Skocz do zawartości

Zmiana z ciężarowego na osobowy - tylko demontaż przegrody, a par.9f


Arizona

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, pacjent to Fiat Doblo Maxi z Belgii. Samochód wg dokumentów to N1 mały samochód ciężarowy - liczba miejsc siedzących 5. Ładowność około 600 kg. Cały przeszklony, z tyłu za drugim rzędem siedzeń roleta zwijana jak w zwykłym kombi. Klient chce, aby to był samochód osobowy. Mam zaświadczenie od warsztatu, że przegroda została zdemontowana. Fotele nieruszane. 

Gdzieś na forum mi się rzuciło, że ten przypadek podchodzi pod paragraf 9f. Więc mam pytanie czy ma tu zastosowanie?

Cytat
§  9f.  59 [Zmiana liczby siedzeń w samochodzie ciężarowym - zmiana rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny]

 W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BA oraz BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. W przypadku zmiany rodzaju pojazdu na samochód osobowy:

1)
zaczepy ISOFIX oraz liczba siedzeń wyposażonych w takie zaczepy powinny być zgodne z wymaganiami Regulaminu nr 14 lub 145 EKG ONZ;
2)
pojazd nie powinien spełniać wymagań, o których mowa w pkt 3.6 części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE.

Z moich wyliczeń jak podstawiam do wzoru:

Cytat

gdy N > 2:

P – (M + N × 68) ≥ N × 68;

gdzie litery oznaczają:

„P”– maksymalną masę całkowitą;

„M”– masę pojazdu gotowego do jazdy;

„N”– liczbę miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.

Spełnia warunek dla ciężarowego. Chyba 350 kg > 272 kg.

Auto będzie jechało gdzieś w Polskę i prosiłbym o podpowiedź jak to interpretować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Arizona napisał:

Gdzieś na forum mi się rzuciło, że ten przypadek podchodzi pod paragraf 9f

Nie podchodzi, bo nie ma zmiany liczby miejsc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebujesz takie oświadczenie od producenta pojazdu lub jego przedstawiciela , przerabiałem to ostatnio z HYUNDAJEM I20 

takie oświadczenie to podstawa na obecny stan prawny .

 

Dokument potwierdzający konstrukcyjne przeznaczenie do mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa, jeśli mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa powstały w procesie produkcyjnym.

OŚWIADCZENIE

(wystawione zgodnie z wymaganiami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 oraz z 2022 r. poz. 2803))
Marka:
Model:
Typ:
Wariant/wersja (o ile występuje):
Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN):
Niniejszym dokumentem potwierdza się konstrukcyjne przeznaczenie do mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w ww. pojeździe zgodnie z wymaganiami  § 9i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 oraz z 2022 r. poz. 2803)
Nazwa producenta pojazdu podstawowego lub/i ew. jednostki posiadającej autoryzację w tym zakresie.
Data wydania
Podpis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Janusz72 napisał:

Potrzebujesz takie oświadczenie od producenta pojazdu lub jego przedstawiciela ,
 

Nie potrzebuje takie oświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Janusz72 napisał:

Niniejszym dokumentem potwierdza się konstrukcyjne przeznaczenie do mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w ww. pojeździe zgodnie z wymaganiami  § 9i

Ten paragraf odnosi się do "...o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j,...". Powyższe zapisy w każdym punkcie mówią:
9a - ...mogą być wprowadzone zmiany polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych, ... powodujące zmianę rodzaju pojazdu...;
9b - ... wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń ... ;
9c - ... wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmniejszeniu liczby miejsc (bez zmiany położenia pozostawionych siedzeń) ...;
9d - ... wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na autobus ...;
9f - ... wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń, powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, ...'
9g - ... W autobusie mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń ...;
9j - ... W samochodzie osobowym i specjalnym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń lub zmianie położenia siedzeń ... .

Ponieważ w omawianym przypadku nic takiego nie zachodzi, to ten pojazd pod żaden z tych paragrafów nie podlega a co za tym idzie nie potrzebuje żadnego oświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Janusz72 napisał:

akie oświadczenie to podstawa na obecny stan prawny .

Wskaż podstawę prawną do żądania takiego oświadczenia jeśli nie zaszła zmiana liczby miejsc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...
W dniu 25.04.2023 o 07:53, Arizona napisał:

Spełnia warunek dla ciężarowego.

to trzeba sprawdzić i tyle... 

(z tym, że „M”– masę pojazdu gotowego do jazdy - tu by trzeba dodać masę kierującego zgodnie  definicją z np tego przepisu - chyba, że się mylę i ktoś sprostuje)

4) „masa pojazdu gotowego do jazdy” oznacza a) w przypadku pojazdu silnikowego: masę pojazdu, ze zbiornikiem(-ami) paliwa napełnionym(-i) co najmniej w 90 %, łącznie z masą kierowcy, paliwa i płynów, z wyposażeniem standardowym, zgodnie ze specyfikacjami producenta oraz, jeżeli są zamontowane, z masą nadwozia, kabiny, sprzęgu i koła(-ół) zapasowego(-ych) oraz narzędzi

Edytowane przez nesiasps
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, mat napisał:

robicie bez oświadczenia takie przypadki ?

Takie przypadki, czyli jakie ? 

Wypadałoby opisać, bo jeśli nie, to polecam pocztę, pieczątki biją aż miło, wystarczy znaczek wykupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jak tam panowie robicie bez oświadczenia takie przypadki ?

W dniu 17.08.2023 o 11:20, Mecher napisał:

Takie przypadki, czyli jakie ? 

Wypadałoby opisać, bo jeśli nie, to polecam pocztę, pieczątki biją aż miło, wystarczy znaczek wykupić.

Z ciężarowego na osobowy bez zmiany ilości miejsc np. VW Tiguan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mat napisał:

Z ciężarowego na osobowy bez zmiany ilości miejsc np. VW Tiguan

A jak skoro ustawa stanowi: "...Art. 66. ... 4. Zabrania się: ... 6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem: ... b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. ..."

Więc skąd przyszło Ci do głowy:
 

1 godzinę temu, mat napisał:

Jak tam panowie robicie bez oświadczenia takie przypadki ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oświadczenie musi być. Natomiast te "osobowe z kratką" spełniają zwykle kryteria wagowe praktycznie na styk. Dobrze zwarzyć, bo czasami wyposażenie dodatkowe wiele może w tej sprawie wnieść. Ostatnio miałem Skodę Octavię i wystarczyło dodać koło zapasowe w miejsce zestawu naprawczego 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Jasiu24 napisał:

Ostatnio miałem Skodę Octavię i wystarczyło dodać koło zapasowe w miejsce zestawu naprawczego 

Tego nikt nie waży. Wg mnie waga wynika tylko z załączonej homologacji, a nie z rzeczywistych pomiarów.

Toyota Corolla - ciężarowy i osobowy - na podstawie tego co do mnie przyjeżdżało, to są identyczne auta tylko różnią się homologacją. Najlepsze jest to, że ciężarowy ma w homologacji i DR 4 miejsca, a fizycznie jest 5 łącznie z pasami, jak w osobówce. Odnoszę wrażenie, że w ASO maja dwa zestawy homologacji i TZ i naklejają wg życzenia klienta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem. Jednak przy zmianach konstrukcyjnych z ciężarowego na osobowy powinniśmy sprawdzić czy spełnione są kryteria wagowe, więc musimy ustalić prawidłową, rzeczywistą masę własną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to masa przewidziana na pasażerów dla osobówki powinna być większa niż na bagaż. Tak więc dla 5 osób (4 pasażerów bez kierowcy) mamy tak: 2*4*68+75=619. Więc dla wyższej ładowności (DMC-MW bez kierowcy) mamy ciężarówkę dla niższej osobówkę. Pamiętajcie tylko że dotyczy to ZK, bo w innych przypadkach nic nie liczymy (brak podstawy prawnej).

 

Przy 4 miejscach siedzących (3 bez kierowcy) maksymalna ładowność dla osobowego to 483 kg

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.08.2023 o 08:48, radekd2 napisał:

ciężarowy ma w homologacji i DR 4 miejsca, a fizycznie jest 5

ciekawe jak badanie przejdzie..

W dniu 19.08.2023 o 10:52, Jasiu24 napisał:

rzeczywistą masę własną

raczej masę pojazdu gotowego do jazdy

W dniu 19.08.2023 o 13:19, duchu napisał:

Tak z ciekawości DMC 2210 ,MW 1601 , liczba miejsc 5 , czym powinno być

zależy od okoliczności - np przy zmianach na osobowy spełnia warunki dla ciężarowego  - to byłby problem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.08.2023 o 19:39, michal_k napisał:

Ale tylko ze zmianą liczby miejsc.

Literalnie traktując ten zapis tak właśnie jest

2 godziny temu, nesiasps napisał:

raczej masę pojazdu gotowego do jazdy

Zauważ, że w wyliczeniach dodałem 75kg więc miałem na myśli MW zgodnie z polskim DR, a nie masę własną pojazdu gotowego do jazdy z dyrektywy. Ale to w sumie szczegół, ważne żeby wiedzieć skąd się co bierze i kiedy co jest brane pod uwagę. W przypadku ZK i tak musimy w większości przypadków ustalać MW

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
W dniu 21.08.2023 o 14:02, nesiasps napisał:
W dniu 19.08.2023 o 13:19, duchu napisał:

Tak z ciekawości DMC 2210 ,MW 1601 , liczba miejsc 5 , czym powinno być

zależy od okoliczności - np przy zmianach na osobowy spełnia warunki dla ciężarowego  - to byłby problem

w tej wersji jest chyba ok? ale gdyby przyjąć że auto importowane i MW przepisana z briefu , czyli z kierowca to już nie pasuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.