Skocz do zawartości

Opuszczam Polskę - VANLIFE - Budowa przyczepy kempingowej od podstaw


marcinvanlife

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, 

Po 30 paru latach Życie w Polsce totalnie mnie zmęczyło. Dojrzałem w końcu do decyzji o wyprowadzce i nie patrzeniu za siebie. Aby zrealizować ten cel i zmienić swoje życie podjąłem decyzję o życiu w formie Vanlife. Mam świadomość, że to oczywiście nie jest super łatwe ale w moim przypadku konieczne abym mógł na nowo odnaleźć i zrozumieć kim jestem, jakie marzenia chcę spełnić i znaleźć szczęście, którego nie czułem od dawna. 

Od dłuższego czasu przyglądam się tematowi budowy Valife i życia na pełen etat w Campervanie lub przyczepie kempingowej (jedno i drugie zbudowane od podstaw). 

Przez ostatnie 2 miesiące robię dogłębny research i rozważam różne możliwości aby podejść do tego tematu jak najlepiej.

W przypadku Campervana kluczowym elementem jest dla mnie przestrzeń ładunkowa. Na start rozważałem busa L4H3 (niestety mają tylko 4 metry długości paki), następnie busa z kontenerem (długość 4 do 4,60m), następnie busa do zabudowy abym na jego ramie zbudował własny szkielet ramy z aluminium, następnie autolawety na podwoziu której również postawiłbym coś swojego. Niestety po covidzie rynek jest bardzo wybrakowany i trudno jest znaleźć dobrą ofertę. Ostatecznie wróciłem do tematu przyczepy (DMC 1300kg), którą będę mógł zabudować tak jak chcę. 

Rozważałem temat budowy ramy aluminiowej pod przyczepkę i rejestracji jako SAM ale po zmianach przepisów mija się z to z celem. Kilka dni temu wpadłem na wasze forum i wyczytałem o zakupie starej przyczepy kempingowej i zabudowaniu jej lub też o zakupie samej ramy np. AL-KO. W tej sytuacji możliwe byłoby posiadanie zarejestrowanej przyczepy z lekką ramą pod przyczepę kempingową. To spełniałoby moje oczekiwania bo przy budowie własnej ramy aluminiowej chciałem kłaść nacisk na maksymalną lekkość samej ramy a tym samym przyczepy w celu zwiększenia ładowności. 

Dlatego też zwracam się do was o pomoc czy moje przemyślenia i działania są prawidłowe. Być może istnieje lepsze rozwiązanie? Liczę na waszą pomoc. 

Moje wymagania co do przyczepy (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg) 

1. Zakup zarejestrowanej przyczepy kempingowej o DMC 1300kg.

2. Usunięcie wszystkiego powyżej ramy (poszycie, wyposażenie itp). 

3. Zabudowa własną konstrukcją (szkieletem) składającym się z profili aluminiowych i obłożonego arkuszami blachy aluminiowej aby końcowo uzyskać coś takiego:

af51ba4c271df9291f64b04d2b9c0cc4--traile

aluminumutilitytrailer.png

a4840d2d450414a65ee533953ef010fd.png

Przyczepa na Youtube

KILKA WAŻNYCH PYTAŃ

1. Czy zbudowanie czegoś takiego jest możliwe na jednej osi (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg)?

2. Z jakich znanych, starych przyczep pozyskałbym ramę aby to zbudować?

3. Jaka jest średnia waga takiej ramy z dodatkami (oś, koła itd) (z tego co widziałem najczęściej stosują stal cynkowaną) 

4. Aby zmniejszyć wagę chciałbym wyspawać taką samą ramę jak kupię ale z pełnego aluminium, czy możliwe byłoby przełożenie tabliczki znamionowej z kupionej ramy i wybicie vin na nowo wyspawanej aluminiowej ramie? 

5. Gdzie szukać przyczepy na "dawcę"? Polska, Szwecja, Dania? Strony www czy jechać? 

6. Z tą przyczepą chcę podróżować po Europie więc biorę pod uwagę kontrole na drodze, dlatego kwestia papierkowa musi się zgadzać. 

7. Jako dawca lepsza przyczepa w formie lawety czy właśnie po prostu stara przyczepa kempingowa? 

8. Co z corocznymi przeglądami? 

 

Proszę was o doradzenie i najlepsze pomysły.

Uważam, że Vanlife to w obecnych czasach jeden ze sposób na powrót do normalności, na odnalezienie siebie i zbudowanie nowej, zdrowej, relacji z rodziną.

Dlatego całą budowę i pomysł na mój Vanlife od samego początku wraz z tym wpisem, szukaniem ramy, zakupem, przemyśleniami, podziękowaniem dla osób, które tutaj doradzą i kolejnymi etapami będę publikował na nowo tworzonym, moim osobistym kanale na Youtube.

Pozdrawiam was

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, marcinvanlife napisał:

1. Czy zbudowanie czegoś takiego jest możliwe na jednej osi (długość 5,5 metra, szerokość powyżej 2 metrów, DMC 1300 kg)?

Tak.

11 godzin temu, marcinvanlife napisał:

4. Aby zmniejszyć wagę chciałbym wyspawać taką samą ramę jak kupię ale z pełnego aluminium, czy możliwe byłoby przełożenie tabliczki znamionowej z kupionej ramy i wybicie vin na nowo wyspawanej aluminiowej ramie?

Nie.

11 godzin temu, marcinvanlife napisał:

7. Jako dawca lepsza przyczepa w formie lawety czy właśnie po prostu stara przyczepa kempingowa? 

"Laweta" jest chyba najlepszym rozwiązaniem do samodzielnej zabudowy.

11 godzin temu, marcinvanlife napisał:

8. Co z corocznymi przeglądami?

Raz w roku będziesz się musiał pofatygować do kraju.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze kilka lat temu byli producenci przyczep, którzy oferowali samą platformę z kołami a nadwozie mógł sobie nabywca stworzyć sam.

Proponuję skontaktować się z producentami przyczep i zapytać ich czy nie są w stanie wyprodukować podwozia z homologacją? Homologacje dla przyczep są mało restrykcyjne i zawierają często widełki wymiarowe i masowe więc może coś z oferty podpasuje.

11 godzin temu, marcinvanlife napisał:

Aby zmniejszyć wagę chciałbym wyspawać taką samą ramę jak kupię ale z pełnego aluminium,

Wykonanie jakiejkolwiek konstrukcji nośnej z aluminium nie jest prostym zadaniem i życie dowodzi, że takie konstrukcje często ulegają uszkodzeniom zmęczeniowym. Ja proponuję aby samo podwozie było stalowe a szkielet zabudowy może być aluminiowy lub drewniany, lub może powstać z połączenia różnych materiałów.

 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz się pospieszyć.

W dzienniku ustaw 919 opublikowano Ustawę o systemach homologacji pojazdów, która dokonuje zmian w Ustawie PORD. W artykule 66 PORD dołożono np. ustęp 4b

66 PORD dołożono np. ustęp 4b

po ust. 4a dodaje się ust. 4b w brzmieniu:

4b. Potwierdzenia spełnienia odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w odniesieniu do pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 5, dokonuje służba techniczna wyznaczona przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego albo Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.”;

Wejście w życie zmian w PORD od 1 lipca 2023

Będzie bardzo bardzo trudno i bardzo bardzo bardzo drogo !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, danielg539 napisał:

o jakie pojazdy się rozchodzi

"...5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwym do spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia. ..."

I się póki co nie dowiemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki  @adam1501 już doczytałem w innym temacie. 

12 minut temu, adam1501 napisał:

I się póki co nie dowiemy

Dowiemy się nocą w przededniu wejścia ustawy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie ponownie.

Niestety po przeanalizowaniu kilku kwestii będę raczej zmuszony wrócić do tematu campervana.

Ale po kolei. Ścianą okazała się dla mnie po prostu waga pojazdu i tego co mogę ciągnąć. Waga mojego auta to 1843 kg. Maksymalna masa całkowita z dowodu (czyli kierowca, pasażerowie i bagaże) to 2473 kg. Do 3500 kg zostaje niewiele. Waga ramy i konstrukcji przyczepy nawet aluminiowej może dobić 300 kg, poszycie i całe wyposażenie... byłby problem. Oczywiście istnieje coś takiego jak kod 96 do prawa jazdy i mam wtedy 4250 kg. Lub kategoria E którą można zrobić do B. Ale niestety wtedy wchodzi nam E-toll (lub jego odpowiedniki w innych krajach) czyli dodatkowe opłaty na wielu drogach w Europie czego ze względu na chęć pokonywania wielu kilometrów chcę uniknąć. Oczywiście zależy to od normy emisji spalin. Moje 5 letnie auto to chyba norma Euro 6. Bynajmniej tak można wyczytać tutaj 

Euro 1 to Euro 6 guide

Chyba, że się mylę? Napiszcie co uważanie o kodzie 96 w praktyce i czy warto go mieć aby zwiększyć DMC i wagę samej przyczepy. Czy generuje to w praktyce spore koszta w trakcie podróżowania? 

 

Dlatego jak pisałem póki nie będę miał więcej pewności wracam do campervana. W związku z tym kilka pytań do was :)

Są w sprzedaży Vany z kontenerem lub same vany zabudowy. W przypadku np. tego auta poniżej kontenera co prawda już nie ma, został zdjęty ale sama rama daje możliwość zabudowy. OTOMOTO

 

Przy zakupie tego typu auta chciałbym postawić znów na szkielet aluminiowy, obłożony od zewnątrz blachą aby stworzyć niejako kontener. 

Zastanawia mnie kwestia ilości miejsc. Jeśli w ścianie szoferki wytnę przejście a w kontenerze zamontuję fabryczne dodatkowe dwa fotele to czy coś takiego można przerejestrować? Jak wygląda kwestia dołożenia dodatkowych siedzeń do aut typu furgon czy kontener? 

Z tego co widziałem w busach przerabianych na campervany też czasami dokładają dodatkowe 2 fotele poza tymi 2 lub trzema z przodu.

Opcja z campervanem do zabudowy jest o tyle ciekawa, że ładowność przy tych wszystkich fiatach ducato, peugeot boxer, citroen jumper, renault master, opel movano wynosi często nawet 1700 kg. 

Co myślicie? Pozdrawiam

 

image.webp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, marcinvanlife napisał:

Przy zakupie tego typu auta chciałbym postawić znów na szkielet aluminiowy, obłożony od zewnątrz blachą aby stworzyć niejako kontener. 

Z tym nie będzie problemu.

3 godziny temu, marcinvanlife napisał:

Zastanawia mnie kwestia ilości miejsc. Jeśli w ścianie szoferki wytnę przejście a w kontenerze zamontuję fabryczne dodatkowe dwa fotele to czy coś takiego można przerejestrować? Jak wygląda kwestia dołożenia dodatkowych siedzeń do aut typu furgon czy kontener? 

Tu napotkasz poważne problemy, gdyż miejsca kotwienia foteli muszą spełniać określone wymogi a je może sprawdzić tylko jednostka uprawnione a to już duży wydatek.

3 godziny temu, marcinvanlife napisał:

Z tego co widziałem w busach przerabianych na campervany też czasami dokładają dodatkowe 2 fotele poza tymi 2 lub trzema z przodu.

Zwykle robią to firmy posiadające homologacje na zabudowę. W innych krajach przepisy mogą być znacznie mniej restrykcyjne niż w PL i z poziomu SKP być może da się to zalegalizować.

3 godziny temu, marcinvanlife napisał:

ładowność przy tych wszystkich fiatach ducato, peugeot boxer, citroen jumper, renault master, opel movano wynosi często nawet 1700 kg. 

To prawda, bo busy mają zwykle ładowność 1400-1800 kg a to wystarczy na wykonanie średniej klasy zabudowy. Duże kampery często mają zwiększone DMC do 4 lub nawet 4,5 t.

3 godziny temu, marcinvanlife napisał:

Ścianą okazała się dla mnie po prostu waga pojazdu i tego co mogę ciągnąć. Waga mojego auta to 1843 kg. Maksymalna masa całkowita z dowodu (czyli kierowca, pasażerowie i bagaże) to 2473 kg. Do 3500 kg zostaje niewiele

Do tego należy zwrócić uwagę na fakt, że ciągnięci dużej gabarytowo przyczepy w pewnych sytuacjach (wiatr, wzniesienia kręta droga) bywa problematyczne więc nie jest to najlepsza opcja na długie i częste wyjazdy.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.