Putynek Napisano 21 Sierpień 2023 Share Napisano 21 Sierpień 2023 Przyjeżdża samochód ciężarowy cysterna. Klient chce przewozić olej opałowy. Na tabliczce znam. brak oznaczeń kategorii ADR do których pojazd jest dostosowany. Ma protokół TDT na cysternę, zaświadczenie na zwalniacz, ABS kat 1, tachograf, ogranicznik , ogrzewacz itp. Czy żądać homologacji producenta na przystosowanie do konkretnych kategorii ADR? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrzej3 Napisano 21 Sierpień 2023 Share Napisano 21 Sierpień 2023 54 minuty temu, Putynek napisał: żądać nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 21 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2023 6 minut temu, Andrzej3 napisał: nie Czyli , sprawdzać warunki dla FL czy AT , nie wnikając czy producent przewidział pojazd do ADR? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 21 Sierpień 2023 Share Napisano 21 Sierpień 2023 Jak da Ci papier od producenta, to już nie sprawdzasz czy spełnia warunki? I tak od producenta dostaniesz na ABS, zwalniacz i ogrzewacz... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 21 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 21 Sierpień 2023 1 minutę temu, adamos napisał: Jak da Ci papier od producenta, to już nie sprawdzasz czy spełnia warunki? I tak od producenta dostaniesz na ABS, zwalniacz i ogrzewacz... Oczywiście że sprawdzam, pytam czy musi być na tabliczce czy papierze od producenta potwierdzenie, że jest to pojazd przystosowany do ADR. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 21 Sierpień 2023 Share Napisano 21 Sierpień 2023 (edytowane) A co na temat mówi tabela z usterkami albo zaświadczenie ADR? Nie mam zwyczaju podawania odpowiedzi na tacy....Popracuj nad nią, dłużej zapamiętasz Edytowane 21 Sierpień 2023 przez adamos 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 11 godzin temu, Putynek napisał: pytam czy musi być na tabliczce Nie. 11 godzin temu, Putynek napisał: czy papierze od producenta potwierdzenie Tak. Pojazd ma być typu homologowanego a producent lub jego przedstawiciel powinien ten fakt potwierdzić. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 22 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2023 14 minut temu, adam1501 napisał: Nie. Tak. Pojazd ma być typu homologowanego a producent lub jego przedstawiciel powinien ten fakt potwierdzić. Czyli reasumując, albo na tabliczce info albo papier, że pojazd jest homologiwany do odpowiednich kategorii ADR. Pomimo, że po sprawdzeniu spełnia warunki z tabeli? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 53 minuty temu, Putynek napisał: albo na tabliczce info albo papier Ta wklejka o spełnieniu wymagań dla ADR jest tylko informacyjna i nie ma żadnej mocy sprawczej, dla Ciebie jedynym wiążącym tematem jest "papier", który będzie to potwierdzał oraz informował o dodatkowym wyposażeniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 22 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2023 33 minuty temu, adam1501 napisał: Ta wklejka o spełnieniu wymagań dla ADR jest tylko informacyjna i nie ma żadnej mocy sprawczej, dla Ciebie jedynym wiążącym tematem jest "papier", który będzie to potwierdzał oraz informował o dodatkowym wyposażeniu. No właśnie, a kolega wyżej stwierdził żeby nie żądać "papieru", że pojazd jest homologowany jako ADR... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 17 minut temu, Putynek napisał: żeby nie żądać "papieru" Kolego, oświadczenie producenta lub jego przedstawiciela jest jedynym dokumentem, który powie Ci że pojazd jest typu homologowanego i spełnia warunki dla ABSu, zwalniacza... itd. Bez tego dokumentu nie jesteś w stanie wystawić prawidłowo zaświadczenia z DBT. Naklejka informująca o spełnieniu wymagań ADRu nic Ci nie daje poza tym, że informuje o homologacji pod tym kątem, wówczas oświadczenie może się ograniczyć do dodatkowego wyposażenia, niestety czasami te naklejki giną i oświadczenia bez potwierdzenia raczej nie występują. Musisz rozróżniać i rozumieć co jest co i do czego. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 22 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2023 3 minuty temu, adam1501 napisał: niestety czasami te naklejki giną i oświadczenia bez potwierdzenia raczej nie występują. Ok wszystko jasne:) Dzięki wielkie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 (edytowane) 3 godziny temu, adam1501 napisał: Nie. Tak. Pojazd ma być typu homologowanego a producent lub jego przedstawiciel powinien ten fakt potwierdzić. Będziesz uprzejmy podać podstawę prawną? Oczywiście mówimy o ADR, nie o pojeździe jako takim... Znam przypadek, kiedy pojazd został doposażony w ASO zgodnie z zaleceniami producenta w niezbędne wyposażenie dla pojazdu FL i nie miałem żadnych wątpliwości czy mogę wyknać badanie ADR z wynikiem pozytywnym. Powiem więcej: w umowie ADR jest co najwyżej możliwość uzyskania homologacji zgodnej z reg 105 dla takiego pojazdu, w żadnym wypadku nie ma mowy o obowiązku. Umyślnie nie podaję miejsca, w którym miejscu szukać tego zapisu... Edytowane 22 Sierpień 2023 przez adamos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 1 godzinę temu, adamos napisał: Będziesz uprzejmy podać podstawę prawną? Oczywiście mówimy o ADR Ciebie uprzejmiście: "... 9.1.1.2 Definicje W rozumieniu części 9: „Dopuszczony typ pojazdu” oznacza pojazd, zatwierdzony zgodnie z Regulaminem ONZ Nr 105... ... Regulamin ONZ Nr 105 (Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów przeznaczonych do przewozu ładunków niebezpiecznych w odniesieniu do ich szczególnych cech konstrukcyjnych). ..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 (edytowane) 9.1.2.2 Wymagania dotyczące pojazdów homologowanych Na wniosek producenta pojazdu lub upoważnionego przedstawiciela producenta, pojazdy podlegające dopuszczeniu ADR zgodnie z 9.1.2.1, mogą uzyskać homologację typu wydaną przez właściwą władzę. Odpowiednie wymagania techniczne działu 9.2 uważa się za spełnione, jeżeli świadectwo homologacji zostało wydane przez właściwą władzę zgodnie z Regulaminem ONZ Nr 105, pod warunkiem, że wymagania techniczne powołanego Regulaminu odpowiadają wymaganiom działu 9.2 oraz że nie dokonano żadnych zmian w pojeździe mających wpływ na ważność homologacji. Mogą, lecz nie muszą... Pojazd wyposażony z oświadczeniem producenta bez homologacji wg ekgonz 105 nie przejdzie u Ciebie badania ADR z pozytywnym wynikiem? W mojej ocenie brak podstawy prawnej do takiego działania. Pomijam kwestię, że wyciągu ze świadectwa większość kierowców nie posiada w pojeździe...Nadal diagności posługują się oświadczeniem o spełnieniu wymagań ADR cz. 9 Edytowane 22 Sierpień 2023 przez adamos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 Kolego, ten zapis mówi o tym, że nie każdy homologowany pojazd spełniający reg. 105, otrzymuje homologację typu. MOŻE go uzyskać jeżeli producent wystąpi o takowy a jeżeli nie wystąpi, to go nie otrzymuje z automatu. Wg 9.1.1.2 "dopuszczony typ pojazdu", to pojazd który spełnia wymagania reg. 105, który mówi o homologacji pojazdu przeznaczonego do przewozu materiałów niebezpiecznych. Jeżeli dany pojazd spełnia wymagania tego regulaminu, to jest równoznaczne z jego homologacją z tym regulaminem. A to sprowadza się do tego, że dany pojazd jest typu homologowanego do ADR. 24 minuty temu, adamos napisał: Nadal diagności posługują się oświadczeniem o spełnieniu wymagań ADR cz. 9 Dlatego to oświadczenie jest niezbędne do wykonywania DBT, ponieważ producent lub jego przedstawiciel potwierdzając spełnienie wymagań reg. 105 stwierdzają jego homologację z tym regulaminem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 (edytowane) Przykład z życia: pojazd opuszcza fabrykę jako nieADR, doposaża się pojazd zgodnie z wytycznymi fabryki w serwisie marki (nawet nie aso, bo to ta sama spółka co importer w Polsce) w odpowiednie wyposażenie, wydaję oświadczenie zgodnie ze spełnieniem wymagań ADR. Na Twojej OSKP taki pojazd nie przejdzie badania z wynikiem pozytywnym? Ps. cytowany przez Ciebie punkt jest tylko definicją czym jest "dopuszczony typ pojazdu", nie znajduję nigdzie, że pojazd ADR musi takim być. Punkt 9.1.2.1 wyraźnie wskazuję co ma spełnić pojazd ADR, nie znajduję tam konieczności bycia "dopuszczonym pojazdem typu". Edytowane 22 Sierpień 2023 przez adamos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 Dalej nie rozumiesz? 13 minut temu, adamos napisał: pojazd opuszcza fabrykę jako nieADR Wyszedł taki, ponieważ nie spełniał warunków lub producent nie wystąpił o homologację typu. Następnie 15 minut temu, adamos napisał: doposaża się pojazd zgodnie z wytycznymi i 16 minut temu, adamos napisał: wydaję oświadczenie zgodnie ze spełnieniem wymagań ADR Tadam... mamy pojazd z kwitem, że stał się pojazdem z homologacją typu i może przewozić materiały niebezpieczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 Pojazd nie otrzymał homologacji, tylko oświadczenie o spełnieniu wymagań 9.1.2.1. Dzięki za konwersację. Dla mnie EOT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 22 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2023 No niby takie oczywiste było pytanie, a jednak dyskusyjne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 Godzinę temu, adamos napisał: Pojazd nie otrzymał homologacji, tylko oświadczenie o spełnieniu wymagań 9.1.2.1. Jeżeli podpisze się pod nim przedstawiciel producenta to jak najbardziej można je honorować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 (edytowane) Oczywiście, że tak. Pytanie było, czy musi być homologacja? W mojej ocenie NIE. Nie znalazłem w żadnym akcie prawnym (ustawa,rozporządzenie, umowa ADR), takiego wymagania. Można stwierdzić jednak, że taki pojazd zapewne może ją posiadać ze względu na to, że tak został wyspecyfikowany i wyprodukowany. Nie mniej jednak, osobiście przerabiałem temat doposażenia niemalże NOWEGO POJAZDU zarejestrowanego już w odpowiednie zwalniacz, zmianę oprogramowania itp aby mógł spełnić wymogi ADR. Koszty nie grały roli w tym przypadku. Należy jednak nadal pamiętać: ŻADEN PAPIER nie zwalnia nas z oględzin pojazdu i konieczności potwierdzenia w stosowne wyposażenie! Można uznać, że taki dokument jest bardzo pomocny w pracy diagnosty, bo świadczy o tym, że pojazd opuścił fabrykę w takim stanie, ale czy coś nie zostało zdemontowane lub przerobione już nie! Zatem jaki z tego morał? Homologacja lub oświadczenie nie zastępuje badania! Edytowane 22 Sierpień 2023 przez adamos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 4 minuty temu, adamos napisał: Należy jednak nadal pamiętać: ŻADEN PAPIER nie zwalnia nas z oględzin pojazdu i konieczności potwierdzenia w stosowne wyposażenie! Można uznać, że taki dokument jest bardzo pomocny w pracy diagnosty, bo świadczy o tym, że pojazd opuścił fabrykę w takim stanie, ale czy coś nie zostało zdemontowane lub przerobione już nie! Zatem jaki z tego morał? Homologacja lub oświadczenie nie zastępuje badania! Dokładnie tak jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Putynek Napisano 22 Sierpień 2023 Autor Share Napisano 22 Sierpień 2023 16 minut temu, adamos napisał: Homologacja lub oświadczenie nie zastępuje badania! To chyba oczywiste i nie trzeba nikomu tłumaczyć. Pytanie brzmiało czy w przypadku gdy klient nie posiada żadnego zaświadczenia czy homologacji, że to pojazd ADR, a posiada tylko zaświadczenie ( bez wzmianki że to pojazd ADR) o zamontowanym zwalniaczu, ABS, ograniczniku prędkości, ma protokół na cysterne oraz przy oględzinach pojazd spełnia warunki z tabeli to wystarczy, czy pomimo to żądać chociaż zaświadczenia producenta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adamos Napisano 22 Sierpień 2023 Share Napisano 22 Sierpień 2023 (edytowane) Pytasz jako kandydat na diagnostę czy diagnosta? Bez oświadczenia o ABS, zwalniaczu, ogrzewaczu, protokole TDT (dla cystern) ani rusz... Nie wystawia się takich zaświadczeń dla innych pojazdów niż ADR, więc jest to jednoznaczne. W swojej kilkunastoleniej pseudokarierze widziałem raz czy dwa dokumenty dla nowego pojazdu ADR i być może w nich była homologacja. Cała reszta to zawsze tylko i wyłącznie oświadczenie o takim, a nie innym wyposażeniu. Dlatego zastanawia mnie Twoje pytanie... Ze świecą szukać takich dokumentów w kabinie kierowcy w trakcie eksploatacji... Edytowane 22 Sierpień 2023 przez adamos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.