Skocz do zawartości

Vovlo FH brak podpięcia hamulca ręcznego naczepy


kruhy84

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie jak w temacie. Potwierdzałem u brat w serwisie volvo i fh nie posiada wyjścia do podpięcia hamulca ręcznego naczepy(na życzenie u za opłatą można go w nie wyposażyć). Ręczy w ciągniku łapie na cztery koła. 

I teraz pytanie jak wykonać badanie naczepy podpiętej do takiego skoro nie można sprawdzić sprawności hamulców?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roboczy działa normalnie

Tzw.reczny na dwa sposoby można sprawdzić.

-Czerwony grzybek w naczepie

-Odpiecie czerwonego przewodu.

Ale to brat z serwisu ci nie powiedział?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że po wyjściu z kabiny mogę go zaciągnąć to wiem i pytać o to nie musiałem. Chodzi o to że brak możliwości załączania go z kabiny i sprawdzenia, a za godzinę naczepę ciągnie np. scania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też moim zdaniem nie jest to najlepsze rozwiązanie bo nie masz pewności czy ten przewód od postojowego jest drożny i czy po podpięciu do innego konia będzie działał postojowy z kabiny. Widocznie Volvo sprawdziło że taki hamulec postojowy na 2 osie  w ciągniku  utrzyma zestaw na 8% spadku. Z drugiej strony,  jak przyjedzie osobówka + przyczepa kempingowa to jak zaciągasz postojowy w przyczepie? Z samochodu ciągnącego, czy musisz pofatygować się do dyszla i szarpnąć za dźwignię? Masz wątpliwości  powiedz klientowi żeby przyciągnął innej marki koniem tą naczepę, najwyżej nie wróci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zaciągaj do końca. Można to sprawdzić na rolkach. Jak zaciąga się postojowy, to działa jak awaryjny. Jak zaciągnie się do końca, do zablokowania dźwigni, to hamulce w naczepie puszczają.
Reasumując:
Awaryjny - działa na cały zestaw.
Postojowy - działa tylko na konia.
Dlaczego VOLVO tak to zrobiło? Nie wiem.

Wysłane z mojego SM-A515F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, wojteczek napisał:

Masz wątpliwości  powiedz klientowi żeby przyciągnął innej marki koniem tą naczepę, najwyżej nie wróci.

Taką właśnie odpowiedź otrzymał ode mnie.  Zwłaszcza że naczepa nie była pierwszej młodości, a cepik pokazał w przeszłości negatyw za hamulce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.04.2023 o 20:41, wrc69 napisał:

Dlaczego VOLVO tak to zrobiło?

Ręczny jest na obu osiach i wystarcza dla całego zestawu - a ogólnie to dźwignia w koniku na połowę i rączny można sprawdzić 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, IVVO napisał:

dźwignia w koniku na połowę i rączny można sprawdzić 

Jak rączy konik to sprawdzi, jak jakaś szkapa, to zostaje salami 🤭

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.04.2023 o 10:13, kruhy84 napisał:

Chodzi o to że brak możliwości załączania go z kabiny i sprawdzenia

Nie ma takiego obowiązku.

W dniu 9.04.2023 o 10:13, kruhy84 napisał:

a za godzinę naczepę ciągnie np. scania.

To nie jest zmartwienie diagnosty.

W dniu 9.04.2023 o 20:41, wrc69 napisał:

Dlaczego VOLVO tak to zrobiło? Nie wiem.

Jest to rozwiązanie na tereny bardzo mroźne, ogólnie stosowane w Skandynawii oraz Ameryce Północnej. Gdyby tam układy działały tak jak "u nas", to po zatrzymaniu się na postoju w bardzo niskiej temperaturze nie dałoby się ruszyć z miejsca, ponieważ po chwilowym rozgrzaniu hamulców naczepy i pozostawieniu ich w pozycji zaciśniętej nie zluzują się tylko zamarzną.

  • Polub 1
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to podobna sprawa jak z retarderem - jeśli silnik zapewnia hamowanie długotrwałe to retarder zbędny - pojazd wytwarza odpowiednią siłę hamulca postojowego to OK - tak sobie wykombinowali  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, IVVO napisał:

Jest to podobna sprawa jak z retarderem - jeśli silnik zapewnia hamowanie długotrwałe to retarder zbędny - pojazd wytwarza odpowiednią siłę hamulca postojowego

Tylko skąd my mamy o tym wiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, IVVO napisał:

Jest to podobna sprawa jak z retarderem

Była w okolicy taka akcja że nowe Mercusy  ( 4 sztuki autobusa) 6200 DMC, pozbierały na jednej stacji  po kolei N,ki za retarder, bo fizycznie go nie było a pojazd w drugim etapie urósł z 5400DMC do 6200...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Rafi90 napisał:

urósł z 5400DMC do 6200...

No tak - tylko retarder jest homologowany dla zestawu nie samego pojazdu - wystarczyło zmienić MMC zestawu i nie byłoby problemu - zmieścił by się w normie homologacyjnej retardera

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, IVVO napisał:

No tak - tylko retarder jest homologowany dla zestawu nie samego pojazdu

O ile autobus był konstrukcyjnie przewidziany do ciągnięcia przyczepy, bo jeśli nie to i retarder nadmiarowej mocy mógł nie posiadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, danielg539 napisał:

jeśli nie to i retarder nadmiarowej mocy mógł nie posiadać.

Racja - ale to przypuszczam były jakieś przebudowy "na dzikusa" i nikt o tym nie pomyślał 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, wrc69 napisał:

Bardzo ciekawa teoria.

To nie teoria a fakt, spotkałem się z tym na któryś z targów motoryzacyjnych a jakoś niedawno taką sytuację oglądałem w programie "Ciężarówką przez stany" jak główny bohater miał w ciągniku dwie dźwignie (dla ciągnika i naczepy) i na którymś z postojów pociągnął za obie i musiał "młotkować" bębny hamulcowe na środku drogi bo nie chciały odpuścić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
W dniu 8.04.2023 o 18:57, kruhy84 napisał:

Ręczy w ciągniku łapie

Ten sam "ręczy" , w połowie skoku będzie przyhamowywał naczepę...

W dniu 11.04.2023 o 18:05, adam1501 napisał:

w ciągniku dwie dźwignie (dla ciągnika i naczepy)

Kiedyś w naszych też to widywałem, prawdopodobnie miały pochodzenie " skandynawskie"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.04.2023 o 10:26, adam1501 napisał:

po zatrzymaniu się na postoju w bardzo niskiej temperaturze nie dałoby się ruszyć z miejsca, ponieważ po chwilowym rozgrzaniu hamulców naczepy i pozostawieniu ich w pozycji zaciśniętej nie zluzują się tylko zamarzną.

Ale przecież:

W dniu 11.04.2023 o 10:26, adam1501 napisał:

To nie jest zmartwienie diagnosty.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.