK sprzed 12 lat dotyczącej kategorii pojazdu.

Moim zdaniem badania techniczne przejdzie, nie tylko u fajnych chłopaków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Krzysztof plus napisał:

Gdyby do mnie na badanie przyjechał taki ciągnik to nie odważył bym się pisemnie, w zaświadczeniu podważać decyzji WK sprzed 12 lat dotyczącej kategorii pojazdu.

Nawet gdyby w dniu badania nie spełniał warunków technicznych dla danej kategorii ? :omg:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj widziałem wyciąg ze świadectwa homologacji z lat 90-tych dla "quada" Honda z wpisanym rodzajem pojazdu "miniciągnik". Więc można się zdziwić, że to jednak może być homologowany pojazd, ale nie będzie po tym śladu w DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, michal_k napisał:

Wczoraj widziałem wyciąg ze świadectwa homologacji z lat 90-tych dla "quada" Honda z wpisanym rodzajem pojazdu "miniciągnik". Więc można się zdziwić, że to jednak może być homologowany pojazd, ale nie będzie po tym śladu w DR.

Oooo, bardzo ciekawa historia :) Gdzieś można sprawdzić czy mój pojazd miał kiedyś wydane takie świadectwo homologacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. W archiwach organizacji pod dawnym skrótem EWG.

Mówię o ciągniku skoro tak stoi w papierach. 👉 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31974L0150&from=PL

:icon_wink:

A dla pojazdów czterokołowych to należałoby wyszukać: Dyrektywa Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych.

:icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.